EN
IT
Obiettivi Formativi
Gli obbiettivi sono di mettere a disposizione degli studenti gli strumenti e l’armamentario per orientarsi nel diritto pubblico e privato dell’età moderna e contemporanea europea e americana ai fini di sviluppare le loro capacità di comprensione e di apprendimento.
Inoltre si cercherà di inserire la storia del diritto europeo nel più ampio quadro del “mondo globale”, soffermandosi sull'analisi di alcune esperienze coloniali e su aspetti spesso trascurati dalla storiografia giuridica, come la schiavitù, la tratta atlantica, il diritto e la giustizia coloniale.
Seguire e partecipare alle lezioni del corso di Storia del diritto italiano I, interagendo con le altre materie insegnate nel Corso di laurea (soprattutto quelle giuspubblicistiche e filosofiche), contribuisce alla formazione e alla maturità dello studente, ad ampliare le sue capacità di orientamento intellettuale (tra le varie epoche storiche e tra i vari ordinamenti costituzionali) che saranno di vitale importanza e sicuramente spendibili nel mondo del lavoro dove vi è sempre meno richiesta di tecnicismi e specialismi e vieppiù ricerca di persone mature, consapevoli e capaci di orientarsi nella molteplicità degli ordinamenti giuridici internazionali.
Gli studenti acquisiranno nozioni utili per una comprensione approfondita e critica di alcuni grandi dibattiti nella Storia del diritto italiano, ma in una dimensione europea e globale, tra cui:
1) Ius commune/iura propria
2) Assolutismo/Teorie della sovranità
3) Illuminismo /Diritti dell’uomo
4) Rivoluzione settecenteshce: America, Francia, Haiti
5) Restaurazione in Europa
6) Codice civile: Code Napoléon e ABGB
Questi obiettivi formativi sono coerenti con quelli del Corso di studi, come riportati nella scheda SUA.
Learning Objectives
The objectives are to provide students with the tools and paraphernalia to orient themselves in the public and private law of the modern and contemporary European and American age in order to develop their understanding and learning skills.
Furthermore, an attempt will be made to place the history of European law in the broader framework of the 'global world', focusing on the analysis of certain colonial experiences and on aspects often neglected by legal historiography, such as slavery, the Atlantic trade, and colonial law and justice.
Attending and participating in the lessons of the History of Italian Law I course, interacting with the other subjects taught in the degree course (especially those of public law and philosophy), contributes to the training and maturity of the student, to broaden his intellectual orientation skills (among the various historical periods and among the various constitutional systems), which will be of vital importance and certainly spendable in the world of work where there is less and less demand for technicalities and specialisations and more and more search for mature, aware people capable of finding their way in the multiplicity of international legal systems.
Students will acquire notions useful for an in-depth and critical understanding of some major debates in the Italia Legal History, in a european and global perspective, including:
1) Ius commune/iura propria
2) Absolutism/Theories of sovereignty
3) Enlightenment/Human Rights
4) Eighteenth-century Revolution: America, France, Haiti
5) Restoration in Europe
6) Civil Code: Code Napoléon and ABGBThese learning objectives are consistent with those of the course of study, as set out in the SUA sheet.
These learning outcomes are consistent with those of the course of study, as reported in the SUA form.
MARCO FIORAVANTI
Prerequisiti
Una conoscenza delle nozioni di base in materia giuridica e storica può agevolare l'acquisizione dei contenuti del corso; è prevista la propedeuticità di Istituzioni di diritto romano.
Prerequisites
A knowledge of the basics of law and history may facilitate the acquisition of the course content; Institutions of Roman Law are propaedeutic.
Programma
Il programma del corso è suddiviso in nove parti come di seguito indicato:
1) Le origini del diritto medievale
2) L’’affermazione dello Stato moderno, dei suoi teorici e dei suoi critici (Hobbes, Rousseau, Tocqueville, Marx).
3) L’Illuminismo giuridico francese e italiano (Montesquieu, Voltaire, Beccaria, Filangieri)
4) Le rivoluzioni settecentesche: La Rivoluzione americana, la Rivoluzione francese e la Rivoluzione di Haiti (Jefferson, Robespierre, Toussaint Louverture).
5) Dichiarazione dei diritti dell’uomo e del cittadino 1789
6) Dichiarazione dei diritti 1793
7) Dichiarazione dei diritti 1795
8) Il trionfo della borghesia: il Codice civile del 1804 e l’Europa borghese.
9) Lo ius publicum europaeum: la Restaurazione e le carte costituzionali.
N.B.: Ogni Lezione corrisponde a due ore accademiche di insegnamento
La corrispondenza tra le parti del programma, i concetti chiave e ogni lezione e insegnamento settimanale è la seguente:
PRIMA SETTIMANA
Lezione 1: Introduzione al diritto medievale
Lezione 2: Glossatori
Lezione 3: Commentatori
SECONDA SETTIMANA
Lezione 1: Umanisti
Lezione 2: Giusnaturalismo
Lezione 3: Bodin
TERZA SETTIMANA
Lezione 1: Hotman
Lezione 2: Hobbes
Lezione 3: Lo Stato moderno
QUARTA SETTIMANA
Lezione 1: Illuminismo giuridico
Lezione 2: Montesquieu
Lezione 3: Voltaire
QUINTA SETTIMANA
Lezione 1: Filangieri
Lezione 2: Beccaria
Lezione 3: Rousseau
SESTA SETTIMANA
Lezione 1: Rivoluzione americana
Lezione 2: Rivoluzione francese
Lezione 3: Rivoluzione di Haiti
SETTIMA SETTIMANA
Lezione 1: Dichiarazione dei diritti 1789
Lezione 2: Dichiarazione dei diritti 1793
Lezione 3: Dichiarazione dei diritti 1795
OTTAVA SETTIMANA
Lezione 1: Napoleone
Lezione 2: Codice civile 1804
Lezione 3: ABGB
NONA SETTIMANA
Lezione 1: Restaurazione
Lezione 2: Charte 1814 e 1830
Lezione 3: Statuto albertino 1848
Program
The course programme is divided into nine parts as follows:
1) The origins of medieval law
2) The establishment of the modern state, its theorists and critics (Hobbes, Rousseau, Tocqueville, Marx)
3) The French and Italian legal Enlightenment (Montesquieu, Voltaire, Beccaria, Filangieri)
4) The 18th century revolutions: The American Revolution, the French Revolution and the Haitian Revolution (Jefferson, Robespierre, Toussaint Louverture).
5) Declaration of the Rights of Man and of the Citizen 1789
6) Declaration of Rights 1793
7) Declaration of Rights 1795
8) The triumph of the bourgeoisie: the Civil Code of 1804 and bourgeois Europe.
9) The ius publicum europaeum: the Restoration and the constitutional charters.
N.B.: Each lesson corresponds to two academic hours of teaching.
The correspondence between the parts of the programme, the key concepts and each lesson and weekly teaching is as follows:
WEEK 1
Lesson 1: Introduction to medieval law
Lesson 2: Glossators
Lesson 3: Commentators
WEEK 2
Lesson 1: Humanists
Lesson 2: Natural Law
Lesson 3: Bodine
WEEK 3
Lesson 1: Hotman
Lesson 2: Hobbes
Lesson 3: The Modern State
WEEK 4
Lesson 1: Legal Enlightenment
Lesson 2: Montesquieu
Lesson 3: Voltaire
WEEK 5
Lesson 1: Filangieri
Lesson 2: Beccaria
Lesson 3: Rousseau
WEEK 6
Lesson 1: American Revolution
Lesson 2: French Revolution
Lesson 3: Haitian Revolution
WEEK 7
Lesson 1: Declaration of Rights 1789
Lesson 2: Declaration of Rights 1793
Lesson 3: Declaration of Rights 1795
WEEK 8
Lesson 1: Napoleon
Lesson 2: Civil Code 1804
Lesson 3: ABGB
WEEK 9
Lesson 1: Restoration
Lesson 2: Charte 1814 and 1830
Lesson 3: Albertine Statute 1848
Testi Adottati
Marco Fioravanti, Rivoluzione e Costituzione. Saggi di Storia costituzionale, Torino, Giappichelli, 2020
Tamar Herzog, Breve storia del diritto in Europa. Dal diritto romano al diritto europeo, Bologna, Il Mulino, 2024.
Books
Marco Fioravanti, Rivoluzione e Costituzione. Saggi di Storia costituzionale, Torino, Giappichelli, 2020
Tamar Herzog, Breve storia del diritto in Europa. Dal diritto romano al diritto europeo, Bologna, Il Mulino, 2024.
Bibliografia
Mario Caravale, Storia del diritto nell’Europa moderna e contemporanea, Roma-Bari, Laterza, 2012.
Maria Rosa Di Simone, Istituzioni e fonti normative in Italia dall’Antico regime al fascismo, Torino, Giappichelli, 2007.
Bibliography
Mario Caravale, Storia del diritto nell’Europa moderna e contemporanea, Roma-Bari, Laterza, 2012.
Maria Rosa Di Simone, Istituzioni e fonti normative in Italia dall’Antico regime al fascismo, Torino, Giappichelli, 2007.
Modalità di svolgimento
Il corso è articolato su 9 settimane. Ogni settimana sono previste tre lezioni frontali della durata di due ore accademiche ciascuna. Durante ogni lezione il docente espone i contenuti previsti con l'ausilio di presentazioni power point e invita gli studenti e le studentesse a una riflessione critica e al dialogo. Variazioni dell'orario sono possibili in relazione a concomitanti impegni istituzionali e didattici del docente. Tali eventuali variazioni saranno comunicate con congruo anticipo alle studentesse e agli studenti.
Teaching methods
The course is spread over six weeks. Each week there are three lectures of two academic hours each. During each lecture the lecturer presents the planned content with the aid of power point presentations and invites students to critical reflection and dialogue. Variations in the timetable are possible in relation to concurrent institutional and teaching commitments of the lecturer. Any such variations will be communicated to students well in advance.
Regolamento Esame
La verifica dell'apprendimento si effettua esclusivamente attraverso una prova finale; è prevista una prova intermedia esonerante.
L'obiettivo della prova finale è verificare il raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente indicati. In particolare, La prova di esame valuta, la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio. Inoltre vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione; 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione; 3. Autonomia di giudizio; 4. Capacità di apprendimento; 5: Abilità di comunicazione.
POSSIBILE MODALITÀ DI GRADAZIONE DEL VOTO:
18-21: Lo studente ha acquisito i concetti di base della disciplina;
22-25: Lo studente ha acquisito i concetti di base della disciplina e la capacità di collegamento tra i diversi istituti, con un linguaggio appropriato e corretto;
26-29: Lo studente dimostra una conoscenza della materia completa e ben strutturata; dimostra capacità di rielaborare in maniera autonoma le conoscenze acquisite e mostra, altresì, capacità di analisi con linguaggio appropriato e puntuale.
30 - 30 e lode: Lo studente dimostra un insieme di conoscenze completo e approfondito; ottima capacità di analisi dei problemi applicativi, accompagnata dall'utilizzo di un linguaggio giuridico esemplare.
Exam Rules
The verification of learning takes place exclusively through a final examination. an exonerating intermediate test is planned.
The objective of the final examination is to verify the achievement of the above-mentioned educational objectives. In particular, the examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate knowledge of the different parts of the programme, consequentiality of reasoning, analytical ability and autonomy of judgement. In addition, ownership of language and clarity of exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding; 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3.
ORIENTATIVE GRADING SCALE:
18-21: The student masters the basic concepts of the discipline;
22-25: The student masters the basic concepts of the discipline and the has ability to connect the different subjecs, with an appropriate and correct language.
26-29: The student demonstrates a complete and well-structured knowledge of the subject; demonstrates the ability to independently rework the knowledge acquired; and also shows analytical skills with appropriate and punctual language.
30 - 30 laude: The student demonstrates a complete and in-depth set of knowledge; excellent ability to analyze application problems, accompanied by the use of an exemplary legal language.
MARCO FIORAVANTI
EN
IT
Obiettivi Formativi
Gli obbiettivi sono di mettere a disposizione degli studenti gli strumenti e l’armamentario per orientarsi nel diritto pubblico e privato dell’età moderna e contemporanea europea e americana ai fini di sviluppare le loro capacità critiche di comprensione e di apprendimento.
Inoltre si cercherà di inserire la storia del diritto europeo nel più ampio quadro del “mondo globale”, soffermandosi sull’analisi di alcune esperienze coloniali e su aspetti spesso trascurati dalla storiografia giuridica, come la schiavitù, la tratta atlantica, il diritto e la giustizia coloniale.
Seguire e partecipare alle lezioni del corso di Storia del diritto italiano I, interagendo con le altre materie insegnate nel Corso di laurea (soprattutto quelle giuspubblicistiche e filosofiche), contribuisce alla formazione e alla maturità dello studente, ad ampliare le sue capacità di orientamento intellettuale (tra le varie epoche storiche e tra i vari ordinamenti costituzionali) che saranno di vitale importanza e sicuramente spendibili nel campo del lavoro dove vi è sempre meno richiesta di tecnicismi e specialismi e vieppiù ricerca di persone mature, consapevoli e capaci di orientarsi nella molteplicità degli ordinamenti giuridici internazionali in un mondo sempre più complesso.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
TEACHING WILL BE CARRIED OUT MAINLY THROUGH LECTURES IN ITALIAN. HOWEVER, FOREIGN NORMATIVE SOURCES AND DOCTRINE WILL BE ANALYZED IN THE ORIGINAL LANGUAGES (MAINLY FRENCH AND ENGLISH, AS WELL AS LATIN). THE TELEMATIC AND AUDIOVISUAL TOOLS MADE AVAILABLE BY THE FACULTY WILL ALSO BE USED. IN-DEPTH SEMINARS ARE PLANNED IN WHICH STUDENTS WILL BE ASKED TO ACTIVELY PARTICIPATE IN TEACHING THROUGH WRITTEN TERM PAPERS, ORAL REPORTS AND DISCUSSIONS. AS FAR AS POSSIBLE, IT IS ALSO PLANNED TO USE MOVIE PROJECTION.
THE FINAL EXAM WILL BE ORAL
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowledge of the main events in modern and contemporary history and the features of public and private law are fundamental prerequisites for following the course and for passing the exam.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The objectives are to make available to students the tools to orient themselves in the public and private law of the modern and contemporary European and American age in order to develop their critical understanding and learning skills.
MAKING JUDGEMENTS:
Following and participating in the lessons of the History of Italian Law 1 course, interacting with the other subjects taught in the degree course (especially the legal and philosophical ones), contributes to the formation and maturity of the student, to broaden his / her intellectual orientation skills (between the various historical periods and between the various constitutional systems) which will be of vital importance and certainly usable in the field of work where there is less and less demand for technicalities and specialisms and increasingly the search for mature people, aware and capable of orienting themselves in the multiplicity of systems international law in an increasingly complex world.
COMMUNICATION SKILLS:
AT THE END F THE COURSE STUDENTS WILL BE ABLE TO COMUNICATE ABOUT THE HISTORY OF EUROPEAN LAW (WITH HINTS TO THE ANGLO-AMERICAN ONE), FOCUSING ABOVE ALL ON THE MEDIEVAL AND MODERN ITALIAN EXPERIENCE, WITHOUT NEGLECTING THE RELATIONSHIPS BETWEEN EUROPEAN LEGAL CULTURES (NOTABLY AUSTRIAN, FRENCH AND ENGLISH).
LEARNING SKILLS:
IN ADDITION, THE COURSE ALLOWS THE STUDENT TO ORIENT ON THEMES WHICH THE HISTORY OF PRIVATE LEGAL INSTITUTIONS AND THE ADMINISTRATION OF JUSTICE, AS WELL AS THE DOCTRINE AND PRACTICE OF LAW IN MEDIEVAL AND MODERN TIMES. PARTICULAR EMPHASIS WILL BE GIVEN TO ABSOLUTISM, THE ENLIGHTENMENT, THE FRENCH REVOLUTION, THE EUROPEAN RESTORATION UNTIL THE ALBERTINE STATUTE. THEMES THAT TODAY HAVE A NEW AND NECESSARY MEANING
MARCO FIORAVANTI
Prerequisiti
La conoscenza dei principali eventi di storia moderna e contemporanea e dei lineamenti di diritto pubblico e privato sono prerequisiti fondamentali per seguire il corso e per il superamento dell’esame.
Prerequisites
Knowledge of the main events in modern and contemporary history and the features of public and private law are fundamental prerequisites for following the course and for passing the exam.
Programma
Diritto dell'Alto e Basso Medioevo
La struttura istituzionale dell’'Europa d’Ancien régime: organi politici e giurisdizionali; i Grandi Tribunali; gli Stati Generali; le Leggi fondamentali del Regno
L’Assolutismo: le dottrine (Jean Bodin, Thomas Hobbes), le norme (Ordonnances) e la prassi (sentenze dei Grandi Tribunali). I monarcomachi: François Hotman
L’Illuminismo: Montesquieu (Lo spirito delle leggi), Rousseau (Il contratto sociale), Beccaria (Dei delitti e delle pene)
La Rivoluzione americana: Dichiarazione di Indipendenza (1776); Costituzione federale (1787); Bill of Rights (1791);
La Rivoluzione francese: Dichiarazione dei diritti del 1789; Abolizione del mandato imperativo e nascita della rappresentanza moderna; Costituzione del 1791; Dichiarazione dei diritti giacobina del 1793; Costituzione del 1795; la schiavitù coloniale
La Restaurazione in Europa e la crisi delle istituzioni rappresentative: le Charte francesi del 1814 e 1830; lo Statuto albertino (1848); la Comune di Parigi (1871)
La schiavitù dei moderni: Code Noir (1685); abolizione (provvisoria) in Francia da parte dei Giacobini (1794); guerra di secessione americana (1861-1865) e XIII emendamento per l’abolizione della schiavitù in America; abolizione definitiva (formalmente) della schiavitù in Francia (1848)
La rappresentanza degli antichi e dei moderni: dal modello anglosassone alla Rivoluzione francese e alle pratiche giacobine e sanculotte
La crisi del diritto pubblico europeo: la prima guerra mondiale; l’avvento del fascismo e del nazismo; Stato di diritto e Stato costituzionale
Program
Early and Late Middle Ages Law
The institutional structure of the Europe of the Ancien régime: political and judicial bodies; the Great Courts; the States General; the fundamental Laws of the Kingdom
Absolutism: doctrines (Jean Bodin, Thomas Hobbes), norms (Ordonnances) and practice (rulings of the Great Courts). The monarchs: François Hotman
The Enlightenment: Montesquieu (The spirit of the laws), Rousseau (The social contract), Beccaria (Of crimes and penalties)
The American Revolution: Declaration of Independence (1776); Federal Constitution (1787); Bill of Rights (1791);
The French Revolution: Declaration of Rights of 1789; Abolition of the imperative mandate and birth of modern representation; Constitution of 1791; Jacobin Declaration of Rights of 1793; Constitution of 1795; colonial slavery
The Restoration in Europe and the crisis of representative institutions: the French Charts of 1814 and 1830; the Albertine Statute (1848); the Paris Commune (1871)
The Slavery of Moderns: Code Noir (1685); (provisional) abolition in France by the Jacobins (1794); American Civil War (1861-1865) and XIII Amendment for the abolition of slavery in America; definitive abolition (formally) of slavery in France (1848)
Representation of the ancients and moderns: from the Anglo-Saxon model to the French Revolution and to Jacobin and sansulotte practices
The crisis of European public law: the first world war; the advent of fascism and Nazism; Rule of law and constitutional state
Testi Adottati
Testi per studenti frequentanti
1. LEZIONI E TESTI CONSIGLIATI DURANTE IL CORSO.
2. Italo Birocchi, Alla ricerca dell’ordine. Fonti e cultura giuridica nell’età moderna, Torino, Giappicheli, 2002
Per studenti NON frequentati
1. M. Ascheri, Il diritto dal Tardo Impero romano all’alto Medioevo, estratto da M. Ascheri, Introduzione storica al diritto medievale, Torino, Giappichelli, 2007
2. A. Campitelli, Europeenses. Presupposti storici e genesi del diritto comune, Bari, Cacucci, 1994
3. Italo Birocchi, Alla ricerca dell’ordine. Fonti e cultura giuridica nell’età moderna, Torino, Giappicheli, 2002
Books
SUGGESTED TEXTS FOR ATTENDING STUDENTS:
1 LECTURE NOTES AND READINGS INDICATED DURING THE COURSE.
2 Italo Birocchi, Alla ricerca dell’ordine. Fonti e cultura giuridica nell’età moderna, Torino, Giappicheli, 2002
SUGGESTED TEXTS FOR NON-ATTENDING STUDENTS:
1 M. Ascheri, Il diritto dal Tardo Impero romano all’alto Medioevo, estratto da M. Ascheri, Introduzione storica al diritto medievale, Torino, Giappichelli, 2007
2 A. Campitelli, Europeenses. Presupposti storici e genesi del diritto comune, Bari, Cacucci, 1994
3 Italo Birocchi, Alla ricerca dell’ordine. Fonti e cultura giuridica nell’età moderna, Torino, Giappicheli, 2002
Bibliografia
E. Conte, Diritto comune, Bologna, Il Mulino, 2009
M. Ascheri, Il diritto dal Tardo Impero romano all'alto Medioevo, estratto da M. Ascheri, Introduzione storica al diritto medievale, Torino, Giappichelli, 2007.
A. Campitelli, Europeenses. Presupposti storici e genesi del diritto comune, Bari, Cacucci, 1994.
M.R. Di Simone, Istituzioni e fonti normative in Italia dall'antico regime al fascismo, Torino, Giappichelli, 2007
Mario Caravale, Storia del diritto moderno e contemporaneo, Roma-Bari, Laterza, 2012
Marco Fioravanti, Controllare il potere. Il mandato imperativo e la revoca degli eletti (XVIII-XX secolo), Roma, Viella, 2020.
Paolo Alvazzi del Frate, Il costituzionalismo moderno. Appunti e fonti di storia del diritto pubblico, Torino, Giappichelli, 2007.
Maurizio Fioravanti, Costituzione, Bologna, Il Mulino, 2010.
Bibliography
E. Conte, Diritto comune, Bologna, Il Mulino, 2009
M. Ascheri, Il diritto dal Tardo Impero romano all'alto Medioevo, estratto da M. Ascheri, Introduzione storica al diritto medievale, Torino, Giappichelli, 2007.
A. Campitelli, Europeenses. Presupposti storici e genesi del diritto comune, Bari, Cacucci, 1994.
M.R. Di Simone, Istituzioni e fonti normative in Italia dall'antico regime al fascismo, Torino, Giappichelli, 2007
Mario Caravale, Storia del diritto moderno e contemporaneo, Roma-Bari, Laterza, 2012
Marco Fioravanti, Controllare il potere. Il mandato imperativo e la revoca degli eletti (XVIII-XX secolo), Roma, Viella, 2020.
Paolo Alvazzi del Frate, Il costituzionalismo moderno. Appunti e fonti di storia del diritto pubblico, Torino, Giappichelli, 2007.
Maurizio Fioravanti, Costituzione, Bologna, Il Mulino, 2010.
Modalità di svolgimento
Lo svolgimento delle lezioni avverrà sia con il tradizionale metodo di ricostruzione storica di istituzioni, fonti e dottrina giuridica medievale e moderna sia con il coinvolgimento degli studenti in casi pratici e in dibattiti concernenti il linguaggio giuridico del passato comparato a quello contemporaneo. Inoltre verranno coinvolti studiosi provenienti dal mondo delle professioni e della cultura per fornire una testimonianza diversa e più concreta ai futuri giuristi.
Teaching methods
The lessons will take place both with the traditional method of historical reconstruction of institutions, sources and medieval and modern legal doctrine and with the involvement of students in practical cases and debates concerning the legal language of the past compared to the contemporary one. Furthermore, scholars from the world of professions and culture will be involved to provide a different and more concrete testimony to future jurists.
Regolamento Esame
La verifica dell'apprendimento si baserà sia sui libri di testo che sulle numerose letture consigliate ne corso delle lezioni e su materiale, anche audiovisivo, analizzato durante il corso. Lo studente dovrà dunque dimostrare la sua capacità di maneggiare gli istituti giuridici in una prospettiva storica, con attenzione al linguaggio da adottare e ai mutamenti semantici che il diritto contemporaneo ha conosciuto rispetto a quello medievale e moderno.
L'apprendimento viene verificato con la prova di esame mediante quesiti che vertono sul programma dell'insegnamento e che siano tali da consentire allo studente di dimostrare l'acquisizione di metodo critico, analitico e sistematico a fronte del dato normativo.
Nello specifico si chiede di dare prova della conoscenza delle nozioni fondamentali della materia e di mostrare capacità di argomentare adeguatamente, mettendo a confronto posizioni diverse.
La valutazione finale viene espressa attraverso un voto numerico che sintetizza il livello di approfondimento e di capacità critica raggiunto dallo studente.
POSSIBILE MODALITÀ DI GRADAZIONE DEL VOTO:
18-21: Lo studente ha acquisito i concetti di base della disciplina;
22-25: Lo studente ha acquisito i concetti di base della disciplina e la capacità di collegamento tra i diversi istituti, con un linguaggio appropriato e corretto;
26-29: Lo studente dimostra una conoscenza della materia completa e ben strutturata; dimostra capacità di rielaborare in maniera autonoma le conoscenze acquisite e mostra, altresì, capacità di analisi con linguaggio appropriato e puntuale.
30 - 30 e lode: Lo studente dimostra un insieme di conoscenze completo e approfondito; ottima capacità di analisi dei problemi applicativi, accompagnata dall'utilizzo di un linguaggio giuridico esemplare.
Exam Rules
Verification of learning will be based both on textbooks and on the numerous readings recommended in the course of the lessons and on material, including audiovisual, analyzed during the course. The student will therefore have to demonstrate his ability to handle legal institutions from a historical perspective, with attention to the language to be adopted and to the semantic changes that contemporary law has known compared to medieval and modern law.
Oral exam, divided into a questions that allow to verify the student's knowledge in all topics of the course
ORIENTATIVE GRADING SCALE:
18-21: The student masters the basic concepts of the discipline;
22-25: The student masters the basic concepts of the discipline and the has ability to connect the different subjecs, with an appropriate and correct language.
26-29: The student demonstrates a complete and well-structured knowledge of the subject; demonstrates the ability to independently rework the knowledge acquired; and also shows analytical skills with appropriate and punctual language.
30 - 30 laude: The student demonstrates a complete and in-depth set of knowledge; excellent ability to analyze application problems, accompanied by the use of an exemplary legal language.
MARCO FIORAVANTI
MARCO FIORAVANTI
MARCO FIORAVANTI