Prof. Maria Cristina Cataudella

Facolta' di Economia
Universita' degli Studi di Roma 'Tor Vergata'
Via Columbia 2, Roma

Werner Güth  (Max Planch Institute of Economics)

The presentation provides a broad methodological discussion beginning with a discussion of the rational choice approach as a purely philosophical exercise without any consideration of human cognition and psychology. Methodological dualism confronts this with the behavioral alternative of trying to describe and explain actual decision making and how one can improve it. Via two experimental studies we partly illustrate the need to improve human decision making, irrespective whether or not it involves social and strategic interaction. A striking aspect of the second study is that crucial stochasticity crowds out altruistic sanctioning and rewarding. We conclude by offering a dynamic process framework for experimentally exploring rational decision making.

Riccardo Faini CEIS Seminars list

Responsabile Scientifico