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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Un modello di business rappresenta un insieme di decisioni strategiche che stabiliscono in che modo le aziende creano, trasferiscono e acquisiscono valore in base alle proprie attività interne e alle proprie relazioni con gli stakeholder, tra cui fornitori e clienti. Il design del Business Model (BM) rappresenta, per questo, una priorità strategica per le imprese. La transizione ecologica richiede che le imprese adattino il proprio modello di business o ne creino uno nuovo. Studiando la Sustainable e la Circular Business Model Innovation, si vanno ad aggiungere nuove variabili alla Business Model Innovation tradizionale, come, ad esempio, la chiusura dei cicli, la rigenerazione, la servitizzazione, la simbiosi.
I sustainable business models mirano a generare molteplici benefici ambientali, sociali ed economici, e non soltanto a ridurre e minimizzare gli impatti negativi sull’ambiente e sulla società, e nel fare ciò creano una relazione di fiducia più stabile con tutti gli attori della value chain, acquisendo, anche grazie a questo, una posizione più stabile nei mercati in cui operano e con gli altri stakeholder del sistema di riferimento. I sustainable business model determinano un uso sostenibile e circolare delle risorse, in tutte le fasi della value chain; sono supportati dall’innovazione tecnologica e digitale e favoriti dalla presenza di fattori abilitanti di tipo culturale e comportamentale.
Il corso tratterà di tutti questi temi fornendo alle studentesse e agli studenti una conoscenza avanzata della sostenibilità e della circolarità, evidenziando l’integrazione di questi approcci nei nuovi modelli di business.
In dettaglio, gli obiettivi formativi sono:
• Comprendere e valutare il ruolo dei modelli di business nei processi di trasformazione, quali la transizione ecologica;
• Comprendere e valutare le strategie aziendali sostenibili e circolari;
• Riconoscere il ruolo dell'innovazione nello sviluppo di modelli di business e le sue molteplici sfaccettature;
• Comprendere e riconoscere il ruolo della collaborazione nei processi di innovazione sostenibile;
• Comprendere il ruolo delle metriche nel monitoraggio, controllo e miglioramento delle performance a favore della sostenibilità dei nuovi modelli di business;
• Comprendere e riconoscere le dinamiche della trasformazione sistemica nei processi di innovazione sostenibile dei modelli di business;
• Identificare i processi di innovazione necessari allo sviluppo di modelli di business sostenibili;
• Riconoscere le principali variabili che sostengono i processi di innovazione dei modelli di business e le principali sfide ad esse connesse.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Conoscere e Comprendere le dinamiche che accompagnano l’innovazione dei modelli di business verso obiettivi di sostenibilità, così come i fattori abilitanti e gli strumenti di gestione e controllo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Saper utilizzare gli strumenti e gli approcci gestionali che supportano l’adattamento dei modelli di business esistenti così come l’adozione di nuovi modelli di business.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Saper identificare e valutare l’adeguatezza delle strategie delle imprese rispetto alle sfide poste dalla complessità tanto a livello di mercato che di sistema.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Rafforzare le capacità comunicative grazie all'apprendimento collaborativo, ai lavori di gruppo e alle presentazioni svolte in classe.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione.
Learning Objectives
LEARNING OBJECTIVES:
A business model represents a set of strategic decisions that determine how companies create, transfer and acquire value based on their internal activities and their relationships with stakeholders, including suppliers and customers. The design of Business Model (BM) is, therefore, a strategic priority for companies. The ecological transition requires companies to adapt their business model or create a new one. By studying Sustainable and Circular Business Model Innovation, new variables are added to traditional Business Model Innovation, such as, for example, cycle loops, regeneration, servitisation, symbiosis.
Sustainable business models aim to generate multiple environmental, social and economic benefits, and not only to reduce and minimise negative impacts on the environment and society, and in doing so they create a more stable relationship of trust with all the players in the value chain, acquiring, also thanks to this, a more stable position in the markets in which they operate and with the other stakeholders. Sustainable business models lead to a sustainable and circular use of resources, at all stages of the value chain; they are supported by technological and digital innovation and fostered by the presence of cultural and behavioural enabling factors.
The course will cover all these topics, providing students with an advanced knowledge of sustainability and circularity and highlighting the integration of these approaches into new business models.
In detail, the learning objectives are:
- Understand and evaluate the role of business models in transformation processes such as ecological transition;
- Understand and evaluate sustainable and circular business strategies;
- Recognise the role of innovation in the development of business models and its many facets;
- Understand and recognise the role of collaboration in sustainable innovation processes;
- Understand the role of metrics in monitoring, controlling and improving performance for the sustainability of new business models;
- Understand and recognise the dynamics of systemic transformation in sustainable business model innovation processes;
- Identify the innovation processes required for the development of sustainable business models;
- Recognise the main variables that underpin business model innovation processes and the main challenges associated with them.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
To know and understand the dynamics that support the innovation of business models towards sustainability goals, as well as the enabling factors and management accounting tools.
ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
To know how to use the management tools and approaches that support the adaptation of existing business models as well as the adoption of new business models.
AUTONOMY OF JUDGEMENT:
To be able to identify and assess the appropriateness of business strategies to the challenges posed by complexity at both market and system levels.
COMMUNICATION SKILLS:
To strengthen communication skills through collaborative learning, group work and in-class presentations.
LEARNING SKILLS:
To strengthen critical thinking, creative thinking, communication and collaboration.
Prerequisiti
nessun prerequisito
Prerequisites
No Pre-requisites
Programma
Parte I: I business models in una prospettiva sistemica (12 ore).
Durante la prima parte del corso verranno messi a fuoco, analizzati e discussi i processi di cambiamento e di crisi che caratterizzano la contemporaneità dei sistemi ecologico-socio-economici.
A partire da questi, verrà introdotto il significato della sostenibilità, in una prospettiva storica, politica e manageriale. Il ruolo e il significato dei modelli di business e delle strategie di impresa verranno, quindi, collocati in tale contesto. Gli spetti strategici saranno, dunque, messi in relazione con i diversi attori dei sistemi di riferimento, con particolare attenzione al capitale naturale, nella prospettiva dei servizi ecosistemici, ai policy makers, ai consumatori. Ci si soffermerà sull’analisi delle politiche europee in tema di sostenibilità per comprenderne, da un lato, l’impatto sulle strategie di impresa e, dall’altro lato, l’importanza di adottare modelli di business sostenibili. Particolare attenzione sarà posta sul paradigma dell’economia circolare, in quanto modello di innovazione sistemica per eccellenza.
Parte II: Modelli di business, sostenibilità e innovazione (12 ore)
Durante questa parte del corso verranno evidenziate le principali caratteristiche di un modello di business sostenibile, con particolare riferimento alla generazione di valore sostenibile. Si lavorerà sulla comprensione di che cosa sia questo tipo di valore; su come poterlo generare; su quai siano gli attori essenziali alla generazione del valore sostenibile; su quali strumenti possano sostenere la creazione di valore sostenibile. Verranno, poi, analizzate e discusse strategie e modelli di business sostenibili e circolari, così come quelli che sostenibili non sono, al fine di comprenderne appieno le differenze. Tali aspetti verranno messi in relazione al paradigma emergente dell’innovazione per la sostenibilità. Al fine di comprendere le sfide dei processi di decisione strategica per l’innovazione dei modelli di business verranno analizzati e discussi teaching cases particolarmente significativi. Il modello di economia rigenerativa rappresenterà, in tale contesto, un ulteriore elemento cardine per la comprensione dei processi di innovazione sostenibile dei modelli di business.
Parte III: Sustainable Business model Innovation, collaborazione e gestione delle performance (12 ore)
Durante questa parte del corso il significato di business model innovation verrà introdotto e discusso, così come quello di sustainable business model innovation e circular business model innovation. Anche gli elementi cardine delle strategie di business rigenerative verranno discussi, al fine di comprenderne la valenza innovativa. La collaborazione e la misurazione rappresenteranno due concetti fondamentali di questa parte del corso. La collaborazione verrà studiata in termini di co-creazione di valore e di innovazione responsabile, nonché in un’ottica di azioni di sistema, così come disegnate nel modello di valore condiviso. Le ragioni, l’importanza, le sfide della misurazione verranno spiegate e discusse. Verranno presentati alcuni strumenti a supporto dell’innovazione dei modelli di business, il ruolo degli indicatori e delle metriche e quali siano i processi e le metodologie per sviluppare indicatori e strumenti di misurazione appropriati. Sia in termini di collaborazione che di misurazione, saranno, infine, presentate e discusse le peculiarità di value chain e value network sostenibili e circolari.
In tutti e 3 i moduli verranno favorite in-class activities (es. group discussion, group work); inoltre lungo i tre moduli gli studenti svilupperanno un assignment in cui saranno chiamati ad applicare approcci e strumenti per l’innovazione sostenibile dei modelli di business (es. circular business model innovation toolkit, business case analysis).
Program
Part I: Business models in a systemic perspective (12 hours)
During the first part of the course, changes and crisis characterising contemporary ecological-socio-economic systems will be focused on, analysed and discussed. The meaning of sustainability will be introduced from a historical, political and managerial perspective. The role and meaning of business models and strategies will then be placed in this context. The strategic aspects will, therefore, be related to the various actors of the system, with particular attention to natural capital, in the perspective of ecosystem services, policy makers, and consumers. An analysis of European policies on sustainability will be analysed to understand, on the one hand, their impact on business strategies and, on the other hand, the importance of adopting sustainable business models. Particular attention will be paid to the circular economy paradigm as a systemic innovation model.
Part II: Business Models, Sustainability and Innovation (12 hours)
During this part of the course, the main characteristics of a sustainable business model will be highlighted, with particular reference to the generation of sustainable value. It will work on understanding what this type of value is; how it can be generated; who are the essential players in the generation of sustainable value; what tools can support the creation of sustainable value. Sustainable and circular strategies and business models will then be analysed and discussed, as well as those that are not sustainable, in order to fully understand their differences. These aspects will be related to the emerging paradigm of innovation for sustainability. In order to understand the challenges of strategic decision-making processes for business model innovation, particularly significant teaching cases will be analysed and discussed. The regenerative economy model will, in this context, represent a further pivotal element for understanding sustainable business model innovation processes.
Part III: Sustainable Business model Innovation, collaboration and performance management (12 hours)
During this part of the course, the meaning of business model innovation will be introduced and discussed, as well as that of sustainable business model innovation and circular business model innovation. The core elements of regenerative business strategies will also be discussed in order to understand their innovative value. Collaboration and measurement will be two fundamental concepts in this part of the course. Collaboration will be studied in terms of co-creation of value and responsible innovation, as well as from a system perspective, as outlined in the shared value model. The reasons, importance and challenges of measurement will be explained and discussed. Some tools to support business model innovation, the role of indicators and metrics and what are the processes and methodologies to develop appropriate indicators and measurement tools will be presented. Finally, in terms of both collaboration and measurement, the peculiarities of sustainable and circular value chains and value networks will be presented and discussed.
In all three modules, in-class activities will be favoured (e.g. group discussion, group work); furthermore, along the three modules, students will develop an assignment in which they will be asked to apply approaches and tools for sustainable business model innovation (e.g. circular business model innovation toolkit, business case analysis).
Testi Adottati
Lo studio dei seguenti documenti è necessario:
1) Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business strategy and the environment, 26(5), 597-608.
2) Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, Volume 43, Issues 2–3, 2010, Pages 354-363
3) Hahn, T., & Tampe, M. (2021). Strategies for regenerative business. Strategic Organization, 19(3), 456-477.
4) Bocken, N. M., & Short, S. W. (2021). Unsustainable business models–Recognising and resolving institutionalised social and environmental harm. Journal of Cleaner Production, 312, 127828.
5) Guldmann, E., & Huulgaard, R. D. (2019). Circular business model innovation for sustainable development. Innovation for Sustainability: Business Transformations towards a Better World, 77-95.
6) Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
7) The Circular Business Model Innovation Toolkit (downloadable here https://ec.europa.eu/research/participants/documents/downloadPublic?documentIds=080166e5c88a8834&appId=PPGMS)
Altri materiali di studio sono le slides, i materiali di supporto per lo sviluppo dell’assignment ed eventuali readings che verranno indicati dal docente nel corso delle lezioni. Questi materiali saranno resi disponibili sul sito web del corso e sul canale Teams del corso.
Books
The study of the following documents is necessary:
Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business strategy and the environment, 26(5), 597-608.
Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, Volume 43, Issues 2–3, 2010, Pages 354-363
Hahn, T., & Tampe, M. (2021). Strategies for regenerative business. Strategic Organization, 19(3), 456-477.
Bocken, N. M., & Short, S. W. (2021). Unsustainable business models–Recognising and resolving institutionalised social and environmental harm. Journal of Cleaner Production, 312, 127828.
Guldmann, E., & Huulgaard, R. D. (2019). Circular business model innovation for sustainable development. Innovation for Sustainability: Business Transformations towards a Better World, 77-95.
Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
The Circular Business Model Innovation Toolkit (downloadable here https://ec.europa.eu/research/participants/documents/downloadPublic?documentIds=080166e5c88a8834&appId=PPGMS)
Other study materials include slides, assignment development support materials and any readings that will be indicated by the lecturer during the course of the lectures. These materials will be made available on the course website and the course Teams channel.
Bibliografia
Lo studio di questi documenti è facoltativo:
Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L., & Verburg, R. (Eds.). (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bocken N.M.P., de Pauw I., Bakker C. and van der Grinten, B., (2016), “Product design and business model strategies for a circular economy”, Journal of Industrial and Production Engineering, 33: 308-322
Lacy, P., & Rutqvist, J. (2015), Waste to wealth: The circular economy advantage, Heidelberg: Springer
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Urbinati A., Chiaron D. and Chiesa V. (2017), “Towards a new taxonomy of circular economy business models”, Journal of Cleaner Production, 168: 487-498
Zott C, Amit R, Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011;37(4):1019-1042
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pieroni M.P.P, McAloone T.C. and Pigosso D.C.A., (2019), “Business model innovation for circular economy and sustainability: A review of approaches”, Journal of Cleanear Production, 215: 198-216
Jabbour, Ana & Luiz, João Victor & Luiz, Octaviano & Chiappetta-Jabbour, Charbel & Ndubisi, Nelson & Oliveira, Jorge & Hourneaux Junior, Flavio. (2019). Circular Economy Business Models and Operations Management. Journal of Cleaner Production. 235
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Konietzko, J., Das, A., & Bocken, N. (2023). Towards regenerative business models: A necessary shift?. Sustainable Production and Consumption, 38, 372-388
Kirchherr, J., Reike, D., & Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, conservation and recycling, 127, 221-232
Bibliography
The study of these documents is optional:
Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L., & Verburg, R. (Eds.). (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bocken N.M.P., de Pauw I., Bakker C. and van der Grinten, B., (2016), “Product design and business model strategies for a circular economy”, Journal of Industrial and Production Engineering, 33: 308-322
Lacy, P., & Rutqvist, J. (2015), Waste to wealth: The circular economy advantage, Heidelberg: Springer
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Urbinati A., Chiaron D. and Chiesa V. (2017), “Towards a new taxonomy of circular economy business models”, Journal of Cleaner Production, 168: 487-498
Zott C, Amit R, Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011;37(4):1019-1042
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pieroni M.P.P, McAloone T.C. and Pigosso D.C.A., (2019), “Business model innovation for circular economy and sustainability: A review of approaches”, Journal of Cleanear Production, 215: 198-216
Jabbour, Ana & Luiz, João Victor & Luiz, Octaviano & Chiappetta-Jabbour, Charbel & Ndubisi, Nelson & Oliveira, Jorge & Hourneaux Junior, Flavio. (2019). Circular Economy Business Models and Operations Management. Journal of Cleaner Production. 235
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Konietzko, J., Das, A., & Bocken, N. (2023). Towards regenerative business models: A necessary shift?. Sustainable Production and Consumption, 38, 372-388
Kirchherr, J., Reike, D., & Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, conservation and recycling, 127, 221-23
Modalità di svolgimento
Il corso prevede l'uso di diversi metodi didattici: lezioni frontali, esercitazioni, lavoro di gruppo, predisposizione di elaborati e/o ricerche, analisi di casi. Tutti questi metodi concorrono al raggiungimento degli obiettivi formativi che sono legati sia al sapere che al saper fare. Per esempio, le lezioni frontali supportano la comprensione del ruolo dei modelli di business nella transizione ecologica, la conoscenza delle strategie di business sostenibili e circolari, il ruolo dell’innovazione, della collaborazione, delle metriche, le dinamiche sistemiche, la natura e le caratteristiche dei processi di innovazione. Le esercitazioni, i lavori di gruppo, la predisposizione di elaborati, l’analisi dei casi supportano invece gli aspetti di valutazione dei modelli di business e delle strategie aziendali; l’identificazione dei processi di innovazione necessari allo sviluppo di modelli di business sostenibili; il riconoscimento del ruolo della collaborazione, delle metriche, delle dinamiche sistemiche, delle principali variabili che intervengono nell’innovazione dei modelli di business. In particolare, l’uso di strumenti per l’innovazione sostenibile dei modelli di business e di approcci come la business case analysis, insieme alle discussioni di gruppo e allo sviluppo di elaborati, concorrono a supportare la capacità di analisi critica, la creatività, la capacità di comunicare e collaborare.
Teaching methods
The course involves the use of different teaching methods: lectures, exercises, group work, preparation of research, analysis of business cases. All these methodologies contribute to the achievement of the training objectives, which are related to both knowledge and know-how. For example, lectures support the understanding of the role of business models in the ecological transition, knowledge of sustainable and circular business strategies, the role of innovation, collaboration, metrics, systemic dynamics, and the main characteristics of innovation processes. Classroom exercises, group work, development of reports and documents and case analysis, on the other hand, support the evaluation aspects of business models and strategies, the identification of innovation processes required for the development of sustainable business models, the recognition of the role of collaboration, metrics, systemic dynamics and the main variables involved in business model innovation. In particular, the use of sustainable business model innovation tools and approaches such as business case analysis, together with group discussions and development of reports and documents, help to support critical analysis skills, creativity, communication and collaboration skills.
Regolamento Esame
La valutazione dello studente prevede una prova scritta in cui vengono proposte domande aperte sugli argomenti del corso e un compito che prevede l'applicazione di approcci e strumenti per l'innovazione sostenibile dei modelli di business, in accordo con gli obiettivi formativi che includono sia il sapere che il saper fare. Alla luce e in applicazione dei descrittori di Dublino, lo studente deve dimostrare, da un lato, la conoscenza, il riconoscimento e la capacità di analizzare criticamente gli argomenti e, dall'altro, la capacità di applicare autonomamente approcci e strumenti per l'innovazione sostenibile dei modelli di business.
Il punteggio della prova d’esame è attribuito mediante un voto espresso in trentesimi.
Il giudizio espresso in trentesimi si basa sui seguenti criteri:
o Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni.
o 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti.
o 21-23: conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica coerente.
o 24-26: discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso.
o 27-29: conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi, sintesi. Buona autonomia di giudizio.
o 30-30L: ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di analisi e di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
La determinazione del voto finale tiene conto della prova scritta composta da due domande a risposta aperta sui temi appartenenti al programma d’esame inclusi nei materiali ad esso connessi. La durata della prova scritta è di 45 minuti. La prova scritta pesa il 50% del voto finale.
Lo sviluppo di un assignment riguardante una business case analysis vale per il restante 50% del voto finale. Il voto finale è dato dalla media tra la votazione ottenuta nella prova scritta e nell’assignment. La pubblicazione del voto finale avviene su Delphi. Ulteriori informazioni sulle modalità di svolgimento dell’assignment sono fornite in aula, dal docente, in fase di avvio del corso e sul sito web del corso.
Exam Rules
The student's assessment involves a written test in which open questions are proposed on the course topics and an assignment involving the application of approaches and tools for sustainable innovation of business models, in accordance with the training objectives that include both knowledge and know-how. In the light of and in application of the Dublin descriptors, the student must demonstrate, on the one hand, knowledge, recognition and the ability to critically analyse topics and, on the other hand, the ability to independently apply approaches and tools for sustainable innovation of business models. The examination is marked by a grade expressed in thirtieths. The mark expressed in thirtieths is based on the following criteria
o Unsuitable: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalisations.
o 18-20: barely sufficient knowledge and understanding of the topics with possible imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgement.
o 21-23: routinary knowledge and understanding of the topics; correct analysis and synthesis abilities with coherent logical argumentation.
o 24-26: fair knowledge and understanding of the topics; good analytical and synthetic skills with rigorously expressed arguments.
o 27-29: comprehensive knowledge and understanding of the topics; remarkable analytical and synthesis skills. Good autonomy of judgement.
o 30-30L: very good knowledge and understanding of the topics. Remarkable analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an original manner.
The determination of the final grade takes into account the written examination consisting of two open-ended questions on topics included in the materials (readings, papers, toolkit, slides). The duration of the written examination is 45 minutes. The written examination accounts for 50% of the final grade.
The development of an assignment concerning a business case analysis counts for the remaining 50% of the final grade. The final grade is the average of the grade obtained in the assignment and the grade obtained in the written test. The final grade is published in Delphi.
Further information on how to do the assignment will be provided in the classroom by the lecturer at the start of the course and on the course website.
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IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Un modello di business rappresenta un insieme di decisioni strategiche che stabiliscono in che modo le aziende creano, trasferiscono e acquisiscono valore in base alle proprie attività interne e alle proprie relazioni con gli stakeholder, tra cui fornitori e clienti. Il design del Business Model (BM) rappresenta, per questo, una priorità strategica per le imprese. La transizione ecologica richiede che le imprese adattino il proprio modello di business o ne creino uno nuovo. Studiando la Sustainable e la Circular Business Model Innovation, si vanno ad aggiungere nuove variabili alla Business Model Innovation tradizionale, come, ad esempio, la chiusura dei cicli, la rigenerazione, la servitizzazione, la simbiosi.
I sustainable business models mirano a generare molteplici benefici ambientali, sociali ed economici, e non soltanto a ridurre e minimizzare gli impatti negativi sull’ambiente e sulla società, e nel fare ciò creano una relazione di fiducia più stabile con tutti gli attori della value chain, acquisendo, anche grazie a questo, una posizione più stabile nei mercati in cui operano e con gli altri stakeholder del sistema di riferimento. I sustainable business model determinano un uso sostenibile e circolare delle risorse, in tutte le fasi della value chain; sono supportati dall’innovazione tecnologica e digitale e favoriti dalla presenza di fattori abilitanti di tipo culturale e comportamentale.
Il corso tratterà di tutti questi temi fornendo alle studentesse e agli studenti una conoscenza avanzata della sostenibilità e della circolarità, evidenziando l’integrazione di questi approcci nei nuovi modelli di business.
In dettaglio, gli obiettivi formativi sono:
• Comprendere e valutare il ruolo dei modelli di business nei processi di trasformazione, quali la transizione ecologica;
• Comprendere e valutare le strategie aziendali sostenibili e circolari;
• Riconoscere il ruolo dell'innovazione nello sviluppo di modelli di business e le sue molteplici sfaccettature;
• Comprendere e riconoscere il ruolo della collaborazione nei processi di innovazione sostenibile;
• Comprendere il ruolo delle metriche nel monitoraggio, controllo e miglioramento delle performance a favore della sostenibilità dei nuovi modelli di business;
• Comprendere e riconoscere le dinamiche della trasformazione sistemica nei processi di innovazione sostenibile dei modelli di business;
• Identificare i processi di innovazione necessari allo sviluppo di modelli di business sostenibili;
• Riconoscere le principali variabili che sostengono i processi di innovazione dei modelli di business e le principali sfide ad esse connesse.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Conoscere e Comprendere le dinamiche che accompagnano l’innovazione dei modelli di business verso obiettivi di sostenibilità, così come i fattori abilitanti e gli strumenti di gestione e controllo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Saper utilizzare gli strumenti e gli approcci gestionali che supportano l’adattamento dei modelli di business esistenti così come l’adozione di nuovi modelli di business.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Saper identificare e valutare l’adeguatezza delle strategie delle imprese rispetto alle sfide poste dalla complessità tanto a livello di mercato che di sistema.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Rafforzare le capacità comunicative grazie all'apprendimento collaborativo, ai lavori di gruppo e alle presentazioni svolte in classe.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione.
Learning Objectives
LEARNING OBJECTIVES:
A business model represents a set of strategic decisions that determine how companies create, transfer and acquire value based on their internal activities and their relationships with stakeholders, including suppliers and customers. The design of Business Model (BM) is, therefore, a strategic priority for companies. The ecological transition requires companies to adapt their business model or create a new one. By studying Sustainable and Circular Business Model Innovation, new variables are added to traditional Business Model Innovation, such as, for example, cycle loops, regeneration, servitisation, symbiosis.
Sustainable business models aim to generate multiple environmental, social and economic benefits, and not only to reduce and minimise negative impacts on the environment and society, and in doing so they create a more stable relationship of trust with all the players in the value chain, acquiring, also thanks to this, a more stable position in the markets in which they operate and with the other stakeholders. Sustainable business models lead to a sustainable and circular use of resources, at all stages of the value chain; they are supported by technological and digital innovation and fostered by the presence of cultural and behavioural enabling factors.
The course will cover all these topics, providing students with an advanced knowledge of sustainability and circularity and highlighting the integration of these approaches into new business models.
In detail, the learning objectives are:
- Understand and evaluate the role of business models in transformation processes such as ecological transition;
- Understand and evaluate sustainable and circular business strategies;
- Recognise the role of innovation in the development of business models and its many facets;
- Understand and recognise the role of collaboration in sustainable innovation processes;
- Understand the role of metrics in monitoring, controlling and improving performance for the sustainability of new business models;
- Understand and recognise the dynamics of systemic transformation in sustainable business model innovation processes;
- Identify the innovation processes required for the development of sustainable business models;
- Recognise the main variables that underpin business model innovation processes and the main challenges associated with them.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
To know and understand the dynamics that support the innovation of business models towards sustainability goals, as well as the enabling factors and management accounting tools.
ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
To know how to use the management tools and approaches that support the adaptation of existing business models as well as the adoption of new business models.
AUTONOMY OF JUDGEMENT:
To be able to identify and assess the appropriateness of business strategies to the challenges posed by complexity at both market and system levels.
COMMUNICATION SKILLS:
To strengthen communication skills through collaborative learning, group work and in-class presentations.
LEARNING SKILLS:
To strengthen critical thinking, creative thinking, communication and collaboration.
Prerequisiti
Nessun prerequisito
Prerequisites
no pre-requisites
Programma
Parte I: I business models in una prospettiva sistemica.
Durante la prima parte del corso verranno messi a fuoco, analizzati e discussi i processi di cambiamento e di crisi che caratterizzano la contemporaneità dei sistemi ecologico-socio-economici.
A partire da questi, verrà introdotto il significato della sostenibilità, in una prospettiva storica, politica e manageriale. Il ruolo e il significato dei modelli di business e delle strategie di impresa verranno, quindi, collocati in tale contesto. Gli spetti strategici saranno, dunque, messi in relazione con i diversi attori dei sistemi di riferimento, con particolare attenzione al capitale naturale, nella prospettiva dei servizi ecosistemici, ai policy makers, ai consumatori. Ci si soffermerà sull’analisi delle politiche europee in tema di sostenibilità per comprenderne, da un lato, l’impatto sulle strategie di impresa e, dall’altro lato, l’importanza di adottare modelli di business sostenibili. Particolare attenzione sarà posta sul paradigma dell’economia circolare, in quanto modello di innovazione sistemica per eccellenza.
Parte II: Modelli di business, sostenibilità e innovazione
Durante questa parte del corso verranno evidenziate le principali caratteristiche di un modello di business sostenibile, con particolare riferimento alla generazione di valore sostenibile. Si lavorerà sulla comprensione di che cosa sia questo tipo di valore; su come poterlo generare; su quai siano gli attori essenziali alla generazione del valore sostenibile; su quali strumenti possano sostenere la creazione di valore sostenibile. Verranno, poi, analizzate e discusse strategie e modelli di business sostenibili e circolari, così come quelli che sostenibili non sono, al fine di comprenderne appieno le differenze. Tali aspetti verranno messi in relazione al paradigma emergente dell’innovazione per la sostenibilità. Al fine di comprendere le sfide dei processi di decisione strategica per l’innovazione dei modelli di business verranno analizzati e discussi teaching cases particolarmente significativi. Il modello di economia rigenerativa rappresenterà, in tale contesto, un ulteriore elemento cardine per la comprensione dei processi di innovazione sostenibile dei modelli di business.
Parte III: Sustainable Business model Innovation, collaborazione e gestione delle performance
Durante questa parte del corso il significato di business model innovation verrà introdotto e discusso, così come quello di sustainable business model innovation e circular business model innovation. Anche gli elementi cardine delle strategie di business rigenerative verranno discussi, al fine di comprenderne la valenza innovativa. La collaborazione e la misurazione rappresenteranno due concetti fondamentali di questa parte del corso. La collaborazione verrà studiata in termini di co-creazione di valore e di innovazione responsabile, nonché in un’ottica di azioni di sistema, così come disegnate nel modello di valore condiviso. Le ragioni, l’importanza, le sfide della misurazione verranno spiegate e discusse. Verranno presentati alcuni strumenti a supporto dell’innovazione dei modelli di business, il ruolo degli indicatori e delle metriche e quali siano i processi e le metodologie per sviluppare indicatori e strumenti di misurazione appropriati. Sia in termini di collaborazione che di misurazione, saranno, infine, presentate e discusse le peculiarità di value chain e value network sostenibili e circolari.
Program
Part I: Business models in a systemic perspective.
During the first part of the course, changes and crisis characterising contemporary ecological-socio-economic systems will be focused on, analysed and discussed. The meaning of sustainability will be introduced from a historical, political and managerial perspective. The role and meaning of business models and strategies will then be placed in this context. The strategic aspects will, therefore, be related to the various actors of the system, with particular attention to natural capital, in the perspective of ecosystem services, policy makers, and consumers. An analysis of European policies on sustainability will be analysed to understand, on the one hand, their impact on business strategies and, on the other hand, the importance of adopting sustainable business models. Particular attention will be paid to the circular economy paradigm as a systemic innovation model.
Part II: Business Models, Sustainability and Innovation
During this part of the course, the main characteristics of a sustainable business model will be highlighted, with particular reference to the generation of sustainable value. It will work on understanding what this type of value is; how it can be generated; who are the essential players in the generation of sustainable value; what tools can support the creation of sustainable value. Sustainable and circular strategies and business models will then be analysed and discussed, as well as those that are not sustainable, in order to fully understand their differences. These aspects will be related to the emerging paradigm of innovation for sustainability. In order to understand the challenges of strategic decision-making processes for business model innovation, particularly significant teaching cases will be analysed and discussed. The regenerative economy model will, in this context, represent a further pivotal element for understanding sustainable business model innovation processes.
Part III: Sustainable Business model Innovation, collaboration and performance management
During this part of the course, the meaning of business model innovation will be introduced and discussed, as well as that of sustainable business model innovation and circular business model innovation. The core elements of regenerative business strategies will also be discussed in order to understand their innovative value. Collaboration and measurement will be two fundamental concepts in this part of the course. Collaboration will be studied in terms of co-creation of value and responsible innovation, as well as from a system perspective, as outlined in the shared value model. The reasons, importance and challenges of measurement will be explained and discussed. Some tools to support business model innovation, the role of indicators and metrics and what are the processes and methodologies to develop appropriate indicators and measurement tools will be presented. Finally, in terms of both collaboration and measurement, the peculiarities of sustainable and circular value chains and value networks will be presented and discussed.
Testi Adottati
Suggeriti per i frequentanti e obbligatori per i non frequentanti:
1) Baumgartner, R. J., & Rauter, R. (2017). Strategic perspectives of corporate sustainability management to develop a sustainable organization. Journal of Cleaner Production, 140, 81-92.
2) Small, A., Owen, A., & Paavola, J. (2022). Organizational use of ecosystem service approaches: A critique from a systems theory perspective. Business Strategy and the Environment, 31(1), 284-296.
3) Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, Volume 43, Issues 2–3, 2010, Pages 354-363
4) Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business strategy and the environment, 26(5), 597-608.
5) Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
6) Hahn, T., & Tampe, M. (2021). Strategies for regenerative business. Strategic Organization, 19(3), 456-477.
7) Bocken, N. M., & Short, S. W. (2021). Unsustainable business models–Recognising and resolving institutionalised social and environmental harm. Journal of Cleaner Production, 312, 127828.
8) Guldmann, E., & Huulgaard, R. D. (2019). Circular business model innovation for sustainable development. Innovation for Sustainability: Business Transformations towards a Better World, 77-95.
Books
Suggested for attending students and mandatory for non attending students:
1) Baumgartner, R. J., & Rauter, R. (2017). Strategic perspectives of corporate sustainability management to develop a sustainable organization. Journal of Cleaner Production, 140, 81-92.
2) Small, A., Owen, A., & Paavola, J. (2022). Organizational use of ecosystem service approaches: A critique from a systems theory perspective. Business Strategy and the Environment, 31(1), 284-296.
3) Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, Volume 43, Issues 2–3, 2010, Pages 354-363
4) Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business strategy and the environment, 26(5), 597-608.
5) Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
6) Hahn, T., & Tampe, M. (2021). Strategies for regenerative business. Strategic Organization, 19(3), 456-477.
7) Bocken, N. M., & Short, S. W. (2021). Unsustainable business models–Recognising and resolving institutionalised social and environmental harm. Journal of Cleaner Production, 312, 127828.
8) Guldmann, E., & Huulgaard, R. D. (2019). Circular business model innovation for sustainable development. Innovation for Sustainability: Business Transformations towards a Better World, 77-95.
Bibliografia
Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L., & Verburg, R. (Eds.). (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bocken N.M.P., de Pauw I., Bakker C. and van der Grinten, B., (2016), “Product design and business model strategies for a circular economy”, Journal of Industrial and Production Engineering, 33: 308-322
Lacy, P., & Rutqvist, J. (2015), Waste to wealth: The circular economy advantage, Heidelberg: Springer
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Urbinati A., Chiaron D. and Chiesa V. (2017), “Towards a new taxonomy of circular economy business models”, Journal of Cleaner Production, 168: 487-498
Zott C, Amit R, Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011;37(4):1019-1042
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pieroni M.P.P, McAloone T.C. and Pigosso D.C.A., (2019), “Business model innovation for circular economy and sustainability: A review of approaches”, Journal of Cleanear Production, 215: 198-216
Jabbour, Ana & Luiz, João Victor & Luiz, Octaviano & Chiappetta-Jabbour, Charbel & Ndubisi, Nelson & Oliveira, Jorge & Hourneaux Junior, Flavio. (2019). Circular Economy Business Models and Operations Management. Journal of Cleaner Production. 235
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Konietzko, J., Das, A., & Bocken, N. (2023). Towards regenerative business models: A necessary shift?. Sustainable Production and Consumption, 38, 372-388
Kirchherr, J., Reike, D., & Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, conservation and recycling, 127, 221-232
Bibliography
Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L., & Verburg, R. (Eds.). (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bocken N.M.P., de Pauw I., Bakker C. and van der Grinten, B., (2016), “Product design and business model strategies for a circular economy”, Journal of Industrial and Production Engineering, 33: 308-322
Lacy, P., & Rutqvist, J. (2015), Waste to wealth: The circular economy advantage, Heidelberg: Springer
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Urbinati A., Chiaron D. and Chiesa V. (2017), “Towards a new taxonomy of circular economy business models”, Journal of Cleaner Production, 168: 487-498
Zott C, Amit R, Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011;37(4):1019-1042
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pieroni M.P.P, McAloone T.C. and Pigosso D.C.A., (2019), “Business model innovation for circular economy and sustainability: A review of approaches”, Journal of Cleanear Production, 215: 198-216
Jabbour, Ana & Luiz, João Victor & Luiz, Octaviano & Chiappetta-Jabbour, Charbel & Ndubisi, Nelson & Oliveira, Jorge & Hourneaux Junior, Flavio. (2019). Circular Economy Business Models and Operations Management. Journal of Cleaner Production. 235
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Konietzko, J., Das, A., & Bocken, N. (2023). Towards regenerative business models: A necessary shift?. Sustainable Production and Consumption, 38, 372-388
Kirchherr, J., Reike, D., & Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, conservation and recycling, 127, 221-232
Modalità di svolgimento
Il corso prevede l'uso di diversi metodi didattici: lezioni frontali, esercitazioni, lavoro di gruppo, predisposizione di elaborati e/o ricerche, analisi di casi. Tutti questi metodi concorrono al raggiungimento degli obiettivi formativi che sono legati sia al sapere che al saper fare, mirando, altresì, al rafforzamento del pensiero critico, del pensiero creativo, della capacità di comunicare e di collaborare.
Teaching methods
The course involves the use of different teaching methods: lectures, exercises, group work, preparation of research, analysis of business cases. All these methodologies contribute to the achievement of the training objectives, which are related to both knowledge and know-how, aiming, as well, at strengthening critical thinking, creative thinking, the ability to communicate and collaborate.
Regolamento Esame
La prova di esame è specifica per frequentanti e per non frequentanti e valuta la
preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze
delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità
analitica e la autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino: 1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
Per gli studenti frequentanti l’esame si basa su una prova scritta. La prova scritta dura 1 ora ed è composta da 2 domande aperte sui temi trattati in aula durante il corso. La prova scritta pesa per il 50% della valutazione complessiva. Il restante 50% della valutazione si fonda su un project work che gli studenti e le studentesse svilupperanno e discuteranno durante lo svolgimento del corso stesso.
Per gli studenti non frequentanti, l’esame consiste nella discussion orale dei seguenti articoli:
1) Baumgartner, R. J., & Rauter, R. (2017). Strategic perspectives of corporate sustainability management to develop a sustainable organization. Journal of Cleaner Production, 140, 81-92.
2) Small, A., Owen, A., & Paavola, J. (2022). Organizational use of ecosystem service approaches: A critique from a systems theory perspective. Business Strategy and the Environment, 31(1), 284-296.
3) Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, Volume 43, Issues 2–3, 2010, Pages 354-363
4) Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business strategy and the environment, 26(5), 597-608.
5) Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
6) Hahn, T., & Tampe, M. (2021). Strategies for regenerative business. Strategic Organization, 19(3), 456-477.
7) Bocken, N. M., & Short, S. W. (2021). Unsustainable business models–Recognising and resolving institutionalised social and environmental harm. Journal of Cleaner Production, 312, 127828.
8) Guldmann, E., & Huulgaard, R. D. (2019). Circular business model innovation for sustainable development. Innovation for Sustainability: Business Transformations towards a Better World, 77-95.
Exam Rules
The exam is specific for attending and non-attending students and assesses the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of reasoning, the ability analytical and autonomy of judgment. In addition, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors:1. knowledge and understanding; 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgements; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
For attending students, the examination is based on a written test. The written examination lasts 1 hour and consists of 2 open questions on topics covered in the classroom during the course. The written examination accounts for 50% of the overall assessment. The remaining 50% of the assessment is based on a project work that students will develop and discuss during the course itself.
For non-attending students, the examination consists of an oral discussion of the following papers:
1) Baumgartner, R. J., & Rauter, R. (2017). Strategic perspectives of corporate sustainability management to develop a sustainable organization. Journal of Cleaner Production, 140, 81-92.
2) Small, A., Owen, A., & Paavola, J. (2022). Organizational use of ecosystem service approaches: A critique from a systems theory perspective. Business Strategy and the Environment, 31(1), 284-296.
3) Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, Volume 43, Issues 2–3, 2010, Pages 354-363
4) Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business strategy and the environment, 26(5), 597-608.
5) Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
6) Hahn, T., & Tampe, M. (2021). Strategies for regenerative business. Strategic Organization, 19(3), 456-477.
7) Bocken, N. M., & Short, S. W. (2021). Unsustainable business models–Recognising and resolving institutionalised social and environmental harm. Journal of Cleaner Production, 312, 127828.
8) Guldmann, E., & Huulgaard, R. D. (2019). Circular business model innovation for sustainable development. Innovation for Sustainability: Business Transformations towards a Better World, 77-95.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Un modello di business rappresenta un insieme di decisioni strategiche che stabiliscono in che modo le aziende creano, trasferiscono e acquisiscono valore in base alle proprie attività interne e alle proprie relazioni con gli stakeholder, tra cui fornitori e clienti Il design del Business Model (BM) rappresenta, per questo, una priorità strategica per le imprese. La transizione ecologica richiede che le imprese adattino il proprio modello di business o ne creino uno nuovo. Studiando la Sustainable e la Circular Business Model Innovation (SBMI, CBMI, SCBMI), si vanno ad aggiungere nuove variabili alla Business Model Innovation (BMI) tradizionale, come, ad esempio, la reverse logistic, le percezioni e preferenze dei clienti rispetto a prodotti second-hand, remanufactured e refurbished, la chiusura dei cicli, la rigenerazione, lo sharing, l’ottimizzazione del valore, la virtualizzazione, la servitizzazione, il Life Cycle Thinking, il Design Thinking, il pensiero sistemico.
I sustainable business model mirano a generare molteplici benefici ambientali, sociali ed economici, più che non a ridurre e minimizzare gli impatti negativi sull’ambiente e sulla società, e nel fare ciò creano una relazione di fiducia più stabile con tutti gli attori della value chain, acquisendo, anche grazie a questo, una posizione più stabile nei mercati in cui operano. I sustainable business model determinano un uso sostenibile e circolare delle risorse, in tutte le fasi della value chain e vengono supportati da tecnologie disruptive (i.e. digitali – e.g. Internet of Things, big data, blockchain e RFID,; fisiche – e.g. la stampa 3D, la robotica, l’accumulo e la raccolta dell'energia, la modular design technology, le nanotecnologie,; biologiche – e.g. le bioenergie, i bio-materials, biocatalysis,). I sustainable e circular business model sono favoriti dalla presenza di fattori abilitanti di tipo culturale e comportamentale, tanto a livello di individui che di organizzazioni, come le dynamic capabilities, l’attitudine al cambiamento, la capacità di adattamento e la resilienza.
Il corso tratterà di tutti questi temi fornendo alle studentesse e agli studenti una conoscenza avanzata della sostenibilità e della circolarità, evidenziando l’integrazione di questi approcci nei nuovi modelli di business, il ruolo della leadership e delle nuove forme di imprenditorialità nei processi di innovazione sostenibile, l’importanza delle metriche per la valutazione delle performance e dell’impatto, la natura ed il funzionamento degli strumenti a supporto dell’innovazione, il ruolo che le nuove tecnologie possono svolgere nel processo di transizione ecologica. In dettaglio, gli obiettivi formativi sono:
• Comprendere e valutare il ruolo dei modelli di business nei processi di trasformazione, quali la transizione ecologica
• Comprendere e valutare le strategie aziendali sostenibili e circolari
• Riconoscere il ruolo dell'innovazione nello sviluppo di modelli di business
• Saper utilizzare gli strumenti per l’innovazione sostenibile e circolare
• Comprendere e riconoscere il ruolo delle informazioni e delle nuove tecnologie nei processi di innovazione sostenibile
• Comprendere e riconoscere il ruolo della collaborazione nei processi di innovazione sostenibile
• Comprendere, valutare e analizzare il ruolo delle metriche nel monitoraggio, controllo e miglioramento delle performance a favore della resilienza e della sostenibilità dei nuovi modelli di business
• Comprendere e riconoscere l’importanza degli Stili di Leadership e della Sustainable Enterpreneurship nel design e nella implementazione dei sustainable e circular business model
• Comprendere e riconoscere le dinamiche della trasformazione sistemica nei processi di innovazione sostenibile dei modelli di business
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Conoscere e Comprendere le dinamiche che accompagnano l’innovazione dei modelli di business verso obiettivi di sostenibilità, così come i fattori abilitanti e gli strumenti di gestione e controllo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Saper utilizzare gli strumenti e gli approcci gestionali che supportano l’adattamento dei modelli di business esistenti così come l’adozione di nuovi modelli di business.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Saper identificare e valutare l’adeguatezza delle strategie delle imprese rispetto alle sfide poste dalla complessità tanto a livello di mercato che di sistema.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Rafforzare le capacità comunicative grazie all'apprendimento collaborativo, ai lavori di gruppo e alle presentazioni svolte in classe.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione.
Learning Objectives
LEARNING OBJECTIVES
A business model represents a set of strategic decisions that establish how companies create, transfer and acquire value based on their internal activities and their relationships with stakeholders, including suppliers and customers Business Model (BM) design therefore represents a strategic priority for companies. The ecological transition requires companies to adapt their business model or create a new one. By studying Sustainable and Circular Business Model Innovation (SBMI, CBMI, SCBMI), new variables are added to the traditional Business Model Innovation (BMI), such as, for example, reverse logistics, customer perceptions and preferences regarding products second-hand, remanufactured and refurbished, the closure of cycles, regeneration, sharing, value optimization, virtualization, servitization, Life Cycle Thinking, Design Thinking, systemic thinking.
Sustainable business models aim to generate multiple environmental, social and economic benefits, rather than to reduce and minimize negative impacts on the environment and society, and in doing so create a more stable relationship of trust with all the players in the value chain, acquiring a more stable position in the markets in which they operate. Sustainable business models determine a sustainable and circular use of resources, in all phases of the value chain and are supported by disruptive technologies (i.e. digital, e.g. Internet of Things, big data, blockchain and RFID; physical, e.g. 3D printing, robotics, energy storage and collection, modular design technology, nanotechnology; biological, e.g. bioenergy, bio- materials, biocatalysis). The sustainable and circular business models are favoured by the presence of cultural and behavioural enabling factors, both at the level of individuals and organizations, such as dynamic capabilities, attitude for change, adaptability and resilience.
The course will deal with all these issues providing students with an advanced knowledge of sustainability and circularity, highlighting the integration of these approaches in new business models, the role of leadership and new types of entrepreneurship in sustainable innovation processes, the importance of metrics for the evaluation of performance and impact, the nature and functioning of the tools to support innovation, the role that new technologies can play in the ecological transition process. In detail, the training objectives are:
• Understand and evaluate the role of business models in transformation processes, such as ecological transition;
• Understand and evaluate sustainable and circular business strategies;
• Recognize the role of innovation in the development of business models;
• Knowing how to use the tools for sustainable and circular innovation;
• Understand and recognize the role of information and new technologies in sustainable innovation processes;
• Understand and recognize the role of collaboration in sustainable innovation processes;
• Understand, evaluate and analyze the role of measurement systems in monitoring, controlling and improving performance in favor of the resilience and sustainability of new business models;
• Understand and recognize the importance of Leadership Styles and Sustainable Enterpreneurship in the design and implementation of sustainable and circular business models;
• Understand and recognize the dynamics of systemic transformation in the sustainable innovation processes of business models.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Know and understand the dynamics that support the innovation of business models towards sustainability objectives, as well as the enabling factors and management and control tools
ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowing how to use the tools and management approaches that support the adaptation of existing business models as well as the adoption of new business models
AUTONOMY OF JUDGMENT
Knowing how to identify and evaluate the capacity of businesses’ strategies to face with complexity at market and system levels
COMMUNICATION ABILITIES
Strengthening communication skills thanks to collaborative learning, work group and in class presentations
LEARNING ABILITY
Strengthening critical thinking, creative thinking, communicating, and collaborating
Prerequisiti
Nessun prerequisito
Prerequisites
no pre-requisites
Programma
A valle delle prime due ore di introduzione, in cui verrà fornita una panoramica dell’intero corso, e verranno spiegati e assegnati i lavori di gruppo e il lavoro individuale, oltre che descritto puntualmente l’esame finale e le modalità di valutazione per studenti e studentesse frequentanti e non frequentanti, le prime dieci ore (fase 1) si focalizzano sui concetti chiave della Sostenibilità e della Circolarità e sulle specificità della Sustainable e Circular Business Model Innovation. In questa prima parte del corso verranno analizzati e compresi i concetti chiave della sostenibilità e della circolarità e verrà evidenziato il legame che esiste tra i processi di innovazione e quelli di cambiamento che la transizione ecologica richiede. Tutti questi aspetti saranno presentati e discussi da un punto di vista delle teorie di riferimento, così come da un punto di vista pratico. Durante questa prima parte verrà organizzata una testimonianza aziendale, volta a presentare i driver, le barriere e le sfide dei processi di innovazione strategica di tipo sostenibile e circolare. Durante questa prima parte agli studenti verrà assegnato un lavoro di gruppo volto comprendere il ruolo dei modelli di business sostenibili e circolari nella dinamica di transizione che le politiche europee e internazionali stanno innescando.
Le seconde dodici ore del corso (fase 2) si concentrano sullo sviluppo di strategie di business, con particolare riferimento alla business model innovation e all’innovation for sustainability. Verranno presentate ed analizzate diverse tipologie di modelli di business e di strategie, al fine di comprenderne i punti di forza e di debolezza, nonché gli impatti a livello di sistema, secondo le diverse componenti della sostenibilità (economico, sociale ed ambientale). Particolare attenzione verrà data alla gestione della value chain, quale elemento essenziale per la continuità del business, la competitività, la resilienza delle organizzazioni, la sostenibilità e l’innovatività dei prodotti e dei servizi. In tale contesto verrà evidenziato il ruolo delle nuove tecnologie e della trasformazione digitale, a supporto delle performance aziendali, e della raccolta e dello scambio di informazioni tracciabili, attendibili, chiare e replicabili, fondamentali presupposti per la creazione e la co-creazione di valore. Anche in questa parte del corso verrà presentata una testimonianza aziendale con particolare riferimento a esperienze di frontiera dal punto di vista dei modelli di business circolari e innovativi. Agli studenti verranno proposti, sempre a livello di piccoli gruppi, specifici teaching cases, che saranno opportunamente presentati e discussi in aula. In questa parte del corso verranno analizzati e discussi anche aspetti legati alla Leadership, alla Systemic Innovation for Sustainability, alla Sustainable Enterpreneurship.
Le ultime dodici ore del corso (fase 3) verteranno sulla misurazione e sulla valutazione delle innovazioni sostenibili. Verranno analizzati approcci e sfide, con particolare riferimento a come valutare l’impatto dei Sustainable Business Model. In tale contesto verranno analizzati e discussi specifici strumenti di valutazione delle performance aziendali, con particolare riferimento agli standard internazionali e a quelli europei volti a supportare e dimostrare il livello di sostenibilità delle singole imprese, nonché dei prodotti/servizi. Durante questa parte del corso verranno, inoltre, presentati e analizzati Tools, Methods e Technologies capaci di supportare la sustainable e circular business model innovation, tanto per l’adattamento dei modelli di business esistenti quanto per lo sviluppo di modelli nuovi. Anche in questa fase verrà presentata una testimonianza aziendale particolarmente coerente con i temi in fase di studio e analisi e le studentesse e gli studenti saranno nuovamente coinvolti in un lavoro in piccoli gruppi. Verrà chiesto loro di svolgere una breve presentazione volta a descrivere e comparare, secondo un outline predefinito, alcune strategie aziendali, per poi identificare e sviluppare opportune aree di miglioramento. Per ogni presentazione verrà identificato un secondo gruppo che svolgerà il ruolo di discussant.
Program
The first two hours will be dedicated to provide an overview of the entire course; group work and individual work will be explained and assigned, as well as the final exam and assessment methods for attending and non-attending students will be illustrated. The next ten hours (phase 1) focus on the key concepts of Sustainability and Circularity and on the specificities of the Sustainable and Circular Business Model Innovation. In this first part of the course, the key concepts of sustainability and circularity will be analyzed and understood and the link that exists between the processes of innovation and those of change that the ecological transition requires will be highlighted. All these aspects will be presented and discussed from a point of view of the main theories, as well as from a practical point of view. During this first part, a company presentation will be organized, aimed at presenting the drivers, barriers and challenges of sustainable and circular strategic innovation processes. During this first part students will be assigned group work aimed at understanding the role of sustainable and circular business models in the dynamic of transition that European and international policies are triggering.
The second twelve hours of the course (phase 2) focus on the development of business strategies, with particular reference to business model innovation and innovation for sustainability. Different types of business models and strategies will be presented and analyzed, in order to understand their strengths and weaknesses, as well as the impacts at the system level, according to the different components of sustainability (economic, social and environmental). Particular attention will be given to the management of the value chain, as an essential element for business continuity, competitiveness, resilience of organizations, sustainability and innovation of products and services. In this context, the role of new technologies and digital transformation will be highlighted, in support of corporate performance, and the collection and exchange of traceable, reliable, clear and replicable information, fundamental prerequisites for the creation and co-creation of value. Also in this part of the course a company testimony will be presented with particular reference to frontier experiences from the point of view of circular and innovative business models. Students will be given specific teaching cases, again in small groups, which will be appropriately presented and discussed in class. In this part of the course, aspects related to Leadership, Systemic Innovation for Sustainability, Sustainable Enterpreneurship will also be analyzed and discussed.
The last twelve hours of the course (phase 3) will focus on measuring and evaluating sustainable innovations. Approaches and challenges will be analyzed, with particular reference to how to assess the impact of the Sustainable Business Model. In this context, specific tools for assessing corporate performance will be analyzed and discussed, with particular reference to international and European standards aimed at supporting and demonstrating the level of sustainability of individual companies, as well as of products / services. During this part of the course, Tools, Methods and Technologies able of supporting sustainable and circular business model innovation will also be presented and analyzed, both for the adaptation of existing business models and for the development of new models. Also in this phase a company testimony will be presented which is particularly coherent with the themes being studied and analyzed and students will again be involved in group work. They will be asked to make a short presentation aimed at describing and comparing, according to a predefined outline, some company strategies, to then identify and develop appropriate areas for improvement. For each presentation a second group will be identified that will play the role of discussant.
Testi Adottati
Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L., & Verburg, R. (Eds.). (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer
(suggerito per frequentanti, obbligatorio per non frequentanti)
Books
Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L., & Verburg, R. (Eds.). (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer
(suggested for attending students, mandatory for non-attending students)
Bibliografia
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Modalità di svolgimento
Il corso prevede l'uso di diversi metodi didattici: lezioni frontali, esercitazioni, lavoro di gruppo, predisposizione di elaborati e/o ricerche, analisi di casi. Tutti questi metodi concorrono al raggiungimento degli obiettivi formativi che sono legati sia al sapere che al saper fare, mirando, altresì, al rafforzamento del pensiero critico, del pensiero creativo, della capacità di comunicare e di collaborare.
Teaching methods
The course involves the use of different teaching methods: lectures, exercises, group work, preparation of research, analysis of business cases. All these methodologies contribute to the achievement of the training objectives, which are related to both knowledge and know-how, aiming, as well, at strengthening critical thinking, creative thinking, the ability to communicate and collaborate.
Regolamento Esame
La prova di esame è specifica per frequentanti e per non frequentanti e valuta la
preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze
delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità
analitica e la autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino: 1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
Per gli studenti frequentanti l’esame si basa su una prova scritta. La prova scritta dura 1 ora ed è composta da 2 domande aperte tratte dal programma didattico. La prova scritta si affianca ad un lavoro individuale (individual assignment). La prova scritta ed il lavoro individuale concorrono al 60% della valutazione. I lavori di gruppo svolti in classe (group assignments) completano, per il restante 40%, la valutazione complessiva.
Per gli studenti non frequentanti l’esame si basa interamente su una prova scritta. La prova scritta dura 2 ore ed è composta da 4 domande aperte tratte dalle diverse parti del programma.
Exam Rules
The exam is specific for attending and non-attending students and assesses the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of reasoning, the ability analytical and autonomy of judgment. In addition, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors:1. knowledge and understanding; 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgements; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
For attending students, the exam is based on a written test. The written test lasts 1 hour and consists of 2 open questions drawn from the attending students’ program. The written test is accompanied by an individual assignment (60% of the evaluation). Group assignments carried out during the course, complete the overall evaluation (for the remaining 40%).
For non-attending students, the exam is entirely based on a written test. The written test lasts 2 hours and consists of 4 open questions drawn from the different parts of the non-attending students’ program.