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CORRADO CERRUTI
Programma
Tema 1: Principali questioni nel processo di gestione dell'innovazione
Tema 2: Sviluppare un quadro strategico per l'innovazione
Tema 3: Comprendere l'Innovazione del Modello di Business
Tema 4: Design Thinking
Tema 5: Gestione Agile dei Progetti
Tema 6: Sostenibilità e Economia Circolare come driver dell'innovazione
Tema 7: Innovazione per la sostenibilità
Tema 8: Innovazione del modello di business sostenibile
Tema 9: Strategie di innovazione sostenibile: Lavoro di gruppo I
Tema 10: Strategie di innovazione sostenibile: Lavoro di gruppo II
Program
Topic 1 Key issues in innovation management process
Topic 2 Develop an innovation strategy framework
Topic 3 Understand Business Model Innovation
Topic 4 Design Thinking
Topic 5 Agile project Management
Topic 6 Sustainability and the Circular Economy as drivers of innovation
Topic 7 Innovation for sustainability
Topic 8 Sustainable business model innovation
Topic 9 Sustainable innovation strategies: Group work I
Topic 10 Sustainable innovation strategies: Group work II
Testi Adottati
Gli studenti presenti sono tenuti a studiare le diapositive e le letture selezionate.
Gli studenti non presenti, oltre alle diapositive e alle letture selezionate, devono preparare quattro capitoli del libro di testo: J. Tidd e J. Bessant, Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons Ltd, 2018 (sesta edizione), precisamente
3. Costruzione dell'Organizzazione Innovativa
4. Sviluppo di una Strategia Innovativa
Books
Attending students are required to study the slides and selected readings.
Non-attending students, in addition to slides and selected readings, have to prepare four chapters of the textbook: J. Tidd, and J. Bessant, Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons Ltd, 2018 (6th edition), namely
3. Building the Innovative Organization
4. Developing an Innovation Strategy
7. Innovation Networks
8. Decision Making Under Uncertainty
Bibliografia
. Tidd, and J. Bessant, Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons Ltd, 2018 (6th edition
Bibliography
. Tidd, and J. Bessant, Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons Ltd, 2018 (6th edition
Modalità di svolgimento
Le lezioni accademiche si baseranno su libri di testo e articoli, oltre a simulazioni e materiali web. Saranno discussi casi di studio per avvicinarsi alla pratica.
Teaching methods
Academic classes based on textbook & articles, plus simulations and web materials. Case studies will be discussed for going closer to practice.
Regolamento Esame
La valutazione si concentra sia sulla conoscenza dei modelli teorici che sulla capacità di utilizzare tali modelli per analizzare i casi aziendali.
Per gli studenti frequentanti, la valutazione si basa su:
un test scritto composto da quattro domande aperte basate sulle slide e sulla lettura (80% del voto finale)
un lavoro di gruppo sull'innovazione per la sostenibilità - compito in classe (20% del voto finale)
Nel caso in cui la classe abbia l'opportunità di partecipare a una competizione internazionale sull'innovazione sostenibile, tale partecipazione verrà ponderata al 40% del voto complessivo (il che significa che il test scritto avrà un peso del 40%).
Per gli studenti non frequentanti, la valutazione si basa su:
un test scritto composto da sei domande aperte (100% del voto finale). Tre domande saranno tratte dal libro di testo e due domande saranno basate sulla lettura.
Nel caso in cui gli studenti che svolgono i lavori di gruppo non raggiungano l'80% di presenze in classe come richiesto per essere considerati studenti frequentanti, manterranno la loro valutazione per i compiti di gruppo, ma dovranno sostenere il test scritto come studenti non frequentanti (il che significa che il programma conterà sei domande su un programma esteso) e tale test scritto avrà un peso dell'80%.
Nel caso in cui la classe abbia l'opportunità di partecipare a una competizione internazionale sull'innovazione sostenibile, tale partecipazione verrà ponderata al 40% del voto complessivo (il che significa che il test scritto avrà un peso del 40%).
Exam Rules
The assessment is looking both at the knowledge of the theoretical models and at the capability to use these models to analyse the business cases.
For attending students, the assessment is based on:
- a written test made of four open questions from the slides and the readings (80% of the final mark)
- a group assignment on innovation for sustainability - class assignment (20% of the final mark)
In case the class will have the chance to participate to an international competition on sustainable innovation, such a participation will be weighted 40% of the overall grade (meaning the written test will weight 40%).
For non-attending students, the assessment is based on:
• a written test made of six open questions (100% of the final mark). Three questions will be on the textbook and two questions from the readings.
In case students doing the group assignments do not reach the 80% attendance in class as required to be full attending student, they will maintain their evaluation as to the assignments while but will have to take the written test as a non-attending student (meaning programme six questions on an extended programme) and such a written test will weight 80%.
In case the class will have the chance to participate to an international competition on sustainable innovation, such a participation will be weighted 40% of the overall grade (meaning the written test will weight 40%).
NATALIA MARZIA GUSMEROTTI
Books
Attending students are required to study the slides and selected readings.
Non-attending students, in addition to slides and selected readings, have to prepare four chapters of the textbook: J. Tidd, and J. Bessant, Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons Ltd, 2018 (6th edition), namely
3. Building the Innovative Organization
4. Developing an Innovation Strategy
7. Innovation Networks
8. Decision Making Under Uncertainty