EN
IT
Obiettivi Formativi
Il corso è suddiviso in due moduli: Pensiero europeo (secondo modulo) e Giustizia globale (primo modulo).
Il primo modulo cerca di rispondere alla seguente domanda: cosa dobbiamo gli uni agli altri? Alla ricerca di risposte plausibili, studieremo innanzitutto le principali teorie contemporanee della giustizia, ossia l'utilitarismo, il libertarismo, il contrattualismo e il comunitarismo, che trovano le loro radici nelle filosofie politiche di Aristotele, Locke, Hobbes, Hume, Kant, Bentham e Mill. L'attuale dibattito politico nelle democrazie occidentali riflette in gran parte queste teorie e visioni, anche se i principali attori coinvolti non ne sono sempre pienamente consapevoli. Un'indagine sui nostri doveri è interessata soprattutto a identificare e giustificare quei principi di giustizia che guidano le nostre azioni e modellano e progettano le nostre istituzioni. Poiché il corso si concentra sulla giustizia globale, la nostra preoccupazione è quella di capire come gli individui e gli Stati dovrebbero comportarsi in relazione agli altri sulla scena mondiale. In particolare, verificheremo le teorie della giustizia in relazione a questioni come la povertà nel mondo, le disuguaglianze globali, l'immigrazione e il cambiamento climatico.
Il secondo modulo mira a fornire agli studenti un bagaglio comune sull'origine e lo sviluppo delle più importanti caratteristiche peculiari del pensiero europeo e a fornire loro gli strumenti intellettuali per comprendere le questioni che rendono l'Europa diversa o simile ad altre culture. Verranno anche affrontate questioni di comparazione con il pensiero cinese. Gli studenti acquisiranno la conoscenza dei fondamenti e della base concettuale dei sistemi politici occidentali (democrazia), della scienza, del diritto, della filosofia, dell'etica e di altre questioni, nelle loro reciproche relazioni.
Learning Objectives
The Course is divided in two modules: European Thought (second module) and Global Justice (first module).
The first module tries to answer to the following question: what do we owe to each other? In looking for plausible answers, we will first study the main contemporary theories of justice, namely, utilitarianism, libertarianism, contractualism and communitarianism which find their roots in the political philosophies of Aristotle, Locke, Hobbes, Hume, Kant, Bentham and Mill. The current political debate in the Western democracies largely reflects these theories and views although the main actors involved do not always have full awareness of it. An inquire into our duties is interested mainly in identifying and justifying those principles of justice that guide our actions and shape and design our institutions. Since the focus of this course is on global justice our concern is to understand how individuals and states ought to conduct themselves in relation to others on the world stage. In particular, we will test the theories of justice in relation to issues such as world poverty, global inequalities, immigration and climate change.
The second module aims at providing students with a common background about the origin and development of the most important features peculiar to European thought, and at giving them the intellectual instruments to understand the issues which make Europe different from, or similar to, other cultures. Comparative issues with Chinese thought will also be touched upon. Students will gain knowledge of the foundations and conceptual base of western political systems (democracy), science, law, philosophy, ethics, and other issues, in their mutual relation.
LORENZO PECCHI
Programma
1° modulo: GIUSTIZIA GLOBALE
Argomento 1 Introduzione alle teorie morali
Argomento 2 Utilitarismo
Argomento 3 Libertarismo
Argomento 4 Contrattualismo (Rawls)
Argomento 5 Equalizzazione delle dotazioni e delle capacità
Argomento 6 Comunitarismo e repubblicanesimo
Argomento 7 Cosmopolitismo e liberalismo sociale
Argomento 8 Povertà nel mondo e disuguaglianza globale
Argomento 9 Frontiere: immigrazione e territorio
Argomento 10 Giustizia nei confronti del cambiamento climatico
2° modulo: PENSIERO EUROPEO
Argomento 1 La nascita e il primo sviluppo della democrazia come sistema politico. Tucidide
Atene.
Argomento 2 Inferenza, induzione, deduzione. Il metodo della ricerca scientifica e la nozione di scienza. Cina e Occidente a confronto.
Argomento 3 Il ruolo della religione nella società e la sua competitività nei confronti del pensiero razionale.
Antichi e moderni (Grecia e Iran, Platone e Khomeini).
Argomento 4 Individuo, collettività, comunità: diritti, doveri, obblighi e storia dell'Europa.
Europa.
Argomento 5 Dio, libertà, potere: Il Grande Inquisitore di Fëdor Dostoevskij.
Argomento 6 Le non-cose e l'ordine digitale del mondo.
Program
1st module: GLOBAL JUSTICE
Topic 1 Introduction to moral theories
Topic 2 Utilitarianism
Topic 3 Libertarianism
Topic 4 Contractualism (Rawls)
Topic 5 Equalization of endowments and capabilities
Topic 6 Communitarianism and Republicanism
Topic 7 Cosmopolitanism vs. Social Liberalism
Topic 8 World poverty and global inequality
Topic 9 Borders: immigration and territory
Topic 10 Climate change justice
2nd module: EUROPEAN THOUGHT
Topic 1 The birth and first development of democracy as a political system. Thucydides’
Athens.
Topic 2 Inference, induction, deduction. The method of scientific research and the notion of science. China and the West, compared.
Topic 3 The role of religion in society and its competitiveness towards rational thought –
Ancients and moderns (Greece and Iran, Plato and Khomeini).
Topic 4 Individual, collectivity, community: rights, duties, obligations and the history of
Europe.
Topic 5 God, Freedom, Power: Fyodor Dostoyevsky’s The Grand Inquisitor
Topic 6 The non-things and the digital order of the world.
Testi Adottati
Michael J. Sandel, Justice: What's the Right Thing to Do?, Penguin Group, 2009 and Kok-Chor Tan, What is This Thing Called Global Justice?, Routledge 2017
Books
Michael J. Sandel, Justice: What's the Right Thing to Do?, Penguin Group, 2009 and Kok-Chor Tan, What is This Thing Called Global Justice?, Routledge 2017
Bibliografia
1° modulo: GIUSTIZIA GLOBALE
Beitz , Teorie politiche e relazioni internazionali Dworkin, La virtù sovrana
Dworkin (2), La democrazia è possibile qui? Friedman, Liberi di scegliere
Hayek, La costituzione della libertà
Kant, (1) Fondamenti di metafisica della morale Kant (2) La pace perpetua: uno schizzo filosofico MacIntyre, Dopo la virtù
Mill, Utilitarismo
Miller, Cittadinanza e identità nazionale Mollendorf, Giustizia cosmopolita Moss, Cambiamento climatico e giustizia sociale Nozick, Anarchia, Stato e utopia Nussbaum, Creare capacità
Pettit, Libertà giusta
Pogge, Povertà nel mondo e diritti umani Rawls (1), Una teoria della giustizia
Rawls (2), Liberalismo politico Rawls (3), Il diritto dei popoli Rawls (4), Giustizia come equità
Rothbard, Per una nuova libertà - Il manifesto libertario Sandel (1), La giustizia
Sandel (2), Il liberalismo e i limiti della giustizia Sen, La disuguaglianza riesaminata
Singer (1), Carestia, ricchezza e moralità
Singer (2), Utilitarismo: Una brevissima introduzione Singer (3), Etica pratica
Singer (4), Un mondo unico
Singer (5), La vita che si può salvare Taylor, Philosophical Papers 2 Walzer, Le sfere della giustizia
2° modulo: PENSIERO EUROPEO
Argomento 1 La nascita e il primo sviluppo della democrazia come sistema politico. Tucidide
Atene.
Argomento 2 Inferenza, induzione, deduzione. Il metodo della ricerca scientifica e la nozione di scienza. Cina e Occidente a confronto.
Argomento 3 Il ruolo della religione nella società e la sua competitività nei confronti del pensiero razionale.
Antichi e moderni (Grecia e Iran, Platone e Khomeini).
Argomento 4 Individuo, collettività, comunità: diritti, doveri, obblighi e storia dell'Europa.
Europa.
Argomento 5 Dio, libertà, potere: Il Grande Inquisitore di Fëdor Dostoevskij.
Argomento 6 Le non-cose e l'ordine digitale del mondo.
Bibliography
1st module: GLOBAL JUSTICE
Beitz , Political Theories and International Relations Dworkin, Sovereign Virtue
Dworkin (2), Is Democracy Possible Here? Friedman, Free to Choose
Hayek, The Constitution of Liberty
Kant, (1) Groundwork for the Metaphysics of Morals Kant (2) Perpetual Peace: a Philosophical Sketch MacIntyre, After Virtue
Mill, Utilitarianism
Miller, Citizenship and National Identity Mollendorf, Cosmopolitan Justice Moss, Climate Change and Social Justice Nozick, Anarchy, State and Utopia Nussbaum, Creating capabilities
Pettit, Just Freedom
Pogge, World Poverty and Human Rights Rawls (1), A Theory of Justice
Rawls (2), Political Liberalism Rawls (3), The Law of Peoples Rawls (4), Justice as Fairness
Rothbard, For a New Liberty - The Libertarian Manifesto Sandel (1), Justice
Sandel (2), Liberalism and the Limits of Justice Sen, Inequality Reexamined
Singer (1), Famine, Affluent, and Morality
Singer (2), Utilitarianism: A Very Short Introduction Singer (3), Practical Ethics
Singer (4), One World One
Singer (5), The Life You Can Save Taylor, Philosophical Papers 2 Walzer, Spheres of Justice
2nd module: EUROPEAN THOUGHT
Topic 1 The birth and first development of democracy as a political system. Thucydides’
Athens.
Topic 2 Inference, induction, deduction. The method of scientific research and the notion of science. China and the West, compared.
Topic 3 The role of religion in society and its competitiveness towards rational thought –
Ancients and moderns (Greece and Iran, Plato and Khomeini).
Topic 4 Individual, collectivity, community: rights, duties, obligations and the history of
Europe.
Topic 5 God, Freedom, Power: Fyodor Dostoyevsky’s The Grand Inquisitor
Topic 6 The non-things and the digital order of the world.
Modalità di svolgimento
1° modulo: GIUSTIZIA GLOBALE
Gli studenti sono tenuti a leggere il materiale per ogni lezione e a partecipare a tutte le lezioni.
2° modulo: PENSIERO EUROPEO
Le lezioni frontali, tenute dal professore, saranno la caratteristica principale. Anche la discussione attiva con gli studenti farà parte dell'attività didattica. Agli studenti potrebbe essere chiesto di scrivere brevi saggi non annunciati in classe su argomenti trattati nelle lezioni precedenti. Verrà anche chiesto loro di leggere alcuni materiali in anticipo. La seconda parte del modulo sarà dedicata alla discussione di due argomenti: 1) Il capitolo di Fëdor Dostoevskij intitolato "Il Grande Inquisitore" ne I fratelli Karamazov. Gli studenti sono tenuti a leggere il capitolo in anticipo (si veda la bibliografia qui sotto), in modo da poter seguire gli argomenti presentati durante la lezione e partecipare attivamente alla discussione. 2) La nozione di oggetti digitali come non-cose e il nostro rapporto come soggetti conoscenti con la realtà, il funzionamento della mente umana nella percezione e nella memoria, con interventi in classe dello psichiatra Prof. Alfonso Troisi.
Teaching methods
1st module: GLOBAL JUSTICE
Students are expected to read the material for every class and participate in every lecture.
2nd module: EUROPEAN THOUGHT
Taught class, lectures delivered by the Professor will be the main feature. Active discussion with students will also be part of the teaching activity. Students might be asked to write unannounced short essays in class on topics dealt with in the previous lessons. They will also be asked to read some materials beforehand. The second part of the module will be devoted to a discussion of two topics: 1) Fyodor Dostoyevsky’s chapter called “The Grand Inquisitor” in The Brothers Karamazov. Students are required to read the chapter thoroughly in advance (see bibliography below), in order to be able to follow the arguments presented during the class and actively participate in the discussion. 2) The notion of digital objects as non-things and our relation as knowing subjects to reality, the workings of the human mind in perception and memory, with contributions in class by psychiatrist Prof. Alfonso Troisi.
Regolamento Esame
Primo modulo (6 CFU, metà del voto finale)
Il lavoro di gruppo (requisito A) conta per il 35% del voto del modulo, mentre l'esame finale (requisito B) deve essere svolto individualmente e conta per il 65% del voto del modulo. La frequenza alle lezioni e l'adempimento dei requisiti A e B sono obbligatori. Gli studenti che non frequentano e non partecipano alle attività del corso saranno valutati solo sulla base dell'esame scritto finale.
Gli studenti non frequentanti (studenti con meno dell'80% di presenza in classe) saranno valutati al 100% sull'esame finale scritto.
Secondo modulo (6 CFU, metà del voto finale)
Le modalità d'esame saranno spiegate e discusse con gli studenti durante il corso in tempo utile. Gli studenti che non superano l'esame finale dovranno sostenere un nuovo esame completo in date diverse dell'anno.
La frequenza è obbligatoria. In caso di impedimenti imprevisti che causino l'effettiva impossibilità di frequentare (meno dell'80% di presenza), agli studenti verrà dato del materiale di lettura supplementare e dovranno scrivere un elaborato, oltre all'esame finale.
Attenzione: gli studenti potranno essere presi in considerazione per il primo turno ("appello") dell'esame solo sostenendo entrambi gli esami del modulo, quello del modulo 1 durante la settimana intermedia e quello del modulo 2 alla fine delle lezioni. Gli studenti che non frequentano/passano/accettano il voto del modulo 1 nella settimana di MIDTERM non possono sostenere il primo esame del modulo 2 ma potranno sostenere entrambi gli esami solo nel secondo turno della sessione estiva o della sessione autunnale. Lo studente può rifiutare SOLO il voto finale della media dei due esami. In tal caso, dovrà ripetere l'esame nei turni successivi (appelli) svolgendo nuovamente gli esami di ENTRAMBI i moduli.
Exam Rules
First Module (6 CFU, one half of the final grade)
Group work (requirement A) counts for 35% per cent of the module grade, while the final exam (requirement B) must be done individually and counts for 65% of the module grade. Attendance to the class and together with the fulfillment of A and B requirements are compulsory. Students who do not attend and do not participate in the activity of the class will be evaluated only on the basis of the final written exam.
Non-attending students (students with less than 80% of presence in class) will be assessed 100% on the written final exam.
Second Module (6 CFU, one half of the final grade)
Exam modalities will be explained and discussed with students during the course in due time. Students who fail the final examination will need to give a new complete examination in different exam dates of the year.
Attendance is compulsory. In case of unforeseen hindrances causing actual impossibility to attend (less than 80% presence), students will be given extra reading matter and shall have to write a paper, in addition to the final exam.
Please be aware: students will be able to be considered for the first round (“appello”) grade of the exam only by sustaining BOTH modules’ exams, the exam of module 1 during the MIDTERM week and the exam of module 2 at the end of lectures. Students who do not attend/pass/accept the grade of module 1 in the MIDTERM week cannot sustain the first exam of module 2 but will be able only to sustain both exams in the second round of the Summer session or of the Fall session. The student can reject ONLY the final grade of the average of the 2 exams. If they do that, they will have to retake the exam in the following rounds (appelli) by doing again the exams of BOTH modules.
LORENZO PERILLI
Aggiornato A.A. 2022-2023
Aggiornato A.A. 2022-2023
Course Description
The Course is divided in two modules: European Thought (second module) and Global Justice (first module).
The first module tries to answer to the following question: what do we owe to each other? In looking for plausible answers, we will first study the main contemporary theories of justice, namely, utilitarianism, libertarianism, contractualism and communitarianism which find their roots in the political philosophies of Aristotle, Locke, Hobbes, Hume, Kant, Bentham and Mill. The current political debate in the Western democracies largely reflects these theories and views although the main actors involved do not always have full awareness of it. An inquire into our duties is interested mainly in identifying and justifying those principles of justice that guide our actions and shape and design our institutions. Since the focus of this course is on global justice our concern is to understand how individuals and states ought to conduct themselves in relation to others on the world stage. In particular we will test the theories of justice in relation to issues such as world poverty, global inequalities, immigration and climate change.
The second module aims at providing students with a common background about the origin and development of the most important features peculiar to European thought, and at giving them the intellectual instruments to understand the issues which make Europe different from, or similar to, other cultures. Comparative issues with Chinese thought will also be touched upon. Students will gain knowledge of the foundations and conceptual base of western political systems (democracy), science, law, philosophy, ethics, and other issues, in their mutual relation.
Find more information in the Syllabus
Aggiornato A.A. 2020-2021
Aggiornato A.A. 2020-2021
Course Description
The Course is divided in two modules: European Thought (second module) and Global Justice (first module).
The first module tries to answer to the following question: what do we owe to each other? In looking for plausible answers, we will first study the main contemporary theories of justice, namely, utilitarianism, libertarianism, contractualism and communitarianism which find their roots in the political philosophies of Aristotle, Locke, Hobbes, Hume, Kant, Bentham and Mill. The current political debate in the Western democracies largely reflects these theories and views although the main actors involved do not always have full awareness of it. An inquire into our duties is interested mainly in identifying and justifying those principles of justice that guide our actions and shape and design our institutions. Since the focus of this course is on global justice our concern is to understand how individuals and states ought to conduct themselves in relation to others on the world stage. In particular we will test the theories of justice in relation to issues such as world poverty, global inequalities, immigration and climate change.
The second module aims at providing students with a common background about the origin and development of the most important features peculiar to European thought, and at giving them the intellectual instruments to understand the issues which make Europe different from, or similar to, other cultures. Comparative issues with Chinese thought will also be touched upon. Students will gain knowledge of the foundations and conceptual base of western political systems (democracy), science, law, philosophy, ethics, and other issues, in their mutual relation.
Find more information in the Syllabus