Facoltà di Economia

Lucia LeonelliProf.ssa Lucia Leonelli
Preside della Facoltà

La Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" è un centro di formazione e di ricerca di eccellenza, riconosciuto a livello nazionale ed internazionale, ed è costituito da due dipartimenti: Economia e Finanza e Management e Diritto.

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La Facoltà di Economia è costituita dai dipartimenti:

Dipartimento di Economia e Finanza

Prof. Alberto Iozzi
Direttore

Dipartimento di Management e Diritto

Prof.ssa Martina Conticelli
Direttore

Iscrizioni e Trasferimenti

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Terza Missione

La Facoltà di Economia, da sempre impegnata a favore della crescita del tessuto socioeconomico italiano e nella cooperazione internazionale, declina la sua Terza missione impegnandosi in una ricerca di eccellenza utile a fini produttivi, capace di contribuire all’avanzamento della conoscenza, dei saperi culturali, scientifici e tecnologici atti a migliorare il benessere della società, attraverso una formazione di qualità, la creazione di partnership istituzionali e progetti con le imprese e per il territorio, il supporto della proprietà intellettuale e dell’imprenditorialità, il placement dei propri laureati, la promozione di iniziative volte a garantire sviluppo sostenibile, innovazione sociale, civic engagement e resilienza.

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Syllabus

Aggiornato A.A. 2015-2016

Aggiornato A.A. 2015-2016

COURSE CONTENT
This course combines a comprehensive and classic framework with a deeper treatment of contemporary man-agement topics. It is an essential introduction to the administration of a business, covering topics such as performance and management of business operations, decision making as well as the efficient organization of people and other resources. Practical applications of the concepts will be given with examples, exercises, and case studies arising from the real-life context.

Module 1
• Defining Management
• Types of managers and skills
• The Organizational context: organizational cultures
• The organizational context: national cultures
• Globalisation
• Planning and strategy

Module 2
• Organising
• Leadership
• Management control
• Introduction to financial accounting
• Introduction to cost accounting
• Responsibility accounting

Required Textbook
SMITH M., (2011), Fundamentals of Management, 2/e, McGraw-Hill; chapters: 1,2,4,5,8,10,12,14,17,20
 

Suggested Reading
• PORTER M.E., (1996), “What is strategy”, Harvard Business Review, 61-78.
• STOLLER J., (2010), “ The world according to Gantt”, CMA Management, 84(5), 33-35.
• MINTZBERG H. H., (2009), “We’re over-led and undermanaged”, Business Week, 17 august, 4143, 68.
• KAHNEMAN E., AND KLEIN G., (2010), “When can you trust your gut?”, McKinsey Quaterly, 00475394, issue 2.
• KAPLAN, R. S., AND NORTON, D. P., (2007). “Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System”, Harvard Business Review, 85(7/8), 150-161.
• FLEISCHMAN R.K., AND TYSON T.N. (1998) “The evolution of standard costing in the UK and the US: from deci-sion-making to control”, Abacus, 34(1), 92-119.
• MATTESSICH R. (2003), “Accounting research and researchers of nineteenth century and the beginning of the twentieth century: an international survey of authors, ideas and publications”, Accounting Business & Financial History, 13 (2), 125-170.
• REICH R.B., (2008), The Case against Corporate Social Responsibility, Goldman School Working Paper Series, Berkeley, CA: University of California.
• PAVA M., (2008) “Why corporations should not abandon social responsibility”, Journal of Business Ethics, 83(4), 805-813.