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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Gli studenti impareranno come a) utilizzare tecniche econometriche per analizzare nuovi dati, b) interpretare correttamente i risultati econometrici e c) eseguire analisi econometriche in STATA.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Gli studenti impareranno i metodi econometrici di base e capiranno come applicarli usando STATA.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Gli studenti acquisiranno la capacità di creare, comprendere e presentare autonomamente risultati econometrici.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Gli studenti impareranno come giudicare l'affidabilità e l'importanza dei risultati econometrici e come scegliere metodi appropriati rispetto a diverse tipologie di dati.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Gli studenti impareranno come presentare i risultati econometrici a un pubblico specializzato e non specializzato.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Gli studenti impareranno come interpretare i risultati econometrici dei papers scientifici.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: Students will learn how to a) use econometric techniques to analyse new data, b) correctly interpret econometric results and c) carry out econometric analyses in STATA.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Students will learn core econometric methods and understand how to apply them using STATA.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Students will obtain the ability to autonomously create, understand and present econometric results.
MAKING JUDGEMENTS: Students will learn how to judge the reliability and importance of econometric results and how to pick appropriate methods for different types of data.
COMMUNICATION SKILLS: Students will learn how to present econometric results to specialist and non-specialist audiences.
LEARNING SKILLS: Students will learn how to interpret econometric results in research papers.
Prerequisiti
Econometria (base), Statistica (base)
Prerequisites
Econometrics (undergraduate level), Statistics (undergraduate level)
Programma
# Ordinary Least Squares (18 ore)
# Maximum Likelihood Estimation and Binary Dependent Variables (5 ore)
# Qualitative and Ordered Dependent Variables (5 ore)
# Panel Data (8 ore)
Program
# Ordinary Least Squares (18 hours)
# Maximum Likelihood Estimation and Binary Dependent Variables (5 hours)
# Qualitative and Ordered Dependent Variables (5 hours)
# Panel Data (8 hours)
Testi Adottati
Hill, R. C., Griffiths, W. E., & Lim, G. C. (2018). Principles of econometrics. John Wiley &
Sons.
Books
Hill, R. C., Griffiths, W. E., & Lim, G. C. (2018). Principles of econometrics. John Wiley &
Sons.
Bibliografia
Hill, R. C., Griffiths, W. E., & Lim, G. C. (2018). Principles of econometrics. John Wiley &
Sons.
Bibliography
Hill, R. C., Griffiths, W. E., & Lim, G. C. (2018). Principles of econometrics. John Wiley &
Sons.
Modalità di svolgimento
Il corso si svolgerà come un mix di lezioni ed esercitazioni interattivi con uso di software.
Teaching methods
The course will be taught as a mix of lectures and interactive software exercises.
Regolamento Esame
Il corso è valutato attraverso un esame scritto della durata di un'ora. L'esame è composto da una parte teorica, che include 5 domande a risposta multipla, e da una parte pratica, che verifica la comprensione sia empirica che teorica e consiste in 10 brevi domande a risposta aperta che prevedono l'utilizzo di STATA. Ogni risposta corretta vale 2 punti. Il studente sarà promosso se supererà una valutazione minima di 18/30 punti.
Gli studenti saranno incoraggiati a discutere e partecipare attivamente alle lezioni al fine di mettere in pratica il materiale studiato e approfondirne la comprensione. L'esame finale valuta la comprensione da parte degli studenti dei contenuti del corso e la loro capacità di applicare tali conoscenze conducendo e interpretando analisi con l'uso di STATA.
L'esame è valutato attraverso votazione sulla scala 0-30. Il studente sarà promosso se supererà una valutazione minima di 18/30 punti.
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni.
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti.
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica coerente.
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi, sintesi. Buona autonomia di giudizio.
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di analisi e di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
Exam Rules
The course is assessed through a written, one-hour exam. The exam is composed of a theoretical section, consisting of 5 multiple choice questions, and a practical part, which tests both empirical and theoretical understanding and consists of 10 short open-answer questions computed with the use of STATA. Each answer is worth 2 points. Students pass the course with a minimum grade of 18/30.
Students will be encouraged to discuss and actively participate in the lectures in order to practise the studied material and deepen their understanding. The final exam assesses students' understanding of the course content as well as their ability to apply this knowledge by conducting and interpreting analyses with the use of STATA.
The exam is assessed on a scale from 0-30. Students pass the course with a minimum grade of 18/30.
0-17/Fail: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of topics; limited ability to analyze and synthesize; frequent generalizations.
18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of topics with possible imperfections; Sufficient skills of analysis synthesis and independent judgment.
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Correct analysis and synthesis skills with coherent logical argumentation.
24-26: Fair knowledge and understanding of topics; Good analytical and synthesis skills with rigorously expressed arguments.
27-29: Comprehensive knowledge and understanding of topics; Remarkable skills of analysis, synthesis. Good independent judgment.
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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: ll corso fornisce strumenti econometrici per l'analisi dei dati microeconomici e longitudinali. I laureati acquisiscono qualificate competenze metodologiche e professionali nell'ambito dell'economia applicata.
CONOSCENZA E CAPACITA' DI COMPRENSIONE: apprendimento di un approccio statistico ed econometrico per l'analisi delle questioni economiche, in grado di rafforzare ed estendere le conoscenze maturate nei corsi caratterizzanti e consentire di elaborare e/o applicare idee originali, anche in un contesto di ricerca
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Utilizzazione delle conoscenze e capacita di comprensione delle tecniche di stima su microdati applicate a casi pratici. consentono di poter formulare delle proposte concrete di policy; quanto appreso puo' essere utilizzato nell' ambito della ricerca e per possibili sviluppi lavorativi. Utlizzo di softwares dedicati: Stata.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Quanto appreso puo' essere utilizzato per valutare in maniera critica i proncipali problemi di policy. Sviluppo di capacita' di analisi di microdati utile ai fini della preparazione di progetti di ricerca. Capacita' di trarre conclusioni rilevanti partendo da problemi e questioni di carattere pratico
ABILITA' COMUNICATIVE: Saper presentare fatti e meccanismi complessi in maniera rigorosa a interlocutori specialisti e non specialisti
CAPACITA' DI APPRENDIMENTO: Al termine del corso gli studenti devono avere acquisito la capacita' di saper utilizzare banche dati, utilizzare strumenti di analisi econometrica per interprerali alla luce delle principali teorie economiche. Gli studenti devono essere in grado di estendere alle loro tesi di laurea le tecniche acquisite continuare a studiare ed elaborare progetti di ricerca in modo autonomo.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course provides econometric tools for the analysis of microeconomic and longitudinal data. Graduates acquire qualified methodological and professional skills in applied economics.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: The objective is to learn the main statistical and econometric approaches in order to analyse the main economic problems, to strengthen and extend the basic knowledge gained in the compulsory courses and to draw up and/or apply ideas, even in a research context.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: the students will apply estimation techniques using microdata applied to different contexts from business, education, and labor. For example, students will be able to predict the sales of a product or to test if a new ad campaign is actually increasing the product sales. The course also aims at developing microdata analysis skills useful for the preparation of research projects. The students will develop skills in the use of the following software: Stata.
MAKING JUDGEMENTS: The course aims at developing micro-data analysis skills useful for the preparation of research projects.
COMMUNICATION SKILLS: Students will learn how to present facts and analyze data and economic problems in a rigorous way and present them to specialist and non-specialist audience.
LEARNING SKILLS: At the end of the course the students will be able to use microeconomic datasets and use micro-econometric techniques to interpret the main economic problems in the light of the existing economic theories. The students are expected to extend the application of these research techniques to develop research projects and ideas on their own.
Prerequisiti
econometria (base), statistica (base).
Prerequisites
econometrics (undergraduate level), statistics (undergraduate level).
Programma
Ordinary Least Squares
Maximum Likelihood estimation
Binary dependent Variables
Unordered dependent Variables
Ordered dependent Variables
Panel Data
Program
Ordinary Least Squares
Maximum Likelihood estimation
Binary dependent Variables
Unordered dependent Variables
Ordered dependent Variables
Panel Data
Testi Adottati
Materiali di studio relativo alle lezioni frontali e reading list predisposta dal docente
https://economia.uniroma2.it/master-science/eebl/corso/1751/
Required reading (textbook):
A. Colin Cameron and Pravin K. Trivedi, Microeconometrics Using Stata, Stata Press, 2009.
Software: STATA.
Lecture Notes will be available during classes.
A. Colin Cameron and Pravin K. Trivedi, Microeconometrics Using Stata, Stata Press, 2009.
Software: Stata.
Additional Lectures Notes will be provided during the course.
Books
Materials related to lectures and the reading list will be provided on the course web page and the relevant Stata code will be shared with the students:
https://economia.uniroma2.it/master-science/eebl/corso/1751/
Software: Stata.
Additional Lectures Notes will be provided during the course.
Bibliografia
R. C. Hill, W. E. Griffiths, G. C. Lim, "Principles of Econometrics" (4th edition, International Student Version), Wiley 2011 (English).
-Hill, R. C., Griffiths, W. E., & Lim, G. C. (2018) Using Stata for Principles of Econometrics, 5th edition, John Wiley & Sons.
The slides used during classes, sketches of training sessions, exercise solutions, and mock exams will be made availablle. Students will be asked to register to this platform at the start of the classes.
Bibliography
R. C. Hill, W. E. Griffiths, G. C. Lim, "Principles of Econometrics" (4th edition, International Student Version), Wiley 2011 (English).
-Hill, R. C., Griffiths, W. E., & Lim, G. C. (2018) Using Stata for Principles of Econometrics, 5th edition, John Wiley & Sons.
The slides used during classes, sketches of training sessions, exercise solutions, and mock exams will be made availablle. Students will be asked to register to this platform at the start of the classes.
Modalità di svolgimento
Lezioni frontali
Sessioni di Laboratorio. Utilizzo aule dedicate con postazioni PC
Esercitazioni Pratiche
Workshops (lezioni pratiche in aula) con presentazione dei risultati di progetti assegnati agli studenti
Lezioni incentrate sulla soluzione dei problemi (problem-solving)
Prendere appunti
Ricercare materiale di rilievo in biblioteche e on-line.
Prendere in esame i testi di riferimento.
Leggere o studiare testi e altri materiali in particolare articoli relativi a reading lists suggerite dal docente
Teaching methods
Classroom Lectures;
Laboratory sessions, Exercises/workouts
Workshops and students discussions on specific projects works individually assigned
Lessons focused on problem-solving
Searching of additional dedicated materials in the library and on-line
Analysis of referred readings and textbooks
Suggested articles and readings
Regolamento Esame
Discussione e partecipazione attiva durante le lezioni con il docente in relazioni ai temi affronati.
Modalità d'esame: Prova scritta (1h)
Parte teorica: 5 domande a risposta multipla (2 punti ciascuna, no penalità per risposte sbagliate),
Parte pratica: 11 domande (2 punti ciascuna, no penalità per
risposte sbagliate) cui rispondere al computer eseguendo operazioni analoghe a quelle viste in aula.
Voto finale: somma dei punteggi conseguiti nelle due parti. La prova verrà valutata in base alla conoscenza della teoria e alla capacità di applicare i concetti teorici usando il software econometrico.
Accertamento in sede di esame della capacita' dello studente di analisi critica e della capacita’ di interepretare i risultati dell' analisi empirica.
Exam Rules
Discussions and interactive participation to the lectures during the course
The exam is written and it lasts 1 hour. It is composed by two different sections.
The first section is theoretical, and it consists of 5 multiple choice questions. The second is both empirical and theoretical, and it consists of 11 questions whose answers should be computed using Stata. Each answer is valid 2 points max;
Assessment in the final examination of the student's ability for critical analysis and to interpret empirical results.