EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti di interpretazione dei fondamentali processi, di planning e di governance economico-territoriali che indirizzano lo sviluppo della società contemporanea europea tenendo conto dei divari nazionali e regionali. Specifici impatti e policy, sono misurati e rapportati all'offerta formativa di nuovi skill per il futuro occupazionale dei giovani in Europa con particolare attenzione al mercato rigenerativo urbano (Cfr. CE 2023), la cui road map include la nuova programmazione UE e i 5 pillars Next Generation EU, PNRR, Smart Specialisation 4+, soft skill adattabili, economia digitale e automazione; indirizzi di policy mirate; la ricerca e l’'impiego dei Big Data per individuare in tempo reale le dinamiche territoriali in corso (affordable social housing, Real Estate, fiscalità, ecc.) evidenziando l'uso di dati non convenzionali in grid 1x1 km a LAU2 e FUA ; l’'uso dei Big Data per cogliere funzionalità e potenzialità delle città nei corridoi della crescita europea utilizzando fonti quali social network, progetti ERDF, ecc. correlandoli con ecosistemi digitali; la connessione urbano-rurale per cui sarebbero necessari investimenti aggiuntivi della Politica di Coesione in FUA interconnesse oltre la semplice accessibilità fisica (nuovi modelli di governance). Il generale campo di studio e applicazione si inquadra nello sviluppo sostenibile, coeso e competitivo dei sistemi economici, sociali, territoriali, offrendo una visione interdisciplinare teorica all’'interno del CdS. Il corso prevede, tra l’'altro, lo svolgimento di seminari di approfondimento per favorire l’'inserimento degli studenti nel mondo del lavoro dell'UE. Il tutto corredato dall’'esame di casi concreti e di eccellenza per consentire ai frequentanti di misurarsi con l’'conomia e il territorio reali. In questo ambito vengono anche forniti i primi rudimenti applicativi di TIA e del GIS-STeMA per la valutazione di progetti PNRR.
Tutor d’'aula sono a disposizione degli studenti nelle fasi di esercitazione.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Lo studente sarà messo in condizione di interpretare i fenomeni di place evidence che assumono rilevanza sul piano territoriale e orientano il policy/decision making (es. innovation technologies, turistiche, digital, Cultural heritage, ESDP 2021, Green/Blue economy, Climate Change, circular economy, territorial and urban agenda, ecc.) nelle reti regionali, nazionali e internazionali 2021-27. Pertanto lo studente acquisirà gli strumenti metodologici e conoscitivi per comprendere i fondamentali processi territoriali che investono la società urbana e rurale sulla base dei più recenti indirizzi europei e internazionali.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Lo studente sarà messo in condizione di applicare, attraverso esercitazioni e la redazione di report mirati, le conoscenze teoriche erogate. Temi già testati con il supporto di casi studio esplicativi riguardano: contenuti dello spatial planning, migration, Climate Change adaptation and mitigation, Cultural Heritage, spesa UE e nazionale/regionale della Cohesion Policy 2021-27 e ESIF, Applicativi TIA.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Mediante le conoscenze conseguite con lo studio dell’'insegnamento, e la pratica applicazione lo studente sarà in grado di valutare le determinanti principali, le problematiche e gli interessi istituzionali e del settore pubblico negli ambiti complessi della programmazione, della pianificazione e della qualità dell’'mbiente e dello sviluppo sostenibile; della transizione paradigmatica verso la cultura del soft-flexible-adaptive skill in materia di economics and planning; della progettazione competitività territoriale; dell’'organizzazione dello spazio economico a scala europea e locale; dell’urbanizzazione e della disurbanizzazione; della circolazione delle persone, delle merci e delle informazioni secondo parametri green e blue. Gli studenti acquisiranno propria capacità di giudizio grazie alla comprensione terorica ed applicata dei fondamentali punti di riferimento nella spiegazione dei processi economico-territoriali e dello sviluppo economico territoriale a diverse scale sussidiarie e di governance multilevel.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Il corso renderà lo studente capace di trasferire le conoscenze acquisite nei propri contesti di provenienza (Paesi UE ed extra). In tal senso lo studente dovrà, alla fine del corso, essere in grado di dimostrare di saper comunicare, attraverso presentazioni in aula, le letture e le competenze acquisite sui temi oggetto di studio, i fondamenti paradigmatici del progresso in corso in UE, della transizione verso i processi di sviluppo che investono l’'economia e la pianificazione territoriale.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Lo studente verrà messo in condizione di apprendere non soltanto le conoscenze relative alla disciplina in oggetto ma verrà anche in grado di acquisire le conoscenze relative allo studio di altri insegnamenti delle scienze territoriali e le conoscenze per affrontare le problematiche del territorio di riferimento delle istituzioni per essere supporto al policy/decision making.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course aims to provide students some tools able to interpret the fundamental processes, planning and economic-territorial governance that guide the development of contemporary European society taking into account national and regional differences. Specific impacts and policies are measured and related to the training offer of new skills for the future employment of young people in Europe, with particular attention to the city regeneration job market (see CE 2023), whose road map includes: the new EU programming 2021-27 Smart Specialisation 4+ and Industry 4.0, the EU 5 pillars of Next generation EU, Recovery&Resilience Plan and related Finance, adaptable soft skills, digital economy and automation; targeted policy guidelines; research and use of Big Data to identify in real time the territorial dynamics in progress (affordable housing, Real Estate, taxation, etc.).) highlighting the use of unconventional data in grid 1x1 km to LAU2 and FUA; the use of Big Data to capture functionality and potential of cities in the corridors of European growth using sources such as social networks, ERDF projects, etc.relating them with digital ecosystems; the urban-rural connection which would require additional investments of Cohesion Policy in FUA interconnected beyond simple physical accessibility (new models of governance). The general field of study and application is part of the sustainable, cohesive and competitive development of economic, social and territorial systems, offering a theoretical interdisciplinary vision within the CoS. The course includes, among other things, the holding of seminars to promote the integration of students into the world of work in the EU. All accompanied by the examination of concrete cases and excellence to allow visitors to measure themselves against the real conomy and the territory. In this context, the basic applications of TIA process, indicators and GIS-STeMA are also provided in order to valorise the Resilience&Recovery Projects.
Classroom tutors are available to students during the exercise phases.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Student will be able to interpret the phenomena of place evidence that assume territorial relevance and orient policy/decision making (e.g. innovation technologies, tourism, digital, Cultural heritage, ESDP 2021 (Territorial Agenda 2030), Green/Blue economy, Climate Change, circular economy, territorial and urban agenda, etc.) in regional, national and international networks 2021-27. Therefore, the student will acquire the methodological and cognitive tools to understand the fundamental territorial processes that affect urban and rural society on the basis of the most recent European and international guidelines.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Student will be able to apply, through exercises and the drafting of targeted reports, the theoretical knowledge provided. Themes already tested with the support of explanatory case studies concerned: spatial planning contents, migration, Climate Change adaptation and mitigation, Cultural Heritage, circular economy, EU and national/regional expenditure of the Cohesion Policy 2027 and ESIF, TIA Applications.
MAKING JUDGEMENTS: Through the knowledge gained through the study of teaching, and practical application, the student will be able to assess the main determinants, problems and institutional and public sector interests in the complex areas of planning, quality planning and sustainable development; the paradigmatic transition towards a culture of soft-flexible-adaptive skills in economics and planning; of territorial competitiveness design; of the organisation of economic space on a European and local scale; of urbanization and de-urbanisation; of the circulation of people, goods and information according to green and blue parameters. Students will acquire their own judgement skills thanks to their teroric and applied understanding of the fundamental points of reference in the explanation of economic-territorial processes and territorial economic development at different subsidiary scales and multilevel governance.
COMMUNICATION SKILLS:The course will enable the student to transfer the knowledge acquired in their own contexts of origin (EU countries and extra EU). In this sense, at the end of the course, students must be able to demonstrate their ability to communicate, through classroom presentations, the readings and skills acquired through the study, the paradigmatic foundations of progress underway in the EU, the transition to development processes that affect the economy and territorial planning.
LEARNING SKILL: The student will be put in a position to learn not only the knowledge related to the discipline in question but will also be able to acquire the knowledge related to the study of other teachings of territorial sciences and the knowledge to address the problems of the territory of reference of the institutions to be support to policy / decision making.
Prerequisiti
Poiché si tratta di un corso opzionale, non sono richiesti esami propedeutici all’'insegnamento. Lo studente dovrebbe comunque possedere un minimo di conoscenze geografiche dell'assetto e dell'organizzazione UE.
Si suggerisce di avere un impegno costante in classe per partecipare a discussioni critiche ed esercizi applicati.
Per avere accesso al materiale del corso, gli studenti sono tenuti a registrarsi nella pagina del corso.
Le indicazioni sono rivolte sia ai frequentanti che ai non frequentati.
Prerequisites
Since it is a optional course, it is not necessary students has taken preparatory examinations before.
However the student is required to have a minimum geographical knowledge of the EU structure and organisation. A constant commitment in the classroom is suggestedin order to participate to critical discussion and applied exercises.
To have the access to course's material, students are required to register by the course page.
The instructions are directed towards both those who regularly attend and those who do not.
Programma
Programma del Corso Economics and territorial organisation and planning
Il corso è organizzato in moduli per un totale di 36 ore e 6 CFU.
Modulo I: Introduzione e formazione ad un lessico comune (12 ore)
• politiche e dimensioni dell'Unione Europea 2021-27: sostenibilità, coesione, sussidiarietà, competitività, integrazione socio-territoriale
• Geografia politica ed economica dell'approccio macro-regionale e della strategia integrata,
• Principali cambiamenti e place evidence della struttura regionale UE; effetti della crisi globale
• Politica Spatiale e territoriale, integrazione transnazionale cooperativa nella strategia 2027
• sviluppo di drivers economici in UE: cle capitale, le città medie, le aree metropolitane e aree vaste. Casi studio a comparazione (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: Modellizzazione nello Spatial/Territorial planning: dalla teoria alla pratica (8 ore)
• Modelli interpretativi e predittivi: modelli nello spazio continuo, modelli gerarchici, imodelli nello spazio discreto, modelli aggregati e disaggregati, modelli ecologici e biologici, modelli per la sostenibilità in competitività, modelli dell'organizzazione policentrica
• Diamante di Porter revisionato
• nuova relazione tra impresa e territorio (es. imetabolismo industraile, Impresa 4.0, etc.)
• Città in Europa: networks e modelli di sviluppo economico, nuove funzionalità, sfide
Module III: Determinatnti dello sviluppo territoriale 2021-2027 (4 ore)
• l'impatto della crisi COVID 19 e nuova relazione globale-locale
• policentrismo e ruolo della relazione urbano-rurale in Euoropa r
• I risultati della strategia Europa 2020
• Risorse e fondi strutturali 2027
• Cohesion Policy e capitale potenziale territoriale
• Information and Communication Technology, modelli smart e S3 platforms in EU
• Migrazione e inclusione sociale
• sviluppo sostenibile e politica energetica, SDGs
• resilienza, Cultural Heritage e indicatori del nuovo benessere
Casi studio e best practices
Moduli IV: cooperazione trans-nationale cprogrammi e progetti,in UE e Italia (6 ore)
• Green Deals 2027 e Territorial Cohesion Policy
• Politica Regionale 2021-27, N+3 e N+2 e principali temi (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• laTerritorial Agenda 2030 revisionata
• f Dalla Leipzig Chart all' Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular e green economy
• Blue Growth
• Strategy per le infrastrutture nel PNRR
• La nuova multilevel Governance europea
. la nuova programmazione e gli accordi di partenariato, i nuovi fondi
Esempi diprogrammi europei (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) e nazionali (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Moduleo V Nuovi strumenti (6 ore)
• Geographical Information System (GIS) e IA
• raccolta dati, organizzazione dati per la georeferenziazione (a NUTS e LAU)
• Data base e Atlas – Uso degli ESPON tools
• Territorial Capital e ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• DNSH and ACB
• come supportare il decision making
Program
Programme of Course in Economics and territorial organisation and planning
The couse is organised in 5 modules, by 36 hours of lessons in presence (6 CFU)
Module I: Introduction and education to a common lexicon (12 hours)
• policies and dimensions of the European Union 2021-27: sustainability, cohesion, subsidiariety, competitiveness, social territorial integration
• Economic and Political geography, macro-regional approach and integrated strategy
• Main changes and place evidence of the EU structure; effects from the Global crisis
• Spatial and Territorial policy and cross-border cooperative integration into 2027 Strategy
• drivers of economic development in EU: capital city-region, cities and towns, metropolitan and large areas. Comparative case studies (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: modelling in Economic geography and Spatial/Territorial planning: from theory to practice (8 hours)
• Interpretative and predictive models: as models in space continuum, hierarchical models, in discrete space models, aggregated and dynamic disaggregated models, ecological and biological models, models for sustainability in competitiveness, polycentric organization and models
• The review of Porter’s Diamond
• new relationship between firms and territory (i.e. industrial methabolism, Enterprise 4.0, etc.)
• Cities in Europe: networks and economic development models, new functionality, challanges
Module III: Determinats of the territorial development 2021-2027 (4 hours)
• the impact of crisis and new global-local relation
polycentrism
• role of the urban-rural relashionship in Europe
• Quality (in production and environment)
• resources and Strucutural Funds 2027
• Cohesion Policy and territorial potential capital
• Information and Communication Technology, smart models and S3 platforms in EU
• Migration and social inclusion
• Sustainable development and Energy policy, SDGs
• resilience, Cultural Heritage and new wellness indicators
Case studies and best practices
Modules IV trans-national cooperation, programs and projects in EU and Italy (6 hours)
• Green new Deals 2027 and Territorial Cohesion Policy
• Regional policy 2021-27, N+3 and N+2 and topics (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• the revisited Territorial Agenda 2030
• from the Leipzig Chart to Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular and green economy
• Blue Growth
•Strategy for Infrastructures and Recovery&Resilience Plan and related finance
• New European multilevel Governance
. new programming and ESIF and new funds
Examples of EU (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) and national programs (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Module V: New tools (6 hours)
• Geographical Information System (GIS) and AI
• data gathering, organisation and territorial geo-reference (at NUTS and LAU)
• Data base and Atlas – Use of ESPON tools
• Territorial Capital and ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• DNSH and revisited CBA
• how support the “decision makeing”
slides, papers and documents will be made available during the course
Testi Adottati
PREZIOSO M. (ed.) (2020), Territorial Impact Assessment of Territorial cohesion in the Italian regions, Bologna, Patron (INTRODUZIONE E CAP.1).
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
U. Fratesi (2024). Regional Policy. Theory and Practice. London, New York: Routledge, per I soli Capp. 4, 5, 7, 8
ARL (2024), Planning, https://www.arl-international.com/sites/default/files/dictionary/2021-09/planning.pdf.
In aggiunta slids, papers, documents sono suggeriti aggiornati come a supporto di ogni modulo
Books
PREZIOSO M. (ed.) (2020), Territorial Impact Assessment of Territorial cohesion in the Italian regions, Bologna, Patron (INTRODUZIONE E CAP.1).
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
U. Fratesi (2024). Regional Policy. Theory and Practice. London, New York: Routledge, per I soli Capp. 4, 5, 7, 8
ARL (2024), Planning, https://www.arl-international.com/sites/default/files/dictionary/2021-09/planning.pdf.
In addition, slids, papers, documents are suggested as upgrated in support of each module.
Bibliografia
Other references:
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades.
PREZIOSO M., D’ORAZIO A. (2018). The Urban Regeneration Stakes: Rome or the Unaccomplished Change. In: (a cura di): Baron N. Romero J., Cultura territorial e innovacíon social. ¿Hacia un nuevo modelo metropolitano en Europea del Sur?. p. 205-216, Valencia:PUF - Publicacions de la Universitat de València.
PREZIOSO M. (2018), Rethinking planning in Italy. In: (a cura di): Joaquín Farinós y Enrique Peiró, TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century. p. 507-536, Velencia: tirant humanidades, ISBN: 978-84-16556-85-4
PREZIOSO M (2018), Sustainable Growth: Cities and Territories can make Europe competitive again. In PREZIOSO M. (a cura di), Capitale umano e valore aggiunto territoriale – Prospettive geografiche a confronto, Roma, Aracne, pp.51-70.
PREZIOSO, M. (2017), STeMA: A TERRITORIAL INTEGRATED STRATEGY FOR THE SUSTAINABLE, COMPETITIVE AND COHESIVE (TOURISTIC) PLANNING. in Sechi Nuvole M. (a cura di), Sistema integrat del paisatge entre antropitzaciò, Geo-economia, Medi ambient i desenvolupament econòmic. Girona: Documenta Universitaria. pp.401-420.
D’ORAZIO A., PREZIOSO M. (2017), Surfing Multiple Dimensions: An Integrated Approach in Maritime Spatial Planning, in Kitsiou D. and Karydis M. (eds), Marine Spatial Planning: Methodologies, Environmental Issues and Current Trends, New York, Nova Science Publishing, pp. 401-420.
PREZIOSO M. (2017), Territorial cooperation in Europe and Italy: risks and opportunities of macro-regions,, in Ferlaino F., Iacobucci D., Tesauro C. (a cura di), QUALI CONFINI? Territori tra identità e integrazione internazionale, Milano: FrancoAngeli, pp. 57-76.
PREZIOSO M. (2013). Researching in geography beyond the spatial planning, matching science, theory and practice. In: Science in support of European Territorial Development and Cohesion. Second ESPON 2013 Scientific Report. Luxembourg: ESPON. pp. 175-181.
PREZIOSO, M; D’ORAZIO, A; CORONATO, M; PIGLIUCCI, M; SARGOLINI, M; IDONE M., T; PIERANTONI, I; OMIZZOLO, A; CETARA, L; STREIFENEDER, T; FAVILLI, F; HUBER, M; JUNGMEIER, M; KIRCHMEIR, H; ANDRIEU, J; BRICHE, E; MERAD, M; VIGNAL, M; ZHIYANSKI, M; GEORGIEVA, M; GLUSHKOVA, M; BORISOVA, M. (2018), LinkPAs – Linking networks of protected areas to territorial development, Scientific report, Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON (in print).
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
Ulteriori riferimenti saranno forniti durante lo svolgimento delle lezioni.
Bibliography
Other references:
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades.
PREZIOSO M., D’ORAZIO A. (2018). The Urban Regeneration Stakes: Rome or the Unaccomplished Change. In: (a cura di): Baron N. Romero J., Cultura territorial e innovacíon social. ¿Hacia un nuevo modelo metropolitano en Europea del Sur?. p. 205-216, Valencia:PUF - Publicacions de la Universitat de València.
PREZIOSO M. (2018), Rethinking planning in Italy. In: (a cura di): Joaquín Farinós y Enrique Peiró, TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century. p. 507-536, Velencia: tirant humanidades, ISBN: 978-84-16556-85-4
PREZIOSO M (2018), Sustainable Growth: Cities and Territories can make Europe competitive again. In PREZIOSO M. (a cura di), Capitale umano e valore aggiunto territoriale – Prospettive geografiche a confronto, Roma, Aracne, pp.51-70.
PREZIOSO, M. (2017), STeMA: A TERRITORIAL INTEGRATED STRATEGY FOR THE SUSTAINABLE, COMPETITIVE AND COHESIVE (TOURISTIC) PLANNING. in Sechi Nuvole M. (a cura di), Sistema integrat del paisatge entre antropitzaciò, Geo-economia, Medi ambient i desenvolupament econòmic. Girona: Documenta Universitaria. pp.401-420.
D’ORAZIO A., PREZIOSO M. (2017), Surfing Multiple Dimensions: An Integrated Approach in Maritime Spatial Planning, in Kitsiou D. and Karydis M. (eds), Marine Spatial Planning: Methodologies, Environmental Issues and Current Trends, New York, Nova Science Publishing, pp. 401-420.
PREZIOSO M. (2017), Territorial cooperation in Europe and Italy: risks and opportunities of macro-regions,, in Ferlaino F., Iacobucci D., Tesauro C. (a cura di), QUALI CONFINI? Territori tra identità e integrazione internazionale, Milano: FrancoAngeli, pp. 57-76.
PREZIOSO M. (2013). Researching in geography beyond the spatial planning, matching science, theory and practice. In: Science in support of European Territorial Development and Cohesion. Second ESPON 2013 Scientific Report. Luxembourg: ESPON. pp. 175-181.
PREZIOSO, M; D’ORAZIO, A; CORONATO, M; PIGLIUCCI, M; SARGOLINI, M; IDONE M., T; PIERANTONI, I; OMIZZOLO, A; CETARA, L; STREIFENEDER, T; FAVILLI, F; HUBER, M; JUNGMEIER, M; KIRCHMEIR, H; ANDRIEU, J; BRICHE, E; MERAD, M; VIGNAL, M; ZHIYANSKI, M; GEORGIEVA, M; GLUSHKOVA, M; BORISOVA, M. (2018), LinkPAs – Linking networks of protected areas to territorial development, Scientific report, Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON (in print).
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
Other scientific supports will be suggested during the lectures' development.
Modalità di svolgimento
Il corso si svolge in presenza, secondo le linee guida dell'Ateneo e della facoltà di Economia.
Teaching methods
The course is submitted in presence, by the guide-lines of the University and Faculty of Economics.
Regolamento Esame
Per l'Anno Accademico 2024-2025 la scelta di tipologia è 'esame orale' in presenza, nel rispetto delle linee guida di Ateneo. Qualsiasi modificaarà comunicata agli studenti via e-mail.
L'obiettivo della prova d'esame consiste nel verificare il livello di raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente indicati attraverso una prova orale della durata variabile (20-30 min). Nella prova orale verrà verificato il livello di conoscenza degli argomenti trattati valutando sia l'abilità di esporre in maniera appropriata i temi esposti, sia, soprattutto, la capacità di collegare e confrontare i diversi temi trattati nello svolgimento dell'insegnamento.
La verifica dell’apprendimento si applicai indistintamente aglistudenti frequentanti e non frequentanti e è volta a verificare i risultati di apprendimento attesi precedentemente definiti.
Criteri per la formulazione del giudizio espresso in trentesimi:
o Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni.
o 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti.
o 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica coerente.
o 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso.
o 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi, sintesi. Buona autonomia di giudizio.
o 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di analisi e di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
Sessione d'esame 2024-2025 Esame orale
1. Le prenotazioni per l'esame saranno disponibili su Delphi come al solito (http://delphi.uniroma2.it) secondo le normali procedure. Gli studenti sono invitati a partecipare all'esame
2. L'appello d'esame sarà effettuato in presenza, seguendo rigorosamente le indicazioni contenute negli orientamenti dei corsi universitari. Gli studenti devono essere preparati per sostenere un dialogo maturo e per dimostrare la piena conoscenza degli argomenti.
3. La componente del candidato e quella della Commissione sono poste in essere simultaneamente per la durata della sessione d'esame. La presenza fisica è richiesta nello stesso luogo di tutti gli insegnanti.
4. È vietata la registrazione della sessione d'esame.
5.Il giorno del l'esame sarà effettuato l'appello nominale degli studenti prenotati per verificare gli studenti effettivamente presenti, quindi sarà aperta l'appello nominale; gli studenti saranno chiamati a sostenere l'esame nel l'ordine ritenuto appropriato. Si raccomanda agli altri studenti di non disturbare l'esaminatore.
6.Lo studente chiamato sarà esplicitamente invitato a chiudere il telefono cellulare. L'identità del candidato esaminato sarà verificata esponendo la carta d'identità. Ihe studente non sarà permesso di indossare cappelli e dovrà mostrare le orecchie (per evitare l'uso di micro-auricolari).
7. A discrezione della Commissione, essa sarà comunicata allo Studente non appena il risultato dell'esame o il prossimo studente procederà all'esame.
Exam Rules
About the Academy Year 2024-2025 the typology choice is 'oral examen' in presence, in compliance with the University guidelines. Any change will be communicated to scholars by mail.
The objective of the exam is to assess the achievement level of the expected learning outcomes, by an oral exam of variable duration (20-30').
During the oral exam, the level of knowledge of the topics covered will be verified evaluating both the ability to expose the course' topics in an appropriate manner and, above all, the ability to connect and compare the different topics covered in the course.
Learning verification apply equally to attending and non-attending students and must be consistent with the expected learning outcomes defined above.
Criteria for the formulation of the opinion expressed in thirtieth:
o Not suitable: important deficiencies and/ or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited ability to analysis and synthesis, frequent generalizations.
or 18-20: knowledge and understanding of arguments just enough with possible imperfections; ability to synthesis analysis and autonomy of judgment sufficient.
o 21-23: Knowledge and understanding of routinary topics; Ability to correct analysis and synthesis with coherent logical argument.
or 24-26: Discrete knowledge and understanding of the arguments; good analytical skills and synthesis with strictly expressed arguments.
or 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics; remarkable analytical skills, synthesis. Good judgment autonomy.
or 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of the topics. Remarkable ability of analysis and synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way.
Exame session 2024-2025 Oral examen
1. The exam bookings will be available on Delphi as usual (http://delphi.uniroma2.it) according to normal procedures. Students are invited to participate in the examination
2. The examination appeal will be done in presence, strictly following the indications as set out in a University course guidelines. Students need to be prepared in order to sustain a mature dialogue and to demonster the full knowledge of topics.
3. The candidate and the Commission component shall be simultaneously in place for the duration of the examination session. Physical presence is required in the same place as all the teachers.
4. Registration of the examination session is prohibited.
5.On the day of the exam, the roll call of the booked students will be made in order to verify the students actually present, then the exam roll call will be open; students will be called to take the exam in the order deemed appropriate. It is recommended that other students are advised to not disturb the examiner.
6.The student called will be explicitly asked to close the mobile phone. The identity of the candidate examined will be verified by exposing the ID cardt. Ihe student will not be allowed to wear hats and will have to show his ears (to avoid the use of micro-earphones).
7. At the discretion of the Commission, it will be communicated to the Student as soon as the result of the examination or the next student will proceed to the examination.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti di interpretazione dei fondamentali processi, di planning e di governance economico-territoriali che indirizzano lo sviluppo della società contemporanea europea tenendo conto dei divari nazionali e regionali. Specifici impatti e policy, sono misurati e rapportati all'offerta formativa di nuovi skill per il futuro occupazionale dei giovani in Europa con particolare attenzione al mercato rigenerativo urbano (Cfr. CE 2023), la cui road map include la nuova programmazione UE e i 5 pillars Next Generation EU, PNRR, Smart Specialisation 4+, soft skill adattabili, economia digitale e automazione; indirizzi di policy mirate; la ricerca e l’'impiego dei Big Data per individuare in tempo reale le dinamiche territoriali in corso (affordable social housing, Real Estate, fiscalità, ecc.) evidenziando l'uso di dati non convenzionali in grid 1x1 km a LAU2 e FUA ; l’'uso dei Big Data per cogliere funzionalità e potenzialità delle città nei corridoi della crescita europea utilizzando fonti quali social network, progetti ERDF, ecc. correlandoli con ecosistemi digitali; la connessione urbano-rurale per cui sarebbero necessari investimenti aggiuntivi della Politica di Coesione in FUA interconnesse oltre la semplice accessibilità fisica (nuovi modelli di governance). Il generale campo di studio e applicazione si inquadra nello sviluppo sostenibile, coeso e competitivo dei sistemi economici, sociali, territoriali, offrendo una visione interdisciplinare teorica all’'interno del CdS. Il corso prevede, tra l’'altro, lo svolgimento di seminari di approfondimento per favorire l’'inserimento degli studenti nel mondo del lavoro dell'UE. Il tutto corredato dall’'esame di casi concreti e di eccellenza per consentire ai frequentanti di misurarsi con l’'conomia e il territorio reali. In questo ambito vengono anche forniti i primi rudimenti applicativi di TIA e del GIS-STeMA per la valutazione di progetti PNRR.
Tutor d’'aula sono a disposizione degli studenti nelle fasi di esercitazione.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Lo studente sarà messo in condizione di interpretare i fenomeni di place evidence che assumono rilevanza sul piano territoriale e orientano il policy/decision making (es. innovation technologies, turistiche, digital, Cultural heritage, ESDP 2021, Green/Blue economy, Climate Change, circular economy, territorial and urban agenda, ecc.) nelle reti regionali, nazionali e internazionali 2021-27. Pertanto lo studente acquisirà gli strumenti metodologici e conoscitivi per comprendere i fondamentali processi territoriali che investono la società urbana e rurale sulla base dei più recenti indirizzi europei e internazionali.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Lo studente sarà messo in condizione di applicare, attraverso esercitazioni e la redazione di report mirati, le conoscenze teoriche erogate. Temi già testati con il supporto di casi studio esplicativi riguardano: contenuti dello spatial planning, migration, Climate Change adaptation and mitigation, Cultural Heritage, spesa UE e nazionale/regionale della Cohesion Policy 2021-27 e ESIF, Applicativi TIA.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Mediante le conoscenze conseguite con lo studio dell’'insegnamento, e la pratica applicazione lo studente sarà in grado di valutare le determinanti principali, le problematiche e gli interessi istituzionali e del settore pubblico negli ambiti complessi della programmazione, della pianificazione e della qualità dell’'mbiente e dello sviluppo sostenibile; della transizione paradigmatica verso la cultura del soft-flexible-adaptive skill in materia di economics and planning; della progettazione competitività territoriale; dell’'organizzazione dello spazio economico a scala europea e locale; dell’urbanizzazione e della disurbanizzazione; della circolazione delle persone, delle merci e delle informazioni secondo parametri green e blue. Gli studenti acquisiranno propria capacità di giudizio grazie alla comprensione terorica ed applicata dei fondamentali punti di riferimento nella spiegazione dei processi economico-territoriali e dello sviluppo economico territoriale a diverse scale sussidiarie e di governance multilevel.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Il corso renderà lo studente capace di trasferire le conoscenze acquisite nei propri contesti di provenienza (Paesi UE ed extra). In tal senso lo studente dovrà, alla fine del corso, essere in grado di dimostrare di saper comunicare, attraverso presentazioni in aula, le letture e le competenze acquisite sui temi oggetto di studio, i fondamenti paradigmatici del progresso in corso in UE, della transizione verso i processi di sviluppo che investono l’'economia e la pianificazione territoriale.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Lo studente verrà messo in condizione di apprendere non soltanto le conoscenze relative alla disciplina in oggetto ma verrà anche in grado di acquisire le conoscenze relative allo studio di altri insegnamenti delle scienze territoriali e le conoscenze per affrontare le problematiche del territorio di riferimento delle istituzioni per essere supporto al policy/decision making.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course aims to provide students some tools able to interpret the fundamental processes, planning and economic-territorial governance that guide the development of contemporary European society taking into account national and regional differences. Specific impacts and policies are measured and related to the training offer of new skills for the future employment of young people in Europe, with particular attention to the city regeneration job market (see CE 2023), whose road map includes: the new EU programming 2021-27 Smart Specialisation 4+ and Industry 4.0, the EU 5 pillars of Next generation EU, Recovery&Resilience Plan and related Finance, adaptable soft skills, digital economy and automation; targeted policy guidelines; research and use of Big Data to identify in real time the territorial dynamics in progress (affordable housing, Real Estate, taxation, etc.).) highlighting the use of unconventional data in grid 1x1 km to LAU2 and FUA; the use of Big Data to capture functionality and potential of cities in the corridors of European growth using sources such as social networks, ERDF projects, etc.relating them with digital ecosystems; the urban-rural connection which would require additional investments of Cohesion Policy in FUA interconnected beyond simple physical accessibility (new models of governance). The general field of study and application is part of the sustainable, cohesive and competitive development of economic, social and territorial systems, offering a theoretical interdisciplinary vision within the CoS. The course includes, among other things, the holding of seminars to promote the integration of students into the world of work in the EU. All accompanied by the examination of concrete cases and excellence to allow visitors to measure themselves against the real conomy and the territory. In this context, the basic applications of TIA process, indicators and GIS-STeMA are also provided in order to valorise the Resilience&Recovery Projects.
Classroom tutors are available to students during the exercise phases.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Student will be able to interpret the phenomena of place evidence that assume territorial relevance and orient policy/decision making (e.g. innovation technologies, tourism, digital, Cultural heritage, ESDP 2021 (Territorial Agenda 2030), Green/Blue economy, Climate Change, circular economy, territorial and urban agenda, etc.) in regional, national and international networks 2021-27. Therefore, the student will acquire the methodological and cognitive tools to understand the fundamental territorial processes that affect urban and rural society on the basis of the most recent European and international guidelines.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Student will be able to apply, through exercises and the drafting of targeted reports, the theoretical knowledge provided. Themes already tested with the support of explanatory case studies concerned: spatial planning contents, migration, Climate Change adaptation and mitigation, Cultural Heritage, circular economy, EU and national/regional expenditure of the Cohesion Policy 2027 and ESIF, TIA Applications.
MAKING JUDGEMENTS: Through the knowledge gained through the study of teaching, and practical application, the student will be able to assess the main determinants, problems and institutional and public sector interests in the complex areas of planning, quality planning and sustainable development; the paradigmatic transition towards a culture of soft-flexible-adaptive skills in economics and planning; of territorial competitiveness design; of the organisation of economic space on a European and local scale; of urbanization and de-urbanisation; of the circulation of people, goods and information according to green and blue parameters. Students will acquire their own judgement skills thanks to their teroric and applied understanding of the fundamental points of reference in the explanation of economic-territorial processes and territorial economic development at different subsidiary scales and multilevel governance.
COMMUNICATION SKILLS:The course will enable the student to transfer the knowledge acquired in their own contexts of origin (EU countries and extra EU). In this sense, at the end of the course, students must be able to demonstrate their ability to communicate, through classroom presentations, the readings and skills acquired through the study, the paradigmatic foundations of progress underway in the EU, the transition to development processes that affect the economy and territorial planning.
LEARNING SKILL: The student will be put in a position to learn not only the knowledge related to the discipline in question but will also be able to acquire the knowledge related to the study of other teachings of territorial sciences and the knowledge to address the problems of the territory of reference of the institutions to be support to policy / decision making.
Programma
Programma del Corso Economics and territorial organisation and planning
Modulo I: IIntroduzione e formazione ad un lessico comune
• politiche e dimensioni dell'Unione Europea 2021-27: sostenibilità, coesione, sussidiarietà, competitività, integrazione socio-territoriale
• Geografia economica dell'approccio macro-regionale e della strategia integrata,
• Principali cambiamenti e place evidence della struttura regionale UE; effetti del COVID-19
• Politica Spatiale e territoriale, integrazione transnazionale cooperativa nella strategia 2027
• sviluppo di drivers economici in UE: cle capitale, le città medie, le aree metropolitane e aree vaste. Casi studio a comparazione (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: Modellizzazione nello Spatial/Territorial planning: dalla teoria alla pratica
• Modelli interpretativi e predittivi: modelli nello spazio continuo, modelli gerarchici, imodelli nello spazio discreto, modelli aggregati e disaggregati, modelli ecologici e biologici, modelli per la sostenibilità in competitività, modelli dell'organizzazione policentrica
• Diamante di Porter revisionato
• nuova relazione tra impresa e territorio (es. imetabolismo industraile, Impresa 4.0, etc.)
• Città in Europa: networks e modelli di sviluppo economico, nuove funzionalità, sfide
Module III: Determinatnti dello sviluppo territoriale 2021-2027
• l'impatto della crisi COVID 19 e nuova relazione globale-locale
• policentrismo e ruolo della relazione urbano-rurale in Euoropa r
• I risultati della strategia Europa 2020
• Risorse e fondi strutturali 2027
• Cohesion Policy e capitale potenziale territoriale
• Information and Communication Technology, modelli smart e S3 platforms in EU
• Migrazione e inclusione sociale
• sviluppo sostenibile e politica energetica, SDGs
• resilienza, Cultural Heritage e indicatori del nuovo benessere
Casi studio e best practices
Moduli IV-V: cooperazione trans-nationale cprogrammi e progetti,in UE e Italia
• Green Deals 2027 e Territorial Cohesion Policy
• Politica Regionale 2021-27, N+3 e N+2 e principali temi (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• laTerritorial Agenda 2030 revisionata
• f Dalla Leipzig Chart all' Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular e green economy
• Blue Growth
• Strategy per le infrastrutture nel PNRR
• La nuova multilevel Governance europea
. la nuova programmazione e gli accordi di partenariato, i nuovi fondi
Esempi diprogrammi europei (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) e nazionali (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Moduleo VI: Nuovi strumenti
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA TIA e VAS
• raccolta dati, organizzazione dati per la georeferenziazione (a NUTS e LAU)
• Data base e Atlas – Uso degli ESPON tools
• Territorial Capital e ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• come supportare il decision making
Program
Programme of Course in Economics and territorial organisation and planning
Module I: Introduction and education to a common lexicon
• policies and dimensions of the European Union 2021-27: sustainability, cohesion, subsidiariety, competitiveness, social territorial integration
• Economic geography, macro-regional approach and integrated strategy
• Main changes and place evidence of the EU structure; effects from the COVID-19
• Spatial and Territorial policy and cross-border cooperative integration into 2027 Strategy
• drivers of economic development in EU: capital city-region, cities and towns, metropolitan and large areas. Comparative case studies (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: modelling in Economic geography and Spatial/Territorial planning: from theory to practice
• Interpretative and predictive models: as models in space continuum, hierarchical models, in discrete space models, aggregated and dynamic disaggregated models, ecological and biological models, models for sustainability in competitiveness, polycentric organization and models
• The review of Porter’s Diamond
• new relationship between firms and territory (i.e. industrial methabolism, Enterprise 4.0, etc.)
• Cities in Europe: networks and economic development models, new functionality, challanges
Module III: Determinats of the territorial development 2021-2027
• the impact of crisis and new global-local relation
polycentrism
• role of the urban-rural relashionship in Europe
• Quality (in production and environment)
• resources and Strucutural Funds 2027
• Cohesion Policy and territorial potential capital
• Information and Communication Technology, smart models and S3 platforms in EU
• Migration and social inclusion
• Sustainable development and Energy policy, SDGs
• resilience, Cultural Heritage and new wellness indicators
Case studies and best practices
Modules IV-V: trans-national cooperation, programs and projects in EU and Italy
• Green new Deals 2027 and Territorial Cohesion Policy
• Regional policy 2021-27, N+3 and N+2 and topics (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• the revisited Territorial Agenda 2030
• from the Leipzig Chart to Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular and green economy
• Blue Growth
•Strategy for Infrastructures and Recovery&Resilience Plan and related finance
• New European multilevel Governance
. new programming and ESIF and new funds
Examples of EU (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) and national programs (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Module VI: New tools
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA and TIA
• data gathering, organisation and territorial geo-reference (at NUTS and LAU)
• Data base and Atlas – Use of ESPON tools
• Territorial Capital and ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• how support the “decision makeing”
slides, papers and documents will be made available during the course
Testi Adottati
PREZIOSO M. (ed.) (2020), Territorial Impact Assessment of Territorial cohesion in the Italian regions, Bologna, Patron (INTRODUZIONE E CAP.1).
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
PREZIOSO M. (2021), PREZIOSO M. (2021), 945–1975: What if Italy had been reconstructed through spatial planning? In: D Briesen and W. Strubelt (eds), L'aménagement du territoire en Europe 1945-1975, Campus-Verlag, Berlin. pp.135-170.
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades. (some parts).
In aggiunta slids, papers, documents sono suggeriti aggiornati come a supporto di ogni modulo
Books
Prezioso M. (ed.) (2020), Territorial Impact Assessment of Territorial cohesion in the Italian regions i, Bologna, Patron (some parts).
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
PREZIOSO M. (2021), 945–1975: What if Italy had been reconstructed through spatial planning? In: D Briesen and W. Strubelt (eds), L'aménagement du territoire en Europe 1945-1975, Campus-Verlag, Berlin. pp.135-170.
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades. (some parts).
In addition, slids, papers, documents are suggested as upgrated in support of each module.
Bibliografia
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades.
PREZIOSO M., D’ORAZIO A. (2018). The Urban Regeneration Stakes: Rome or the Unaccomplished Change. In: (a cura di): Baron N. Romero J., Cultura territorial e innovacíon social. ¿Hacia un nuevo modelo metropolitano en Europea del Sur?. p. 205-216, Valencia:PUF - Publicacions de la Universitat de València.
PREZIOSO M. (2018), Rethinking planning in Italy. In: (a cura di): Joaquín Farinós y Enrique Peiró, TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century. p. 507-536, Velencia: tirant humanidades, ISBN: 978-84-16556-85-4
PREZIOSO M (2018), Sustainable Growth: Cities and Territories can make Europe competitive again. In PREZIOSO M. (a cura di), Capitale umano e valore aggiunto territoriale – Prospettive geografiche a confronto, Roma, Aracne, pp.51-70.
PREZIOSO, M. (2017), STeMA: A TERRITORIAL INTEGRATED STRATEGY FOR THE SUSTAINABLE, COMPETITIVE AND COHESIVE (TOURISTIC) PLANNING. in Sechi Nuvole M. (a cura di), Sistema integrat del paisatge entre antropitzaciò, Geo-economia, Medi ambient i desenvolupament econòmic. Girona: Documenta Universitaria. pp.401-420.
D’ORAZIO A., PREZIOSO M. (2017), Surfing Multiple Dimensions: An Integrated Approach in Maritime Spatial Planning, in Kitsiou D. and Karydis M. (eds), Marine Spatial Planning: Methodologies, Environmental Issues and Current Trends, New York, Nova Science Publishing, pp. 401-420.
PREZIOSO M. (2017), Territorial cooperation in Europe and Italy: risks and opportunities of macro-regions,, in Ferlaino F., Iacobucci D., Tesauro C. (a cura di), QUALI CONFINI? Territori tra identità e integrazione internazionale, Milano: FrancoAngeli, pp. 57-76.
PREZIOSO M. (2013). Researching in geography beyond the spatial planning, matching science, theory and practice. In: Science in support of European Territorial Development and Cohesion. Second ESPON 2013 Scientific Report. Luxembourg: ESPON. pp. 175-181.
PREZIOSO, M; D’ORAZIO, A; CORONATO, M; PIGLIUCCI, M; SARGOLINI, M; IDONE M., T; PIERANTONI, I; OMIZZOLO, A; CETARA, L; STREIFENEDER, T; FAVILLI, F; HUBER, M; JUNGMEIER, M; KIRCHMEIR, H; ANDRIEU, J; BRICHE, E; MERAD, M; VIGNAL, M; ZHIYANSKI, M; GEORGIEVA, M; GLUSHKOVA, M; BORISOVA, M. (2018), LinkPAs – Linking networks of protected areas to territorial development, Scientific report, Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON (in print).
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
Ulteriori riferimenti saranno forniti durante lo svolgimento delle lezioni.
Bibliography
D’ORAZIO A., PREZIOSO M. (2017), SURFING MULTIPLE DIMENSIONS: AN INTEGRATED APPROACH IN MARITIME SPATIAL PLANNING, IN KITSIOU D. AND KARYDIS M. (EDS), MARINE SPATIAL PLANNING: METHODOLOGIES, ENVIRONMENTAL ISSUES AND CURRENT TRENDS, NEW YORK, NOVA SCIENCE PUBLISHING, PP. 401-420.
JOAQUÍN FARINÓS Y ENRIQUE PEIRÓ (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - ELEMENTOS PARA LA COORDINACIÓN DE LAS POLÍTICAS DE ORDENACIÓN DEL TERRITORIO EN EL SIGLO XXI TERRITORY AND STATES - ESSENTIALS FOR COORDINATION OF SPATIAL PLANNING POLICIES IN XXIST CENTURY, VELENCIA: TIRANT HUMANIDADES.
PREZIOSO M (2018), SUSTAINABLE GROWTH: CITIES AND TERRITORIES CAN MAKE EUROPE COMPETITIVE AGAIN. IN PREZIOSO M. (A CURA DI), CAPITALE UMANO E VALORE AGGIUNTO TERRITORIALE – PROSPETTIVE GEOGRAFICHE A CONFRONTO, ROMA, ARACNE, PP.51-70.
PREZIOSO M. (2013). RESEARCHING IN GEOGRAPHY BEYOND THE SPATIAL PLANNING, MATCHING SCIENCE, THEORY AND PRACTICE. IN: SCIENCE IN SUPPORT OF EUROPEAN TERRITORIAL DEVELOPMENT AND COHESION. SECOND ESPON 2013 SCIENTIFIC REPORT. LUXEMBOURG: ESPON. PP. 175-181.
PREZIOSO M. (2017), TERRITORIAL COOPERATION IN EUROPE AND ITALY: RISKS AND OPPORTUNITIES OF MACRO-REGIONS,, IN FERLAINO F., IACOBUCCI D., TESAURO C. (A CURA DI), QUALI CONFINI? TERRITORI TRA IDENTITÀ E INTEGRAZIONE INTERNAZIONALE, MILANO: FRANCOANGELI, PP. 57-76.
PREZIOSO M. (2018), RETHINKING PLANNING IN ITALY. IN: (A CURA DI): JOAQUÍN FARINÓS Y ENRIQUE PEIRÓ, TERRITORIO Y ESTADOS - ELEMENTOS PARA LA COORDINACIÓN DE LAS POLÍTICAS DE ORDENACIÓN DEL TERRITORIO EN EL SIGLO XXI TERRITORY AND STATES - ESSENTIALS FOR COORDINATION OF SPATIAL PLANNING POLICIES IN XXIST CENTURY. P. 507-536, VELENCIA: TIRANT HUMANIDADES, ISBN: 978-84-16556-85-4
PREZIOSO M. (2019), MEASURING THE PROGRESS TOWARDS TERRITORIAL COHESION: A TIA APPLICATION TO THE REGIONAL DEVELOPMENT PROGRAMS, THIRD ESPON 2013 SCIENTIFIC REPORT. LONDON/LUXEMBOURG: ESPON (IN PRINT).
PREZIOSO M. (2019), STEMA: A SUSTAINABLE TERRITORIAL ECONOMIC/ENVIRONMENTAL MANAGEMENT APPROACH FOR THE TIA, IN E. MADEIROS (ED), TERRITORIAL IMPACT ASSESSMENT. THE HANDBOOK, SPRINGER (IN PRINT)
PREZIOSO M., D’ORAZIO A. (2018). THE URBAN REGENERATION STAKES: ROME OR THE UNACCOMPLISHED CHANGE. IN: (A CURA DI): BARON N. ROMERO J., CULTURA TERRITORIAL E INNOVACÍON SOCIAL. ¿HACIA UN NUEVO MODELO METROPOLITANO EN EUROPEA DEL SUR?. P. 205-216, VALENCIA:PUF - PUBLICACIONS DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA.
PREZIOSO, M. (2017), STEMA: A TERRITORIAL INTEGRATED STRATEGY FOR THE SUSTAINABLE, COMPETITIVE AND COHESIVE (TOURISTIC) PLANNING. IN SECHI NUVOLE M. (A CURA DI), SISTEMA INTEGRAT DEL PAISATGE ENTRE ANTROPITZACIÒ, GEO-ECONOMIA, MEDI AMBIENT I DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC. GIRONA: DOCUMENTA UNIVERSITARIA. PP.401-420.
PREZIOSO, M; D’ORAZIO, A; CORONATO, M; PIGLIUCCI, M; SARGOLINI, M; IDONE M., T; PIERANTONI, I; OMIZZOLO, A; CETARA, L; STREIFENEDER, T; FAVILLI, F; HUBER, M; JUNGMEIER, M; KIRCHMEIR, H; ANDRIEU, J; BRICHE, E; MERAD, M; VIGNAL, M; ZHIYANSKI, M; GEORGIEVA, M; GLUSHKOVA, M; BORISOVA, M. (2018), LINKPAS – LINKING NETWORKS OF PROTECTED AREAS TO TERRITORIAL DEVELOPMENT, SCIENTIFIC REPORT, LUXEMBOURG: ESPON
Other scientific supports will be suggested during the lectures' development.
Modalità di svolgimento
il corso si svolge in presenza, secondo le linee guida dell'Ateneo e della facoltà di Economia.
Teaching methods
The course is submitted in presence, by the guide-lines of the University and Faculty of Economics.
Regolamento Esame
Per il prossimo Anno Accademico 2022-23 la tipologia scelta è quella dell'esame orale, che verrà svolto in conformità con le linee guida dell'Università.
L'obiettivo della prova d'esame consiste nel verificare il livello di raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente indicati attraverso una prova orale della durata variabile (20-30 min). Nella prova orale verrà verificato il livello di conoscenza degli argomenti trattati valutando sia l'abilità di esporre in maniera appropriata i temi esposti, sia, soprattutto, la capacità di collegare e confrontare i diversi temi trattati nello svolgimento dell'insegnamento.
Sessioni d'esame 2023-2024 Esame orale
1. Le prenotazioni per l'esame saranno disponibili su Delphi come di consueto (http://delphi.uniroma2.it) secondo le normali procedure. Gli studenti sono invitati a partecipare all'esame
2. l'appello sarà svolto in presenza, seguendo rigorosamente le indicazioni contenute nelle linee guida dell'Università. Lo studente deve essere munito di documento di Identità.
3. Il candidato e li componenti la Commissione sono presenti in aula per la durata della sessione d'esame.
4. È vietata la registrazione della sessione di esame.
5.Il giorno dell'esame, verrà effettuato l'appello degli studenti prenotati al fine di verificare gli studenti effettivamente presenti, quindi sarà aperta l'appello d'esame; gli studenti saranno chiamati a sostenere l'esame nell'ordine ritenuto opportuno.
6.Allo studente chiamato per lo svolgimento dell'esame verrà esplicitamente richiesto di chiudere il cellulare L'identità del candidato esaminato sarà verificata esponendo la carta d'identità o altro documento valido, i cui dettagli saranno riportati sul foglio di registrazione.
7. A discrezione della Commissione, il risultato dell'esame sarà comunicata allo studente prima della valutazione del successivo studente
Exam Rules
About the next Academic Year 2022-23 the typology choice is 'oral examen'.
In compliance with the University guidelines.
The objective of the exam is to assess the achievement level of the expected learning outcomes, by an oral exam of variable duration (20-30').
During the oral exam, the level of knowledge of the topics covered will be verified evaluating both the ability to expose the course' topics in an appropriate manner and, above all, the ability to connect and compare the different topics covered in the course.
Exam session 2023-2024 Oral exam (only)
1. The exam bookings will be available on Delphi as usual (http://delphi.uniroma2.it) according to normal procedures. Students are invited to participate in the examination
2. The examination appeal will be done in presence, strictly following the indications as set out in University guidelines.
3. The candidate and the Commission component shall simultaneously be in presence. Physical presence is required in the same place.
4. Registration of the examination session is prohibited.
5.On the day of the exam, the roll call of the booked students will be made in order to verify the students actually present, then the exam roll call will be open; students will be called to take the exam in the order deemed appropriate.
6.The student called will be explicitly asked to take off the mobile phone. The identity of the candidate examined will be verified by exposing the ID card or other valide identificative card, the details of which will be given on the record sheet.
7. At the discretion of the Commission, it will be communicated to the Student as soon as the result of the examination or the next student will proceed to the examination.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti di interpretazione dei fondamentali processi, di planning e di governance economico-territoriali che indirizzano lo sviluppo della società contemporanea europea tenendo conto dei divari nazionali e regionali. Specifici impatti e policy, sono misurati e rapportati all'offerta formativa di nuovi skill per il futuro occupazionale dei giovani in Europa con particolare attenzione al mercato rigenerativo urbano (Cfr. CE 2021), la cui road map include la nuova programmazione UE e i 5 pillars Future Generation EU, PNRR, Smart Specialisation 4+, soft skill adattabili, economia digitale e automazione; indirizzi di policy mirate; la ricerca e l’impiego dei Big Data per individuare in tempo reale le dinamiche territoriali in corso (affordable housing, Real Estate, fiscalità, ecc.) evidenziando l'uso di dati non convenzionali in grid 1x1 km a LAU2 e FUA ; l’'uso dei Big Data per cogliere funzionalità e potenzialità delle città nei corridoi della crescita europea utilizzando fonti quali social network, progetti ERDF, ecc. correlandoli con ecosistemi digitali; la connessione urbano-rurale per cui sarebbero necessari investimenti aggiuntivi della Politica di Coesione in FUA interconnesse oltre la semplice accessibilità fisica (nuovi modelli di governance). Il generale campo di studio e applicazione si inquadra nello sviluppo sostenibile, coeso e competitivo dei sistemi economici, sociali, territoriali, offrendo una visione interdisciplinare teorica all’'interno del CdS. Il corso prevede, tra l’'altro, lo svolgimento di seminari di approfondimento per favorire l’'inserimento degli studenti nel mondo del lavoro dell'UE. Il tutto corredato dall’'esame di casi concreti e di eccellenza per consentire ai frequentanti di misurarsi con l’'conomia e il territorio reali. In questo ambito vengono anche forniti i primi rudimenti applicativi di TIA e del GIS-STeMA per la valutazione di progetti PNRR.
Tutor d’'aula sono a disposizione degli studenti nelle fasi di esercitazione.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Lo studente sarà messo in condizione di interpretare i fenomeni di place evidence che assumono rilevanza sul piano territoriale e orientano il policy/decision making (es. innovation technologies, turistiche, digital, Cultural heritage, ESDP 2021, Green/Blue economy, Climate Change, circular economy, territorial and urban agenda, ecc.) nelle reti regionali, nazionali e internazionali 2021-27. Pertanto lo studente acquisirà gli strumenti metodologici e conoscitivi per comprendere i fondamentali processi territoriali che investono la società urbana e rurale sulla base dei più recenti indirizzi europei e internazionali.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Lo studente sarà messo in condizione di applicare, attraverso esercitazioni e la redazione di report mirati, le conoscenze teoriche erogate. Temi già testati con il supporto di casi studio esplicativi riguardano: contenuti dello spatial planning, migration, Climate Change adaptation and mitigation, Cultural Heritage, spesa UE e nazionale/regionale della Cohesion Policy 2021-27 e ESIF, Applicativi TIA.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Mediante le conoscenze conseguite con lo studio dell’'insegnamento, e la pratica applicazione lo studente sarà in grado di valutare le determinanti principali, le problematiche e gli interessi istituzionali e del settore pubblico negli ambiti complessi della programmazione, della pianificazione e della qualità dell’'mbiente e dello sviluppo sostenibile; della transizione paradigmatica verso la cultura del soft-flexible-adaptive skill in materia di economics and planning; della progettazione competitività territoriale; dell’'organizzazione dello spazio economico a scala europea e locale; dell’urbanizzazione e della disurbanizzazione; della circolazione delle persone, delle merci e delle informazioni secondo parametri green e blue. Gli studenti acquisiranno propria capacità di giudizio grazie alla comprensione terorica ed applicata dei fondamentali punti di riferimento nella spiegazione dei processi economico-territoriali e dello sviluppo economico territoriale a diverse scale sussidiarie e di governance multilevel.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Il corso renderà lo studente capace di trasferire le conoscenze acquisite nei propri contesti di provenienza (Paesi UE ed extra). In tal senso lo studente dovrà, alla fine del corso, essere in grado di dimostrare di saper comunicare, attraverso presentazioni in aula, le letture e le competenze acquisite sui temi oggetto di studio, i fondamenti paradigmatici del progresso in corso in UE, della transizione verso i processi di sviluppo che investono l’'economia e la pianificazione territoriale.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Lo studente verrà messo in condizione di apprendere non soltanto le conoscenze relative alla disciplina in oggetto ma verrà anche in grado di acquisire le conoscenze relative allo studio di altri insegnamenti delle scienze territoriali e le conoscenze per affrontare le problematiche del territorio di riferimento delle istituzioni per essere supporto al policy/decision making.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course aims to provide students some tools able to interpret the fundamental processes, planning and economic-territorial governance that guide the development of contemporary European society taking into account national and regional differences. Specific impacts and policies are measured and related to the training offer of new skills for the future employment of young people in Europe, with particular attention to the city regeneration job market (see CE 2021), whose road map includes: the new EU programming 2021-27 Smart Specialisation 4+ and Industry 4.0, the 5 pillars of Future generation EU, adaptable soft skills, digital economy and automation; targeted policy guidelines; research and use of Big Data to identify in real time the territorial dynamics in progress (affordable housing, Real Estate, taxation, etc.).) highlighting the use of unconventional data in grid 1x1 km to LAU2 and FUA; the use of Big Data to capture functionality and potential of cities in the corridors of European growth using sources such as social networks, ERDF projects, etc.relating them with digital ecosystems; the urban-rural connection which would require additional investments of Cohesion Policy in FUA interconnected beyond simple physical accessibility (new models of governance). The general field of study and application is part of the sustainable, cohesive and competitive development of economic, social and territorial systems, offering a theoretical interdisciplinary vision within the CoS. The course includes, among other things, the holding of seminars to promote the integration of students into the world of work in the EU. All accompanied by the examination of concrete cases and excellence to allow visitors to measure themselves against the real conomy and the territory. In this context, the basic applications of TIA process, indicators and GIS-STeMA are also provided in order to valorise the Resilience&Recovery Projects.
Classroom tutors are available to students during the exercise phases.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Student will be able to interpret the phenomena of place evidence that assume territorial relevance and orient policy/decision making (e.g. innovation technologies, tourism, digital, Cultural heritage, ESDP 2021 (Territorial Agenda 2030), Green/Blue economy, Climate Change, circular economy, territorial and urban agenda, etc.) in regional, national and international networks 2021-27. Therefore, the student will acquire the methodological and cognitive tools to understand the fundamental territorial processes that affect urban and rural society on the basis of the most recent European and international guidelines.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: Student will be able to apply, through exercises and the drafting of targeted reports, the theoretical knowledge provided. Themes already tested with the support of explanatory case studies concerned: spatial planning contents, migration, Climate Change adaptation and mitigation, Cultural Heritage, circular economy, EU and national/regional expenditure of the Cohesion Policy 2027 and ESIF, TIA Applications.
MAKING JUDGEMENTS: Through the knowledge gained through the study of teaching, and practical application, the student will be able to assess the main determinants, problems and institutional and public sector interests in the complex areas of planning, quality planning and sustainable development; the paradigmatic transition towards a culture of soft-flexible-adaptive skills in economics and planning; of territorial competitiveness design; of the organisation of economic space on a European and local scale; of urbanization and de-urbanisation; of the circulation of people, goods and information according to green and blue parameters. Students will acquire their own judgement skills thanks to their teroric and applied understanding of the fundamental points of reference in the explanation of economic-territorial processes and territorial economic development at different subsidiary scales and multilevel governance.
COMMUNICATION SKILLS:The course will enable the student to transfer the knowledge acquired in their own contexts of origin (EU countries and extra EU). In this sense, at the end of the course, students must be able to demonstrate their ability to communicate, through classroom presentations, the readings and skills acquired through the study, the paradigmatic foundations of progress underway in the EU, the transition to development processes that affect the economy and territorial planning.
LEARNING SKILL: The student will be put in a position to learn not only the knowledge related to the discipline in question but will also be able to acquire the knowledge related to the study of other teachings of territorial sciences and the knowledge to address the problems of the territory of reference of the institutions to be support to policy / decision making.
Programma
Programma del Corso Economics and territorial organisation and planning
Modulo I: IIntroduzione e formazione ad un lessico comune
• politiche e dimensioni dell'Unione Europea 2021-27: sostenibilità, coesione, sussidiarietà, competitività, integrazione socio-territoriale
• Geografia economica dell'approccio macro-regionale e della strategia integrata,
• Principali cambiamenti e place evidence della struttura regionale UE; effetti del COVID-19
• Politica Spatiale e territoriale, integrazione transnazionale cooperativa nella strategia 2027
• sviluppo di drivers economici in UE: cle capitale, le città medie, le aree metropolitane e aree vaste. Casi studio a comparazione (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: Modellizzazione nello Spatial/Territorial planning: dalla teoria alla pratica
• Modelli interpretativi e predittivi: modelli nello spazio continuo, modelli gerarchici, imodelli nello spazio discreto, modelli aggregati e disaggregati, modelli ecologici e biologici, modelli per la sostenibilità in competitività, modelli dell'organizzazione policentrica
• Diamante di Porter revisionato
• nuova relazione tra impresa e territorio (es. imetabolismo industraile, Impresa 4.0, etc.)
• Città in Europa: networks e modelli di sviluppo economico, nuove funzionalità, sfide
Module III: Determinatnti dello sviluppo territoriale 2021-2027
• l'impatto della crisi COVID 19 e nuova relazione globale-locale
• policentrismo e ruolo della relazione urbano-rurale in Euoropa r
• I risultati della strategia Europa 2020
• Risorse e fondi strutturali 2027
• Cohesion Policy e capitale potenziale territoriale
• Information and Communication Technology, modelli smart e S3 platforms in EU
• Migrazione e inclusione sociale
• sviluppo sostenibile e politica energetica, SDGs
• resilienza, Cultural Heritage e indicatori del nuovo benessere
Casi studio e best practices
Moduli IV-V: cooperazione trans-nationale cprogrammi e progetti,in UE e Italia
• Green Deals 2027 e Territorial Cohesion Policy
• Politica Regionale 2021-27, N+3 e principali temi (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• laTerritorial Agenda 2030 revisionata
• f Dalla Leipzig Chart all' Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular e green economy
• Blue Growth
• Strategy fper le infrastrutture e la logistica
• La nuova multilevel Governance europea
. la nuova programmazione e gli accordi di partenariato, i nuovi fondi
Esempi diprogrammi europei (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) e nazionali (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Moduleo VI: Nuovi strumenti
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA TIA e VAS
• raccolta dati, organizzazione dati per la georeferenziazione (a NUTS e LAU)
• Data base e Atlas – Uso degli ESPON tools
• Territorial Capital e ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• come supportare il decision making
Program
Programme of Course in Economics and territorial organisation and planning
Module I: Introduction and education to a common lexicon
• policies and dimensions of the European Union 2021-27: sustainability, cohesion, subsidiariety, competitiveness, social territorial integration
• Economic geography, macro-regional approach and integrated strategy
• Main changes and place evidence of the EU structure; effects from the COVID-19
• Spatial and Territorial policy and cross-border cooperative integration into 2027 Strategy
• drivers of economic development in EU: capital city-region, cities and towns, metropolitan and large areas. Comparative case studies (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: modelling in Economic geography and Spatial/Territorial planning: from theory to practice
• Interpretative and predictive models: as models in space continuum, hierarchical models, in discrete space models, aggregated and dynamic disaggregated models, ecological and biological models, models for sustainability in competitiveness, polycentric organization and models
• The review of Porter’s Diamond
• new relationship between firms and territory (i.e. industrial methabolism, Enterprise 4.0, etc.)
• Cities in Europe: networks and economic development models, new functionality, challanges
Module III: Determinats of the territorial development 2021-2027
• the impact of crisis and new global-local relation
polycentrism
• role of the urban-rural relashionship in Europe
• Quality (in production and environment)
• resources and Strucutural Funds 2027
• Cohesion Policy and territorial potential capital
• Information and Communication Technology, smart models and S3 platforms in EU
• Migration and social inclusion
• Sustainable development and Energy policy, SDGs
• resilience, Cultural Heritage and new wellness indicators
Case studies and best practices
Modules IV-V: trans-national cooperation, programs and projects in EU and Italy
• Green new Deals 2027 and Territorial Cohesion Policy
• Regional policy 2021-27, N+3 and topics (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• the revisited Territorial Agenda 2030
• from the Leipzig Chart to Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular and green economy
• Blue Growth
•Strategy for Infrastructures
• New European multilevel Governance
. new programming and ESIF and new funds
Examples of EU (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) and national programs (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Module VI: New tools
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA and TIA
• data gathering, organisation and territorial geo-reference (at NUTS and LAU)
• Data base and Atlas – Use of ESPON tools
• Territorial Capital and ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• how support the “decision makeing”
slides, papers and documents will be made available during the course
Testi Adottati
PREZIOSO M. (ed.) (2020), Territorial Impact Assessment of Territorial cohesion in the Italian regions, Bologna, Patron (INTRODUZIONE E CAP.1).
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
PREZIOSO M. (2021), PREZIOSO M. (2021), 945–1975: What if Italy had been reconstructed through spatial planning? In: D Briesen and W. Strubelt (eds), L'aménagement du territoire en Europe 1945-1975, Campus-Verlag, Berlin. pp.135-170.
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades. (some parts).
In aggiunta slids, papers, documents sono suggeriti aggiornati come a supporto di ogni modulo
Books
Prezioso M. (ed.) (2020), Territorial Impact Assessment of Territorial cohesion in the Italian regions i, Bologna, Patron (some parts).
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
PREZIOSO M. (2021), 945–1975: What if Italy had been reconstructed through spatial planning? In: D Briesen and W. Strubelt (eds), L'aménagement du territoire en Europe 1945-1975, Campus-Verlag, Berlin. pp.135-170.
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades. (some parts).
In addition, slids, papers, documents are suggested as upgrated in support of each module.
Bibliografia
Joaquín Farinós y Enrique Peiró (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century, Velencia: tirant humanidades.
PREZIOSO M., D’ORAZIO A. (2018). The Urban Regeneration Stakes: Rome or the Unaccomplished Change. In: (a cura di): Baron N. Romero J., Cultura territorial e innovacíon social. ¿Hacia un nuevo modelo metropolitano en Europea del Sur?. p. 205-216, Valencia:PUF - Publicacions de la Universitat de València.
PREZIOSO M. (2018), Rethinking planning in Italy. In: (a cura di): Joaquín Farinós y Enrique Peiró, TERRITORIO Y ESTADOS - Elementos para la coordinación de las políticas de ordenación del Territorio en el siglo XXI TERRITORY AND STATES - Essentials for coordination of Spatial Planning policies in XXIst Century. p. 507-536, Velencia: tirant humanidades, ISBN: 978-84-16556-85-4
PREZIOSO M (2018), Sustainable Growth: Cities and Territories can make Europe competitive again. In PREZIOSO M. (a cura di), Capitale umano e valore aggiunto territoriale – Prospettive geografiche a confronto, Roma, Aracne, pp.51-70.
PREZIOSO, M. (2017), STeMA: A TERRITORIAL INTEGRATED STRATEGY FOR THE SUSTAINABLE, COMPETITIVE AND COHESIVE (TOURISTIC) PLANNING. in Sechi Nuvole M. (a cura di), Sistema integrat del paisatge entre antropitzaciò, Geo-economia, Medi ambient i desenvolupament econòmic. Girona: Documenta Universitaria. pp.401-420.
D’ORAZIO A., PREZIOSO M. (2017), Surfing Multiple Dimensions: An Integrated Approach in Maritime Spatial Planning, in Kitsiou D. and Karydis M. (eds), Marine Spatial Planning: Methodologies, Environmental Issues and Current Trends, New York, Nova Science Publishing, pp. 401-420.
PREZIOSO M. (2017), Territorial cooperation in Europe and Italy: risks and opportunities of macro-regions,, in Ferlaino F., Iacobucci D., Tesauro C. (a cura di), QUALI CONFINI? Territori tra identità e integrazione internazionale, Milano: FrancoAngeli, pp. 57-76.
PREZIOSO M. (2013). Researching in geography beyond the spatial planning, matching science, theory and practice. In: Science in support of European Territorial Development and Cohesion. Second ESPON 2013 Scientific Report. Luxembourg: ESPON. pp. 175-181.
PREZIOSO, M; D’ORAZIO, A; CORONATO, M; PIGLIUCCI, M; SARGOLINI, M; IDONE M., T; PIERANTONI, I; OMIZZOLO, A; CETARA, L; STREIFENEDER, T; FAVILLI, F; HUBER, M; JUNGMEIER, M; KIRCHMEIR, H; ANDRIEU, J; BRICHE, E; MERAD, M; VIGNAL, M; ZHIYANSKI, M; GEORGIEVA, M; GLUSHKOVA, M; BORISOVA, M. (2018), LinkPAs – Linking networks of protected areas to territorial development, Scientific report, Luxembourg: ESPON.
PREZIOSO M. (2019), Measuring the progress towards Territorial Cohesion: a TIA application to the regional development programs, Third ESPON 2013 Scientific Report. London/Luxembourg: ESPON (in print).
PREZIOSO M. (2020), STeMA: a Sustainable Territorial economic/environmental Management Approach for the TIA, in E. Madeiros (ed), Territorial Impact Assessment. The Handbook, Springer.
Ulteriori riferimenti saranno forniti durante lo svolgimento delle lezioni.
Bibliography
D’ORAZIO A., PREZIOSO M. (2017), SURFING MULTIPLE DIMENSIONS: AN INTEGRATED APPROACH IN MARITIME SPATIAL PLANNING, IN KITSIOU D. AND KARYDIS M. (EDS), MARINE SPATIAL PLANNING: METHODOLOGIES, ENVIRONMENTAL ISSUES AND CURRENT TRENDS, NEW YORK, NOVA SCIENCE PUBLISHING, PP. 401-420.
JOAQUÍN FARINÓS Y ENRIQUE PEIRÓ (2018), TERRITORIO Y ESTADOS - ELEMENTOS PARA LA COORDINACIÓN DE LAS POLÍTICAS DE ORDENACIÓN DEL TERRITORIO EN EL SIGLO XXI TERRITORY AND STATES - ESSENTIALS FOR COORDINATION OF SPATIAL PLANNING POLICIES IN XXIST CENTURY, VELENCIA: TIRANT HUMANIDADES.
PREZIOSO M (2018), SUSTAINABLE GROWTH: CITIES AND TERRITORIES CAN MAKE EUROPE COMPETITIVE AGAIN. IN PREZIOSO M. (A CURA DI), CAPITALE UMANO E VALORE AGGIUNTO TERRITORIALE – PROSPETTIVE GEOGRAFICHE A CONFRONTO, ROMA, ARACNE, PP.51-70.
PREZIOSO M. (2013). RESEARCHING IN GEOGRAPHY BEYOND THE SPATIAL PLANNING, MATCHING SCIENCE, THEORY AND PRACTICE. IN: SCIENCE IN SUPPORT OF EUROPEAN TERRITORIAL DEVELOPMENT AND COHESION. SECOND ESPON 2013 SCIENTIFIC REPORT. LUXEMBOURG: ESPON. PP. 175-181.
PREZIOSO M. (2017), TERRITORIAL COOPERATION IN EUROPE AND ITALY: RISKS AND OPPORTUNITIES OF MACRO-REGIONS,, IN FERLAINO F., IACOBUCCI D., TESAURO C. (A CURA DI), QUALI CONFINI? TERRITORI TRA IDENTITÀ E INTEGRAZIONE INTERNAZIONALE, MILANO: FRANCOANGELI, PP. 57-76.
PREZIOSO M. (2018), RETHINKING PLANNING IN ITALY. IN: (A CURA DI): JOAQUÍN FARINÓS Y ENRIQUE PEIRÓ, TERRITORIO Y ESTADOS - ELEMENTOS PARA LA COORDINACIÓN DE LAS POLÍTICAS DE ORDENACIÓN DEL TERRITORIO EN EL SIGLO XXI TERRITORY AND STATES - ESSENTIALS FOR COORDINATION OF SPATIAL PLANNING POLICIES IN XXIST CENTURY. P. 507-536, VELENCIA: TIRANT HUMANIDADES, ISBN: 978-84-16556-85-4
PREZIOSO M. (2019), MEASURING THE PROGRESS TOWARDS TERRITORIAL COHESION: A TIA APPLICATION TO THE REGIONAL DEVELOPMENT PROGRAMS, THIRD ESPON 2013 SCIENTIFIC REPORT. LONDON/LUXEMBOURG: ESPON (IN PRINT).
PREZIOSO M. (2019), STEMA: A SUSTAINABLE TERRITORIAL ECONOMIC/ENVIRONMENTAL MANAGEMENT APPROACH FOR THE TIA, IN E. MADEIROS (ED), TERRITORIAL IMPACT ASSESSMENT. THE HANDBOOK, SPRINGER (IN PRINT)
PREZIOSO M., D’ORAZIO A. (2018). THE URBAN REGENERATION STAKES: ROME OR THE UNACCOMPLISHED CHANGE. IN: (A CURA DI): BARON N. ROMERO J., CULTURA TERRITORIAL E INNOVACÍON SOCIAL. ¿HACIA UN NUEVO MODELO METROPOLITANO EN EUROPEA DEL SUR?. P. 205-216, VALENCIA:PUF - PUBLICACIONS DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA.
PREZIOSO, M. (2017), STEMA: A TERRITORIAL INTEGRATED STRATEGY FOR THE SUSTAINABLE, COMPETITIVE AND COHESIVE (TOURISTIC) PLANNING. IN SECHI NUVOLE M. (A CURA DI), SISTEMA INTEGRAT DEL PAISATGE ENTRE ANTROPITZACIÒ, GEO-ECONOMIA, MEDI AMBIENT I DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC. GIRONA: DOCUMENTA UNIVERSITARIA. PP.401-420.
PREZIOSO, M; D’ORAZIO, A; CORONATO, M; PIGLIUCCI, M; SARGOLINI, M; IDONE M., T; PIERANTONI, I; OMIZZOLO, A; CETARA, L; STREIFENEDER, T; FAVILLI, F; HUBER, M; JUNGMEIER, M; KIRCHMEIR, H; ANDRIEU, J; BRICHE, E; MERAD, M; VIGNAL, M; ZHIYANSKI, M; GEORGIEVA, M; GLUSHKOVA, M; BORISOVA, M. (2018), LINKPAS – LINKING NETWORKS OF PROTECTED AREAS TO TERRITORIAL DEVELOPMENT, SCIENTIFIC REPORT, LUXEMBOURG: ESPON
Other scientific supports will be suggested during the lectures' development.
Modalità di svolgimento
Al momento si immagina di svolgere il corso in presenza, secondo le linee guida dell'Ateneo e della facoltà di Economia.
Teaching methods
At the moment the course development is to be submitted in presence, by the guide-lines of the University and Faculty of Economics.
Regolamento Esame
Per il prossimo Anno Accademico 2022-23 la tipologia scelta è quella dell'esame orale, che verrà svolto in conformità con le linee guida dell'Università. L'obiettivo della prova d'esame consiste nel verificare il livello di raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente indicati attraverso una prova orale della durata variabile (20-30 min). Nella prova orale verrà verificato il livello di conoscenza degli argomenti trattati valutando sia l'abilità di esporre in maniera appropriata i temi esposti, sia, soprattutto, la capacità di collegare e confrontare i diversi temi trattati nello svolgimento dell'insegnamento.
Sessioni d'esame 2022-2023 Esame orale
1. Le prenotazioni per l'esame saranno disponibili su Delphi come di consueto (http://delphi.uniroma2.it) secondo le normali procedure. Gli studenti sono invitati a partecipare all'esame
2. l'appello sarà svolto in presenza, seguendo rigorosamente le indicazioni contenute nelle linee guida dell'Università. Lo studente deve essere munito di documento di Identità.
3. Il candidato e li componenti la Commissione sono presenti in aula per la durata della sessione d'esame.
4. È vietata la registrazione della sessione di esame.
5.Il giorno dell'esame, verrà effettuato l'appello degli studenti prenotati al fine di verificare gli studenti effettivamente presenti, quindi sarà aperta l'appello d'esame; gli studenti saranno chiamati a sostenere l'esame nell'ordine ritenuto opportuno.
6.Allo studente chiamato per lo svolgimento dell'esame verrà esplicitamente richiesto di chiudere il cellulare L'identità del candidato esaminato sarà verificata esponendo la carta d'identità o altro documento valido, i cui dettagli saranno riportati sul foglio di registrazione.
7. A discrezione della Commissione, il risultato dell'esame sarà comunicata allo studente prima della valutazione del successivo studente
Exam Rules
About the next Academic Year 2022-23 the typology choice is 'oral examen'.
In compliance with the University guidelines. The objective of the exam is to assess the achievement level of the expected learning outcomes, by an oral exam of variable duration (20-30').
During the oral exam, the level of knowledge of the topics covered will be verified evaluating both the ability to expose the course' topics in an appropriate manner and, above all, the ability to connect and compare the different topics covered in the course.
Exame session 2022-2023 Oral examen
1. The exam bookings will be available on Delphi as usual (http://delphi.uniroma2.it) according to normal procedures. Students are invited to participate in the examination
2. The examination appeal will be done in presence, strictly following the indications as set out in University guidelines.
3. The candidate and the Commission component shall simultaneously be in presence. Physical presence is required in the same place.
4. Registration of the examination session is prohibited.
5.On the day of the exam, the roll call of the booked students will be made in order to verify the students actually present, then the exam roll call will be open; students will be called to take the exam in the order deemed appropriate.
6.The student called will be explicitly asked to take off the mobile phone. The identity of the candidate examined will be verified by exposing the ID card or other valide identificative card, the details of which will be given on the record sheet.
7. At the discretion of the Commission, it will be communicated to the Student as soon as the result of the examination or the next student will proceed to the examination.
EN
IT
Updated A.Y. 2021-2022
Programma del Corso Economics and territorial organisation and planning
Modulo I: IIntroduzione e formazione ad un lessico comune
• politiche e dimensioni dell'Unione Europea 2021-27: sostenibilità, coesione, sussidiarietà, competitività, integrazione socio-territoriale
• Geografia economica dell'approccio macro-regionale e della strategia integrata,
• Principali cambiamenti e place evidence della struttura regionale UE; effetti del COVID-19
• Politica Spatiale e territoriale, integrazione transnazionale cooperativa nella strategia 2027
• sviluppo di drivers economici in UE: cle capitale, le città medie, le aree metropolitane e aree vaste. Casi studio a comparazione (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: Modellizzazione nello Spatial/Territorial planning: dalla teoria alla pratica
• Modelli interpretativi e predittivi: modelli nello spazio continuo, modelli gerarchici, imodelli nello spazio discreto, modelli aggregati e disaggregati, modelli ecologici e biologici, modelli per la sostenibilità in competitività, modelli dell'organizzazione policentrica
• Diamante di Porter revisionato
• nuova relazione tra impresa e territorio (es. imetabolismo industraile, Impresa 4.0, etc.)
• Città in Europa: networks e modelli di sviluppo economico, nuove funzionalità, sfide
Module III: Determinatnti dello sviluppo territoriale 2021-2027
• l'impatto della crisi COVID 19 e nuova relazione globale-locale
• policentrismo e ruolo della relazione urbano-rurale in Euoropa r
• I risultati della strategia Europa 2020
• Risorse e fondi strutturali 2027
• Cohesion Policy e capitale potenziale territoriale
• Information and Communication Technology, modelli smart e S3 platforms in EU
• Migrazione e inclusione sociale
• sviluppo sostenibile e politica energetica, SDGs
• resilienza, Cultural Heritage e indicatori del nuovo benessere
Casi studio e best practices
Moduli IV-V: cooperazione trans-nationale cprogrammi e progetti,in UE e Italia
• Green Deals 2027 e Territorial Cohesion Policy
• Politica Regionale 2021-27, N+3 e principali temi (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• laTerritorial Agenda 2030 revisionata
• f Dalla Leipzig Chart all' Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular e green economy
• Blue Growth
• Strategy per le infrastrutture e la logistica
• La nuova multilevel Governance europea
. la nuova programmazione:
Programme of Course in Economics and territorial organisation and planning
Module I: Introduction and education to a common lexicon
• policies and dimensions of the European Union 2021-27: sustainability, cohesion, subsidiariety, competitiveness, social territorial integration
• Economic geography, macro-regional approach and integrated strategy
• Main changes and place evidence of the EU structure; effects from the COVID-19
• Spatial and Territorial policy and cross-border cooperative integration into 2027 Strategy
• drivers of economic development in EU: capital city-region, cities and towns, metropolitan and large areas. Comparative case studies (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: modelling in Economic geography and Spatial/Territorial planning: from theory to practice
• Interpretative and predictive models: as models in space continuum, hierarchical models, in discrete space models, aggregated and dynamic disaggregated models, ecological and biological models, models for sustainability in competitiveness, polycentric organization and models
• The review of Porter’s Diamond
• new relationship between firms and territory (i.e. industrial methabolism, Enterprise 4.0, etc.)
• Cities in Europe: networks and economic development models, new functionality, challanges
Module III: Determinats of the territorial development 2021-2027
• the impact of crisis and new global-local relation
polycentrism
• role of the urban-rural relashionship in Europe
• Quality (in production and environment)
• resources and Strucutural Funds 2027
• Cohesion Policy and territorial potential capital
• Information and Communication Technology, smart models and S3 platforms in EU
• Migration and social inclusion
• Sustainable development and Energy policy, SDGs
• resilience, Cultural Heritage and new wellness indicators
Case studies and best practices
Modules IV-V: trans-national cooperation, programs and projects in EU and Italy
• Green new Deals 2027 and Territorial Cohesion Policy
• Regional policy 2021-27, N+3 and topics (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• the revisited Territorial Agenda 2030
• from the Leipzig Chart to Urban Agenda 2027
• RIO+20, Glasgow 2021 come new Paris 2015, circular and green economy
• Blue Growth
•Strategy for Infrastructures
• New European multilevel Governance
. new programming: Green Deal, PNRR, ESIF and new E-funds
Examples of EU (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) and national programs (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Module VI: New tools
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA and TIA
• data gathering, organisation and territorial geo-reference (at NUTS and LAU)
• Data base and Atlas – Use of ESPON tools
• Territorial Capital and ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• how support the “decision makeing”
slides, papers and documents will be made available during the course
e gli accordi di partenariato, i nuovi fondi
Esempi diprogrammi europei (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) e nazionali (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Moduleo VI: Nuovi strumenti
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA TIA e VAS
• raccolta dati, organizzazione dati per la georeferenziazione (a NUTS e LAU)
• Data base e Atlas – Uso degli ESPON tools
• Territorial Capital e ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• come supportare il decision making
Updated A.Y. 2021-2022
Programme of Course in Economics and territorial organisation and planning
Module I: Introduction and education to a common lexicon
• policies and dimensions of the European Union 2021-27: sustainability, cohesion, subsidiariety, competitiveness, social territorial integration
• Economic geography, macro-regional approach and integrated strategy
• Main changes and place evidence of the EU structure; effects from the COVID-19
• Spatial and Territorial policy and cross-border cooperative integration into 2027 Strategy
• drivers of economic development in EU: capital city-region, cities and towns, metropolitan and large areas. Comparative case studies (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: modelling in Economic geography and Spatial/Territorial planning: from theory to practice
• Interpretative and predictive models: as models in space continuum, hierarchical models, in discrete space models, aggregated and dynamic disaggregated models, ecological and biological models, models for sustainability in competitiveness, polycentric organization and models
• The review of Porter’s Diamond
• new relationship between firms and territory (i.e. industrial methabolism, Enterprise 4.0, etc.)
• Cities in Europe: networks and economic development models, new functionality, challanges
Module III: Determinats of the territorial development 2021-2027
• the impact of crisis and new global-local relation
polycentrism
• role of the urban-rural relashionship in Europe
• Quality (in production and environment)
• resources and Strucutural Funds 2027
• Cohesion Policy and territorial potential capital
• Information and Communication Technology, smart models and S3 platforms in EU
• Migration and social inclusion
• Sustainable development and Energy policy, SDGs
• resilience, Cultural Heritage and new wellness indicators
Case studies and best practices
Modules IV-V: trans-national cooperation, programs and projects in EU and Italy
• Green new Deals 2027 and Territorial Cohesion Policy
• Regional policy 2021-27, N+3 and topics (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• the revisited Territorial Agenda 2030
• from the Leipzig Chart to Urban Agenda 2027
• RIO+20, Glasgow 2021: new Paris 2015, circular and green economy
• Blue Growth
•Strategy for Infrastructures
• New European multilevel Governance
. new programming period: Green Deal, Recovery&Resilience Plan, ESIF and new funds
Examples of EU (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) and national programs (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Module VI: New tools
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA and TIA
• data gathering, organisation and territorial geo-reference (at NUTS and LAU)
• Data base and Atlas – Use of ESPON tools
• Territorial Capital and ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• how support the “decision makeing”
slides, papers and documents will be made available during the course
EN
IT
Updated A.Y. 2020-2021
Programma del Corso Economics and territorial organisation and planning
Modulo I: IIntroduzione e formazione ad un lessico comune
• politiche e dimensioni dell'Unione Europea 2021-27: sostenibilità, coesione, sussidiarietà, competitività, integrazione socio-territoriale
• Geografia economica dell'approccio macro-regionale e della strategia integrata,
• Principali cambiamenti e place evidence della struttura regionale UE; effetti del COVID-19
• Politica Spatiale e territoriale, integrazione transnazionale cooperativa nella strategia 2027
• sviluppo di drivers economici in UE: cle capitale, le città medie, le aree metropolitane e aree vaste. Casi studio a comparazione (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: Modellizzazione nello Spatial/Territorial planning: dalla teoria alla pratica
• Modelli interpretativi e predittivi: modelli nello spazio continuo, modelli gerarchici, imodelli nello spazio discreto, modelli aggregati e disaggregati, modelli ecologici e biologici, modelli per la sostenibilità in competitività, modelli dell'organizzazione policentrica
• Diamante di Porter revisionato
• nuova relazione tra impresa e territorio (es. imetabolismo industraile, Impresa 4.0, etc.)
• Città in Europa: networks e modelli di sviluppo economico, nuove funzionalità, sfide
Module III: Determinatnti dello sviluppo territoriale 2021-2027
• l'impatto della crisi COVID 19 e nuova relazione globale-locale
• policentrismo e ruolo della relazione urbano-rurale in Euoropa r
• I risultati della strategia Europa 2020
• Risorse e fondi strutturali 2027
• Cohesion Policy e capitale potenziale territoriale
• Information and Communication Technology, modelli smart e S3 platforms in EU
• Migrazione e inclusione sociale
• sviluppo sostenibile e politica energetica, SDGs
• resilienza, Cultural Heritage e indicatori del nuovo benessere
Casi studio e best practices
Moduli IV-V: cooperazione trans-nationale cprogrammi e progetti,in UE e Italia
• Green Deals 2027 e Territorial Cohesion Policy
• Politica Regionale 2021-27, N+3 e principali temi (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• laTerritorial Agenda 2030 revisionata
• f Dalla Leipzig Chart all' Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular e green economy
• Blue Growth
• Strategy fper le infrastrutture e la logistica
• La nuova multilevel Governance europea
. la nuova programmazione e gli accordi di partenariato, i nuovi fondi
Esempi di programmi europei (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) e nazionali (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Modulo VI: Nuovi strumenti
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA TIA e VAS
• raccolta dati, organizzazione dati per la georeferenziazione (a NUTS e LAU)
• Data base e Atlas – Uso degli ESPON tools
• Territorial Capital e ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• come supportare il decision making
Updated A.Y. 2020-2021
Programme of Course in Economics and territorial organisation and planning
Module I: Introduction and education to a common lexicon
• policies and dimensions of the European Union 2021-27: sustainability, cohesion, subsidiariety, competitiveness, social territorial integration
• Economic geography, macro-regional approach and integrated strategy
• Main changes and place evidence of the EU structure; effects from the COVID-19
• Spatial and Territorial policy and cross-border cooperative integration into 2027 Strategy
• drivers of economic development in EU: capital city-region, cities and towns, metropolitan and large areas. Comparative case studies (Rome, Berlin Paris, Vienna, London, Madrid, Great region, etc.)
Module II: modelling in Economic geography and Spatial/Territorial planning: from theory to practice
• Interpretative and predictive models: as models in space continuum, hierarchical models, in discrete space models, aggregated and dynamic disaggregated models, ecological and biological models, models for sustainability in competitiveness, polycentric organization and models
• The review of Porter’s Diamond
• new relationship between firms and territory (i.e. industrial methabolism, Enterprise 4.0, etc.)
• Cities in Europe: networks and economic development models, new functionality, challanges
Module III: Determinats of the territorial development 2021-2027
• the impact of crisis and new global-local relation
polycentrism
• role of the urban-rural relashionship in Europe
• Quality (in production and environment)
• resources and Strucutural Funds 2027
• Cohesion Policy and territorial potential capital
• Information and Communication Technology, smart models and S3 platforms in EU
• Migration and social inclusion
• Sustainable development and Energy policy, SDGs
• resilience, Cultural Heritage and new wellness indicators
Case studies and best practices
Modules IV-V: trans-national cooperation, programs and projects in EU and Italy
• Green new Deals 2027 and Territorial Cohesion Policy
• Regional policy 2021-27, N+3 and topics (Climate Change, Energy, migration, technology, ecc.)
• the revisited Territorial Agenda 2030
• from the Leipzig Chart to Urban Agenda 2027
• RIO+20, new Paris 2015, circular and green economy
• Blue Growth
•Strategy for Infrastructures
• New European multilevel Governance
. new programming and ESIF and new funds
Examples of EU (ESPON, ENPIMED, MED, URBACT II-III, Adrian-Jonian, etc) and national programs (PON Metro, Territorial Agenda, Habitat III, Inner peripheries and internal areas)
Module VI: New tools
• Geographical Information System (GIS) - by STeMA and TIA
• data gathering, organisation and territorial geo-reference (at NUTS and LAU)
• Data base and Atlas – Use of ESPON tools
• Territorial Capital and ex ante assessment processes
• Territorial Impact Assessment process by STeMA
• Environmental Strategic Assessment process by STeMA
• how support the “decision makeing”
slides, papers and documents will be made available during the course