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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso ha l'obiettivo di esplorare le sfide e le opportunità nel campo dell’'imprenditorialità sociale e dell’'innovazione sociale e le relative implicazioni socio-economiche e manageriali.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Il corso fornisce gli strumenti per comprendere i principi teorici e le implicazioni pratiche legati alla disciplina dell’'imprenditorialità sociale e dell'innovazione sociale, nonché per discutere i principali aspetti di policy.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso, gli studenti saranno in grado di:
• Comprendere le basi dell’'imprenditorialità e dell'innovazione;
• Identificare e descrivere i principali modelli di imprenditorialità sociale e di innovazione sociale;
• Riconoscere i principali approcci manageriali per trasformare le opportunità imprenditoriali in campo sociale in modelli di business e per sviluppare idee e soluzioni socialmente innovative.
• Analizzare e valutare in che modo l’'imprenditorialità sociale e l’'innovazione sociale contribuiscono al raggiungimento degli obiettivi di sostenibilità e come gli imprenditoriali sociali possono agire come agenti di cambiamento.
• Analizzare i bisogni e le fonti di finanziamento per l’'imprenditorialità sociale e l’'innovazione sociale.
• Comprendere i principali modelli per definire, misurare e valutare l’'impatto sociale.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Oltre alle lezioni, seminari con professionisti, discussione di casi di studio e lavori di gruppo permetteranno agli studenti di identificare aspetti critici e proporre soluzioni.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Presentazioni in classe e discussioni con manager e professionisti sono volte a rafforzare le capacità comunicative e di dialogo degli studenti.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Analizzare in modo critico situazioni concrete e casi di studio, lavorare in team e rispettare le scadenze.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
The mission of the course is to explore the challenges and opportunities of social entrepreneurship and social innovation and their implications on people, communities and society.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The course aims at providing both a conceptual overview of issues and a glimpse into the managerial challenges related to social entrepreneurship and social innovation processes, as well as discussing related policy issues.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, students should be able to:
• Understand the general concepts related to entrepreneurship and innovation;
• Identify and describe the main models in social entrepreneurship and social innovation;
• Acknowledge the main managerial approaches to turn social entrepreneurial opportunities into business models and to develop socially innovative ideas and solutions;
• Analyze and assess how social entrepreneurship and social innovation enable sustainability and how social entrepreneurs may act as change agents;
• Analyze funding needs and sources for social entrepreneurship and social innovation;
• Understand social impact design, measurement and evaluation.
MAKING JUDGEMENTS:
Beside lectures, seminars with practitioners, case study discussions and short project works will enable students to identify critical aspects of social entrepreneurship and social innovation and propose solutions.
COMMUNICATION SKILLS:
Class participation and presentations, as well as discussion with practitioners, are aimed to enhance students’ communication and dialogue capacities.
LEARNING SKILLS:
Analyzing in a critical way concrete situations and case studies, working in team and managing strict deadlines.
Programma
Il corso è strutturato in cinque moduli:
• Modulo I - Fondamenti di Imprenditorialità
• Modulo II - Fondamenti di Innovazione
• Modulo III - Imprenditorialità sociale e Innovazione sociale
• Modulo IV - Finanza sociale
• Modulo V - Impatto sociale
Program
The course is structured into five main sections:
• Section I - Fundamentals of Entrepreneurship
• Section II - Fundamentals of Innovation
• Section III - Social Entrepreneurship and Social Innovation
• Section IV - Social Finance
• Section V - Social Impact
Testi Adottati
R. Murray, J. Caulier-Grice, G. Mulgan, The Open Book of Social Innovation, The Young Foundation, 2010.
Books
R. Murray, J. Caulier-Grice, G. Mulgan, The Open Book of Social Innovation, The Young Foundation, 2010.
Bibliografia
BEPA, Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union, 2010.
J. Howaldt and M. Schwarz, Social Innovation: Concepts, research fields and international trends, Dortmund: IMO International Monitoring,
2010.
A. Hubert, Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union, BEPA Publications, 2010.
J. Kao, Innovation Nation: How America Is Losing Its Innovation Edge, Why It Matters, and What We Can Do to Get It Back, New York: Free Press, 2007.
G. Mulgan, S. Tucker, R. Ali and B. Sanders, Social innovation: What it is, why it matters and how it can be accelerated, London: Basingstoke Press, 2007.
OECD/EUROSTAT, Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd ed., Paris: OECD Publishing, 2005.
J.A. Phills, K. Deiglmeier and D.T. Miller, “Rediscovering Social Innovation”, Stanford Social Innovation Review, 2008, pp. 33-43.
Bibliography
BEPA, Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union, 2010.
J. Howaldt and M. Schwarz, Social Innovation: Concepts, research fields and international trends, Dortmund: IMO International Monitoring,
2010.
A. Hubert, Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union, BEPA Publications, 2010.
J. Kao, Innovation Nation: How America Is Losing Its Innovation Edge, Why It Matters, and What We Can Do to Get It Back, New York: Free Press, 2007.
G. Mulgan, S. Tucker, R. Ali and B. Sanders, Social innovation: What it is, why it matters and how it can be accelerated, London: Basingstoke Press, 2007.
OECD/EUROSTAT, Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd ed., Paris: OECD Publishing, 2005.
J.A. Phills, K. Deiglmeier and D.T. Miller, “Rediscovering Social Innovation”, Stanford Social Innovation Review, 2008, pp. 33-43.
Modalità di svolgimento
- Lezioni e seminari.
- Discussione di casi di studio.
- Lavori di gruppo.
Teaching methods
- Lectures and seminars.
- Case study discussions.
- Group assignments.
Regolamento Esame
Per gli studenti frequentanti, l'esame consiste in una prova orale e nella valutazione dei lavori di gruppo svolti durante il corso.
Per gli studenti non frequentanti, l'esame consiste in una prova orale.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico;
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico;
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico;
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
For attending students, the exam will consist in an oral test and in the evaluation of group assignments.
For non-attending students, the exam is in oral form.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language;
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical;
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language;
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.