EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Comprensione dettagliata del funzionamento dei mercati monetari in economia chiusa e aperta; conoscenza delle determinanti del tasso di cambio e dei modelli di crisi valutarie; comprensione della teoria delle aree valutarie ottimali e dei costi e dei benefici di un'unione monetaria; comprensione del processo di transizione verso l'unione monetaria e delle fragilità delle unioni incomplete; conoscenza del ruolo della BCE e di quello dell'euro nei mercati internazionali; comprensione delle regole e dei trattati che governano il funzionamento dell'unione monetaria e delle implicazioni per la politica monetaria e fiscale (crisi dell'euro, crisi del debito, regole fiscali); comprensione delle riforme necessarie a completare l'unione monetaria.
Apprendimento di un approccio analitico e statistico per l'analisi delle questione economiche, in grado di rafforzare ed estendere le conoscenze maturate nel corso del primo ciclo e consentire di elaborare e/o applicare idee originali, anche in un contesto di ricerca.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Le nozioni, i concetti ed i modelli teorici appresi consentono di comprendere in maniera più chiara ed organica le ragioni dell'integrazione monetaria europea e le sue implicazioni, e di poter formulare delle proposte concrete di politica economica.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Quanto appreso può essere utilizzato in nuovi ambiti e in un contesto lavorativo nella gestione dei rapporti con le istituzioni europee.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Quanto appreso può essere utilizzato per valutare in maniera critica, costruttiva e senza pregiudizi l'operato dei policymaker nazionali ed europei e le riforme proposte. Alla fine del corso gli studenti avranno compreso la complessità dei problemi inerenti all'unione monetaria europea e saranno in grado di anticiparne i possibili sviluppi.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Sapere presentare fatti e meccanismi complessi in maniera rigorosa; imparare a presentare fatti complessi in maniera semplice, comunicando le conclusioni e conoscenze e la ratio ad essi sottesa, a interlocutori specialisti e non specialisti.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Il corso si propone di fornire un metodo per l'apprendimento futuro. Ci si attende che al termine del corso gli studenti abbiano acquisto la capacità di saper decodificare testi ufficiali, paper scientifici e banche dati, e che siano capaci di continuare a studiare in modo auto-diretto o autonomo.
Gli studenti saranno incentivati a sviluppare alcuni soft skill come: flessibilità, integrità, etica del lavoro, senso di responsabilità e capacità di relazionarsi con gli a altri in maniera positiva e cooperativa.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
Deep understanding of the functioning of the monetary markets in closed and in open economy; knowledge of the determinants of exchange rates and of currency crisis models; understanding the theory of optimum currency areas, and costs and the benefits of monetary unions; comprehension of the transition process towards a monetary union and of the fragility of incomplete monetary unions; in-depth understanding of the role of the ECB, and of the role of the euro in international markets; comprehension of the economic implications of the rules and treaties governing the economic functioning of the EMU and of the related implications for the conduct of monetary and fiscal policies (euro crisis, fiscal rules, sovereign debt crisis); understanding the importance of reforms to complete the monetary union.
Learning of an analytical and quantitative approach for economic analysis so to strengthen what already learned during the first cycle and be able to apply these tools in an innovative way, also in research contexts.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
To give students familiarity with a broad range of European monetary and fiscal policy issues; to ensure a good knowledge of the economic grounding of the European monetary integration and of the related fragilities; to show students the usefulness of simple analytical models in understanding the relevant aspects of European integration and to give them the ability to apply these analytical tools intelligently.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
What is learned can be applied to other situations and to actual work in the context of European institutions and/or national and local public administrations subject to European directives and regulations.
MAKING JUDGEMENTS:
•What is learned can be used to assess critically and without prejudices: i) the activity and the decisions of national and European policymakers; ii) the reforms on the agenda. Students will be able to understand novel and complex problems related to the process of economic integration and speculate on future evolutions of the EMU.
COMMUNICATION SKILLS:
Be able to rigorously present facts and complex mechanisms; learn how to present complex facts and economic mechanisms in a comprehensive manner and communicate the relative conclusions, knowledge and rationale to specialists and non-specialized audiences.
LEARNING SKILLS:
The course aims at providing students with the tools necessary for future learning. At the end of the course students are expected to be able to read and understand official documents, scientific articles and databases. Students are also expected to be develop autonomous learning abilities.
Special attention will be given to help students develop their soft skills, such as flexibility, integrity and work ethic, positive attitude, responsibility, teamwork and interpersonal skills. I
Prerequisiti
macroeconomia, economia internazionale
Prerequisites
macroeconomics, international economics
Programma
Foundations of Open Macroeconomics; Exchange Rate Regimes. Currency Crises. Financial Crises. Euro and Public Debt Crises. Optimal Currency Areas: Costs and Benefits. The Maastricht Treaty and Creation of the EMU. The EU Growth Dilemma and the Stability and Growth Pact. BCE and National Governments Fiscal Policies. Housing Markets and Macro-prudential Policies. EU Monetary and Fiscal Policies during the Pandemic in the EU.
Materiale: le slides, i datasets e i codici utilizzati durante le lezioni saranno disponibili sul sito del corso
Program
Foundations of Open Macroeconomics; Exchange Rate Regimes. Currency Crises. Financial Crises. Euro and Public Debt Crises. Optimal Currency Areas: Costs and Benefits. The Maastricht Treaty and Creation of the EMU. The EU Growth Dilemma and the Stability and Growth Pact. BCE and National Governments Fiscal Policies. Housing Markets and Macro-prudential Policies. EU Monetary and Fiscal Policies during the Pandemic in the EU.
Material: the slides, datasets and codes used during the lectures will be available on the course website
Testi Adottati
Baldwin, Richard and Wyplosz, Charles (2019), The Economics of European Integration, 6th edition, McGraw Hill.
De Grauwe Paul (2018), The Economics of Monetary Union, 12th edition, Oxford University Press.
Books
Baldwin, Richard and Wyplosz, Charles (2019), The Economics of European Integration, 6th edition, McGraw Hill.
De Grauwe Paul (2018), The Economics of Monetary Union, 12th edition, Oxford University Press.
Bibliografia
Blanchard, O., Amighini A., Giavazzi F., (2015), Macroeconomics, A European Perspective,2nd edition, Pearson.
Bibliography
Blanchard, O., Amighini A., Giavazzi F., (2015), Macroeconomics, A European Perspective,2nd edition, Pearson.
Modalità di svolgimento
Lezioni frontali
Lezioni incentrate sulla soluzione dei problemi (problem-solving)
Prendere appunti
Ricercare materiale di rilievo in biblioteche e on-line.
Prendere in esame i testi di riferimento.
Leggere o studiare testi e altri materiali in particolare articoli relativi a reading lists suggerite dal docente.
Teaching methods
Classroom Lectures
Lessons focused on problem-solving
Searching of additional dedicated materials in the library and on-line
Analysis of referred readings and textbooks
Studying suggested articles and readings
Regolamento Esame
Discussione e partecipazione attiva durante le lezioni con il docente in relazioni ai temi affrontati.
Esame finale scritto in cui vengono formulate domande volte ad accertare se lo studente riesce ad utilizzare le conoscenze acquisite a comprendere i problemi proposti.
Gli studenti che si ritirano o non superano l'esame possono sostenere nuovamente l'esame nella stessa sessione d'esame.
Exam Rules
Discussions and interactive participation during the course.
Final written exam in which questions are formulated to ascertain whether the student is able to use the acquired knowledge to understand the proposed problems.
Students who withdraw or fail the exam may take the exam again in the same exam session.