SUSTAINABILITY MANAGEMENT
Syllabus
Obiettivi Formativi
Il corso ha l'obiettivo di introdurre gli studenti alla disciplina della gestione della sostenibilità, fornendo loro una solida base teorica insieme alle principali tecniche gestionali per il management sostenibile. Se da un lato lo sviluppo sostenibile è ormai una priorità imprescindibile da un punto di vista sociale e ambientale, il corso introduce il presupposto che esso sia una rilevante opportunità di crescita per le aziende e in generale per l'intero sistema economico. Viene adottato un approccio integrato che prenda in considerazione la creazione di valore condiviso (Porter & Kramer, 2011) tra comparti diversi del sistema economico come principale driver per un più efficace coordinamento inter-istituzionale tra imprese, settore non profit e settore pubblico. Il corso presenta quindi i principali modelli e strumenti gestionali per ottenere performance sostenibili a livello organizzativo in coerenza con il perseguimento di policy e strategie sovranazionali, come gli obiettivi di sviluppo sostenibile, e i fondamentali meccanismi di coordinamento orizzontale e verticale a questo associati.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di formulare strategie per la realizzazione di performance sostenibili in aziende private, pubbliche o non profit, agendo da manager o come consulenti; disporranno degli strumenti per comprendere e orientare la creazione di valore condiviso in coordinamento con la realizzazione di policy nazionali o sovranazionali.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Gli studenti saranno in grado di applicare le tecniche e i modelli di gestione sostenibili ad aree quali la pianificazione strategica e il controllo di gestione; l'organizzazione e i modelli di leadership; la gestione finanziaria; la mappatura e la relazione con gli stakeholder; e in generale le tecniche gestionali relative al perseguimento di un equilibrio economico, sociale e ambientale (triple bottom line).
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Attraverso la discussione di casi studio e lo svolgimento di laboratori basati su scenari reali di business, gli studenti saranno in grado di identificare le dimensioni e gli strumenti chiave legati alla gestione della sostenibilità e intervenire autonomamente per implementarli. Saranno in grado di formulare ipotesi e valutare in maniera critica le alternative per implementare, ad esempio, gli step principali di un processo di pianificazione di una strategia di crescita sostenibile, le fasi di una mappatura e clusterizzazione degli stakeholder, o gli strumenti per il coinvolgimento di utenti/cittadini nei processi decisionali o produttivi.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
L'interazione d'aula e le presentazioni di casi da parte degli studenti hanno l'obiettivo di potenziare le loro capacità di comunicazione e dialogo. Gli studenti dovranno poter rappresentare e comunicare efficacemente le principali dimensioni e variabili gestionali associate alla gestione della sostenibilità.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Gli studenti saranno introdotti e fatti lavorare direttamente sulle principali fonti dati e modalità di reporting a livello internazionale sulla sostenibilità; questo consentirà loro di continuare a apprendere in modo autonomo dopo la fine del corso, potendo scegliere e valutare indipendentemente i database, i report e le pubblicazioni appropriate.
Learning Objectives
The course is designed to introduce students to sustainability management as a field of practice, providing a foundation for understanding theoretical principles and applied techniques.
While sustainable development, namely a development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs, has now become an imperative from an ethic, social and environmental point of view, it is also an important growth opportunity for enterprises and, more in general, for the entire economic system. The course provides an integrated approach comprising a more efficient inter-institutional coordination among businesses and among public organizations, and stronger private-public partnerships, towards the creation of shared value (Porter & Kramer, 2011). The need to define the necessary practices to support businesses, national and sub-national governments has emerged, to orient choices and activities necessary for the implementation of strategic policies. In this context, the core aspect that will be analyzed in this course is the way in which supranational principles (such as Sustainable Development Goals) are translated and implemented within national and organizational realities, how they affect businesses, and the coordination mechanisms associated to this.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, students will be able to recognise sustainable performance in private, public and non profit organizations, either acting as managers or through consultancy, and understand the drivers and barriers towards to creation of shared value in coordination with national and supranational sustainability policies.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Students will develop knowledge and skills to apply the sustainable management process in areas related to: strategic planning and managerial controls; leadership and organizational strategies; management of financial resources; stakeholder management, and the analytical techniques applied to pursuing a triple bottom line equilibrium.
MAKING JUDGEMENTS:
Case study discussions and real-life scenario laboratories will enable the students to identify critical aspects of sustainability management and propose viable solutions. They will be able to autonomously identify core elements of a sustainable strategy, to conduct a stakeholder mapping initiative, and to involve users/citizens in the decision making process.
COMMUNICATION SKILLS:
Class participation and presentations are aimed at enhancing students’ communication and dialogue capabilities.
LEARNING SKILLS:
Students will become familiar with the main databases and international institutions’ sources of data and analyses on sustainability management and reporting. This will allow a continuity of autonomous learning after the completion of the course.
Prerequisiti
Prerequisites
Programma
Settimana 1: Introduzione al corso. Il concetto di sostenibilità e di equilibrio triple bottom line come componenti della misurazione e valutazione delle performance. Attori chiave e fonti dati accessibili pubblicamente in materia di sostenibilità
Settimana 2: La logica e la struttura di partnership alla base degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile. Il concetto di Innovazione Sociale
Settimana 3: Sostenibilità e Digitalizzazione. Il concetto di Twin Transition
Settimana 4: Gestire gli stakeholder e sviluppare strategie sostenibili. L'analisi del contesto e la creazione di modelli di business sostenibili. Lo sviluppo di indicatori di performance e impatto per misurare e comunicare la creazione di valore condiviso
Settimana 5: Le strategie di rete e i modelli di governance collaborativa
Settimana 6: I modelli di co-creazione, co-produzione e user innovation per la sostenibilità
Settimana 7: Il sistema della governance e dei progetti UE per la sostenibilità
Settimana 8: Testimonianze di imprese, istituzioni e terzo settore
Settimana 9: Recap del corso e Presentazione dei project work da parte degli studenti
Program
Week 1: Introduction to the course. Sustainability and the triple bottom line in performance management. Key institutions and public access databases on Sustainability
Week 2: The logic and partnership structures behind Sustainable Development Goals. The concept of Social Innovation
Week 3: Sustainability and Digitalization. The concept of Twin Transition
Week 4: Managing stakeholders and building sustainable strategies. Analyzing the environment and creating a sustainable value proposition. The concept of shared value
Week 5: Network management and collaborative governance
Week 6: Co-creation, co-production and user innovation for sustainability
Week 7: The role of programme/project management logics and the system of EU funding for sustainability
Week 8: Testimonies from business, third sector and institutions
Week 9: Course recap and Presentation and discussion of students’ project works
Testi Adottati
Porter, M. E. & Kramer, M. R. (2011). Creating Shared Value. Harvard Business Review (materiale obbligatorio)
Books
Porter, M. E. & Kramer, M. R. (2011). Creating Shared Value. Harvard Business Review (mandatory reading)
Bibliografia
Bibliography
Modalità di svolgimento
Teaching methods
Regolamento Esame
Gli studenti sono incoraggiati a sviluppare un project work in gruppo (non obbligatorio) che viene presentato durante l'ultima lezione e vale il 10% del totale della valutazione. Il project work ha ad oggetto la valutazione del valore condiviso creato da un'organizzazione (pubblica o privata) di loro scelta e la progettazione di strategie sostenibili per migliorare o proteggere il valore condiviso creato dall'organizzazione oggetto di analisi.
La prova orale valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio.
Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
Students are encouraged to develop a team project work (not mandatory) which is presented and discussed during the last class and accounts for 10% of the overall grade. The project work has to focus on the assessment of the level of shared value created by an organization of the team's choice (private or public) and the proposal of further strategies to implement or protect the shared value within that organization.
The oral exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment.
Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding) 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
Obiettivi Formativi
Il corso ha l'obiettivo di introdurre gli studenti alla disciplina della gestione della sostenibilità, fornendo loro una solida base teorica insieme alle principali tecniche gestionali per il management sostenibile. Se da un lato lo sviluppo sostenibile è ormai una priorità imprescindibile da un punto di vista sociale e ambientale, il corso introduce il presupposto che esso sia una rilevante opportunità di crescita per le aziende e in generale per l'intero sistema economico. Viene adottato un approccio integrato che prenda in considerazione la creazione di valore condiviso (Porter & Kramer, 2011) tra comparti diversi del sistema economico come principale driver per un più efficace coordinamento inter-istituzionale tra imprese, settore non profit e settore pubblico. Il corso presenta quindi i principali modelli e strumenti gestionali per ottenere performance sostenibili a livello organizzativo in coerenza con il perseguimento di policy e strategie sovranazionali, come gli obiettivi di sviluppo sostenibile, e i fondamentali meccanismi di coordinamento orizzontale e verticale a questo associati.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di formulare strategie per la realizzazione di performance sostenibili in aziende private, pubbliche o non profit, agendo da manager o come consulenti; disporranno degli strumenti per comprendere e orientare la creazione di valore condiviso in coordinamento con la realizzazione di policy nazionali o sovranazionali.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Gli studenti saranno in grado di applicare le tecniche e i modelli di gestione sostenibili ad aree quali la pianificazione strategica e il controllo di gestione; l'organizzazione e i modelli di leadership; la gestione finanziaria; la mappatura e la relazione con gli stakeholder; e in generale le tecniche gestionali relative al perseguimento di un equilibrio economico, sociale e ambientale (triple bottom line).
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Attraverso la discussione di casi studio e lo svolgimento di laboratori basati su scenari reali di business, gli studenti saranno in grado di identificare le dimensioni e gli strumenti chiave legati alla gestione della sostenibilità e intervenire autonomamente per implementarli. Saranno in grado di formulare ipotesi e valutare in maniera critica le alternative per implementare, ad esempio, gli step principali di un processo di pianificazione di una strategia di crescita sostenibile, le fasi di una mappatura e clusterizzazione degli stakeholder, o gli strumenti per il coinvolgimento di utenti/cittadini nei processi decisionali o produttivi.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
L'interazione d'aula e le presentazioni di casi da parte degli studenti hanno l'obiettivo di potenziare le loro capacità di comunicazione e dialogo. Gli studenti dovranno poter rappresentare e comunicare efficacemente le principali dimensioni e variabili gestionali associate alla gestione della sostenibilità.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Gli studenti saranno introdotti e fatti lavorare direttamente sulle principali fonti dati e modalità di reporting a livello internazionale sulla sostenibilità; questo consentirà loro di continuare a apprendere in modo autonomo dopo la fine del corso, potendo scegliere e valutare indipendentemente i database, i report e le pubblicazioni appropriate.
Learning Objectives
The course is designed to introduce students to sustainability management as a field of practice, providing a foundation for understanding theoretical principles and applied techniques.
While sustainable development, namely a development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs, has now become an imperative from an ethic, social and environmental point of view, it is also an important growth opportunity for enterprises and, more in general, for the entire economic system. The course provides an integrated approach comprising a more efficient inter-institutional coordination among businesses and among public organizations, and stronger private-public partnerships, towards the creation of shared value (Porter & Kramer, 2011). The need to define the necessary practices to support businesses, national and sub-national governments has emerged, to orient choices and activities necessary for the implementation of strategic policies. In this context, the core aspect that will be analyzed in this course is the way in which supranational principles (such as Sustainable Development Goals) are translated and implemented within national and organizational realities, how they affect businesses, and the coordination mechanisms associated to this.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, students will be able to recognise sustainable performance in private, public and non profit organizations, either acting as managers or through consultancy, and understand the drivers and barriers towards to creation of shared value in coordination with national and supranational sustainability policies.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Students will develop knowledge and skills to apply the sustainable management process in areas related to: strategic planning and managerial controls; leadership and organizational strategies; management of financial resources; stakeholder management, and the analytical techniques applied to pursuing a triple bottom line equilibrium.
MAKING JUDGEMENTS:
Case study discussions and real-life scenario laboratories will enable the students to identify critical aspects of sustainability management and propose viable solutions. They will be able to autonomously identify core elements of a sustainable strategy, to conduct a stakeholder mapping initiative, and to involve users/citizens in the decision making process.
COMMUNICATION SKILLS:
Class participation and presentations are aimed at enhancing students’ communication and dialogue capabilities.
LEARNING SKILLS:
Students will become familiar with the main databases and international institutions’ sources of data and analyses on sustainability management and reporting. This will allow a continuity of autonomous learning after the completion of the course.
Prerequisiti
Prerequisites
Programma
2) Gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile: attori chiave e fonti dati accessibili pubblicamente (3 ore)
3) Gestire gli stakeholder e sviluppare strategie sostenibili. L'analisi del contesto e la creazione di modelli di business sostenibili (2 ore)
4) Gestire gli stakeholder e sviluppare strategie sostenibili (II). Lo sviluppo di indicatori di performance e impatto per misurare e comunicare la creazione di valore condiviso (3 ore)
5) Laboratorio: mappatura degli stakeholder e misurazione e valutazione delle performance (3 ore)
6) Le strategie di rete e i modelli di governance collaborativa (3 ore)
7) Laboratorio: Le strategie di rete e i modelli di governance collaborativa (3 ore)
8) I modelli di co-produzione e user innovation per la sostenibilità (3 ore)
9) Laboratorio: I modelli di co-produzione e user innovation per la sostenibilità (2 ore)
10) Il ruolo delle istituzioni di alta formazione e ricerca per la sostenibilità: il modello quintupla-elica (3 ore)
11) Laboratorio: Il ruolo delle istituzioni di alta formazione e ricerca per la sostenibilità: il modello quintupla-elica (2 ore)
12) Il sistema della governance e dei progetti UE per la sostenibilità (3 ore)
13) Presentazione dei project work da parte degli studenti (3 ore)
Program
2) Sustainable Development Goals: key institutions and public access databases (3 hrs)
3) Managing stakeholders and building sustainable strategies. Analyzing the environment and creating a sustainable value proposition (2 hrs)
4) Managing stakeholders and building sustainable strategies (II). Choosing KPIs for shared value creation, measurement and reporting (3 hrs)
5) Laboratory: stakeholder mapping and performance evaluation (3 hrs)
6) Network management and collaborative governance (3 hrs)
7) Laboratory: Network management and collaborative governance (3 hrs)
8) Co-production and user innovation (3 hrs)
9) Laboratory: Co-production and user innovation (2 hrs)
10) Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (3 hrs)
11) Laboratory - Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (II) (2 hrs)
12) The system of EU funding for sustainability (3 hrs)
13) Presentation and discussion of students’ project works (3 hrs)
Testi Adottati
Books
Bibliografia
Provan, Veazie, Staten, Teufel-Shone (2005). The Use of Network Analysis to Strengthen Community Partnerships. Public Administration Review
Bibliography
Provan, Veazie, Staten, Teufel-Shone (2005). The Use of Network Analysis to Strengthen Community Partnerships. Public Administration Review
Modalità di svolgimento
Teaching methods
Regolamento Esame
Gli studenti sono incoraggiati a sviluppare un project work in gruppo (non obbligatorio) che viene presentato durante l'ultima lezione e vale il 10% del totale della valutazione. Il project work ha ad oggetto la valutazione del valore condiviso creato da un'organizzazione (pubblica o privata) di loro scelta e la progettazione di strategie sostenibili per migliorare o proteggere il valore condiviso creato dall'organizzazione oggetto di analisi.
La prova orale valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio.
Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
Students are encouraged to develop a team project work (not mandatory) which is presented and discussed during the last class and accounts for 10% of the overall grade. The project work has to focus on the assessment of the level of shared value created by an organization of the team's choice (private or public) and the proposal of further strategies to implement or protect the shared value within that organization.
The oral exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment.
Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding) 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
Obiettivi Formativi
Il corso ha l'obiettivo di introdurre gli studenti alla disciplina della gestione della sostenibilità, fornendo loro una solida base teorica insieme alle principali tecniche gestionali per il management sostenibile. Se da un lato lo sviluppo sostenibile è ormai una priorità imprescindibile da un punto di vista sociale e ambientale, il corso introduce il presupposto che esso sia una rilevante opportunità di crescita per le aziende e in generale per l'intero sistema economico. Viene adottato un approccio integrato che prenda in considerazione la creazione di valore condiviso (Porter & Kramer, 2011) tra comparti diversi del sistema economico come principale driver per un più efficace coordinamento inter-istituzionale tra imprese, settore non profit e settore pubblico. Il corso presenta quindi i principali modelli e strumenti gestionali per ottenere performance sostenibili a livello organizzativo in coerenza con il perseguimento di policy e strategie sovranazionali, come gli obiettivi di sviluppo sostenibile, e i fondamentali meccanismi di coordinamento orizzontale e verticale a questo associati.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di formulare strategie per la realizzazione di performance sostenibili in aziende private, pubbliche o non profit, agendo da manager o come consulenti; disporranno degli strumenti per comprendere e orientare la creazione di valore condiviso in coordinamento con la realizzazione di policy nazionali o sovranazionali.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Gli studenti saranno in grado di applicare le tecniche e i modelli di gestione sostenibili ad aree quali la pianificazione strategica e il controllo di gestione; l'organizzazione e i modelli di leadership; la gestione finanziaria; la mappatura e la relazione con gli stakeholder; e in generale le tecniche gestionali relative al perseguimento di un equilibrio economico, sociale e ambientale (triple bottom line).
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Attraverso la discussione di casi studio e lo svolgimento di laboratori basati su scenari reali di business, gli studenti saranno in grado di identificare le dimensioni e gli strumenti chiave legati alla gestione della sostenibilità e intervenire autonomamente per implementarli. Saranno in grado di formulare ipotesi e valutare in maniera critica le alternative per implementare, ad esempio, gli step principali di un processo di pianificazione di una strategia di crescita sostenibile, le fasi di una mappatura e clusterizzazione degli stakeholder, o gli strumenti per il coinvolgimento di utenti/cittadini nei processi decisionali o produttivi.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
L'interazione d'aula e le presentazioni di casi da parte degli studenti hanno l'obiettivo di potenziare le loro capacità di comunicazione e dialogo. Gli studenti dovranno poter rappresentare e comunicare efficacemente le principali dimensioni e variabili gestionali associate alla gestione della sostenibilità.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Gli studenti saranno introdotti e fatti lavorare direttamente sulle principali fonti dati e modalità di reporting a livello internazionale sulla sostenibilità; questo consentirà loro di continuare a apprendere in modo autonomo dopo la fine del corso, potendo scegliere e valutare indipendentemente i database, i report e le pubblicazioni appropriate.
Learning Objectives
The course is designed to introduce students to sustainability management as a field of practice, providing a foundation for understanding theoretical principles and applied techniques.
While sustainable development, namely a development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs, has now become an imperative from an ethic, social and environmental point of view, it is also an important growth opportunity for enterprises and, more in general, for the entire economic system. The course provides an integrated approach comprising a more efficient inter-institutional coordination among businesses and among public organizations, and stronger private-public partnerships, towards the creation of shared value (Porter & Kramer, 2011). The need to define the necessary practices to support businesses, national and sub-national governments has emerged, to orient choices and activities necessary for the implementation of strategic policies. In this context, the core aspect that will be analyzed in this course is the way in which supranational principles (such as Sustainable Development Goals) are translated and implemented within national and organizational realities, how they affect businesses, and the coordination mechanisms associated to this.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, students will be able to recognise sustainable performance in private, public and non profit organizations, either acting as managers or through consultancy, and understand the drivers and barriers towards to creation of shared value in coordination with national and supranational sustainability policies.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Students will develop knowledge and skills to apply the sustainable management process in areas related to: strategic planning and managerial controls; leadership and organizational strategies; management of financial resources; stakeholder management, and the analytical techniques applied to pursuing a triple bottom line equilibrium.
MAKING JUDGEMENTS:
Case study discussions and real-life scenario laboratories will enable the students to identify critical aspects of sustainability management and propose viable solutions. They will be able to autonomously identify core elements of a sustainable strategy, to conduct a stakeholder mapping initiative, and to involve users/citizens in the decision making process.
COMMUNICATION SKILLS:
Class participation and presentations are aimed at enhancing students’ communication and dialogue capabilities.
LEARNING SKILLS:
Students will become familiar with the main databases and international institutions’ sources of data and analyses on sustainability management and reporting. This will allow a continuity of autonomous learning after the completion of the course.
Prerequisiti
Prerequisites
Programma
2) Gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile: attori chiave e fonti dati accessibili pubblicamente (3 ore)
3) Gestire gli stakeholder e sviluppare strategie sostenibili. L'analisi del contesto e la creazione di modelli di business sostenibili (2 ore)
4) Gestire gli stakeholder e sviluppare strategie sostenibili (II). Lo sviluppo di indicatori di performance e impatto per misurare e comunicare la creazione di valore condiviso (3 ore)
5) Laboratorio: mappatura degli stakeholder e misurazione e valutazione delle performance (3 ore)
6) Le strategie di rete e i modelli di governance collaborativa (3 ore)
7) Laboratorio: Le strategie di rete e i modelli di governance collaborativa (3 ore)
8) I modelli di co-produzione e user innovation per la sostenibilità (3 ore)
9) Laboratorio: I modelli di co-produzione e user innovation per la sostenibilità (2 ore)
10) Il ruolo delle istituzioni di alta formazione e ricerca per la sostenibilità: il modello quintupla-elica (3 ore)
11) Laboratorio: Il ruolo delle istituzioni di alta formazione e ricerca per la sostenibilità: il modello quintupla-elica (2 ore)
12) Il sistema della governance e dei progetti UE per la sostenibilità (3 ore)
13) Presentazione dei project work da parte degli studenti (3 ore)
Program
2) Sustainable Development Goals: key institutions and public access databases (3 hrs)
3) Managing stakeholders and building sustainable strategies. Analyzing the environment and creating a sustainable value proposition (2 hrs)
4) Managing stakeholders and building sustainable strategies (II). Choosing KPIs for shared value creation, measurement and reporting (3 hrs)
5) Laboratory: stakeholder mapping and performance evaluation (3 hrs)
6) Network management and collaborative governance (3 hrs)
7) Laboratory: Network management and collaborative governance (3 hrs)
8) Co-production and user innovation (3 hrs)
9) Laboratory: Co-production and user innovation (2 hrs)
10) Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (3 hrs)
11) Laboratory - Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (II) (2 hrs)
12) The system of EU funding for sustainability (3 hrs)
13) Presentation and discussion of students’ project works (3 hrs)
Testi Adottati
Books
Bibliografia
Provan, Veazie, Staten, Teufel-Shone (2005). The Use of Network Analysis to Strengthen Community Partnerships. Public Administration Review
Bibliography
Provan, Veazie, Staten, Teufel-Shone (2005). The Use of Network Analysis to Strengthen Community Partnerships. Public Administration Review
Modalità di svolgimento
Teaching methods
Regolamento Esame
Gli studenti sono incoraggiati a sviluppare un project work in gruppo (non obbligatorio) che viene presentato durante l'ultima lezione e vale il 10% del totale della valutazione. Il project work ha ad oggetto la valutazione del valore condiviso creato da un'organizzazione (pubblica o privata) di loro scelta e la progettazione di strategie sostenibili per migliorare o proteggere il valore condiviso creato dall'organizzazione oggetto di analisi.
La prova orale valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio.
Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
Students are encouraged to develop a team project work (not mandatory) which is presented and discussed during the last class and accounts for 10% of the overall grade. The project work has to focus on the assessment of the level of shared value created by an organization of the team's choice (private or public) and the proposal of further strategies to implement or protect the shared value within that organization.
The oral exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment.
Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding) 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
Updated A.Y. 2021-2022
Updated A.Y. 2021-2022
SUSTAINABILITY MANAGEMENT
Course Syllabus
Master of Science in Business Administration – Track Social Innovation and Sustainability
A.Y. 2021/2022
Prof. Andrea Bonomi Savignon
A vast number of contemporary societal challenges (such as food security, terrorism, global warming, migration, and underemployment) are crossing legal, sectorial and geographical boundaries. Although it is acknowledged that such issues need some level of integration across societal sectors, serious integration challenges still affect the work of policymakers, managers and their institutional environment. In face of these integration challenges, collaboration, defined as the ability to create a common understanding of a problem, has been considered the main lasting solution to tackle these ‘wicked’ societal issues.
The topic of sustainability is a clear example of a wicked social issue which cannot be faced by a single organization. Modern economies are striving to reconcile ambitious economic development while still trying to preserve natural resources and ecosystems. Sustainable development, namely a development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs, is not only an imperative from an ethic, social and environmental point of view, but also an important growth opportunity for enterprises and, more in general, for the entire economic system. Given the global attention that this theme is receiving and the emergence of severe environmental threats, an integrated approach comprising a more efficient inter-institutional coordination among businesses and among public organizations , and stronger private-public partnerships, is essential.
With this awareness, in 2015 the United Nations established the Agenda 2030. A new approach to sustainability was proposed, with a global outlook: therefore, seventeen Sustainable Development Goals (SDGs) have been created, which, taking into consideration the three dimensions of sustainable development – economic, social and environmental – aim at ending poverty, inequality, global warming, and at building peaceful societies.
How to implement these goals has progressively become a priority, with regards to the operational approaches to be followed on the ground and the instruments to be used to evaluate the effectiveness and the impact on the national and local level of development. At the same time, the need to define the necessary practices to support businesses, national and sub-national governments has emerged, to orient choices and activities necessary for the implementation of strategic policies. In this context, the core aspect that will be analyzed in this course is the way in which these supranational principles are translated and implemented within national realities, how they affect businesses, and the coordination mechanisms associated to it.
The course is designed to introduce students to sustainability management as a field of practice, providing a foundation for understanding theoretical principles and applied techniques.
At the end of the course, students will be able to recognise sustainable performance in private, public and non profit organizations, either acting as managers or through consultancy firms.
Students will develop knowledge and skills in the sustainable management process in areas related to: strategic planning and managerial controls; leadership and organizational strategies; management of financial resources; stakeholder management, and the analytical techniques applied to pursuing a triple bottom line equilibrium.
Beside lectures, case study discussions and group project works (laboratories) will enable the students to identify critical aspects of sustainability management and propose solutions.
Class participation and presentations are aimed at enhancing students’ communication and dialogue capabilities.
The students will also become familiar with the main databases and international institutions’ sources of data and analysis on sustainability management and reporting. This will allow a continuity of autonomous learning after the completion of the course.
CALENDAR
- Sept 15 : Introduction to the course. Sustainability and the triple bottom line in performance management
- Sept 16: Sustainable Development Goals: institutions and public access databases
- Sept 17: The system of EU funding for sustainability (I)
- Sept 22: Managing stakeholders and building sustainable strategies (I)
- Sept 23: Managing stakeholders and building sustainable strategies (II)
- Sept 24: Laboratory: stakeholder mapping and strategic management
- Sept 29: Network management and collaborative governance (I)
- Sept 30: Network management and collaborative governance (II)
- Oct 1: Network management: laboratory
- Oct 6: Co-production and user innovation
- Oct 7: Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (I)
- Oct 8: Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (II)
- Oct 13: The system of EU funding for sustainability (II)
- Oct 14: The system of EU funding for sustainability (III)
- Oct 15: Laboratory: co-production and user innovation
- Oct 20: Course recap
- Oct 21: Testimony: Sustainability and Shared Value in business
- Oct 22: Presentation of students’ project works
TEACHING METHODS
Lectures and seminars. Case study discussions. Group essays and class presentations.
COURSE TEXTBOOK AND STUDY MATERIALS
Sroufe, R. - Integrated Management: How Sustainability Creates Value for Any Business. Emerald Publishing, 2018 (Sections I, II, III, IV) https://books.emeraldinsight.com/page/detail/Integrated-Management/?k=9781787145627
Slides presented in class.
Papers and articles loaded in the "Mandatory Study Materials" section of the platform.
EXAM RULES
Oral exam (90%). Teamwork case presentation (10%).
Updated A.Y. 2020-2021
Updated A.Y. 2020-2021
SUSTAINABILITY MANAGEMENT
Course Syllabus
Master of Science in Business Administration – Track Social Innovation and Sustainability
A.Y. 2021/2022
Prof. Andrea Bonomi Savignon
A vast number of contemporary societal challenges (such as food security, terrorism, global warming, migration, and underemployment) are crossing legal, sectorial and geographical boundaries. Although it is acknowledged that such issues need some level of integration across societal sectors, serious integration challenges still affect the work of policymakers, managers and their institutional environment. In face of these integration challenges, collaboration, defined as the ability to create a common understanding of a problem, has been considered the main lasting solution to tackle these ‘wicked’ societal issues.
The topic of sustainability is a clear example of a wicked social issue which cannot be faced by a single organization. Modern economies are striving to reconcile ambitious economic development while still trying to preserve natural resources and ecosystems. Sustainable development, namely a development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs, is not only an imperative from an ethic, social and environmental point of view, but also an important growth opportunity for enterprises and, more in general, for the entire economic system. Given the global attention that this theme is receiving and the emergence of severe environmental threats, an integrated approach comprising a more efficient inter-institutional coordination among businesses and among public organizations , and stronger private-public partnerships, is essential.
With this awareness, in 2015 the United Nations established the Agenda 2030. A new approach to sustainability was proposed, with a global outlook: therefore, seventeen Sustainable Development Goals (SDGs) have been created, which, taking into consideration the three dimensions of sustainable development – economic, social and environmental – aim at ending poverty, inequality, global warming, and at building peaceful societies.
How to implement these goals has progressively become a priority, with regards to the operational approaches to be followed on the ground and the instruments to be used to evaluate the effectiveness and the impact on the national and local level of development. At the same time, the need to define the necessary practices to support businesses, national and sub-national governments has emerged, to orient choices and activities necessary for the implementation of strategic policies. In this context, the core aspect that will be analyzed in this course is the way in which these supranational principles are translated and implemented within national realities, how they affect businesses, and the coordination mechanisms associated to it.
The course is designed to introduce students to sustainability management as a field of practice, providing a foundation for understanding theoretical principles and applied techniques.
At the end of the course, students will be able to recognise sustainable performance in private, public and non profit organizations, either acting as managers or through consultancy firms.
Students will develop knowledge and skills in the sustainable management process in areas related to: strategic planning and managerial controls; leadership and organizational strategies; management of financial resources; stakeholder management, and the analytical techniques applied to pursuing a triple bottom line equilibrium.
Beside lectures, case study discussions and group project works (laboratories) will enable the students to identify critical aspects of sustainability management and propose solutions.
Class participation and presentations are aimed at enhancing students’ communication and dialogue capabilities.
The students will also become familiar with the main databases and international institutions’ sources of data and analysis on sustainability management and reporting. This will allow a continuity of autonomous learning after the completion of the course.
CALENDAR
- Sept 15 : Introduction to the course. Sustainability and the triple bottom line in performance management
- Sept 16: Sustainable Development Goals: institutions and public access databases
- Sept 17: Digital transformation and sustainability
- Sept 22: Managing stakeholders and building sustainable strategies (I)
- Sept 23: Managing stakeholders and building sustainable strategies (II)
- Sept 24: Laboratory: stakeholder mapping and strategic management
- Sept 29: Network management and collaborative governance (I)
- Sept 30:: Network management and collaborative governance (II)
- Oct 1: Network management: laboratory
- Oct 6: Co-production and user innovation
- Oct 7: Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (1)
- Oct 8: Sustainability and education: the quintuple-helix approach and third mission activities (2)
- Oct 13: Laboratory: co-production and user innovation
- Oct 14: The system of EU funding for sustainability
- Oct 15: The system of EU funding for sustainability (II)
- Oct 20: Testimony: Sustainability and Shared Value in business
- Oct 21: Course recap
- Oct 22: Presentation of students’ project works
TEACHING METHODS
Lectures and seminars. Case study discussions. Group essays and class presentations.
COURSE TEXTBOOK AND STUDY MATERIALS
Sroufe, R. - Integrated Management: How Sustainability Creates Value for Any Business. Emerald Publishing, 2018 (Sections I, II, III, IV) https://books.emeraldinsight.com/page/detail/Integrated-Management/?k=9781787145627
Slides presented in class.
Papers and articles loaded in the "Mandatory Study Materials" section of the platform.
EXAM RULES
Oral exam (90%). Teamwork case presentation (10%) The teamwork structure is available at the end of the 'Managing stakeholders and building sustainable strategies' slides set in the teaching materials.