Login
Autenticazione studente

Accedi per la prima volta a questo portale?
Utilizza il seguente link per attivare il tuo utente e creare la tua password personale.
»  Crea / Recupera Password

Conferenza internazionale "OPEN DATA – OPEN ACCESS: New Frontiers for Archives and Digital Platforms dedicated to the Performing Arts" Palazzo Massimo 6 giugno 2019

LIVE STREAMING



Il Convegno Internazionale Open Data - Open Access: New Frontiers for Archives and Digital Platforms dedicated to the Performing Arts è il primo, inaugurale, di una serie di convegni “in filiera” che si terranno nel corso degli anni 2019-2020 nell'ambito del progetto  The “États Généraux” Of The Performing Arts, ideato da Donatella Gavrilovich, docente di discipline dello spettacolo del Dipartimento di Studi letterari, filosofici e di Storia dell'Arte.

Il convegno focalizzerà  l'attenzione sui risultati di punta della ricerca e del lavoro interdisciplinare per l’applicazione delle nuove tecnologie nella ideazione di archivi e piattaforme digitali innovative,  nella ricostruzione di rappresentazioni storiche o nella creazione degli allestimenti virtuali di spettacoli dal vivo.
L' obbiettivo è testare quale importanza abbia la politica di Open Data e Open Access non solo per la conservazione, la salvaguardia, la valorizzazione e la disseminazione del patrimonio culturale “immateriale”  in ambito scientifico e museale,  ma anche in quello imprenditoriale (Made in Italy) individuando quali possibilità si aprano per la formazione di nuove figure professionali e l'impiego.

Scopo primario di questo convegno è il sostegno delle politiche europee, oggi focalizzate al raggiungimento della Open Science, i cui obiettivi saranno illustrati nel corso della prima giornata dagli interventi di autorevoli rappresentanti stranieri, quali Eva Mendez, chair OSPP EU, e dei nostri colleghi di diversi ambiti disciplinari che presenteranno la  Roadmap dell'Università di Roma "Tor Vergata".
Al Workshop, che chiuderà i lavori del convegno, interverranno imprenditori del Made in Italy, rappresentanti del mondo teatrale (Teatro di Roma) e laureati-stagisti per portare la loro testimonianza nell'ambito lavorativo e professionale dialogando con gli studiosi e gli esperti.

Il convegno è organizzato dall'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" in collaborazione con YERUN, il MIBACT e il Consorzio GARR, che garantisce la diretta streaming e la collaborazione tecnica unitamente al Centro di Calcolo di Ateneo.


Registrazione obbligatoria e gratuita
opendataspa.uniroma2.it/sign

Programma
opendataspa.uniroma2.it/programme


OPEN DATA - OPEN ACCESS: New Frontiers for Archives and Digital Platforms dedicated to the Performing Arts

International Conference
     Rome, 6-7 June 2019

THURSDAY 06 JUNE 2019

MORNING

9.00 - 9.30: On spot registrations and distribution of conference material

9.30: Institutional greetings




Daniela Porro, Direttrice Generale del Museo Nazionale Romano MIBACT

Emore Paoli, Direttore Dipartimento ALEF - Università di Roma “Tor Vergata”

Silvia Licoccia, Delegato alla Ricerca - Università di Roma “Tor Vergata”


Federico Ruggieri, Direttore Rete GARR


10.00: Introduction, Welcome Note and Conference Inauguration

Donatella Gavrilovich, Università di Roma “Tor Vergata”

10.05 - 10.25: Refreshments Break

10.30: OPENING SESSION

Eva Mendez, Universidad Carlos III de Madrid, YERUN, OSPP (SPAGNA)

Open Science @EUOSPP: a journey from declaration to implementation

First Session

11.00 - 13.15

Chair: Eva Mendez, Universidad Carlos III de Madrid, YERUN, OSPP (SPAGNA)

Mirella Serlorenzi, Museo Nazionale Romano, sedi di Palazzo Massimo e Crypta Balbi

Sitar e open Data. Per una democrazia della conoscenza archeologica di Roma.

Carla Montesano, Università di Roma “Tor Vergata”

Open data and open access as an opportunity in bioscience research: the contribution of H2020 STARBIOS2 project

Fabio Ciotti, AIUCD - Università di Roma “Tor Vergata”

Open Science, Digital Humanities e il problema della valutazione della ricerca digitale

Corrado Cerruti e Paola Coppola, Università di Roma “Tor Vergata”

Tor Vergata’s Roadmap to Open Science

Questions &Answers

13.15-14.15: Light Lunch Break

AFTERNOON

Second Session

15.30 –17.30

Chair: Aleksandr Chepurov,St. Petersburg State Theatre Academy

Tamara Burlakova, Digital Archive “A.A. Bakhrushin” State Central Theatre Museum, Moscow

National Portal “Theatre Museums of Russia as a Form of Open Access to the Russian Theatre Heritage

Elena Servito,Archivio Fondazione INDA (Istituto Nazionale del Dramma Antico), Siracusa

AFI Archivio Fondazione INDA: da patrimonio archivistico ad archivio di interesse storico particolarmente importante. Azioni di tutela

Maria Teresa Pizza, Musalab “Archivio Dario Fo-Franca Rame”, Archivio Storico di Verona

Sulla memoria teatrale. Il patrimonio integrato Franca Rame Dario Fo al Musalab

17.00 - 17.10: Refreshments Break

Third Session

17.10-18.30

Chair: Riku Roihankorpi, University of Tampere

Aurélie Mouton-Rezzouk, Institut de Recherche en Études Théâtrales, Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3

Heritage and/or Communication. Archives and History Issues on Theatres’ Websites

Amy Growcott, University of Roehampton, London

The Marius Petipa Society –an online museum foar Marius Petipa

Questions &Answers


FRIDAY 7 JUNE 2019

MORNING

9.00 - 9.30: On spot registrations

Fourth Session

9.30 -10.00

Chair: Beat Estermann, Bern University of Applied Sciences

Riku Roihankorpi, University of Tampere

Sustainability, the Live Arts, and Learning: Hybrid Performance as A Digital Asset of Theatre Training and Research

Matthew Delbridge, University of Melbourne, Victorian College of the Arts

Commentary on Riku Roihankorpi's paper 'Sustainability, the Live Arts, and Learning'
(via Skype)

Alex Barchiesi,Consortium GARR

C-theatre, geo-distributed performances at lightspeed

11.00 - 11.15: Refreshments Break

Fifth Session

11.15 –13.00

Chair: Emauele Bellini, Center of Cyber-Physical Systems - Khalifa Univ.(UAE) and Mathema S.r.l.(Italy)

Aleksandr Chepurov,St. Petersburg State Theatre Academy

The ways of documental/digital reconstruction of historical scenic text

Maria Grazia Berlangieri, “Sapienza” Università di Roma

Sources, data, metadata: theatrical documents and digital remediation

Donatella Gavrilovich, Università di Roma “Tor Vergata”

Open Data for an International Performance Knowledge base (PKb) and a univocal code for the traceability of theatrical assets (ASPA Code)

Questions &Answers

13.00 - 14.30: Light Lunch Break

AFTERNOON

Sixth Session

14.30 – 16.30

Chair: Alex Barchiesi, Consortium GARR

Beat Estermann, Bern University of Applied Sciences

Bootstrapping the International Knowledge Base for the Performing Arts: Key Stakeholders and Usage Scenarios

Birk Weiberg, Foundation SAPA, Swiss Archive of Performing Arts

Modeling Performing Arts: On the Representations of Agencies

Julia Beck, Specialised Information Service Performing Arts, Frankfurt University Library

Aggregating Performing Arts: Representing different Collections

Emanuele Bellini, Center of Cyber-Physical Systems - Khalifa University (UAE) and Mathema S.r.l. (Italy)

“In Open Science We Trust": Persistent Identifiers (Fondazione Rinascimento Digitale) and blockchains

Questions &Answers

16.45 - 17.00: Refreshments Break

WORKSHOP

17.00 -18.30

During the Workshop all the scholars who attend the conference are given the opportunity to interact with the experts in the field of entertainment, performance industry and Made in Italy and to propose the application of their methods to facilitate the collection and sharing of data. The aim of the final debate is to discuss possible solutions to the problems raised, identifying new strategies and synergies of interdisciplinary and transnational collaboration to be implemented in the future. The debate will focus also on the training of young people in theatrical professions, on the productivity and employment opportunities in the craft sectors and in the field of computer graphics for multimedia creations.

The following experts will be present at the debate:

Simone Bessi, Sartoria cineteatrale Annamode costumes e Fondazione Annamode


Silvia  Cabasino, Attività Culturali e Internazionali &Centro Studi e Documentazione del Teatro di Roma


Valeria Gaveglia, Stageur presso Associazione Teatro di Roma

Conclusions


Scientific Committee

Donatella Gavrilovich (Coordinator)

Corrado Cerruti

Paola Coppola

Carla Montesano

Mirella Serlorenzi

Organization Committee

Donatella Gavrilovich (Coordinator)

Paola Coppola

Damiano Orrù