PEOPLE MANAGEMENT
Syllabus
Obiettivi Formativi
Il corso intende fornire agli studenti i concetti fondamentali e le principali categorie logiche che rendono la gestione delle risorse umane strategica per il successo di impresa. La lettura delle leve di gestione delle risorse umane è integrata con prospettive tratte da discipline diverse da quelle prettamente economico-aziendali, in linea con gli obiettivi del corso di studi di promuovere la comprensione a tutto tondo delle leve manageriali e gestionali da impiegare per il conseguimento di condizioni di eccellenza organizzativa a tendere nel tempo. Durante il corso, gli studenti avranno la possibilità di esercitarsi, studiare e sperimentare le teorie e le pratiche di gestione delle risorse umane, contestualizzando i concetti empirici alla pratica organizzativa.
Grazie a questo corso, gli studenti saranno in grado di:
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
- Acquisire e dimostrare padronanza dei concetti generali relativi alla gestione del personale in azienda, con particolare riferimento alle dinamiche individuali;
- Comprendere e applicare gli approcci organizzativi universalistici e contingenti alle principali strategie e tecniche di gestione delle risorse umane;
- Identificare le teorie e i concetti chiave per la gestione efficace ed efficiente delle risorse umane;
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
- Applicare le teorie relative all'individuo e al contesto organizzativo a situazioni concrete di lavoro, come posizioni di lavoro attuali e/o future, annunci di reclutamento e selezione e partecipazione a lavori di gruppo;
- Contestualizzare le teorie relative ai sistemi di direzione e sviluppo delle risorse umane e spiegare le modalità con cui la gestione delle persone in azienda assume rilievo strategico;
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
- Valutare le contingenze personali e lavorative, considerando i fattori critici di successo, per formulare strategie atte al miglioramento della situazione lavorativa personale (attuale e/o futura);
- Formulare giudizi pertinenti sull'adeguatezza tra le scelte di gestione delle risorse umane, le caratteristiche individuali e le strategie di impresa;
ABILITÀ COMUNICATIVE:
- Analizzare ed elaborare report scritti su casi di studio;
- Presentare concetti e creare collegamenti logici in maniera veloce.
Learning Objectives
The course will provide students with an overview of the human resource management factors that contribute to business excellence. This is possible through the integration of different perspectives, which also come from disciplines others than those related specifically to business administration and management. This is in line with objectives of the whole program of studies, which aims to the comprehensive understanding of managerial and operative choices to be used within an organizational context.
In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in modern companies.
At the end of this course the student should be able to:
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
- Acquire and demonstrate a good understanding of the general concepts related to human resource management, with a specific focus on individual dynamics;
- Understand the universalistic and contingency approaches and apply them to the main HR strategies and practices;
- Handle the theories and concepts related to the core functions of Human Resource Management;
APPLYING KNOWLEDGE:
- Apply theories related to the individuals and to the organizational context to real-file situation, such as actual and/or future working position, recruiting and selection announcements, and participation in group works;
- Apply theories related to HRM systems and to explain how HRM helps to create successful organizations;
MAKING JUDGEMENTS
- Evaluate personal and organizational contingencies, assess critical success factor, and formulate strategies apt to improve personal working conditions (actual and/or future);
- Make critical judgements about the fit between people management strategies, individual differences and business strategies;
COMMUNICATION SKILLS:
- Analyse and elaborate case studies;
- Present theoretical concepts and make logic connections among them in a rapid way.
Prerequisiti
Prerequisites
Programma
I. L'analisi dell'individuo quale risorsa strategica di impresa;
II. Le modalità per assicurarsi la presenza in impresa di individui performanti;
III. Le modalità per accrescere il valore del contributo individuale al successo di impresa;
IV. Le modalità per gestire e motivare al meglio le persone in azienda.
Program
Section I : Conceiving People as Strategic Resource;
Section II : Securing Effective Employees;
Section III : Improving Employee Performance;
Section IV : Motivating and Managing Employees.
Testi Adottati
Durante il corso, saranno discussi casi estratti dal libro di testo.
Altro materiale didattico: sul sito del corso saranno disponibile slides e altro materiale
Books
During the course, cases will be discussed from the textbook by Stewart & Brown.
Other learning sources: Slides and other material will be available under the course web site.
Bibliografia
Sul sito di facoltà, dopo di ogni lezione, saranno messe a disposizione le slide proiettate in aula.
Bibliography
After each lecture, the pertinent slides will be added on the faculty website.
Modalità di svolgimento
I compiti di gruppo forniranno l'opportunità di applicare quanto appreso a situazioni del mondo reale. Poiché ogni studente porta in classe prospettive ed esperienze uniche, la partecipazione a discussioni e attività didattiche è essenziale per l'apprendimento individuale, così come per quello degli altri membri della classe.
Teaching methods
Regolamento Esame
L'esame si baserà su domande aperte e di contenuto, volte a evidenziare la conoscenza acquisita, nonché la capacità di concettualizzazione e ragionamento dello studente. I lavori di gruppo sono funzionali alla verifica della maturazione e della capacità di applicare la conoscenza e formulare giudizi personali, nonché delle capacità comunicative in forma scritta, con specifico riferimento all'abilità di esprimersi in maniera coerente e appropriata.
Ai fini della valutazione, si utilizzerà lo schema che segue:
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
The exam will be done through open questions on concepts, in order to verify the level of understanding and logical connections and elaboration. The groupworks focus on verifying the ability to elaborate case studies and to apply knowledge learnt and give suggestion. Furthermore, the writing skills to express coherently and properly will be assessed.
The examination will be graded according to the following criteria:
Ineligible: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of topics; limited ability to analyze and synthesize; frequent generalizations and limited critical and judgmental skills; topics are stated inconsistently and with inappropriate language;
18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of topics with possible generalizations and imperfections; sufficient skills of analysis synthesis and autonomy of judgment, topics are expounded frequently inconsistently and with inappropriate/technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to analyze and synthesize correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of topics; Good analytical and synthesis skills with arguments expressed rigorously but with language not always appropriate/technical.
27-29: Comprehensive knowledge and understanding of topics; considerable ability to analyze and synthesize. Good autonomy of judgment. Topics expounded rigorously and with appropriate/technical language
30-30L: Excellent level of thorough knowledge and understanding of topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
Updated A.Y. 2021-2022
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso intende fornire agli studenti i concetti fondamentali e le principali categorie logiche che rendono la gestione delle risorse umane strategica per il successo di impresa. La lettura delle leve di gestione delle risorse umane è integrata con prospettive tratte da discipline diverse da quelle prettamente economico-aziendali, in linea con gli obiettivi del corso di studi di promuovere la comprensione a tutto tondo delle leve manageriali e gestionali da impiegare per il conseguimento di condizioni di eccellenza organizzativa a tendere nel tempo. Durante il corso, gli studenti avranno la possibilità di esercitarsi, studiare e sperimentare le teorie e le pratiche di gestione delle risorse umane, contestualizzando i concetti empirici alla pratica organizzativa. Grazie a questo corso, gli studenti saranno in grado di: CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: - Acquisire e dimostrare padronanza dei concetti generali relativi alla gestione del personale in azienda, con particolare riferimento alle dinamiche individuali; - Comprendere e applicare gli approcci organizzativi universalistici e contingenti alle principali strategie e tecniche di gestione delle risorse umane; - Identificare le teorie e i concetti chiave per la gestione efficace ed efficiente delle risorse umane; CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: - Applicare le teorie relative all'individuo e al contesto organizzativo a situazioni concrete di lavoro, come posizioni di lavoro attuali e/o future, annunci di reclutamento e selezione e partecipazione a lavori di gruppo; - Contestualizzare le teorie relative ai sistemi di direzione e sviluppo delle risorse umane e spiegare le modalità con cui la gestione delle persone in azienda assume rilievo strategico; AUTONOMIA DI GIUDIZIO: - Valutare le contingenze personali e lavorative, considerando i fattori critici di successo, per formulare strategie atte al miglioramento della situazione lavorativa personale (attuale e/o futura); - Formulare giudizi pertinenti sull'adeguatezza tra le scelte di gestione delle risorse umane, le caratteristiche individuali e le strategie di impresa; ABILITÀ COMUNICATIVE: - Analizzare ed elaborare report scritti su casi di studio; - Presentare concetti e creare collegamenti logici in maniera veloce.
PROGRAMMA
Il programma è suddiviso in 4 macro sezioni (le medesime per studenti frequentanti e non): I. L'analisi dell'individuo quale risorsa strategica di impresa; II. Le modalità per assicurarsi la presenza in impresa di individui performanti; III. Le modalità per accrescere il valore del contributo individuale al successo di impresa; IV. Le modalità per gestire e motivare al meglio le persone in azienda.
MODALITA' DI ESAME
La modalità di esame è quella dell’ esame scritto. In itinere al corso sarà possibile accumulare punti bonus attraverso l'elaborazione di case studies. Questi lavori di gruppo sono necessari per il superamento dell'esame. L'esame si baserà su domande aperte e di contenuto, volte a evidenziare la conoscenza acquisita, nonché la capacità di concettualizzazione e ragionamento dello studente. I lavori di gruppo sono funzionali alla verifica della maturazione e della capacità di applicare la conoscenza e formulare giudizi personali, nonché delle capacità comunicative in forma scritta, con specifico riferimento all'abilità di esprimersi in maniera coerente e appropriata.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri: Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato; 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico; 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico. 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
MATERIALE DI STUDIO
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515.
Durante il corso, saranno discussi casi estratti dal libro di testo. Altro materiale didattico: sul sito del corso saranno disponibile slides e altro materiale
I. L'analisi dell'individuo quale risorsa strategica di impresa; II. Le modalità per assicurarsi la presenza in impresa di individui performanti; III. Le modalità per accrescere il valore del contributo individuale al successo di impresa; IV. Le modalità per gestire e motivare al meglio le persone in azienda.
MODALITA' DI ESAME
La modalità di esame è quella dell’ esame scritto. In itinere al corso sarà possibile accumulare punti bonus attraverso l'elaborazione di case studies. Questi lavori di gruppo sono necessari per il superamento dell'esame. L'esame si baserà su domande aperte e di contenuto, volte a evidenziare la conoscenza acquisita, nonché la capacità di concettualizzazione e ragionamento dello studente. I lavori di gruppo sono funzionali alla verifica della maturazione e della capacità di applicare la conoscenza e formulare giudizi personali, nonché delle capacità comunicative in forma scritta, con specifico riferimento all'abilità di esprimersi in maniera coerente e appropriata.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri: Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato; 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico; 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico. 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
MATERIALE DI STUDIO
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515.
Durante il corso, saranno discussi casi estratti dal libro di testo. Altro materiale didattico: sul sito del corso saranno disponibile slides e altro materiale
Updated A.Y. 2021-2022
LEARNING OUTCOMES:
The course will provide students with an overview of the human resource management factors that contribute to business excellence. This is possible through the integration of different perspectives, which also come from disciplines others than those related specifically to business administration and management. This is in line with objectives of the whole program of studies, which aims to the comprehensive understanding of managerial and operative choices to be used within an organizational context. In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in modern companies. At the end of this course the student should be able to: KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: - Acquire and demonstrate a good understanding of the general concepts related to human resource management, with a specific focus on individual dynamics; - Understand the universalistic and contingency approaches and apply them to the main HR strategies and practices; - Handle the theories and concepts related to the core functions of Human Resource Management; APPLYING KNOWLEDGE: - Apply theories related to the individuals and to the organizational context to real-file situation, such as actual and/or future working position, recruiting and selection announcements, and participation in group works; - Apply theories related to HRM systems and to explain how HRM helps to create successful organizations; MAKING JUDGEMENTS - Evaluate personal and organizational contingencies, assess critical success factor, and formulate strategies apt to improve personal working conditions (actual and/or future); - Make critical judgements about the fit between people management strategies, individual differences and business strategies; COMMUNICATION SKILLS: - Analyse and elaborate case studies; - Present theoretical concepts and make logic connections among them in a rapid way.
COURSE SCHEDULE
The study route is divided into 4 different sections (for both attending and not attending students): Section I : Conceiving People as Strategic Resource; Section II : Securing Effective Employees; Section III : Improving Employee Performance; Section IV : Motivating and Managing Employees.
MODE OF EXAMINATION
The course will be assessed through a written exam. During the course, it will be possible to acquire extra bonus points through the elaboration of case studies. Groupworks are mandatory to pass the exam. The exam will be done through open questions on concepts, in order to verify the level of understanding and logical connections and elaboration. The groupworks focus on verifying the ability to elaborate case studies and to apply knowledge learnt and give suggestion. Furthermore, the writing skills to express coherently and properly will be assessed. The examination will be graded according to the following criteria: Ineligible: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of topics; limited ability to analyze and synthesize; frequent generalizations and limited critical and judgmental skills; topics are stated inconsistently and with inappropriate language; 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of topics with possible generalizations and imperfections; sufficient skills of analysis synthesis and autonomy of judgment, topics are expounded frequently inconsistently and with inappropriate/technical language; 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to analyze and synthesize correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language 24-26: Fair knowledge and understanding of topics; Good analytical and synthesis skills with arguments expressed rigorously but with language not always appropriate/technical. 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of topics; considerable ability to analyze and synthesize. Good autonomy of judgment. Topics expounded rigorously and with appropriate/technical language 30-30L: Excellent level of thorough knowledge and understanding of topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
STUDY MATERIALS
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515.
During the course, cases will be discussed from the textbook by Stewart & Brown. Other learning sources: Slides and other material will be available under the course web site.
Updated A.Y. 2020-2021
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso intende fornire agli studenti i concetti fondamentali e le principali categorie logiche che rendono la gestione delle risorse umane strategica per il successo di impresa. La lettura delle leve di gestione delle risorse umane è integrata con prospettive tratte da discipline diverse da quelle prettamente economico-aziendali, in linea con gli obiettivi del corso di studi di promuovere la comprensione a tutto tondo delle leve manageriali e gestionali da impiegare per il conseguimento di condizioni di eccellenza organizzativa a tendere nel tempo. Durante il corso, gli studenti avranno la possibilità di esercitarsi, studiare e sperimentare le teorie e le pratiche di gestione delle risorse umane, contestualizzando i concetti empirici alla pratica organizzativa. Grazie a questo corso, gli studenti saranno in grado di: CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: - Acquisire e dimostrare padronanza dei concetti generali relativi alla gestione del personale in azienda, con particolare riferimento alle dinamiche individuali; - Comprendere e applicare gli approcci organizzativi universalistici e contingenti alle principali strategie e tecniche di gestione delle risorse umane; - Identificare le teorie e i concetti chiave per la gestione efficace ed efficiente delle risorse umane; CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: - Applicare le teorie relative all'individuo e al contesto organizzativo a situazioni concrete di lavoro, come posizioni di lavoro attuali e/o future, annunci di reclutamento e selezione e partecipazione a lavori di gruppo; - Contestualizzare le teorie relative ai sistemi di direzione e sviluppo delle risorse umane e spiegare le modalità con cui la gestione delle persone in azienda assume rilievo strategico; AUTONOMIA DI GIUDIZIO: - Valutare le contingenze personali e lavorative, considerando i fattori critici di successo, per formulare strategie atte al miglioramento della situazione lavorativa personale (attuale e/o futura); - Formulare giudizi pertinenti sull'adeguatezza tra le scelte di gestione delle risorse umane, le caratteristiche individuali e le strategie di impresa; ABILITÀ COMUNICATIVE: - Analizzare ed elaborare report scritti su casi di studio; - Presentare concetti e creare collegamenti logici in maniera veloce.
PROGRAMMA
Il programma è suddiviso in 4 macro sezioni (le medesime per studenti frequentanti e non): I. L'analisi dell'individuo quale risorsa strategica di impresa; II. Le modalità per assicurarsi la presenza in impresa di individui performanti; III. Le modalità per accrescere il valore del contributo individuale al successo di impresa; IV. Le modalità per gestire e motivare al meglio le persone in azienda.
MODALITA' DI ESAME
La modalità di esame è quella dell’ esame scritto. In itinere al corso sarà possibile accumulare punti bonus attraverso l'elaborazione di case studies. Questi lavori di gruppo sono necessari per il superamento dell'esame. L'esame si baserà su domande aperte e di contenuto, volte a evidenziare la conoscenza acquisita, nonché la capacità di concettualizzazione e ragionamento dello studente. I lavori di gruppo sono funzionali alla verifica della maturazione e della capacità di applicare la conoscenza e formulare giudizi personali, nonché delle capacità comunicative in forma scritta, con specifico riferimento all'abilità di esprimersi in maniera coerente e appropriata.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri: Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato; 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico; 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico. 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
MATERIALE DI STUDIO
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515.
Durante il corso, saranno discussi casi estratti dal libro di testo. Altro materiale didattico: sul sito del corso saranno disponibile slides e altro materiale
Updated A.Y. 2020-2021
LEARNING OUTCOMES:
The course will provide students with an overview of the human resource management factors that contribute to business excellence. This is possible through the integration of different perspectives, which also come from disciplines others than those related specifically to business administration and management. This is in line with objectives of the whole program of studies, which aims to the comprehensive understanding of managerial and operative choices to be used within an organizational context. In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in modern companies. At the end of this course the student should be able to: KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: - Acquire and demonstrate a good understanding of the general concepts related to human resource management, with a specific focus on individual dynamics; - Understand the universalistic and contingency approaches and apply them to the main HR strategies and practices; - Handle the theories and concepts related to the core functions of Human Resource Management; APPLYING KNOWLEDGE: - Apply theories related to the individuals and to the organizational context to real-file situation, such as actual and/or future working position, recruiting and selection announcements, and participation in group works; - Apply theories related to HRM systems and to explain how HRM helps to create successful organizations; MAKING JUDGEMENTS - Evaluate personal and organizational contingencies, assess critical success factor, and formulate strategies apt to improve personal working conditions (actual and/or future); - Make critical judgements about the fit between people management strategies, individual differences and business strategies; COMMUNICATION SKILLS: - Analyse and elaborate case studies; - Present theoretical concepts and make logic connections among them in a rapid way.
COURSE SCHEDULE
The study route is divided into 4 different sections (for both attending and not attending students): Section I : Conceiving People as Strategic Resource; Section II : Securing Effective Employees; Section III : Improving Employee Performance; Section IV : Motivating and Managing Employees.
MODE OF EXAMINATION
The course will be assessed through a written exam. During the course, it will be possible to acquire extra bonus points through the elaboration of case studies. Groupworks are mandatory to pass the exam. The exam will be done through open questions on concepts, in order to verify the level of understanding and logical connections and elaboration. The groupworks focus on verifying the ability to elaborate case studies and to apply knowledge learnt and give suggestion. Furthermore, the writing skills to express coherently and properly will be assessed. The examination will be graded according to the following criteria: Ineligible: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of topics; limited ability to analyze and synthesize; frequent generalizations and limited critical and judgmental skills; topics are stated inconsistently and with inappropriate language; 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of topics with possible generalizations and imperfections; sufficient skills of analysis synthesis and autonomy of judgment, topics are expounded frequently inconsistently and with inappropriate/technical language; 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to analyze and synthesize correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language 24-26: Fair knowledge and understanding of topics; Good analytical and synthesis skills with arguments expressed rigorously but with language not always appropriate/technical. 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of topics; considerable ability to analyze and synthesize. Good autonomy of judgment. Topics expounded rigorously and with appropriate/technical language 30-30L: Excellent level of thorough knowledge and understanding of topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
STUDY MATERIALS
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515.
During the course, cases will be discussed from the textbook by Stewart & Brown. Other learning sources: Slides and other material will be available under the course web site.
Updated A.Y. 2019-2020
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso ha l’obiettivo di fornire agli studenti le principali categorie logiche e i concetti fondamentali per rendere che rendo strategia la gestione delle risorse umane per il successo di impresa, integrando la lettura con prospettive tratte anche da discipline diverse da quelle prettamente economico-aziendali. Questo in linea con gli obiettivi del corso di studi circa la comprensione delle leve manageriali e gestionali da essere usate all’interno delle imprese.
Durante il corso gli studenti hanno l’opportunità di esercitarsi, studiare e sperimentare le teorie e le pratiche di gestione delle risorse umane in impresa.
Gli studenti grazie a questo corso saranno in grado:
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Acquisire e dimostrare padronanza dei concetti generali relativi alla gestione del personale in azienda. In particolare:
1. Conoscenza degli aspetti individuali del lavoratore,
2. Conoscenza degli approcci sia universalistici sia contingenti alle principali strategie e tecniche di gestione delle risorse umane,
3. Conoscenza delle teorie e dei concetti relativi alle funzioni base della gestione delle risorse umane
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
1. Capacità di applicare le teorie relative all’individuo e al contesto organizzativo individuale a situazioni concrete di lavoro come posizioni di lavoro attuali e/o future, annunci di reclutamento e selezione e partecipazione a lavori di gruppo.
2. Capacità di applicare le teorie relative ai sistemi di direzione e sviluppo delle risorse umane e di spiegare le modalità con le quali rendere la strategica per l’impresa la gestione delle persone.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
1. Abilità nel valutare le contingenze personali e lavorative, considerando i fattori critici di successo, per formulare strategie atte al miglioramento della situazione lavorativa personale (attuale e/o futura).
2. Abilità di formulare giudizi pertinenti circa l’adeguatezza tra le scelte di gestione delle risorse umane, le differenze individuali e le strategie di impresa, anche nel rispetto della responsabilità sociale di impresa.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
1. Capacità di elaborazione scritta su casi di studio
2. Capacità di presentazione di conclusioni proprie e di creare collegamenti logici in maniera veloce.
Il programma è suddiviso in 4 macro sezioni (le medesime per studenti frequentanti e non):
I. L’analisi dell’individuo quale risorsa strategica di impresa
a. Creare valore attraverso le risorse umane
b. La gestione delle risorse umane come leva strategica
c. L'equità occupazionale
II. Le modalità per assicurarsi la presenza in impresa di individui performanti
a. La progettazione dei ruoli in organizzazione
b. Il sistema di reclutamento
c. Il sistema di selezione
d. Le modalità per trattenere e allontanare le persone in azienda
III. Le modalità per accrescere il valore del contributo individuale al successo di impresa
a. La valutazione della performance e le modalità di feedback
b. La formazione per il miglioramento della performance
c. Lo sviluppo del personale ed i tracciati di carriera
IV. Le modalità per gestione e motivare al meglio le persone in organizzazione
a. Motivare le persone con il sistema di retribuzione
b. Disegnare e scegliere la struttura retributiva
c. Le relazioni industriali efficaci
d. L'allineamento tra strategie e pratiche di gestione delle risorse umane
L’esame si svolgerà in forma orale avente ad oggetto i contenuti dell’intero corso. Durante il corso sarà però possibile accumulare punti bonus attraverso l’elaborazione di case studies (micro-task).
Attraverso ciò quindi saranno verificate gli obbiettivi di apprendimento quali: la conoscenza e capacità di comprensione, le relative capacità di applicare conoscenza e infine l’autonomia di giudizio. Inoltre saranno testate le abilità comunicative orali.
I micro task facoltativi sono funzionali alla verifica della maturazione della capacità di applicare la conoscenza e formulare giudizi personali e alle capacità comunicative in forma scritta, rispetto ad una maniera di esprimersi coerente e appropriata.
BIbliografia di riferimento (testo) per esame:
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515. During the course, cases will be discussed from the textbook Stewart & Brown.
Updated A.Y. 2019-2020
LEARNING OUTCOMES:
The course will provide students with an overview of the human resource factors that contribute to business success. This is possible thanks to the integration of different perspectives coming also from other disciplines than those related specifically to business administration. This is also in line with objectives of the whole program of studies that aims to the comprehension of managerial and operative choices to be used within an organizational context.
In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in firms.
At the end of this course the student should be able to:
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Acquire and demonstrate a good understanding of the general concepts related to human resource management. In particular:
1. Knowledge about individual aspects of an employee,
2. Knowledge about the universalistic and contingency approaches to the main HR strategies
3. Knowledge of theories and concepts related to the core functions of Human Resource Management
APPLYING KNOWLEDGE:
1. Ability to apply theories related to the individuals and to the individual organizational context to concrete/real-file situation such as actual and/or future working position, recruiting and selection announcements, and participation in group works.
2. Ability to apply theories related to HRM systems and to explain how HRM helps to create successful organizations.
MAKING JUDGEMENTS
1. Ability to evaluate personal and organizational contingencies, to assess critical success factor, so to formulate strategies apt to improve personal working conditions (actual and/or future).
2. Ability of making critical judgements about the fitting of the people management strategies, individual differences and business strategies, even related to corporate social responsability.
COMMUNICATION SKILLS:
1. Written ability to elaborate on case studies
2. Ability to present personal conclusions and to create logical links in a rapid manner
The study route is divided into 4 different sections (for both attending and not attending students):
I. Section I : Seeing People as Strategic Resource
a. Creating Value through Human Resources
b. Making Human Resources Management Strategic
c. Ensuring equal employment opportunity
II. Section II : Securing Effective Employees
a. Design productive work
b. Recruiting system
c. Selection system
D. Managing employee retention and separation
III. Section III : Improving Employee Performance
a. Measuring performance and providing feedback
b. Training for improved performance
c. Developing employees and their careers
IV. Section IV : Motivating and Managing Employees
a. Motivating employees through compensation
b. Design compensation and benefit packages
c. Working with labor
d. Aligning strategy with practices
The exam consists of an oral test During the course will be possible to acquire extra bonus point on the final grade through the elaboration of case studies (micro-tasks).
Through this thus will be verify the following learning outcome: Knowledge and understanding, the ability of applying this knowledge and the capacity of making autonomous judgement. In addition, oral presentation skills will be also tested.
The group works (micro-tasks) instead focused on verifying ability to elaborate case studies, and thus to apply knowledge learnt and give suggestion, so making judgments, and the writing skills to express coherently and properly.
REFERENCES
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515. During the course, cases will be discussed from the textbook Stewart & Brown.
Updated A.Y. 2018-2019
Updated A.Y. 2018-2019
LEARNING OUTCOMES:
The course will provide students with an overview of the human resource factors that contribute to business success. This is possible thanks to the integration of different perspectives coming also from other disciplines than those related specifically to business administration. This is also in line with objectives of the whole program of studies that aims to the comprehension of managerial and operative choices to be used within an organizational context.
In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in firms.
At the end of this course the student should be able to:
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Acquire and demonstrate a good understanding of the general concepts related to human resource management. In particular:
1. Knowledge about individual aspects of an employee,
2. Knowledge about the universalistic and contingency approaches to the main HR strategies
3. Knowledge of theories and concepts related to the core functions of Human Resource Management
APPLYING KNOWLEDGE:
1. Ability to apply theories related to the individuals and to the individual organizational context to concrete/real-file situation such as actual and/or future working position, recruiting and selection announcements, and participation in group works.
2. Ability to apply theories related to HRM systems and to explain how HRM helps to create successful organizations.
MAKING JUDGEMENTS
1. Ability to evaluate personal and organizational contingencies, to assess critical success factor, so to formulate strategies apt to improve personal working conditions (actual and/or future).
2. Ability of making critical judgements about the fitting of the people management strategies, individual differences and business strategies, even related to corporate social responsability.
COMMUNICATION SKILLS:
1. Written ability to elaborate on case studies
2. Ability to present personal conclusions and to create logical links in a rapid manner
The study route is divided into 4 different sections (for both attending and not attending students):
I. Section I : Seeing People as Strategic Resource
a. Creating Value through Human Resources
b. Making Human Resources Management Strategic
c. Ensuring equal employment opportunity
II. Section II : Securing Effective Employees
a. Design productive work
b. Recruiting system
c. Selection system
D. Managing employee retention and separation
III. Section III : Improving Employee Performance
a. Measuring performance and providing feedback
b. Training for improved performance
c. Developing employees and their careers
IV. Section IV : Motivating and Managing Employees
a. Motivating employees through compensation
b. Design compensation and benefit packages
c. Working with labor
d. Aligning strategy with practices
The exam consists of two parts: a written test and an oral test. The written test consists of 3 open questions. To pass the written test, students have to answer 2 out of 3 questions in a satisfactory way.
If the score of the written test is insufficient (less than 18), students will not be able to take the written test in the following exam session.
The final mark expressed in thirtieths takes into account the mark of the written test and the result of the oral interview. During the course will be possible to acquire extra bonus point on the final grade through the elaboration of case studies (micro-tasks).
Through this thus will be verify the following learning outcome: Knowledge and understanding, the ability of applying this knowledge and the capacity of making autonomous judgement. In addition, oral presentation skills will be also tested.
The group works (micro-tasks) instead focused on verifying ability to elaborate case studies, and thus to apply knowledge learnt and give suggestion, so making judgments, and the writing skills to express coherently and properly.
REFERENCES
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515. During the course, cases will be discussed from the textbook Stewart & Brown.
Updated A.Y. 2017-2018
Updated A.Y. 2017-2018
OVERVIEW
In today’s globally competitive and constantly changing business environment, effective human resource management skills are more important than ever before. It is often the case that materials and methods are common across enterprises, but the human dimension alone can differentiate one company from another and lead to the success or failure of a business. This course will provide students with an overview of the human resource factors that contribute to business success. - Pre-requisites for the course To have attended the Organizational Dynamics and Behaviour course
LEARNING OBJECTIVES
In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in firms. In sum, the course addresses the knowledge and skills needed for effective line and staff H.R. management (HRM). 1. To develop your analytical, problem solving, and social interaction abilities within the human resource management (HRM) discipline; 2. To develop your basic understanding of the strategic business partnership role HRM plays in contemporary organizations; 3. To learn and apply business unit level HRM strategies that contribute to the effective management of organizations - contributing to competitive advantage and to adding value for all stakeholders.
PROGRAM
In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in firms. The study route is divided into 4 different sections (for both attending and not attending students): • Section I : Seeing People as Strategic Resource • Section II : Securing Effective Employees • Section III : Improving Employee Performance • Section IV : Motivating and Managing Employees. -
TEACHING METHODS
The adopted teaching method is a Participant-Centered Learning one, that is highly interactive. Each session maybe composed of a frontal lesson, which is a theoretical foundation brick, immediately followed by class discussion of one or more real cases, and a full debrief with key take-away points. Additional tools will be profitably used, such as role-playing, testimonials, etc.
REFERENCES
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515. During the course, cases will be discussed from the textbook Stewart & Brown.
Updated A.Y. 2016-2017
Updated A.Y. 2016-2017
LEARNING OBJECTIVES
In today’s globally competitive and constantly changing business environment, effective human resource management skills are more important than ever before. It is often the case that materials and methods are common across enterprises, but the human dimension alone can differentiate one company from another and lead to the success or failure of a business. This course will provide students with an overview of the human resource factors that contribute to business success. In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in firms. In sum, the course addresses the knowledge and skills needed for effective line and staff H.R. management (HRM). 1. To develop your analytical, problem solving, and social interaction abilities within the human resource management (HRM) discipline; 2. To develop your basic understanding of the strategic business partnership role HRM plays in contemporary organizations; 3. To learn and apply business unit level HRM strategies that contribute to the effective management of organizations - contributing to competitive advantage and to adding value for all stakeholders.
MAIN CONTENTS
The study route is divided into 4 different sections:
Section I : Seeing People as Strategic Resource
Section II : Securing Effective Employees
Section III : Improving Employee Performance
Section IV : Motivating and Managing Employees.
At the end of this course, the student will know and understand the following human resource topics: • Human factors necessary to organize a specific project • Leadership and organization skills required to develop and lead a team • Performance measurement requirements needed for an effective performance appraisal • Personality and work style differences among people and teams • The role of motivation in groups and individuals • The impact of leadership on a team • The role of power and influence as contributors to team success
MAIN REFERENCES
Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515. During the course, cases will be discussed from the textbook Stewart & Brown.
TEACHING METHODS
The adopted teaching method is a Participant-Centered Learning one, that is highly interactive. Each session maybe composed of a frontal lesson, which is a theoretical foundation brick, immediately followed by class discussion of one or more real cases, and a full debrief with key take-away points. Additional tools will be profitably used, such as role-playing, testimonials, etc.
CASE DISCUSSIONS
Students are expected to be fully engaged in the entire learning process. This means that students need to prepare the assigned readings of the cases prior to each class and come to class prepared to participate in group work and/or discussions to enhance the learning of the individual and the class. Students will find the relative assignment for each case on the textbook. Please read the questions carefully before the lesson. The objective is to involve all the class members in the discussion. The cases are designed to integrate the concepts from the case into the context of the course. With case discussions, each student will develop: 1. The ability to set the parameters for the problem (key concepts from the case). 2. Ample knowledge regarding the subject of the case (understanding of material, good response to the observations of others). 3. The ability to connect the case to other course concepts. 4. The ability to involve others in the discussion. In order to effectively discuss the cases, students need to be: • prepared with facts and specific quotes from the case. • prepared to comment, ask questions, or make observations about the case. During the discussion, students need to: • take a position on a question or a point. • ask questions to clarify a point. • help keep the discussion moving and on track. • help draw others into the discussion. • integrate theories and content from other cases. During the discussion, students should not: • come unprepared and show your lack of knowledge. • monopolizes the discussion. • make irrelevant comments. • be insensitive to other’s desire to speak or share opinions.
EXAM
The exam is made up of two parts: a written and an oral exam which will be held on the same day. I° - Written exam: there will be questions to answer regarding a case study or book contents. Students might use specific content and theories as the basis of their analysis. Students will not receive credits for their personal opinions unless backed by theory, lecture, and/or text material. Moreover, students might describe how the content/theory can be applied to the situation. Students' answers will be evaluated on both quantity and quality. Answers that are more detailed and demonstrate a higher level of understanding and analysis will receive more points. II° - Oral exam: students will be asked to discuss their written answers to the case questions and to focus on some specific theoretical issues.
Updated A.Y. 2014-2015
Updated A.Y. 2014-2015
LEARNING OBJECTIVES
In today’s globally competitive and constantly changing business environment, effective human resource management skills are more important than ever before. It is often the case that materials and methods are common across enterprises, but the human dimension alone can differentiate one company from another and lead to the success or failure of a business.
This course will provide students with an overview of the human resource factors that contribute to business success. In this course, students will have an opportunity to work with, study and explore human resource theories and practices in firms.
The study route is divided into 4 different sections:
• Section I : Seeing People as Strategic Resource
• Section II : Securing Effective Employees
• Section III : Improving Employee Performance
• Section IV : Motivating and Managing Employees.
At the end of this course, the student will know and understand the following human resource topics:
• Human factors necessary to organize a specific project
• Leadership and organization skills required to develop and lead a team
• Performance measurement requirements needed for an effective performance appraisal
• Personality and work style differences among people and teams
• The role of motivation in groups and individuals
• The impact of leadership on a team
• The role of power and influence as contributors to team success
In sum, the course addresses the knowledge and skills needed for effective line and staff H.R. management (HRM).
1. To develop your analytical, problem solving, and social interaction abilities within the human resource management (HRM) discipline;
2. To develop your basic understanding of the strategic business partnership role HRM plays in contemporary organizations;
3. To learn and apply business unit level HRM strategies that contribute to the effective management of organizations - contributing to competitive advantage and to adding value for all stakeholders.
TEACHING METHODS
The adopted teaching method is a Participant-Centered Learning one, that is highly interactive. Each session maybe composed of a frontal lesson, which is a theoretical foundation brick, immediately followed by class discussion of one or more real cases, and a full debrief with key take-away points. Additional tools will be profitably used, such as role-playing, testimonials, etc.
MAIN REFERENCES
- Stewart & Brown. Human Resource Management: Linking Strategy to Practice, Wiley & Sons, 1st Edition, January 2009. ISBN - 13: 9780471717515.
During the course, cases will be discussed from the textbook Stewart & Brown.
OTHER LEARNING SOURCES
Slides and other material will be available on the course website.
ATTENDANCE
Because of the concentrated nature of the MScBA programme, attendance in class is very important.
NOTE: Attendance for the first class session is mandatory as important information regarding the course and the instructors’ expectations are given. If you know in advance that you will be absent for one session, please contact your instructor to ensure that absence from a particular session is acceptable.