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Prerequisiti
Principi di marketing / Introduzione al marketing
Prerequisites
Principles of Marketing / Introduction to Marketing
Programma
- Comprendere le scelte dei consumatori
- Tendenze nelle scelte dei consumatori
- Percezione
- Apprendimento e memoria
- Intelligenza artificiale e comportamento dei consumatori basato sui dati
- Sistemi di modellazione predittiva e raccomandazione
- Motivazione e affetti
- Sostenibilità e consumo etico
- Il Sé: mente, genere e corpo
- Personalità ed emozioni
- Stile di vita e valori
- Atteggiamenti e comunicazioni interattive persuasive
- Processo decisionale e nudging digitale
- Persona utente e percorso del cliente
- Acquisto, utilizzo e smaltimento come fattori per la scelta del consumatore
- Influenza del gruppo e social media
- Influenza del reddito e della demografia
- Cultura e sottocultura
- Equità, diversità e inclusione (EDI) nel marketing
- Influenza della famiglia
Program
- Understanding Consumer Choices
- Trends in Consumer Choices
- Perception
- Learning and memory
- AI & Data-Driven Consumer Behavior
- Predictive modeling and recommendation systems
- Motivation and affect
- Sustainability & Ethical Consumption
- The Self: Mind, Gender, and Body
- Personality and Emotions,
- Lifestyle and values
- Attitudes and persuasive interactive communications
- Decision making & digital nudging
- User Persona and Customer Journey
- Buying using and disposing as factors for consumer choice
- Group influence and social media
- Income and demographics influence
- Culture and subculture
- Equity, Diversity & Inclusion (EDI) in Marketing
- Family influence
Testi Adottati
Solomon, M.R. (2020) Consumer behaviour: Buying, having and being. (13th edition) New Jersey: Prentice Hall. Or previous edition
Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, Global Edition 13th Edition, by Michael R. Solomon, © 2020, ISBN-13 9781292153117, ISBN-10 1292153113
Books
Solomon, M.R. (2020) Consumer behaviour: Buying, having and being. (13th edition) New Jersey: Prentice Hall. Or previous edition
Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, Global Edition 13th Edition, by Michael R. Solomon, © 2020, ISBN-13 9781292153117, ISBN-10 1292153113
Bibliografia
• Hooked: How to Build Habit-Forming Products by Nir Eyal
• Mothersbaugh & Hawkins (2017) Consumer Behavior: Building Marketing strategy. 13th edition. McGraw Hill
• Molenaar, Cor (2015) Why customers would rather have a smartphone than a car: relationship retailing as an opportunity. Farnham, Surrey, England; Gower
• Sorensen H. (2017) Inside the Mind of the Shopper: The Science of Retailing. Pearson FT Press
• Neumeier M. (2016) Brand Flip, The: Why customers now run companies and how to profit from it
• Schiffman, L.G., Kanuk, L.L & Hansen, H. (2008) Consumer behavior: A European Outlook. New Jersey: Prentice Hall.
Bibliography
• Hooked: How to Build Habit-Forming Products by Nir Eyal
• Mothersbaugh & Hawkins (2017) Consumer Behavior: Building Marketing strategy. 13th edition. McGraw Hill
• Molenaar, Cor (2015) Why customers would rather have a smartphone than a car: relationship retailing as an opportunity. Farnham, Surrey, England; Gower
• Sorensen H. (2017) Inside the Mind of the Shopper: The Science of Retailing. Pearson FT Press
• Neumeier M. (2016) Brand Flip, The: Why customers now run companies and how to profit from it
• Schiffman, L.G., Kanuk, L.L & Hansen, H. (2008) Consumer behavior: A European Outlook. New Jersey: Prentice Hall.
Modalità di svolgimento
Il corso è organizzato in lezioni di 2 ore (accademiche). I materiali didattici di MS Teams rappresentano il principale strumento didattico utilizzato dal docente. Gli studenti sono incoraggiati ad approfondire l'autoapprendimento su tutti gli argomenti. Il corso si articola in un modulo nell'arco di un semestre.
La co-creazione degli studenti è incoraggiata e premiata, con presentazioni, analisi di casi aziendali, giochi, lavori di gruppo e quiz.
Almeno un relatore esperto è invitato a partecipare alle lezioni e a condividere la propria esperienza.
Teaching methods
The course is organized with 2 (academic) hours classes. MS teams materials represent the main teaching tools used by the teacher. Students are encouraged in deeper self-learning for all the topics. The course is hosted as one module in one semester.
Students co-creation is encouraged and awarded, with their presentation, company case analysis presentations, games, team work, and quizzes.
At least one guest speaker – expert is invited to join the classes and share their experience.
Regolamento Esame
1. Presentazione di gruppo sulle tendenze di consumo - 30%
2. Presentazione del progetto finale e relazione scritta (10% + 20%) - 30%
3. Esame finale - 40%
Exam Rules
1. Group presentation on Consumer trends - 30%
2. Final project presentation & written report (10% + 20%) - 30%
3. Final Exam – 40%