Login
Student authentication

Is it the first time you are entering this system?
Use the following link to activate your id and create your password.
»  Create / Recover Password

Syllabus

EN IT

Learning Objectives

LEARNING OUTCOMES:
The course illustrates the topics and techniques underlying the management of portfolios for intermediaries and investors operating in the stock and bond markets. The theoretical portfolio models reported in the finance books are only the starting point of the course focused, instead, on the management practice. At the end of the course the student will be able to correctly perform the different phases of the decision-making process of portfolio construction: definition of objectives, formulation of forecasts, development of investment strategies and performance measurement.

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Students will develop knowledge of the main portfolio construction models.

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Students will be able to choose amoung different asset allocation and product selection models when they will be called to apply them in activities such as property portfolio management and investment advice.

MAKING JUDGEMENTS:
Students will be able to judge which portfolio construction model is best suited in different financial institutions.

COMMUNICATION SKILLS:
Students will learn the asset management glossary, thus being able to discuss investment models and solutions in the broadest financial fields.

LEARNING SKILLS:
Students will be able to evaluate which portfolio construction models have the necessary characteristics in order to be used for the creation of rational and reasonable investment solutions.

Prerequisites

Good knowledge of financial mathematics tools

Program

1. The stages of Portfolio Construction:
- Strategic Asset allocation
- Tactical Asset Allocation
- Stock/Bond Selection
2. Benchmark
3. Strategic Asset allocation:
- Naive Portfolio Formation Rule
- Markowitz Model
- Modello di Markowitz: Limits
- Estimation Error
- Heuristic Techniques: Additional Constraints e Resampling(TM)
- Bayesian Techniques: Black-Litterman Model
4. Tactical Asset Allocation
5. Fund Valuation and Selection:
- Risk Measures
- Fund Management: passive versus active
- Risk Adjusted Performance Measure
-The Return Based Style Analysis

Books

Scherer, B., “Portfolio Construction and Risk Budgeting”, Risk Books

Bibliography

None

Teaching methods

The lessons of the course will be held in a computer room.
After the theoretical analysis of each topic, practical exercises will follow.

Exam Rules

Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Facsimile Scheda Insegnamento
Mod. Scheda Insegnamento v.
Docente responsabile dell’insegnamento/attività formativa
Nome
Cognome
Denominazione insegnamento/attività formativa
Italiano
Inglese
Informazioni insegnamento/attività formativa
A.A.
CdS
Codice
Canale
CFU
Lingua
Docente del modulo didattico (compilare solo per attività formative articolate in moduli)
Nome
Cognome
Denominazione modulo didattico (compilare solo per attività formative articolate in moduli)
Italiano
Inglese
L LM LM CU
Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Facsimile Scheda Insegnamento
Obiettivi formativi e risultati di apprendimento attesi
Italiano
Inglese
Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Facsimile Scheda Insegnamento
Prerequisiti
Italiano
Inglese
Programma
Italiano
Inglese
Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Facsimile Scheda Insegnamento
Modalità di valutazione
Descrizione delle modalità e dei criteri di verifica dell’apprendimento
Italiano
Inglese
Prova scritta
Prova orale
Valutazione in itinere
Valutazione di progetto
Valutazione di tirocinio
Prova pratica
Prova di laboratorio
Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Facsimile Scheda Insegnamento
Testi adottati
Italiano
Inglese
Bibliografia di riferimento
Italiano
Inglese
Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Facsimile Scheda Insegnamento
Modalità di svolgimento
Descrizione della modalità di svolgimento e metodi didattici adottati
Italiano
Inglese
Modalità di frequenza
Descrizione della modalità di frequenza
Italiano
Inglese
Modalità in presenza
Modalità a distanza
Frequenza facoltativa
Frequenza obbligatoria