EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso ha l'obiettivo di esplorare come funziona la sfera pubblica, come vengono prese le decisioni pubbliche e quali sono le principali implicazioni per le aziende e la società civile. Per sfera pubblica si intendono i governi a qualsiasi livello, le organizzazioni del settore pubblico, le istituzioni internazionali, nonché le organizzazioni non profit e non governative.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Il corso fornisce gli strumenti per comprendere i principi teorici e le implicazioni pratiche legati allo sviluppo e all'attuazione delle politiche pubbliche a livello sociale e istituzionale.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso, gli studenti dovrebbero essere in grado di:
- identificare le specificità e i problemi chiave delle organizzazioni del settore pubblico, delle istituzioni internazionali e delle organizzazioni non profit e non governative;
- riconoscere e comprendere i diversi tipi di interazioni e collaborazioni intersettoriali;
- utilizzare le conoscenze in campo economico e manageriale per sviluppare idee per migliorare la strategia e la performance delle organizzazioni del settore pubblico, delle istituzioni internazionali e delle organizzazioni non profit e non governative.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Oltre alle lezioni, seminari con professionisti, discussione di casi di studio e lavori di gruppo permetteranno agli studenti di identificare aspetti critici e proporre soluzioni.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Presentazioni in classe e discussioni con manager e professionisti sono volte a rafforzare le capacità comunicative e di dialogo degli studenti.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Analizzare in modo critico situazioni concrete e casi di studio, lavorare in team e rispettare le scadenze.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
The mission of this course is to explore how the public sphere works, how public decisions are made and which are the main implications for companies and the civil society. By public sphere we mean governments at any level, public sector organizations, international institutions, as well as non-profit and non-governmental organizations.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The course aims at providing both a conceptual overview of issues, but also at providing a glimpse into the practical and concrete difficulties linked to policy development and policy implementation at the social and institutional levels.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, students should be able to:
- identify the specificities and key problems of public sector organizations, international institutions and non-profit and non-governmental organizations;
- recognize and understand the different types of cross-sectoral interactions and collaborations;
- use the knowledge from the economic and managerial fields to develop ideas for improving the strategy and performance of public sector organizations, international institutions, as well as non-profit and non-governmental organizations.
MAKING JUDGEMENTS:
Beside lectures, seminars with practitioners, case study discussions and short project works will enable students to identify critical aspects of the subject and propose solutions.
COMMUNICATION SKILLS:
Class participation and presentations, as well as discussion with practitioners, are aimed to enhance students’ communication and dialogue capacities.
LEARNING SKILLS:
Analyzing in a critical way concrete situations and case studies, working in team and managing strict deadlines.
Prerequisiti
Macroeconomia, economia internazionale. Conoscenza dei modelli macro-economici (IS-LM) in economia chiusa e aperta (IS-LM-BP and Mundell-Fleming). Conoscenza dei fondamenti di economia internazionale (tassi di cambio fissi/flessibili), purchasing power parity, uncovered interest parity.
Prerequisites
Macroeconomics, international economics. Knowledge of macro-economic models (IS-LM) in closed and open economy (IS-LM-BP and Mundell-Fleming). Knowledge of the fundamentals of international economics (fixed/flexible exchange rates), purchasing power parity, uncovered interest parity.
Programma
6 CFU (36 ore) articolate some segue:
Part 1: Costs and Benefits of Monetary Union
1: The costs of a common currency
2: The theory of optimum currency areas: a critique
3: The benefits of a common currency
4: Costs and benefits compared
Part 2: Monetary Union
5: The fragility of incomplete monetary unions
6: The transition to a monetary union
7: How to complete a monetary union
8: Political economy of deconstructing the Eurozone
9: The European Central Bank
10: Monetary policy in the Eurozone
11: Fiscal policies in monetary unions
12: The euro and financial markets
Materiale: le slides e il materiale usati per il corso saranno disponibili sul sito del corso
Program
6 CFU (36 ore) divided as follows:
Part 1: Costs and Benefits of Monetary Union
1: The costs of a common currency
2: The theory of optimum currency areas: a critique
3: The benefits of a common currency
4: Costs and benefits compared
Part 2: Monetary Union
5: The fragility of incomplete monetary unions
6: The transition to a monetary union
7: How to complete a monetary union
8: Political economy of deconstructing the Eurozone
9: The European Central Bank
10: Monetary policy in the Eurozone
11: Fiscal policies in monetary unions
12: The euro and financial markets
Material: the slides and the material used for the course will be available on the course website
Testi Adottati
De Grauwe Paul (2022), The Economics of Monetary Union, 14th Edition, Oxford University Press.
Books
De Grauwe Paul (2022), The Economics of Monetary Union, 14th Edition, Oxford University Press.
Bibliografia
Blanchard, O., Amighini A., Giavazzi F. (2021), Macroeconomics, A European Perspective, 4th Edition, Pearson.
Bibliography
Blanchard, O., Amighini A., Giavazzi F. (2021), Macroeconomics, A European Perspective, 4th Edition, Pearson.
Modalità di svolgimento
Lezioni in presenza con cadenza regolare.
Teaching methods
Lectures are not compulsory but highly recommended.
Regolamento Esame
Discussione e partecipazione attiva durante le lezioni con il docente in relazioni ai temi affrontati.
Esame finale scritto in cui vengono formulate domande volte ad accertare se lo studente riesce ad utilizzare le conoscenze acquisite a comprendere i problemi proposti.
Il punteggio della prova d'esame è attribuito mediante un voto espresso in trentesimi. Criteri per la formulazione del giudizio espresso in trentesimi:
o Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e
comprensione degli argomenti
o 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con
possibili imperfezioni.
o 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria.
o 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti.
o 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa.
o 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti.
Gli studenti che si ritirano o non superano l'esame possono sostenere nuovamente l'esame nella stessa sessione d'esame.
Exam Rules
Discussions and interactive participation during the course.
Final written exam in which questions are formulated to ascertain whether the student is able to use the acquired knowledge to understand the proposed problems.
The score of the exam is awarded by means of a mark expressed out of thirty. Criteria for the formulation of the judgment expressed in thirtieths:
o Unsuitable: significant deficiencies and/or inaccuracies in knowledge, and
comprehension of topics
o 18-20: knowledge and comprehension of the topics just sufficient with
possible imperfections.
o 21-23: Knowledge and comprehension of routine topics.
o 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics.
o 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics.
o 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of the topics.
Students who withdraw or fail the exam may take the exam again in the same exam session.