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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Lo scopo di questo corso è fornire le basi concettuali e tematiche del management contemporaneo. Il programma è disegnato per offerire una conoscenza teorica e partica di alcuni ambiti fondamentali, che offrono agli studenti la possibilità di comprendere cosa sia il management come ambito di studio e di azione, il ruolo del managers, il funzionamento dei sistemi, come gestire la complessità e la sostenibilità, i processi di presa delle decisioni, sviluppo di strategie e gestione della catena del valore, la struttura organizzativa i sistemi di controllo e la gestione del cambiamento, la gestione della trasformazione digitale e alcuni business model ad essa connessi.
In dettaglio, gli obiettivi formativi sono:
• comprendere il management e i suoi principali task
• Comprendere e valutare il ruolo delle imprese nella società
• Comprendere e analizzare l’ambiente interno ed esterno alle organizzazioni, con particolare riferimento alla visione sistemica
• Comprendere e riconoscere le sfide poste dalla contemporaneità
• Comprendere e analizzare le strategie aziendali
• Riconoscere il ruolo dell'innovazione nello sviluppo di modelli di business, prodotti e servizi e nella sostenibilità
• Comprendere e riconoscere il ruolo della gestione delle informazioni e delle tecnologie nei cambiamenti inter e intra organizzativi
• Comprendere e riconoscere il ruolo della collaborazione nelle catene del valore e nei processi di innovazione sistemica
• Comprendere e valutare i sistemi di monitoraggio e controllo ed il loro ruolo nei processi di miglioramento delle performance a favore della continuità del business
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Conoscere e Comprendere le problematiche gestionali dentro e fuori alle organizzazioni
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Saper utilizzare gli strumenti e gli approcci gestionali nei processi decisionali
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Saper identificare e valutare l’adeguatezza delle strategie delle imprese
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Rafforzare le capacità comunicative grazie all'apprendimento collaborativo
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione
Learning Objectives
LEARNING OBJECTIVES:
The objective of the course is to provide the conceptual and thematic foundations of contemporary management. The programme is designed to provide theoretical and practical knowledge on some key management topics, in order to give students a clear understanding of what management is, as a field of study and action, the role of managers, how systems work, how to manage complexity and sustainability, decision-making processes, strategy development and value chain management, organisational structure, control systems and change management, the management of digital transformation and some related business models.
In detail, the objectives of the training are:
- understand management and its main tasks
- understand and evaluate the role of the company in society
- understand and analyse the internal and external environment of organisations, with particular reference to the systemic view
- understand and recognise contemporary challenges
- understand and analyse corporate strategies
- recognise the role of innovation in the development of business models, products and services and in sustainability
- understand and recognise the role of information management and technology in inter- and intra-organisational change
- understand and recognise the role of collaboration in value chains and systemic innovation processes
- understand and evaluate monitoring and control systems and their role in performance improvement processes for business continuity.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Know and understand management issues within and outside organisations.
ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Know how to use management tools and approaches in decision-making processes.
AUTONOMY OF JUDGEMENT:
Be able to identify and evaluate the appropriateness of business strategies.
COMMUNICATION SKILLS:
Strengthen communication skills through collaborative learning.
LEARNING SKILLS:
Strengthen critical thinking, creative thinking, communication and collaboration.
Prerequisiti
Nessun Prerequisito
Prerequisites
No Pre-requisites
Programma
Obiettivo generale del corso è fornire agli studenti un insieme di conoscenze e competenze necessarie per gestire le organizzazioni - in particolare le imprese - nell'era contemporanea. Ciò significa una chiara comprensione del management, del decision-making, della pianificazione e della strategia, dell'organizzazione e del controllo e della leadership. Il corso offre anche l'opportunità di comprendere la gestione della sostenibilità e dell'innovazione. Concetti come strategie rigenerative, modelli di business circolari, innovazione sostenibile dei modelli di business, modelli di business della piattaforma, innovazione aperta e trasformazione digitale sono aspetti fondamentali del corso.
Il corso è diviso in due parti che comprendono diversi argomenti (maggiori dettagli di seguito). Le due parti sono tenute da due docenti diversi, esperti in economia e gestione aziendale, e, rispettivamente, in gestione della sostenibilità (Prof. Gusmerotti) e gestione dell'innovazione e trasformazione digitale. La logica dell'innovazione per la sostenibilità costituisce lo sfondo generale dell'intero corso.
Il corso è progettato per incoraggiare la partecipazione attiva degli studenti, seguendo una prospettiva collaborativa e co-creativa.
La prima parte (Prof. Gusmerotti) include i seguenti argomenti:
Comprendere il management e i manager. Questo prima parte (6 ore) è dedicata all'introduzione degli elementi costitutivi del management. Vengono spiegati i concetti di base come Pianificazione, Organizzazione, Gestione e Controllo, le Competenze Manageriali, i recenti cambiamenti nelle management practices e le sfide in un ambiente globale. Questa parte fornisce poi una prospettiva storica delle più importanti teorie di management. Infine, verrà esplorato il manager come persona, evidenziando il ruolo dei valori, degli atteggiamenti, delle emozioni e della cultura. A questo proposito, verranno analizzati e discussi aspetti come la creatività e l'imprenditorialità.
Scoprire i sistemi. L'obiettivo di questa parte (6 ore) è quello di ampliare la visione manageriale dalle singole organizzazioni ai sistemi all'interno e all'esterno delle organizzazioni, chiarendo il ruolo del Task environment e delle Forze che operano nell'ambiente generale. Insieme alla visione di sistema, vengono introdotti e spiegati concetti come diversità, multiculturalismo, cambiamento e resilienza. In questo contesto, viene introdotto il significato di sostenibilità come motore dell'innovazione e del cambiamento sistemico.
Gestire la complessità. Etica, responsabilità sociale, sostenibilità ed economia circolare costituiscono il quadro concettuale di questa parte (6 ore). All'interno di questo quadro, verranno esplorate l'innovazione per la sostenibilità, le strategie aziendali rigenerative, i modelli di business sostenibili e i modelli di business circolari. In questa parte si chiarirà l'importanza della complessità, nonché il pensiero paradossale e le metriche per supportare l'innovazione sostenibile di prodotti, processi, modelli di business, catene di valore e sistemi.
La seconda parte include i seguenti argomenti:
Decision making, strategia e catena del valore
In questa parte (6 ore) verranno analizzati il concetto di strategia e il processo decisionale. Dopo aver introdotto i concetti base, questa parte si concentrerà sulla natura del processo decisionale e manageriale e sulle tre fasi principali del processo di pianificazione. Un focus specifico sarà dedicato al processo strategico e al modo in cui esso è in grado di fornire un vantaggio competitivo, inclusa la strategia funzionale e la gestione della catena del valore.
Struttura Organizzativa, Controllo e Cambiamento In questa parte (6 ore) saranno introdotte le tipologie delle strutture organizzative, si affronterà il tema del controllo organizzativo e di come esso sia in grado di aumentare l'efficacia organizzativa, inclusi gli aspetti di innovazione. Verrà inoltre descritta la gestione del cambiamento, evidenziandone l'importanza nei processi di innovazione. Infine, verrà messo a confronto il paradigma dell'innovazione tradizionale con l'innovazione aperta.
Trasformazione digitale e modelli di business basati sulla piattaforma In questa parte (6 ore) verrà spiegato il ruolo delle tecnologie digitali, fondamentali per la creazione e co-creazione di valore sostenibile, sia per quanto riguarda il paradigma dell'open innovation che per il modello di business della piattaforma digitale.
Program
The overall objective of the course is to provide students with a set of knowledge and skills needed to manage organisations - particularly businesses - in the contemporary era. This means a clear understanding of management, decision-making, planning and strategy, organisation and control, and leadership. The course also offers the opportunity to understand the management of sustainability and innovation. Concepts such as regenerative strategies, circular business models, sustainable business model innovation, platform business models, open innovation and digital transformation are key aspects of the course.
The course is divided into two parts covering different topics (more details below). The two parts are taught by two different lecturers, experts in economics and business management, respectively in sustainability management (Prof. Gusmerotti) and innovation management and digital transformation. The logic of innovation for sustainability forms the general background of the entire course.
The course is designed to encourage active student participation, following a collaborative and co-creative perspective.
The first part (Prof. Gusmerotti) includes the following topics:
Understanding management and managers. This first part (6 hours) is dedicated to introducing the constituent elements of management. Basic concepts such as planning, organisation, management and control, managerial skills, recent changes in management practices and challenges in a global environment are explained. This part then provides a historical perspective of the most important management theories. Finally, the manager as a person is explored, highlighting the role of values, attitudes, emotions and culture. In this regard, aspects such as creativity and entrepreneurship will be analysed and discussed.
Discovering systems. The aim of this part (6 hours) is to expand the managerial view from individual organisations to systems, clarifying the role of the task environment and the forces operating in the overall environment. Together with the system view, concepts such as diversity, multiculturalism, change and resilience are introduced and explained. In this context, the meaning of sustainability as a driver of innovation and systemic change is introduced.
Managing complexity. Ethics, social responsibility, sustainability and circular economy form the conceptual framework of this part (6 hours). Within this framework, innovation for sustainability, regenerative business strategies, sustainable business models and circular business models will be explored. This part will clarify the importance of complexity as well as paradoxical thinking and metrics to support sustainable innovation of products, processes, business models, value chains and systems.
The second part includes the following topics:
Decision making, strategy and value chain. In this part (6 hours), the concept of strategy and decision making will be analysed. After introducing the basic concepts, this part will focus on the nature of the decision-making and managerial process and the three main phases of the planning process. A specific focus will be devoted to the strategic process and how it can provide a competitive advantage, including functional strategy and value chain management.
Organisational Structure, Control and Change. In this part (6 hours) the types of organisational structures will be introduced, the topic of organisational control and how it can increase organisational effectiveness, including aspects of innovation, will be addressed. Change management will also be described, highlighting its importance in innovation processes. Finally, the traditional innovation paradigm will be compared with open innovation.
Digital transformation and platform-based business models. In this part (6 hours), the role of digital technologies, which are fundamental for the creation and co-creation of sustainable value, will be explained with regard to both the open innovation paradigm and the digital platform business model.
Testi Adottati
Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. (suggerito per frequentanti, obbligatorio per non frequentanti, fatta eccezione per i capitoli 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Books
Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. (suggested for attending students, mandatory for non-attending students, except for chapters 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Bibliografia
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bogers M., Chesbrough H. & Moedas C. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review 60, 5-16.
Cennamo, C., Dagnino, G. B., Di Minin A., & Lanzolla G.. (2020). Managing Digital Transformation: Scope of Transformation and Modalities of Value Co-Generation and Delivery. California Management Review, 62(4), 5-16
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Porter, M. (1996), What is Strategy, Harvard Business Review, Nov/Dec 1996.
Porter, M. & Kramer, M.R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review, December 2006, pp. 78-92
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
Bibliography
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bogers M., Chesbrough H. & Moedas C. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review 60, 5-16.
Cennamo, C., Dagnino, G. B., Di Minin A., & Lanzolla G.. (2020). Managing Digital Transformation: Scope of Transformation and Modalities of Value Co-Generation and Delivery. California Management Review, 62(4), 5-16
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Porter, M. (1996), What is Strategy, Harvard Business Review, Nov/Dec 1996.
Porter, M. & Kramer, M.R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review, December 2006, pp. 78-92
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
Modalità di svolgimento
Il corso prevede l'uso di diversi metodi didattici: lezioni frontali, esercitazioni, small break out exercise, predisposizione di elaborati e/o ricerche, analisi di casi. Tutti questi metodi concorrono al raggiungimento degli obiettivi formativi che sono legati sia al sapere che al saper fare, mirando, altresì, al rafforzamento del pensiero critico, del pensiero creativo, della capacità di comunicare e di collaborare.
Teaching methods
The course involves the use of different teaching methods: lectures, exercises, small break out exercise, preparation of research, analysis of business cases. All these methodologies contribute to the achievement of the training objectives, which are related to both knowledge and know-how, aiming, as well, at strengthening critical thinking, creative thinking, the ability to communicate and collaborate.
Regolamento Esame
La valutazione dello studente prevede una prova scritta in cui vengono proposte domande aperte sugli argomenti del corso, che lo studente dovrà dimostrare di conoscere, riconoscere e di saper analizzare criticamente, alla luce e in applicazione dei descrittori di Dublino. Il punteggio della prova d’esame è attribuito mediante un voto espresso in trentesimi. Il giudizio espresso in trentesimi si basa sui seguenti criteri:
o Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni.
o 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti.
o 21-23: conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica coerente.
o 24-26: discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso.
o 27-29: conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi, sintesi. Buona autonomia di giudizio.
o 30-30L: ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di analisi e di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
In particolare, per gli studenti non frequentanti, nella valutazione dell’esame la determinazione del voto finale tiene conto della prova scritta composta da quattro domande a risposta aperta sui temi appartenenti al programma di esame. La durata della prova scritta è di 1,5 ore. Il voto dell’esame viene reso noto su Delphi.
In particolare, per gli studenti frequentanti, nella valutazione dell’esame, la determinazione del voto finale tiene conto della prova scritta (60%) e di un elaborato scritto relativo a una business case analysis (40%). La prova scritta, che concorre al 60% del voto finale, si compone di due domande a risposta aperta sui temi del programma. La durata della prova scritta è di 45 minuti. L’elaborato scritto, che concorre al 40% della valutazione finale, prevede la stesura di un paper su un caso aziendale rispetto al quale è richiesto di analizzare il contesto, il modello di business, le pratiche relative alla sostenibilità e all’open innovation, al fine di individuare e proporre alternative courses of actions. Il voto finale per gli studenti frequentanti è dato dalla media tra la votazione ottenuta nel project work (elaborato scritto) e quella ottenuta nella prova scritta. Anche all’elaborato individuale vengono applicati i medesimi criteri di valutazione delle prove scritte. I voti ottenuti per l’elaborato scritto e per la prova scritta verranno comunicati sul canale Teams del corso, insieme al voto finale. La pubblicazione del voto finale viene pubblicata su Delphi.
Exam Rules
The student's assessment involves a written examination in which open questions are proposed on the course topics, which the student must demonstrate knowledge, recognition and the ability to critically analyse, in the light of and in application of the Dublin descriptors. The examination is assessed by a grade expressed in thirtieths. The grade expressed in thirtieths is based on the following criteria
o Inadequate: significant deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalisations.
o 18-20: barely sufficient knowledge and understanding of the topics with possible imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgement.
o 21-23: routinely knowledge and understanding of the topics; correct capacity for analysis and synthesis with coherent logical arguments.
o 24-26: fair knowledge and understanding of the topics; good capacity for analysis and synthesis with rigorously expressed arguments.
o 27-29: comprehensive knowledge and understanding of the topics; considerable capacity for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement.
o 30-30L: excellent knowledge and understanding of the topics. Remarkable capacity for analysis and synthesis and autonomy of judgement. Arguments expressed in an original manner.
In particular, for non-attending students, the determination of the final grade for the examination takes into account the written test consisting of four open-ended questions on topics belonging to the examination programme. The duration of the written test is 1.5 hours. The examination grade is announced on Delphi.
In particular, for attending students, the written test (60%) and a written paper relating to a business case analysis (40%) are taken into account in the assessment of the examination. The written test, which contributes to 60% of the final grade, consists of two open-ended questions on the topics of the programme. The duration of the written test is 45 minutes. The written paper, which contributes to 40% of the final grade, consists of a paper on a business case in which the student is asked to analyse the context, business model, sustainability and open innovation practices in order to identify and propose alternative courses of action. The final grade for attending students is the average of the grade obtained in the project work (written paper) and the grade obtained in the written paper. The same assessment criteria as for the written paper are also applied to the individual project work. The marks obtained for the written paper and the written examination will be published on the course Teams channel, together with the final grade. The final grade is published in Delphi.
in the light of and in application of the Dublin descriptors
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Questo corso mira a presentare agli studenti i problemi e le sfide che le organizzazioni devono affrontare nell'ambiente competitivo di oggi. Il programma prevede una panoramica sull'evoluzione del Pensiero del Management, sottolineando il ruolo delle pressioni istituzionali nell'ambiente globale sulle dinamiche organizzative e gestionali. Particolare enfasi è posta sulla comprensione delle modalità di sviluppo delle Strategie di Business, nell'ottica dell'Innovazione per la Sostenibilità e del Value Chain Management. A questo proposito, sarà chiaramente considerato il ruolo dell’Advanced Information Technology. Il corso si concentrerà anche sul ruolo delle metriche nel Controllo e Cambiamento Organizzativo. Questo tipo di conoscenza fornisce agli studenti una panoramica delle esigenze poste al management in un contesto lavorativo fortemente dinamico. In dettaglio, gli obiettivi formativi sono:
• Comprendere e valutare il ruolo delle imprese nei processi di trasformazione quale la transizione ecologica e digitale
• Comprendere e analizzare le pressioni delle parti interessate nell'ambiente globale
• Comprendere e valutare le strategie aziendali
• Riconoscere il ruolo dell'innovazione nello sviluppo di modelli di business, prodotti e servizi
• Comprendere e riconoscere il ruolo della gestione delle informazioni e delle tecnologie nei cambiamenti inter e intra organizzativi
• Comprendere e riconoscere il ruolo della collaborazione per la creazione di valore lungo la catena del valore
• Comprendere, valutare e analizzare il ruolo delle metriche nel monitoraggio, controllo e miglioramento delle performance a favore della continuità del business
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Conoscere e Comprendere le problematiche gestionali nelle dinamiche organizzative con un focus sugli aspetti e strumenti che sono particolarmente rilevanti nei processi trasformativi a livello di sistema e che richiedono una loro visione avanzata.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Saper utilizzare gli strumenti e gli approcci gestionali nei processi decisionali, con un focus sulla trasformazione sostenibile e innovativa.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Saper identificare e valutare l’adeguatezza delle strategie delle imprese rispetto alle sfide poste dalla complessità tanto a livello di mercato che di sistema.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Rafforzare le capacità comunicative grazie all'apprendimento collaborativo, e alle esercitazioni svolte in classe.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
This course aims to introduce students to the issues and challenges facing organisations in today's competitive business environment. The programme includes an overview on the evolution of Management Though by emphasizing the role of Institutional pressures in the Global Environment on organizational and management dynamics. A particular emphasis is placed on understanding how to develop Business Strategies, with a view on Innovation for Sustainability and Value Chain Management. With regard to that, the role of Advanced Information Technology will be clearly considered. The course will focus also on the role of metrics in Organizational Control and Change. This knowledge provides the students with an insight into the demands placed on management in today’s dynamic work environment.
In particular, expected learning outcomes are to:
• Understand and Evaluate the Role of Businesses in transformative processes, as the ecological and digital transition
• Understand and Analyse stakeholders’ pressures in the Global Environment
• Understand and Evaluate Business Strategies
• Recognize the role of Innovation in developing business models, products and services
• Understand and Recognize the role of Information management and Technologies in inter and intra organizational changes
• Understand and Recognize the role of collaboration for creating value along the Value Chain
• Understand, Evaluate and Analyse the role of metrics in monitoring, controlling and improving performances in favour of Business continuity
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowing and Understanding management issues in organizational dynamics with a focus on aspects and tools that are particularly relevant in transformative processes at system level and require an advanced vision of them.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowing how to use management instruments and approaches in decision making processes, with a focus on Sustainable and Innovative transformation.
MAKING JUDGEMENTS:
Knowing how to identify and evaluate the capacity of businesses’ strategies to face with complexity at market and system levels.
COMMUNICATION SKILLS:
Strengthening communication skills thanks to collaborative learning, small break out exercise.
LEARNING SKILLS:
Strengthening critical thinking, creative thinking, communication and collaboration.
NATALIA MARZIA GUSMEROTTI
Prerequisiti
Nessun Prerequisito
Prerequisites
No Pre-requisites
Programma
Obiettivo generale del corso è fornire agli studenti un insieme di conoscenze e competenze necessarie per gestire le organizzazioni - in particolare le imprese - nell'era contemporanea. Ciò significa una chiara comprensione del management, del decision-making, della pianificazione e della strategia, dell'organizzazione e del controllo e della leadership. Il corso offre anche l'opportunità di comprendere la gestione della sostenibilità e dell'innovazione. Concetti come strategie rigenerative, modelli di business circolari, innovazione sostenibile dei modelli di business, modelli di business della piattaforma, innovazione aperta e trasformazione digitale sono aspetti fondamentali del corso.
Il corso è diviso in due parti che comprendono diversi argomenti (maggiori dettagli di seguito). Le due parti sono tenute da due docenti diversi, esperti in economia e gestione aziendale, e, rispettivamente, in gestione della sostenibilità (Prof. Gusmerotti) e gestione dell'innovazione e trasformazione digitale (Prof. Binci). La logica dell'innovazione per la sostenibilità costituisce lo sfondo generale dell'intero corso.
Il corso è progettato per incoraggiare la partecipazione attiva degli studenti, seguendo una prospettiva collaborativa e co-creativa.
La prima parte, tenuta dalla Professoressa Gusmerotti, include i seguenti argomenti:
Comprendere il management e i manager. Questo prima parte è dedicata all'introduzione degli elementi costitutivi del management. Vengono spiegati i concetti di base come Pianificazione, Organizzazione, Gestione e Controllo, le Competenze Manageriali, i recenti cambiamenti nelle management practices e le sfide in un ambiente globale. Questa parte fornisce poi una prospettiva storica delle più importanti teorie di management. Infine, verrà esplorato il manager come persona, evidenziando il ruolo dei valori, degli atteggiamenti, delle emozioni e della cultura. A questo proposito, verranno analizzati e discussi aspetti come la creatività e l'imprenditorialità.
Scoprire i sistemi. L'obiettivo di questa parte è quello di ampliare la visione manageriale dalle singole organizzazioni ai sistemi all'interno e all'esterno delle organizzazioni, chiarendo il ruolo del Task environment e delle Forze che operano nell'ambiente generale. Insieme alla visione di sistema, vengono introdotti e spiegati concetti come diversità, multiculturalismo, cambiamento e resilienza. In questo contesto, viene introdotto il significato di sostenibilità come motore dell'innovazione e del cambiamento sistemico.
Gestire la complessità. Etica, responsabilità sociale, sostenibilità ed economia circolare costituiscono il quadro concettuale di questa parte. All'interno di questo quadro, verranno esplorate l'innovazione per la sostenibilità, le strategie aziendali rigenerative, i modelli di business sostenibili e i modelli di business circolari. In questa parte si chiarirà l'importanza della complessità, nonché il pensiero paradossale e le metriche per supportare l'innovazione sostenibile di prodotti, processi, modelli di business, catene di valore e sistemi.
Program
The overall objective of the course is to provide students with a set of knowledge and skills needed to manage organisations - particularly businesses - in the contemporary era. This means a clear understanding of management, the environment of management, decision-making, planning and strategy, organisation and control, and leadership. The course also offers the opportunity to understand the management of sustainability and innovation. Concepts such as regenerative strategies, circular business models, sustainable business model innovation, platform business models, open innovation and digital transformation are the pillars of the course.
The course is divided into two parts comprising different topics (more details below). The two parts are taught by two different lecturers, experts in economics and business management and respectively in sustainability management (Prof. Gusmerotti) and innovation management and digital transformation (Prof. Binci). The logic of innovation for sustainability forms the general background of the entire course.
The course is designed to encourage the active participation of students, following a collaborative and co-creative perspective.
The first part, held by Prof. Gusmerotti, includes the following topics:
Understanding management and managers. This first module is devoted to introducing the constituent elements of management. Basic concepts such as Planning, Organising, Leading, Controlling are explained, as well as Levels of Management, Managerial Competencies, recent changes in management practices and challenges in a global environment. The module then provides a historical perspective of the most important management theories. Finally, the manager as a person will be explored, highlighting the role of values, attitudes, emotions and culture. In this regard, aspects such as creativity and entrepreneurship will be analysed and discussed.
Discovering Systems. The aim of this module is to broaden the management view from individual organisations to the systems that live within and outside organisations, clarifying the role of the Task environment and the Forces that operate in the General Environment. Together with the System view, concepts such as Diversity, Multiculturalism, Change and Resilience in management are introduced and explained. In this context, the meaning of sustainability as a driver of innovation and systemic change is introduced.
Managing complexity. Ethics, Social responsibility, Sustainability and Circular Economy form the conceptual framework of this module. Within this framework, innovation for sustainability, regenerative business strategies, sustainable business models and circular business models will be explored. The module will clarify the importance of Complexity in contemporary management, as well as Paradoxical Thinking and Metrics to support sustainable innovation of products, processes, business models, value chains and systems.
Testi Adottati
Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. (suggerito per frequentanti, obbligatorio per non frequentanti, fatta eccezione per i capitoli 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Books
Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. (suggested for attending students, mandatory for non-attending students, except for chapters 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Bibliografia
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bogers M., Chesbrough H. & Moedas C. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review 60, 5-16.
Cennamo, C., Dagnino, G. B., Di Minin A., & Lanzolla G.. (2020). Managing Digital Transformation: Scope of Transformation and Modalities of Value Co-Generation and Delivery. California Management Review, 62(4), 5-16
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Porter, M. (1996), What is Strategy, Harvard Business Review, Nov/Dec 1996.
Porter, M. & Kramer, M.R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review, December 2006, pp. 78-92
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
Bibliography
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Modalità di svolgimento
Il corso prevede l'uso di diversi metodi didattici: lezioni frontali, esercitazioni, small break out exercise, predisposizione di elaborati e/o ricerche, analisi di casi. Tutti questi metodi concorrono al raggiungimento degli obiettivi formativi che sono legati sia al sapere che al saper fare, mirando, altresì, al rafforzamento del pensiero critico, del pensiero creativo, della capacità di comunicare e di collaborare.
Teaching methods
The course involves the use of different teaching methods: lectures, exercises, small break out exercise, preparation of research, analysis of business cases. All these methodologies contribute to the achievement of the training objectives, which are related to both knowledge and know-how, aiming, as well, at strengthening critical thinking, creative thinking, the ability to communicate and collaborate.
Regolamento Esame
La prova di esame è specifica per frequentanti e per non frequentanti e valuta la
preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze
delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità
analitica e l’autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino: 1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills)
Per gli studenti frequentanti l’esame si basa su una prova scritta. La prova scritta è comune alle due parti del corso, dura 45 minuti ed è composta da 2 domande aperte tratte dalle due parti del programma didattico. La prova scritta si affianca ad un lavoro individuale (individual assignment). La prova scritta concorre al 60% della valutazione. I lavori individuali (individual assignments) completano, per il restante 40%, la valutazione complessiva.
Per gli studenti non frequentanti l’esame si basa interamente su una prova scritta. La prova scritta dura 1,5 ore ed è composta da 4 domande aperte tratte dalle diverse parti del programma (i.e.Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. mandatory for non-attending students, except for chapters 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Exam Rules
The examination test is specific to attending and non-attending students and assesses the
overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge
of the different parts of the program, the consequentiality of reasoning, the ability
analytical and autonomy of judgment. In addition, ownership of language and clarity of exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors: 1. Knowledge and understanding; 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Autonomy of judgment (making judgements); 4. Learning skills; 5: Communication skills
For attending students, the examination is based on a written test. The written test is common to the two parts of the course, lasts 45 minutes and consists of 2 open questions drawn from the two parts of the syllabus. The written test is combined with individual work (individual assignment). The written test contributes to 60% of the assessment. Individual work (individual assignments) completes the remaining 40% of the overall assessment.
For non-attending students, the examination is based entirely on a written test. The written test lasts 1.5 hours and consists of 4 open questions from the different parts of the syllabus(i.e.Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. mandatory for non-attending students, except for chapters 12, 14, 15, 16, 17, 18).
DANIELE BINCI
Programma
Obiettivo generale del corso è fornire agli studenti un insieme di conoscenze e competenze necessarie per gestire le organizzazioni - in particolare le imprese - nell'era contemporanea. Ciò significa una chiara comprensione del management, del decision-making, della pianificazione e della strategia, dell'organizzazione e del controllo e della leadership. Il corso offre anche l'opportunità di comprendere la gestione della sostenibilità e dell'innovazione. Concetti come strategie rigenerative, modelli di business circolari, innovazione sostenibile dei modelli di business, modelli di business della piattaforma, innovazione aperta e trasformazione digitale sono aspetti fondamentali del corso.
Il corso è diviso in due parti che comprendono diversi argomenti (maggiori dettagli di seguito). Le due parti sono tenute da due docenti diversi, esperti in economia e gestione aziendale, e, rispettivamente, in gestione della sostenibilità (Prof. Gusmerotti) e gestione dell'innovazione e trasformazione digitale (Prof. Binci). La logica dell'innovazione per la sostenibilità costituisce lo sfondo generale dell'intero corso.
Il corso è progettato per incoraggiare la partecipazione attiva degli studenti, seguendo una prospettiva collaborativa e co-creativa.
La parte tenuta dal Prof. Binci include i seguenti argomenti:
Decision making, strategia e catena del valore
In questa parte verranno analizzati il concetto di strategia e il processo decisionale. Dopo aver introdotto i concetti base, questa parte si concentrerà sulla natura del processo decisionale e manageriale e sulle tre fasi principali del processo di pianificazione. Un focus specifico sarà dedicato al processo strategico e al modo in cui esso è in grado di fornire un vantaggio competitivo, inclusa la strategia funzionale e la gestione della catena del valore.
Struttura Organizzativa, Controllo e Cambiamento
In questa parte saranno introdotte le tipologie delle strutture organizzative, si affronterà il tema del controllo organizzativo e di come esso sia in grado di aumentare l'efficacia organizzativa, inclusi gli aspetti di innovazione. Verrà inoltre descritta la gestione del cambiamento, evidenziandone l'importanza nei processi di innovazione. Infine, verrà messo a confronto il paradigma dell'innovazione tradizionale con l'innovazione aperta.
Trasformazione digitale e modelli di business basati sulla piattaforma In questa parte verrà spiegato il ruolo delle tecnologie digitali, fondamentali per la creazione e co-creazione di valore sostenibile, sia per quanto riguarda il paradigma dell'open innovation che per il modello di business della piattaforma digitale.
Program
The overall objective of the course is to provide students with a set of knowledge and skills needed to manage organisations - particularly businesses - in the contemporary era. This means a clear understanding of management, the environment of management, decision-making, planning and strategy, organisation and control, and leadership. The course also offers the opportunity to understand the management of sustainability and innovation. Concepts such as regenerative strategies, circular business models, sustainable business model innovation, platform business models, open innovation and digital transformation are the pillars of the course.
The course is divided into two parts comprising different topics (more details below). The two parts are taught by two different lecturers, experts in economics and business management and respectively in sustainability management (Prof. Gusmerotti) and innovation management and digital transformation (Prof. Binci). The logic of innovation for sustainability forms the general background of the entire course.
The course is designed to encourage the active participation of students, following a collaborative and co-creative perspective.
The part taught by Prof. Binci includes the following topics:
Decision Making, strategy and value chain. The concept of strategy and decision-making process will be analyzed in this module, starting from the introductory aspects. Then the module will focus on the nature of managerial decision making, and three main steps of the planning process. A specific focus will be dedicated to the strategy process, and how it gives an organization a competitive advantage, included functional strategy and value chain management.
Organizational structure, control and change. Organizational structures typologies will be introduced in this module, Then control will be discussed, and how it increases organizational effectiveness, included its role with respect to innovation issues. Change management will also be described, to highlight its importance in the processes of innovation. Finally, the paradigm of traditional innovation and open innovation will be compared.
Managing Digital Transformation and platform business models. In this module the role of digital technologies, fundamental for the creation and co-creation of sustainable value, will be explained, both regarding the open innovation paradigm and the digital platform business model.