EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso adotta una prospettiva di lungo periodo e vuole formare studenti da un lato consapevoli dei principali fatti socioeconomici accaduti nella storia economica recente, dall'altro in grado di interpretare i fatti stessi alla luce delle teorie economiche considerate.
Il corso si concentra massimamente sulla storia economica europea.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Lo studente apprende e sviluppa il lessico di base della storia economica e la conoscenza di concetti quali cambiamento economico strutturale, legge di Engel, crescita della popolazione e transizione demografica, sviluppo della tecnologia e capitale umano, istituzioni, commercio internazionale, specializzazione produttiva, vantaggi comparati e protezionismo, anche alla luce di ricostruzioni storiche di natura quantitativa (database). Tali conoscenze consentono allo studente di comprendere meglio l'evoluzione dei sistemi economici (ad esempio il passaggio da economia Malthusiana alla crescita economica moderna; il passaggio da un economia di mercato con prezzi flessibili, a un'economia caratterizzata dalla forte presenza di intervento pubblico e prezzi fissi) in una prospettiva di lungo periodo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine del corso, lo studente è in grado di elaborare un saggio di storia economica che sappia coniugare la descrizione di un fatto economico del passato, non necessariamente considerato nel corso di Storia Economica, e la sua interpretazione utilizzando la teoria economica ritenuta adeguata al contesto istituzionale e socioeconomico analizzato.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Lo studente raggiunge autonomia di giudizio nel valutare l'adeguatezza di modelli e teorie economiche alternative nello spiegare un fatto di interesse per la storia economica.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Attraverso la partecipazione attiva alle lezioni lo studente sviluppa le capacità di comunicazione personale, Attraverso la partecipazione a gruppi di lavoro di 3-4 studenti, e la scrittura di un saggio di storia economica, lo studente affina la capacità di comunicazione interpersonale.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Lo studente acquisisce una metodologia di studio e di lavoro che lo rende potenzialmente in grado di affrontare e analizzare fatti socioeconomici relativi a contesti anche differenti da quelli considerati nel corso di European Economic History.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course adopts a long-term perspective and aims at training students that are on the one hand aware of the main socio-economic facts that have occurred in recent economic history, on the other able to interpret the facts themselves in the light of the economic theories considered. The course focuses heavily on European economic history.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The student learns and develops the basic lexicon of economic history and knowledge of concepts such as structural economic change, Engel's law, population growth and demographic transition, development of technology and human capital, institutions, international trade, production specialization, comparative advantages and protectionism, also in light of historical quantitative reconstructions (database). This knowledge allows the student to better understand the evolution of economic systems (for example the transition from Malthusian economy to modern economy growth; the transition from a market economy with flexible prices, to an economy characterized by the strong presence of public intervention and fixed prices) in a long-term perspective.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, the student is able to write an essay in economic history that combines the description of an economic fact of the past, not necessarily considered in the course of European Economic History, and its interpretation using the economic theory deemed appropriate for the institutional and socio-economic context of analysis.
MAKING JUDGEMENTS:
The student achieves autonomy of judgment in assessing the adequacy of alternative economic reasonings and theories in explaining a fact of interest for economic history.
COMMUNICATION SKILLS:
The student develops personal communication skills through active participation, Through participation in working groups of 3-4 students, and writing an essay in economic history, the student improves his interpersonal communication skills.
LEARNING SKILLS:
The student acquires a study and work methodology that makes him potentially able to face and analyze socio-economic facts related to contexts even different from those considered in the European Economic History course.
Prerequisiti
teoria economica di base e nozioni di gestione di database
Prerequisites
basic knowledge of economics and of database management
Programma
Il programma include 2 parti
Prima parte (basata principalmente sul libro di Persson e Sharp) :
1. The making of Europe (2 ore)
2. Europe from obscurity to economic recovery (2 ore)
3. Population, economic griwth and resource constraints (2 ore)
4. The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch (2 ore)
5. Institutions and growth (2 ore)
6. Knowledge, technology transfer and convergence (2 ore)
7. Money, credit and banking (2 ore)
8.Trade, tariffs and growth (2 ore)
9. International monetray regimes in history (2 ore)
10. The era of political economy: from minimal states to the Welfare State in the twentieth
century (2 ore)
11. Inequality among and within nations: past, present, future (2 ore)
12. Globalization and its challenge to Europe. (2 ore)
2a parte (di natura empirica e basata sul database di Roses and Wolf) :
La quantificazione dello sviluppo economico regionale in Europa, 1900-2010 (12 ore)
Program
Syllabus
PART I (mostly based on the book by Persson e Sharp) :
1. The making of Europe (2 hours)
2. Europe from obscurity to economic recovery (2 hours)
3. Population, economic griwth and resource constraints (2 hours)
4. The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch (2 hours)
5. Institutions and growth (2 hours)
6. Knowledge, technology transfer and convergence (2 hours)
7. Money, credit and banking (2 hours)
8.Trade, tariffs and growth (2 hours)
9. International monetray regimes in history (2 hours)
10. The era of political economy: from minimal states to the Welfare State in teh twentieth
century (2 hours)
11. Inequality among and within nations: past, present, future (2 hours)
12. Globalization and its challenge to Europe. (2 hours)
PART II ( of empirical nature and based on the Roses and Wolf database) :
Regional economic development in Europe, 1900-2010: a quantitative approach. (12 hours)
Testi Adottati
Persson, K. G., Sharp, P. (2015), An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions
and Growth, 600 to the Present. Cambridge University Press, 2nd Edition. ISBN-10:
110747938X. ISBN-13: 978-1107479388.
Rosés, J.R, Wolf, N. (2019), The Economic Development of Europe's Regions. A
Quantitative History since 1900, Routledge Explorations in Economic History.
Books
Persson, K. G., Sharp, P. (2015), An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions
and Growth, 600 to the Present. Cambridge University Press, 2nd Edition. ISBN-10:
110747938X. ISBN-13: 978-1107479388.
Rosés, J.R, Wolf, N. (2019), The Economic Development of Europe's Regions. A
Quantitative History since 1900, Routledge Explorations in Economic History.
Bibliografia
Rosés-Wolf database on regional GDP, available at
https://www.wiwi.hu-berlin.de/de/professuren/vwl/wg/roses-wolf-database-on-regional-gdp
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe.
Volume 1: 1700-1870, Cambridge University Press.
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe.
Volume 2: 1870 to the Present, Cambridge University Press.
Crafts, N. Toniolo, G. (1996), Economic Growth in Europe since 1945, Cambridge
University Press.
Koyama, and Rubin, J. T. (2022), How the World Became Rich: The Historical Origins of
Economic Growth, Cambridge : Polity Press.
Bibliography
Rosés-Wolf database on regional GDP, available at
https://www.wiwi.hu-berlin.de/de/professuren/vwl/wg/roses-wolf-database-on-regional-gdp
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe.
Volume 1: 1700-1870, Cambridge University Press.
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe.
Volume 2: 1870 to the Present, Cambridge University Press.
Crafts, N. Toniolo, G. (1996), Economic Growth in Europe since 1945, Cambridge
University Press.
Koyama, and Rubin, J. T. (2022), How the World Became Rich: The Historical Origins of
Economic Growth, Cambridge : Polity Press.
Modalità di svolgimento
Le lezioni si svolgeranno in presenza. In ciascuna settimana di lezione le prime due lezioni
saranno relative alla prima parte del programma, mentre la terza lezione riguarderà la
discussione dei temi e dell'organizzazione del lavoro dei vari lavori di gruppo.
Teaching methods
The lessons will take place at the University. In each of the six weeks of lessons, the first
two lessons will relate to the first part of the program, while the third lesson will concern the
discussion of the historical themes and organization of the work of the various teams of
students.
Regolamento Esame
La valutazione complessiva dello studente tiene conto sia di una prova orale individuale sia
di un elaborato scritto nell'ambito di un lavoro di gruppo cui lo studente partecipa.
All'inizio del corso gli studenti vengono suddivisi in gruppi di lavoro ciascuno con 4-5
studenti per gruppo. Ciascun gruppo di lavoro nomina un responsabile che coordina il
gruppo stesso e verifica la partecipazione del singolo. Ciascun gruppo redige un elaborato
scritto su un tema concordato con il docente. I lavori di natura empirica saranno elaborati
attraverso un software scelto dagli studenti (come ad esempio R o Stata)
Scala di valutazione:
o Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione
degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni.
o 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili
imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti.
o 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e
sintesi corrette con argomentazione logica coerente.
o 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e
sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso.
o 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di
analisi, sintesi. Buona autonomia di giudizio.
o 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità
di analisi e di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
Exam Rules
The overall assessment of the student takes into account both an individual oral
examination and a written teamwork essay.
At the beginning of the course students are divided into working groups each with 4-5
students per group. Each team appoints a team leader who coordinates the group and
verifies the active participation of students. Each team produce a complete written essay on
a economic history topic agreed with the teacher. Essays of empirical nature are
encouraged and each team can use standard softwares such as R or Stata.
Grading scale:
o Unsuitable: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of
topics; limited ability to analyze and synthesize; frequent generalizations.
o 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of topics with possible
imperfections; Sufficient ability to analyze synthesis and independent judgment.
o 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Correct analysis and synthesis
skills with coherent logical argumentation.
o 24-26: Fair knowledge and understanding of topics; Good analytical and synthesis skills
with rigorously expressed arguments.
o 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of topics; Remarkable skills of
analysis, synthesis. Good independent judgment.
o 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of topics. Remarkable analytical
and synthesis skills and independent judgment. Arguments expressed in an original way.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso adotta una prospettiva di lungo periodo e vuole formare studenti da un lato consapevoli dei principali fatti socioeconomici accaduti nella storia economica recente, dall'altro in grado di interpretare i fatti stessi alla luce delle teorie economiche considerate.
Il corso si concentra massimamente sulla storia economica europea.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Lo studente apprende e sviluppa il lessico di base della storia economica e la conoscenza di concetti quali cambiamento economico strutturale, legge di Engel, crescita della popolazione e transizione demografica, sviluppo della tecnologia e capitale umano, istituzioni, commercio internazionale, specializzazione produttiva, vantaggi comparati e protezionismo, anche alla luce di ricostruzioni storiche di natura quantitativa (database). Tali conoscenze consentono allo studente di comprendere meglio l'evoluzione dei sistemi economici (ad esempio il passaggio da economia Malthusiana alla crescita economica moderna; il passaggio da un economia di mercato con prezzi flessibili, a un'economia caratterizzata dalla forte presenza di intervento pubblico e prezzi fissi) in una prospettiva di lungo periodo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine del corso, lo studente è in grado di elaborare un saggio di storia economica che sappia coniugare la descrizione di un fatto economico del passato, non necessariamente considerato nel corso di Storia Economica, e la sua interpretazione utilizzando la teoria economica ritenuta adeguata al contesto istituzionale e socioeconomico analizzato.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Lo studente raggiunge autonomia di giudizio nel valutare l'adeguatezza di modelli e teorie economiche alternative nello spiegare un fatto di interesse per la storia economica.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Attraverso la partecipazione attiva alle lezioni lo studente sviluppa le capacità di comunicazione personale, Attraverso la partecipazione a gruppi di lavoro di 3-4 studenti, e la scrittura di un saggio di storia economica, lo studente affina la capacità di comunicazione interpersonale.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Lo studente acquisisce una metodologia di studio e di lavoro che lo rende potenzialmente in grado di affrontare e analizzare fatti socioeconomici relativi a contesti anche differenti da quelli considerati nel corso di European Economic History.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course adopts a long-term perspective and aims at training students that are on the one hand aware of the main socio-economic facts that have occurred in recent economic history, on the other able to interpret the facts themselves in the light of the economic theories considered. The course focuses heavily on European economic history.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The student learns and develops the basic lexicon of economic history and knowledge of concepts such as structural economic change, Engel's law, population growth and demographic transition, development of technology and human capital, institutions, international trade, production specialization, comparative advantages and protectionism, also in light of historical quantitative reconstructions (database). This knowledge allows the student to better understand the evolution of economic systems (for example the transition from Malthusian economy to modern economy growth; the transition from a market economy with flexible prices, to an economy characterized by the strong presence of public intervention and fixed prices) in a long-term perspective.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, the student is able to write an essay in economic history that combines the description of an economic fact of the past, not necessarily considered in the course of European Economic History, and its interpretation using the economic theory deemed appropriate for the institutional and socio-economic context of analysis.
MAKING JUDGEMENTS:
The student achieves autonomy of judgment in assessing the adequacy of alternative economic reasonings and theories in explaining a fact of interest for economic history.
COMMUNICATION SKILLS:
The student develops personal communication skills through active participation, Through participation in working groups of 3-4 students, and writing an essay in economic history, the student improves his interpersonal communication skills.
LEARNING SKILLS:
The student acquires a study and work methodology that makes him potentially able to face and analyze socio-economic facts related to contexts even different from those considered in the European Economic History course.
Prerequisiti
teoria economica di base e nozioni di gestione di database
Prerequisites
basic knowledge of economics and of database management
Programma
Il programma include 2 parti
Prima parte (basata principalmente sul libro di Persson e Sharp) :
1. The making of Europe
2. Europe from obscurity to economic recovery
3. Population, economic griwth and resource constraints
4. The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch
5. Institutions and growth
6. Knowledge, technology transfer and convergence
7. Money, credit and banking
8.Trade, tariffs and growth
9. International monetray regimes in history
10. The era of political economy: from minimal states to the Welfare State in teh twentieth century
11. Inequality among and within nations: past, present, future
12. Globalization and its challenge to Europe.
2a parte (di natura empirica e basata sul database di Roses and Wolf) :
La quantificazione dello sviluppo economico regionale in Europa, 1900-2010
Program
Syllabus
PART I (mostly based on the book by Persson e Sharp) :
1. The making of Europe
2. Europe from obscurity to economic recovery
3. Population, economic griwth and resource constraints
4. The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch
5. Institutions and growth
6. Knowledge, technology transfer and convergence
7. Money, credit and banking
8.Trade, tariffs and growth
9. International monetray regimes in history
10. The era of political economy: from minimal states to the Welfare State in teh twentieth century
11. Inequality among and within nations: past, present, future
12. Globalization and its challenge to Europe.
PART II ( of empirical nature and based on the Roses and Wolf database) :
Regional economic development in Europe, 1900-2010: a quantitative approach.
Testi Adottati
Persson, K. G., Sharp, P. (2015), An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions and Growth, 600 to the Present. Cambridge University Press, 2nd Edition. ISBN-10: 110747938X. ISBN-13: 978-1107479388.
Rosés, J.R, Wolf, N. (2019), The Economic Development of Europe's Regions. A Quantitative History since 1900, Routledge Explorations in Economic History.
Books
Persson, K. G., Sharp, P. (2015), An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions and Growth, 600 to the Present. Cambridge University Press, 2nd Edition. ISBN-10: 110747938X. ISBN-13: 978-1107479388.
Rosés, J.R, Wolf, N. (2019), The Economic Development of Europe's Regions. A Quantitative History since 1900, Routledge Explorations in Economic History.
Bibliografia
Rosés-Wolf database on regional GDP, available at
https://www.wiwi.hu-berlin.de/de/professuren/vwl/wg/roses-wolf-database-on-regional-gdp
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 1: 1700-1870, Cambridge University Press.
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 2: 1870 to the Present, Cambridge University Press.
Crafts, N. Toniolo, G. (1996), Economic Growth in Europe since 1945, Cambridge University Press.
Koyama, and Rubin, J. T. (2022), How the World Became Rich: The Historical Origins of Economic Growth, Cambridge : Polity Press.
Bibliography
Rosés-Wolf database on regional GDP, available at
https://www.wiwi.hu-berlin.de/de/professuren/vwl/wg/roses-wolf-database-on-regional-gdp
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 1: 1700-1870, Cambridge University Press.
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 2: 1870 to the Present, Cambridge University Press.
Crafts, N. Toniolo, G. (1996), Economic Growth in Europe since 1945, Cambridge University Press.
Koyama, and Rubin, J. T. (2022), How the World Became Rich: The Historical Origins of Economic Growth, Cambridge : Polity Press.
Modalità di svolgimento
Le lezioni si svolgeranno in presenza o a distanza a secondo della normativa in vigore nell'a.a. 2022-23. In ciascuna settimana di lezione le prime due lezioni saranno relative alla prima parte del programma, mentre la terza lezione riguarderà la discussione dei temi e dell'organizzazione del lavoro dei vari lavori di gruppo.
Teaching methods
The lessons will take place at the University or remotely depending on the evolution of the COVID-19 during the 2022-23 academic year. In each of the six weeks of lessons, the first two lessons will relate to the first part of the program, while the third lesson will concern the discussion of the historical themes and organization of the work of the various teams of students.
Regolamento Esame
STUDENTI FREQUENTANTI:
La valutazione complessiva dello studente tiene conto sia di una prova orale individuale sia di un elaborato scritto nell'ambito di un lavoro di gruppo cui lo studente partecipa.
All'inizio del corso gli studenti vengono suddivisi in gruppi di lavoro ciascuno con 4-5 studenti per gruppo. Ciascun gruppo di lavoro nomina un responsabile che coordina il gruppo stesso e verifica la partecipazione del singolo. Ciascun gruppo redige un elaborato scritto su un tema concordato con il docente. I lavori di natura empirica saranno elaborati attraverso un software scelto dagli studenti (come ad esempio R o Stata)
STUDENTI NON FREQUENTANTI:
La valutazione complessiva dello studente tiene conto sia di una prova scritta individuale sia di una prova orale individuale.
Exam Rules
ATTENDING STUDENTS:
The overall assessment of the student takes into account both an individual oral examination and a written teamwork essay.
At the beginning of the course students are divided into working groups each with 4-5 students per group. Each team appoints a team leader who coordinates the group and verifies the active participation of students. Each team produce a complete written essay on a economic history topic agreed with the teacher. Essays of empirical nature are encouraged and each team can use standard softwares such as R or Stata.
NON-ATTENDING STUDENTS:
The student's overall assessment takes into account both an individual written test and an individual oral examination.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso adotta una prospettiva di lungo periodo e vuole formare studenti da un lato consapevoli dei principali fatti socioeconomici accaduti nella storia economica recente, dall'altro in grado di interpretare i fatti stessi alla luce delle teorie economiche considerate.
Il corso si concentra massimamente sulla storia economica europea.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Lo studente apprende e sviluppa il lessico di base della storia economica e la conoscenza di concetti quali cambiamento economico strutturale, legge di Engel, crescita della popolazione e transizione demografica, sviluppo della tecnologia e capitale umano, istituzioni, commercio internazionale, specializzazione produttiva, vantaggi comparati e protezionismo, anche alla luce di ricostruzioni storiche di natura quantitativa (database). Tali conoscenze consentono allo studente di comprendere meglio l'evoluzione dei sistemi economici (ad esempio il passaggio da economia Malthusiana alla crescita economica moderna; il passaggio da un economia di mercato con prezzi flessibili, a un'economia caratterizzata dalla forte presenza di intervento pubblico e prezzi fissi) in una prospettiva di lungo periodo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine del corso, lo studente è in grado di elaborare un saggio di storia economica che sappia coniugare la descrizione di un fatto economico del passato, non necessariamente considerato nel corso di Storia Economica, e la sua interpretazione utilizzando la teoria economica ritenuta adeguata al contesto istituzionale e socioeconomico analizzato.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Lo studente raggiunge autonomia di giudizio nel valutare l'adeguatezza di modelli e teorie economiche alternative nello spiegare un fatto di interesse per la storia economica.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Attraverso la partecipazione attiva alle lezioni lo studente sviluppa le capacità di comunicazione personale, Attraverso la partecipazione a gruppi di lavoro di 3-4 studenti, e la scrittura di un saggio di storia economica, lo studente affina la capacità di comunicazione interpersonale.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Lo studente acquisisce una metodologia di studio e di lavoro che lo rende potenzialmente in grado di affrontare e analizzare fatti socioeconomici relativi a contesti anche differenti da quelli considerati nel corso di European Economic History.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course adopts a long-term perspective and aims at training students that are on the one hand aware of the main socio-economic facts that have occurred in recent economic history, on the other able to interpret the facts themselves in the light of the economic theories considered. The course focuses heavily on European economic history.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The student learns and develops the basic lexicon of economic history and knowledge of concepts such as structural economic change, Engel's law, population growth and demographic transition, development of technology and human capital, institutions, international trade, production specialization, comparative advantages and protectionism, also in light of historical quantitative reconstructions (database). This knowledge allows the student to better understand the evolution of economic systems (for example the transition from Malthusian economy to modern economy growth; the transition from a market economy with flexible prices, to an economy characterized by the strong presence of public intervention and fixed prices) in a long-term perspective.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, the student is able to write an essay in economic history that combines the description of an economic fact of the past, not necessarily considered in the course of European Economic History, and its interpretation using the economic theory deemed appropriate for the institutional and socio-economic context of analysis.
MAKING JUDGEMENTS:
The student achieves autonomy of judgment in assessing the adequacy of alternative economic reasonings and theories in explaining a fact of interest for economic history.
COMMUNICATION SKILLS:
The student develops personal communication skills through active participation, Through participation in working groups of 3-4 students, and writing an essay in economic history, the student improves his interpersonal communication skills.
LEARNING SKILLS:
The student acquires a study and work methodology that makes him potentially able to face and analyze socio-economic facts related to contexts even different from those considered in the European Economic History course.
Prerequisiti
teoria economica di base e nozioni di gestione di database
Prerequisites
basic knowledge of economics and of database management
Programma
Il programma include 2 parti
Prima parte (basata principalmente sul libro di Persson e Sharp) :
1. The making of Europe
2. Europe from obscurity to economic recovery
3. Population, economic griwth and resource constraints
4. The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch
5. Institutions and growth
6. Knowledge, technology transfer and convergence
7. Money, credit and banking
8.Trade, tariffs and growth
9. International monetray regimes in history
10. The era of political economy: from minimal states to the Welfare State in teh twentieth century
11. Inequality among and within nations: past, present, future
12. Globalization and its challenge to Europe.
2a parte (di natura empirica e basata sul database di Roses and Wolf) :
La quantificazione dello sviluppo economico regionale in Europa, 1900-2010
Program
Syllabus
PART I (mostly based on the book by Persson e Sharp) :
1. The making of Europe
2. Europe from obscurity to economic recovery
3. Population, economic griwth and resource constraints
4. The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch
5. Institutions and growth
6. Knowledge, technology transfer and convergence
7. Money, credit and banking
8.Trade, tariffs and growth
9. International monetray regimes in history
10. The era of political economy: from minimal states to the Welfare State in teh twentieth century
11. Inequality among and within nations: past, present, future
12. Globalization and its challenge to Europe.
PART II ( of empirical nature and based on the Roses and Wolf database) :
Regional economic development in Europe, 1900-2010: a quantitative approach.
Testi Adottati
Persson, K. G., Sharp, P. (2015), An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions and Growth, 600 to the Present. Cambridge University Press, 2nd Edition. ISBN-10: 110747938X. ISBN-13: 978-1107479388.
Rosés, J.R, Wolf, N. (2019), The Economic Development of Europe's Regions. A Quantitative History since 1900, Routledge Explorations in Economic History.
Books
Persson, K. G., Sharp, P. (2015), An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions and Growth, 600 to the Present. Cambridge University Press, 2nd Edition. ISBN-10: 110747938X. ISBN-13: 978-1107479388.
Rosés, J.R, Wolf, N. (2019), The Economic Development of Europe's Regions. A Quantitative History since 1900, Routledge Explorations in Economic History.
Bibliografia
Rosés-Wolf database on regional GDP, available at
https://www.wiwi.hu-berlin.de/de/professuren/vwl/wg/roses-wolf-database-on-regional-gdp
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 1: 1700-1870, Cambridge University Press.
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 2: 1870 to the Present, Cambridge University Press.
Crafts, N. Toniolo, G. (1996), Economic Growth in Europe since 1945, Cambridge University Press.
Koyama, and Rubin, J. T. (2022), How the World Became Rich: The Historical Origins of Economic Growth, Cambridge : Polity Press.
Bibliography
Rosés-Wolf database on regional GDP, available at
https://www.wiwi.hu-berlin.de/de/professuren/vwl/wg/roses-wolf-database-on-regional-gdp
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 1: 1700-1870, Cambridge University Press.
Broadberry, S. O'Rourke, K. (2010), The Cambridge Economic History of Modern Europe. Volume 2: 1870 to the Present, Cambridge University Press.
Crafts, N. Toniolo, G. (1996), Economic Growth in Europe since 1945, Cambridge University Press.
Koyama, and Rubin, J. T. (2022), How the World Became Rich: The Historical Origins of Economic Growth, Cambridge : Polity Press.
Modalità di svolgimento
Le lezioni si svolgeranno in presenza o a distanza a secondo della normativa in vigore nell'a.a. 2021-22. In ciascuna settimana di lezione le prime due lezioni saranno relative alla prima parte del programma, mentre la terza lezione riguarderà la discussione dei temi e dell'organizzazione del lavoro dei vari lavori di gruppo.
Teaching methods
The lessons will take place at the University or remotely depending on the evolution of the COVID-19 during the 2021-22 academic year. In each of the six weeks of lessons, the first two lessons will relate to the first part of the program, while the third lesson will concern the discussion of the historical themes and organization of the work of the various teams of students.
Regolamento Esame
STUDENTI FREQUENTANTI:
La valutazione complessiva dello studente tiene conto sia di una prova orale individuale sia di un elaborato scritto nell'ambito di un lavoro di gruppo cui lo studente partecipa.
All'inizio del corso gli studenti vengono suddivisi in gruppi di lavoro ciascuno con 4-5 studenti per gruppo. Ciascun gruppo di lavoro nomina un responsabile che coordina il gruppo stesso e verifica la partecipazione del singolo. Ciascun gruppo redige un elaborato scritto su un tema concordato con il docente. I lavori di natura empirica saranno elaborati attraverso un software scelto dagli studenti (come ad esempio R o Stata)
STUDENTI NON FREQUENTANTI:
La valutazione complessiva dello studente tiene conto sia di una prova scritta individuale sia di una prova orale individuale.
Exam Rules
ATTENDING STUDENTS:
The overall assessment of the student takes into account both an individual oral examination and a written teamwork essay.
At the beginning of the course students are divided into working groups each with 4-5 students per group. Each team appoints a team leader who coordinates the group and verifies the active participation of students. Each team produce a complete written essay on a economic history topic agreed with the teacher. Essays of empirical nature are encouraged and each team can use standard softwares such as R or Stata.
NON-ATTENDING STUDENTS:
The student's overall assessment takes into account both an individual written test and an individual oral examination.
EN
IT
Updated A.Y. 2021-2022
Introduction: What is economic history?
1 -The making of Europe
2 - Europe from obscurity to economic recovery
3 - Population, economic growth and resource constraints
4 - The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch
5 - Institutions and growth
6 - Knowledge, technology transfer and convergence
7 - Money, credit and banking
8 - Trade, tariffs and growth
9 - International monetary regimes in history
10 - The era of political economy: from the minimal state to the Welfare State in the twentieth century
11 - Inequality among and within nations: past, present, future
12 - Globalization and its challenge to Europe
Reference book: An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions and Growth, 600 to the Present”, 2nd edition 2015, CUP, K.G. Persson, P. Sharp.
ESAMI:
Studenti frequentanti: L'esame di European Econ Hist comprende 2 parti. La prima è la valutazione di un saggio scritto in storia economica su un argomento concordato con l'istruttore. Le indicazioni saranno date agli studenti in classe. Gli studenti lavoreranno sul saggio scritto in gruppi (massimo 4 studenti per gruppo). Saggi empirici basati su dati storici sono benvenuti. La seconda parte è l'esame individuale orale, che include anche l'eventuale discussione del saggio scritto elaborato in gruppo.
Studenti non frequentanti: L'esame di European Econ Hist comprende 2 parti. La prima è un esame scritto con domande aperte. La seconda parte consiste nell'esame orale.
A tutti i voti dell'esame che superano la sufficienza (min. 18/30) possono essere assegnati punti extra basati sulla partecipazione attiva al corso.
Updated A.Y. 2021-2022
Introduction: What is economic history?
1 -The making of Europe
2 - Europe from obscurity to economic recovery
3 - Population, economic growth and resource constraints
4 - The nature and extent of economic growth in the pre-industrial epoch
5 - Institutions and growth
6 - Knowledge, technology transfer and convergence
7 - Money, credit and banking
8 - Trade, tariffs and growth
9 - International monetary regimes in history
10 - The era of political economy: from the minimal state to the Welfare State in the twentieth century
11 - Inequality among and within nations: past, present, future
12 - Globalization and its challenge to Europe
Reference book: An Economic History of Europe. Knowledge, Institutions and Growth, 600 to the Present”, 2nd edition 2015, CUP, K.G. Persson, P. Sharp.
EXAMS:
Attending students: The European Econ Hist exam includes 2 parts. The first is the evaluation of a written essay in economic history on a topic agreed with the instructor. Guidance will be given to students in class. Students will work on the written essay in teams (max 5 students per team). Empirical essay based on historical data are welcome. The second part is the oral individual exam (that might also be partly based on the discussion of the eh essay).
Non-attending students: The European Econ Hist exam includes 2 parts. The first is a written examination with open questions. The second part consists in the oral exam.
All exam grades on or above the pass mark (min 18/30) can be given extra points based on active participation to the course.