La Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" è un centro di formazione e di ricerca di eccellenza, riconosciuto a livello nazionale ed internazionale, ed è costituito da due dipartimenti: Economia e Finanza e Management e Diritto.

Prof. Maria Cristina Cataudella

Riccardo Faini CEIS Seminars - Giacomo Corneo

Lifetime Inequality and Redistribution in Germany

Economia Riccardo Faini CEIS Seminars

Venerdì 20 Marzo 2020 h. 12:00-13:30

Room A - 1st Floor – Building B
Facolta' di Economia
Universita' degli Studi di Roma 'Tor Vergata'
Via Columbia 2, Roma

Giacomo Corneo (Freie Universitat Berlin)

We employ German social security records and a comprehensive microsimulation model to investigate lifetime income inequality and redistribution within cohorts, starting with those born in 1935. We document a secular rise of lifetime income inequality, both pre-fisc and post-fisc. Over entire life cycles, the German tax-transfer system is found to be progressive and generating substantial effects on the disposable incomes of the two extreme deciles of the lifetime income distribution. The overall lifetime tax-transfer-system is close to linear. Governmental lifetime income redistribution mechanically reduces lifetime inequality by more than a fifth; the lion’s share of this inequality reduction stems from the personal income tax. Differential mortality increases lifetime income inequality by just 4 %. We develop a money-metric welfare measure that takes the value of greater longevity into account. We find that differential mortality increases lifetime welfare inequality by a substantially larger amount.

Riccardo Faini CEIS Seminars list

Responsabile Scientifico