Facoltà di Economia

Lucia LeonelliProf.ssa Lucia Leonelli
Preside della Facoltà

La Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" è un centro di formazione e di ricerca di eccellenza, riconosciuto a livello nazionale ed internazionale, ed è costituito da due dipartimenti: Economia e Finanza e Management e Diritto.

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La Facoltà di Economia è costituita dai dipartimenti:

Dipartimento di Economia e Finanza

Prof. Vincenzo Atella
Direttore

Dipartimento di Management e Diritto

Prof.ssa Martina Conticelli
Direttore

Iscrizioni e Trasferimenti

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Terza Missione

La Facoltà di Economia, da sempre impegnata a favore della crescita del tessuto socioeconomico italiano e nella cooperazione internazionale, declina la sua Terza missione impegnandosi in una ricerca di eccellenza utile a fini produttivi, capace di contribuire all’avanzamento della conoscenza, dei saperi culturali, scientifici e tecnologici atti a migliorare il benessere della società, attraverso una formazione di qualità, la creazione di partnership istituzionali e progetti con le imprese e per il territorio, il supporto della proprietà intellettuale e dell’imprenditorialità, il placement dei propri laureati, la promozione di iniziative volte a garantire sviluppo sostenibile, innovazione sociale, civic engagement e resilienza.

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Emilio Calvano

Can we trust the algorithms that recommend products online? Theory and lab evidence
Riccardo Faini Ceis Seminars

Economia Riccardo Faini CEIS Seminars
Quando

venerdì 10 novembre 2017 h. 12:00-13:30

Dove

Room B - 1st Floor – Building B
Facolta' di Economia
Universita' degli Studi di Roma 'Tor Vergata'
Via Columbia 2, Roma

Descrizione

Emilio Calvano (Università di Bologna)

Upon logging into their Netflix, Amazon or Spotify accounts, consumers are usually greeted with personalised recommendations about goods from the catalogue that they might enjoy or need. These recommendations are provided by highly sophisticated algorithms, called recommender systems, which use big data to predict consumer tastes. A known challenge for Recommender Systems is understanding when to not make a recommendation. The reason being that consumer confidence in these systems is built over time through past experiences and quickly evaporates after recommendation errors.
We propose a model capturing the recommender incentive to build a reputation for being accurate and show that in equilibrium it leads to biased product recommendations.
The theory delivers a number of predictions that can be tested in a controlled laboratory setting. We provide experimental evidence that recommendations matter in the sense that they affect our subjects' consumption choices. Secondly we document that consumers learn on the accuracy of the recommender from experience. Finally we test whether the model prescription enhances the recommender’s profit leading to suboptimal participation decisions.

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Contatti

Responsabile Scientifico
Marianna Brunetti

Organizzazione
Barbara Piazzi
CEIS
06-7259.5601
piazzi@ceis.uniroma2.it