EN
IT
Obiettivi Formativi
Il corso copre la storia della governance globale 1945-2008, cioè dall'indomani della seconda guerra mondiale alla crisi finanziaria ed economica globale del 2008 e mira a fornire alcune delle basi fattuali e degli apparati concettuali necessari per comprendere meglio il mondo contemporaneo e la sua governance.
Presenterà agli studenti l'inizio, i cambiamenti e l'evoluzione degli accordi internazionali presi per governare le relazioni politiche ed economiche (ad esempio organizzazioni internazionali, regimi e accordi internazionali, organizzazioni regionali), nonché lo sviluppo dell'ordine mondiale bipolare 1947-1989 che comprende poteri egemonici con ideali contrastanti su come gestire il mondo.
Il corso dedicherà quindi particolare attenzione alla diffusione del capitalismo e del socialismo, alla decolonizzazione e all'ascesa del Terzo Mondo, al rimodellamento del sistema occidentale per affrontare queste sfide. Inoltre, dedicherà particolare attenzione all'esperienza regionale esemplare che è l'integrazione europea e ai suoi legami con le dinamiche globali.
Il corso metterà costantemente in luce le visioni e gli interessi che modellano la governance globale lungo la sua evoluzione e porterà alla ribalta gli attori chiave che impongono, modellano o sfidano le regole e le strutture di governance (siano essi governi, leader specifici, gruppi, movimenti, attori della società civile , eccetera.).
Il corso offrirà anche due conferenze di illustri accademici ospiti su due anni cruciali per le relazioni globali politiche, economiche e finanziarie: 1979 e 2008.
Learning Objectives
The course covers the history of global governance 1945–2008, that is from the aftermath of World War 2 to the global financial and economic crisis of 2008 and aims at providing some of the factual grounding and conceptual apparatus necessary to better understand the contemporary world and its governance.
It will present students with the onset, changes, and evolution of the international arrangements made to govern political and economic relations (e.g. international organizations, international regimes and agreements, regional organizations) as well as the development of the bipolar world order 1947-1989 comprising hegemonic powers with clashing ideals of how to run the world.
The course will thus devote particular attention to the spreading of capitalism and socialism, decolonisation and the rise of the Third World, the remoulding of the Western system to meet these challenges. It will also devote particular attention to the exemplary regional experience that is European integration and its entanglements with global dynamics.
The course will constantly highlight the visions and interests shaping the global governance along its evolution, and bring to the fore the key actors imposing, shaping or challenging the governance rules and structures (be they governments, specific leaders, groups, movements, civil society actors, etc.).
The course will also offer two talks by distinguished guest academics on two pivotal years for political, economic and financial global relations: 1979 and 2008.
RAIMONDO MARIA NEIRONI
Programma
Argomento 1 Internazionalismo dopo il 1945: le Nazioni Unite
Argomento 2 Ordine politico dopo il 1945: Bipolarismo, Guerra Fredda e implicazioni globali
Argomento 3 Ordine economico dopo il 1945: Capitalismo - Bretton Woods, FMI, Banca Mondiale
Argomento 5 Ordine economico dopo il 1945: Socialismo - Comecon e globalizzazione socialista
Argomento 6 Ordine economico dopo il 1945: il confronto Nord/Sud - UNCTAD, NIEO; G77; G7
Argomento 7 L'ordine economico dopo Bretton Woods
Argomento 8 L'ascesa della Cina
Argomento 9 Cina ed Europa: eredità ed evoluzione
Argomento 10 Cina e i suoi vicini: sviluppo economico e leadership regionale
Argomento 11 Cina e le istituzioni di governance globale
Program
Topic 1 : Post-1945 internationalism: the UN
Topic 2 : Post-1945 political order: Bipolarism, Cold War and global implications
Topic 3 : Post-1945 economic order(s): Capitalism – Bretton Woods, IMF, World Bank
Topic 5 : Post-1945 economic order(s): Socialism – Comecon and socialist globalization
Topic 6 : Post-1945 economic order(s): the North/South confrontation – UNCTAD, NIEO; G77; G7
Topic 7 : The post-Bretton Woods economic order
Topic 8 : The rise of China
Topic 9 : China and Europe: legacies and evolution
Topic 10 : China and its neighbours: economic development and regional leadership
Topic 11 : China and global governance institutions
Bibliografia
Mark Mazower, Governing the World: The History of an Idea, Penguin Books, 2013
Catherine Schenk, International Economic Relations since 1945, Routledge, 2011
Odd Arne Westad, Restless Empire: China and the World since 1750, Penguin Books, 2012
Chen Jian, Mao’s China and the Cold War, Chapel Hill & London: The University of
North Carolina Press, 2001.
Isabella M. Weber, How China Escaped Shock Therapy. The Market Reform Debate,
Routledge, 2021.
Paul Midford. Overcoming Isolationism: Japan's Leadership in East Asian Security
Multilateralism, Stanford University Press, 2020.
Bibliography
Mark Mazower, Governing the World: The History of an Idea, Penguin Books, 2013,
Catherine Schenk, International Economic Relations since 1945, Routledge, 2011
Odd Arne Westad, Restless Empire: China and the World since 1750, Penguin Books, 2012
Chen Jian, Mao’s China and the Cold War, Chapel Hill & London: The University of
North Carolina Press, 2001.
Isabella M. Weber, How China Escaped Shock Therapy. The Market Reform Debate,
Routledge, 2021.
Paul Midford. Overcoming Isolationism: Japan's Leadership in East Asian Security
Multilateralism, Stanford University Press, 2020.
Modalità di svolgimento
Il corso combinerà lezioni con attività seminariali. Le lezioni forniranno agli studenti le informazioni necessarie e le linee guida per la lettura dei fenomeni in esame, mentre i seminari vedranno gli studenti impegnarsi criticamente con queste conoscenze e promuovere/partecipare a dibattiti in classe. Ci si aspetta e si richiede che gli studenti partecipino a ogni lezione, si presentino preparati e partecipino alle discussioni.
I seminari includono presentazioni valutate in classe e un dibattito finale:
- Presentazione individuale valutata: Ogni studente terrà una presentazione individuale valutata in cui dovrà valutare criticamente il contenuto e l'argomento di una lettura scelta da un elenco dato e introdurre domande correlate per la discussione in classe.
- Presentazione di gruppo valutata: Piccoli gruppi (4 o 5); istruzioni e argomenti verranno comunicati all'inizio del corso;
- Dibattito finale: l'ultima lezione del corso è un dibattito finale. Ogni studente dovrà parteciparvi, offrendo i propri argomenti critici sugli argomenti di discussione basati su tutto ciò che hanno imparato durante il corso e tramite le presentazioni valutate precedenti. Le domande chiave del dibattito verranno diffuse in anticipo dai professori.
Teaching methods
The course will combine lectures with seminar activities. Lectures will provide students with the
necessary information and reading guidelines of the phenomena under scrutiny, while seminars will see
students critically engaging with this knowledge and promoting/participating in class debates. Students
are expected and required to attend every class, come prepared to class, and participate in discussions.
Seminars include in-class assessed presentations and a final debate:
- Assessed individual presentation: Each student will give one individual assessed presentation in
which they shall critically assess the content and argument of a chosen reading from a given list
and introduce related questions for class discussion.
- Assessed group presentation: Small groups (4 or 5); instructions and topic(s) to be
communicated at the beginning of the course;
- Final debate: the last class of the course is a final debate. Each student shall participate in it,
offering their critical arguments on the topics of discussions on the base of all what they
learned throughout the course and via the previous assessed talks. Key debate questions will be
pre-circulated by the professors.
Regolamento Esame
Studenti frequentanti: Non ci sarà un esame finale.
- Presentazione individuale in classe (45%)
- Presentazione di gruppo in classe (35%)
- Partecipazione alla discussione finale in classe (20%)
Studenti non frequentanti: Esame orale finale (100%).
Gli studenti non frequentanti dovranno registrarsi su Delphi per le sessioni di esame aggiuntive nel 2024. Dovranno studiare due libri per intero:
Il primo libro: Mark Mazower, Governing the World: The History of an Idea, Penguin Books, 2013.
Il secondo libro dovrà essere scelto tra i seguenti:
- Isabella M. Weber, How China Escaped Shock Therapy. The Market Reform Debate, Routledge, 2021.
- Paul Midford. Overcoming Isolationism: Japan's Leadership in East Asian Security Multilateralism, Stanford University Press, 2020.
Exam Rules
Attending students: There is no final exam.
- In-class individual presentation (45%)
- In-class group presentation (35%)
- Participation in the final in-class discussion (20%)
Non-attending students: Final oral exam (100%).
Non-attending students shall register in Delphi for the additional exam sessions in 2024. They will have
to study two books in their entirety:
The first book: Mark Mazower, Governing the World: The History of an Idea, Penguin Books, 2013.
The second book will have to be chosen among the following:
Isabella M. Weber, How China Escaped Shock Therapy. The Market Reform Debate, Routledge, 2021.
VALERIA ZANIER
Exam Rules
Attending students: There is no final exam.
- In-class individual presentation (45%)
- In-class group presentation (35%)
- Participation in the final in-class discussion (20%)
Non-attending students: Final oral exam (100%).
Non-attending students shall register in Delphi for the additional exam sessions in 2024. They will have
to study two books in their entirety:
The first book: Mark Mazower, Governing the World: The History of an Idea, Penguin Books, 2013.
The second book will have to be chosen among the following:
Isabella M. Weber, How China Escaped Shock Therapy. The Market Reform Debate, Routledge, 2021.
Paul Midford. Overcoming Isolationism: Japan's Leadership in East Asian Security Multilateralism,
Stanford University Press, 2020.