Aggiornato A.A. 2019-2020
OBIETTIVI FORMATIVI:
Questo corso si propone di perseguire tre obiettivi principali (i tre WHY del corso):
Il primo obiettivo è l'analisi della governance delle grandi società, ossia consentire agli studenti di valutare la governance di tali entità, analizzando i loro attori, sistemi e conflitti di interessi. L'attenzione per le grandi aziende deriva dal fatto che il loro fallimento, a causa di una cattiva governance, ha indubbiamente conseguenze più significative rispetto alle piccole imprese. I noti scandali Enron, Worldcom e Parmalat ne sono una prova evidente.
Il secondo obiettivo è fornire i principi di buon governo per qualsiasi tipo di organizzazione (entità di business e enti non-profit), seguendo le raccomandazioni della dottrina economico-aziendale italiana. Questi principi saranno confrontati con quelli delle teorie anglo-americane proposte dopo i numerosi scandali societari e la crisi economica globale.
Il terzo obiettivo riguarda la governance dei gruppi di imprese. L'interesse per i gruppi deriva dal fatto che le grandi società (ad esempio le multinazionali) nella maggior parte dei paesi non sono entità legali indipendenti, ma appartengono a gruppi di imprese, cioè organizzazioni composte da una società controllante e dalle sue controllate. Gli aspetti più importanti della governance del gruppo aziendale sono l'attività di direzione della holding rispetto alle sue controllate e la governance delle transazioni all'interno del gruppo.
CONOSCENZA E CAPACITA' DI COMPRENSIONE:
Gli studenti devono dimostrare un'ampia conoscenza e comprensione dei modelli di governo societario e della loro applicazione nei vari contesti, con particolare attenzione a:
- teorie contemporanee del governo societario;
- forme di regolamentazione del sistema di governo societario a livello nazionale ed europeo;
- etica nel governo societario;
- differenze contestuali in merito al ruolo degli azionisti e degli stakeholder;
- differenze contestuali in merito all'influenza dei diversi stakeholder sul governo delle imprese;
- ruolo e funzioni del consiglio di amministrazione e sua interazione con l'azionista e il top management.
APPLICARE CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE
- Avere dimostrato capacità di trovare e accedere in modo indipendente alle informazioni relative ai diversi attori del sistema di governo societario.
- Avere dimostrato capacità di applicare teorie e modelli per analizzare i sistemi di governo societario e il ruolo dei diversi attori nel sistema di governo societario.
- Avere dimostrato capacità di applicare teorie e modelli per analizzare il ruolo e la funzione di diversi attori nel governo delle imprese.
- Avere dimostrato capacità di analisi attraverso i lavori di progetto, in modo chiaro e inequivocabile
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Dimostrare la capacità di fare valutazioni nell'ambito della Corporate Governance, tenendo conto degli aspetti economici, sociali ed etici.
ABILITA' COMUNICATIVE:
Saranno valutate attraverso la discussione di casi di studio che richiede un linguaggio appropriato e brevi domande specifiche per verificare la corretta comprensione e l'uso appropriato della terminologia.
CAPACITÀ DI APPRENDERE:
Sarà valutata attraverso le domande aperte formulate per richiedere agli studenti di fare collegamenti tra gli argomenti studiati e di esprimere un contributo personale (esempi di applicazione dei concetti, casi di studio presentati in classe).
Nel raggiungimento di questi obiettivi il corso CoGo vuole mettere in pratica la teoria e stimolare la cooperazione tra studenti e tra studenti e professori. Il corso è diviso in tre parti, per un totale di dieci capitoli:
- PARTE PRIMA: Governance e obiettivo della società
Capitolo I: Corporate governance e i suoi attori. La proprietà e il controllo
Capitolo II: Corporate governance e i suoi attori. La direzione
Capitolo III: Obiettivo della società
Capitolo IV: Sistemi di governo societario in tutto il mondo
- PARTE SECONDA: principi di buon governo per tutte le organizzazioni
Capitolo V: Problemi economici, organizzazioni e aziende (entità economica)
Capitolo VI: Dall'obiettivo delle corporazioni all'interesse primario dell'azienda
Capitolo VII: Fondamento teorico dell '"Interesse primario dell'azienda"
- PARTE TERZA: Governance dei gruppi di imprese
Capitolo VIII: Gruppi di imprese
Capitolo IX: Piramidi e separazione tra controllo e direzione delle società familiari non finanziarie italiane (studio solo per la PW)
Capitolo X: Operazioni con parti correlate e separazione tra controllo e direzione nei gruppi aziendali
Il metodo di valutazione si basa su Esame scritto + Project Work + Assignments online
L'esame scritto (50% del voto finale) è lo stesso per gli studenti frequentanti e non frequentanti;
Se l'esame scritto viene superato con almeno 18 anni, gli studenti possono rifiutare il punteggio e tornare alla prossima data d'esame. Il punteggio ottenuto alla successiva data d'esame annulla il precedente. Se il punteggio dell'esame scritto è inferiore a 15, gli studenti non possono presentarsi alla successiva data d'esame;
Al termine del corso c'è la possibilità di fare un pre-esame che esonera dalla prova scritta di gennaio. Il punteggio finale del pre-esame è valido solo per la prima sessione (gennaio).
Per il Project Work (40% del voto finale) gli studenti frequentanti e non frequentanti devono presentare un file word e:
Gli studenti frequentanti e non frequentanti possono discutere il loro Project Work durante il corso (vedere il programma analitico). Per essere esentati dalla prova orale è necessario presentare almeno una volta in una delle date previste;
Gli studenti non frequentanti e gli studenti frequentanti che decidono di non discutere la PW nelle date programmate hanno due possibilità:
- possono discutere il PW nella data che scelgono per l'esame. Si raccomanda vivamente che il PW venga presentato utilizzando una presentazione PPT, nello stesso giorno da tutti i membri del gruppo. Se non è possibile (ad esempio perché alcuni membri del gruppo sono ancora in Erasmus) ogni studente sarà esaminato separatamente;
- gli studenti frequentanti e non frequentanti possono anche registrare il video della discussione PW, caricandolo su YouTube.
Dal momento che il PW è fortemente legato alla teoria richiesto nella prova scritta, la valutazione del singolo studente per il PW terrà conto della presentazione (durante il corso o utilizzando il video di YouTube) così come il voto finale dell'esame scritto in caso di più di 5 punti di discrepanza. Ad esempio, se il voto finale del PW presentato da due studenti è 28, ma uno supera l'esame scritto con 25 e l'altro con 18, il primo avrà confermato 28 per il PW (poiché la discrepanza è inferiore a 5 punti, cioè 3 punti) mentre per quest'ultimo (la discrepanza è superiore a 5 punti, cioè 10 punti!) il punteggio del PW sarà la media (18 + 28) / 2, cioè 23. Se il punteggio dell'esame scritto è superiore a quello della PW, il punteggio del PW non verrà regolato, indipendentemente dalla discrepanza. Quindi se si ottiene 30 nella prova scritta e 18 al PW, il punteggio finale della PW è 18.
Le risposte al questionario online (online assignments) valgono il 10% del voto finale. Inoltre gli studenti devono portare la copia stampata dei loro compiti che saranno valutati dal professore. Il compito deve essere completato per la data scelta per l'esame. Gli studenti non devono completare il compito per l'esame preliminare.
ESEMPIO:
Prova scritta: 25
Lavoro del progetto: 30
Risposta alle domande (assignment): 25
Punteggio finale = Esame scritto + Project work + Assignment = (25 * 50%) + (30 * 40%) + (25 * 10%) = 12,5 + 12 + 2,5 = 27
Pre-esame: gli studenti frequentanti e non frequentanti possono fare l'esame preliminare. Tuttavia, sarà incentrato sugli argomenti trattati durante il corso.
Testi adottati:
Teaching notes di "Governance and Ethics. Towards the primary interest of the firm as a guiding principle and common good". Saranno disponibili gratuitamente sul sito del corso, nella sezione "materiale didattico"
Modalità di lezione convenzionale (lezione frontale) e interattiva (agli studenti sarà richiesto di partecipare attivamente alle discussioni di classe e al lavoro di gruppo)
Aggiornato A.A. 2019-2020
LEARNING OUTCOMES:
This course has three main objectives (the three WHY of the course):
The first objective is the analysis of the governance of large corporations. The aim is to allow students to evaluate the governance of those entities, analyzing their actors, systems and conflict of interests. The focus on large corporations comes from the fact that their failure, due to bad governance, has undoubtedly more significant consequences and media impact, than small companies. The well-known scandals Enron, Worldcom and Parmalat are strong evidence.
The second objective is to give the principles of good governance for any type of organization (business entities and non-business entities), following the recommendations of the Italian doctrine Economia Aziendale. These principles will be compared with those of the Anglo-American theories of the firm challenged after the numerous corporate scandals and the global economic crisis.
The third objective is referred to the governance of the business groups. The interest on business group comes from the fact that large corporations (e.g. multinational corporations) in most countries are not freestanding legal entities, but belong to business groups, i.e. organizations composed by a controlling company and its subsidiaries. The most important aspects of the business group governance are the direction activity of the holding company over its subsidiaries and the governance of the transactions within the group.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Have demonstrated wide knowledge and understanding of corporate governance systems and their application in various contexts, with particular emphasis on:
- contemporary theories of corporate governance;
- forms of regulation of the corporate governance system on national and European level;
- ethics in corporate governance;
- contextual differences regarding the role of shareholders and stakeholders;
- contextual differences regarding different stakeholders influence regarding the government of firms;
- role and functions of the board of directors in a company and its interaction with shareholder and top management.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Have demonstrated ability to independently find and access information regarding different actors in the corporate governance system and regarding national corporate governance systems.
- Have demonstrated ability to apply theories and models to analyze corporate governance systems and the role of different actors in the corporate governance system.
- Have demonstrated ability to apply theories and models to analyze the role and function of different actors in the government of firms.
- Can present their analyses and conclusions through the project works, clearly and unambiguously
MAKING JUDGEMENTS:
Demonstrate and ability to make assessments within the field of Corporate Governance, taking into account relevant scientific, social and ethical aspects, and demonstrate an awareness of ethical aspects of research and developmental works.
COMMUNICATION SKILLS:
Will be assessed through case study discussion requiring appropriate language and through short specific questions to verify the correct understanding and appropriate use of the terminology.
LEARNING SKILLS:
Will be assessed through the open questions formulated to require students to make connections between the topics studied and to express a personal contribution (examples of application of the concepts, case studies presented in the classroom).
In achieving these objectives the CoGo course wants to put the theory into practice and stimulate the cooperation among students and among students and professor.The course is divided into three parts, for a total of ten chapters:
– PART ONE: Governance and objective of the corporation
Chapter I: Corporate governance and its actors. The ownership and control
Chapter II: Corporate governance and its actors. The direction
Chapter III: Objective of the corporation
Chapter IV: Corporate governance systems around the world
– PART TWO: Principles of good governance for all the organizations
Chapter V: Economic problem, organizations and aziende (economic entity)
Chapter VI: From the objective of the corporations to the primary interest of the azienda
Chapter VII: Theoretical foundation of the “Primary interest of the azienda”
– PART THREE: Business group governance
Chapter VIII: Business groups
Chapter IX: Pyramids and the separation between control and direction of non-financial Italian family companies (study only for the PW)
Chapter X: Related party transactions and separation between control and direction in business groups
The main objectives of these parts are as follows:
Part One
– Focus on the governance of corporations, mainly the listed ones (i.e. those that offer their shares for sale upon the open market being “listed” upon the stock exchange);
– Describe the role of the actors involved;
– Describe the corporate governance systems around the world;
– For each system analyze the conflict of interests;
– Compare the Anglo-American theories of corporate governance with the approach of the Italian doctrine Economia Aziendale described in Part One.
Part Two
– Underline the importance of organization’s objectives (or purposes) for the studies on governance;
– Give an answer to the following questions: ‘‘What is an organization?’’, ‘‘What is its purpose?’’.
– Use the Italian doctrine of Economia Aziendale to find a single sustainable objective for all the different types of organizations;
– Disseminate a culture economico-aziendale;
– Propose the so-called “primary interest of the azienda common good” as a principle of good governance for all organizations;
– Specify the principle of “primary interest of the azienda” for business and non-business entities;
– Describe the advantages and disadvantages of the legal forms of business entities.
Part Three
– Focus on the governance of business groups;
– Analyze the aspect connected to the separation between ownership, control and direction in business groups;
– Analyze the perspectives through which interpret the intra-group interlocking directorship;
– Analyze the different perspectives through which analyze the so-called related party transactions, internal and external to the group.
The method of assessment for the period of Covid-19 (From June to september) will be is based on Oral Exam + Project Work + Assignments
EXAMPLE:
Oral exam: 25
Project work: 30
Assignments: 25
Final score = Oral exam + Project work + Assignment = (25*50%) + (30*30%) + (25*20%) = 12,5 + 9 + 5 = 26.5 = 27
The method of assessment is based on Written Exam + Project Work + Online Assignments
The Written Exam (50% of the final mark) is the same for attending and non-attending students;
During the written exam students can not use any other sheet, apart from those distributed by the professor. The use of mobile phones is strictly forbidden. Thus, bring only a pen, student card or identity card;
If the written exam is passed with at least 18, students may refuse the score and come back to the next exam date (Please, come if you are well prepared!). The score obtained to the next exam date eliminate the previous one. If the score of the written exam is lower than 15 students cannot come in the next exam date;
At the end of the course there is the possibility to do a pre-exam that exonerate from the written exam of January. The final score of the pre exam is valid only for the first session (January).
For the Project Work (40% of the final mark) attending and non-attending students must present a word file and:
Attending and non-attending students can discuss their Project Work during the course (see the analytical syllabus). Presenters are exempt from the oral exam on the PW. In order to be exempt from the oral exam on the PW students need to present their PW in one of the scheduled dates;
Non-attending students and attending students who decide not to discuss the PW on the scheduled dates, have two possibilities:
they can discuss the PW on the exam date they choose for the examination. It is strongly recommended that the PW is presented, using a PPT presentation, on the same day by all members of the group. If it is not possible (e.g. because some group members are still in Erasmus) every student will be examined separately;
attending and non-attending students can also record the video of the PW discussion, uploading-it on YouTube (click here for an example).
Since the PW is strongly related to the theory asked in the written exam, the evaluation of the single student for the PW will take into account the presentation (during the course or using the YouTube video) as well as the final mark of the written exam in case of more than 5 points of discrepancy. For example, if the final mark of the PW presented by two students is 28, but one pass the written exam with 25 and the other with 18, the former will have confirmed 28 for the PW (since the discrepancy is less than 5 points, i.e. 3 points) while for the latter (the discrepancy is more than 5 points, i.e. 10 points!) the score of the PW will be the average (18+28)/2, that is 23. If the score of the written exam is higher than that of the PW, the score of the PW will not be adjusted, regardless of the discrepancy. Thus if you get 30 on the written exam and 18 to the PW, the final score of the PW is 18.
The online Assignment is worth 10% of the final mark. Students have to bring the printed copy of their assignments that will be evaluated by the professor. The assignment must be completed for the date chosen for the exam. Students do not have to complete the assignment for the pre-exam.
EXAMPLE:
Written exam: 25
Project work: 30
Assignments: 25
Final score = Written exam + Project work + Assignment = (25*50%) + (30*40%) + (25*10%) = 12,5 + 12 + 2,5 = 27
Pre-exam: Attending and non-attending students can do the pre-exam. However, it will be focused on the topics discussed during the course.
Teaching materials
Teaching notes di "Governance and Ethics. Towards the primary interest of the firm as a guiding principle and common good". It will be available for free in the teaching materials
Conventional lecture mode (frontal lesson) and interactive (the students will be required participate actively in the class discussions and group work)