EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso affronta le implicazioni amministrative dell'integrazione europea. Vengono discusse le principali caratteristiche sia dell'amministrazione europea che dell'attività amministrativa (come ad esempio l'organizzazione policentrica, le fonti normative, i procedimenti misti, i rimedi) e, allo stesso tempo, le principali differenze rispetto ai sistemi giuridici nazionali e alle leggi amministrative nazionali.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
L'obiettivo del corso è fornire agli studenti le conoscenze fondamentali su principi e regole che influenzano la regolamentazione amministrativa per gli attori pubblici e privati, al fine di sensibilizzare e criticare diritti, doveri e rimedi disponibili contro l'uso di poteri autoritativi da parte del amministrazione. Il corso intende fornire agli studenti non solo una conoscenza teorica ma anche analitica e pratica del quadro europeo nel campo del diritto amministrativo e commerciale. Un'enfasi particolare è data al rapporto tra le Istituzioni europee da una parte e le entità private, sia i cittadini che le imprese, dall'altra parte. A lungo termine, lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti la visione più matura in merito ai rapporti tra imprese e attori istituzionali nell'Unione europea nel quadro dell'economia sociale di mercato europea, seguita dai più recenti sviluppi giurisprudenziali, in modo da rafforzare quanto già appreso durante il primo ciclo ed essere in grado di applicare questi strumenti in modo innovativo, anche in contesti di ricerca. Il programma include una grande varietà di documenti provenienti da fonti diverse (disposizioni del trattato, estratti dalla normativa UE secondaria, sentenze della CGE, documenti politici, comunicazioni della Commissione, statistiche, documenti di lavoro, articoli selezionati da riviste e riviste scientifiche relative all'UE). Per ogni sessione gli studenti dovranno leggere in anticipo i materiali, per seguire le lezioni in modo proattivo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Le lezioni saranno svolte con la partecipazione attiva degli studenti, ai quali è richiesto di leggere i materiali in anticipo. Gli studenti discuteranno casi e materiali selezionati. I materiali (legislazione, sentenze, saggi dottrinali, ecc.) Possono essere scaricati sul sito web del corso. Il modulo adotta un metodo innovativo, che aiuterà gli studenti a comprendere gli aspetti rilevanti dell'integrazione e delle politiche europee e darà loro la possibilità di applicare le conoscenze acquisite nel mondo del lavoro..
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti non solo una comprensione di questo settore del diritto, ma anche di aumentare la loro capacità di sottoporlo ad analisi critiche legali ed economiche.
Gli studenti avranno la possibilità di prendere parte attivamente alle discussioni, migliorando le loro capacità di dibattito.
L'obiettivo del corso è anche quello di stimolare il loro giudizio indipendente e la capacità di risolvere i problemi e la capacità di svolgere un ruolo attivo nell'economia e nella società attraverso una profonda comprensione del processo decisionale e dei meccanismi che regolano l'attività amministrativa.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Gli studenti saranno incoraggiati ad impegnarsi in discussioni e dovranno preparare ciascuna classe in anticipo. Grazie a questo metodo di insegnamento, gli studenti miglioreranno le loro capacità comunicative e espositive in inglese.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Il corso darà agli studenti competenze competitive nel campo del diritto e della politica europea, fornendo gli strumenti e i modelli fondamentali per la comprensione del sistema istituzionale europeo e la valutazione del ruolo svolto dalle imprese. Verrà fornita una conoscenza dinamica delle politiche dell'UE, grazie a un metodo che incoraggia lo sviluppo di capacità di apprendimento autonomo e attività di ricerca.
I materiali inclusi nel Syllabus renderanno gli studenti capaci di fare agevoli ricerche e di familiarizzare con l'utilizzo e la comprensione dei documenti e delle banche dati relative all'UE.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
The course addresses the administrative implications of European integration. The main features of both European administration and administrative activity (such as, e.g., polycentric organization, normative sources, mixed proceedings, remedies) - and at the same time the main differences vis a vis domestic legal systems and national administrative law - are discussed.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The aim of the course is to provide students with the fundamental knowledge on principles and rules affecting administrative regulation regarding public and private actors, in order to raise awareness and criticisms on rights, duties, and remedies available against the use of authoritative powers by the European administration.
The Course intends to provide students not only with a theoretical but also an analytical and practical knowledge on the European framework in the administrative and the commercial law field.
Special emphasis is given to the relationship between European Institutions on one side, and private entities, both citizens and undertakings, on the other side.
In the long run, the aim of the course is to give to students the most mature insight with regard to the relationships between undertakings and institutional players in the European Union in the framework of the European social market economy, followed by the most recent institutional and jurisprudential developments, so to strengthen what already learned during the first cycle and be able to apply these tools in an innovative way, also in research contexts.
Syllabus includes a great variety of documents from diverse sources (treaty provisions, excerpts from secondary EU law, ECJ judgments, policy papers, Commission Communications, Statistics, working papers, selected articles from scientific EU-related journals and reviews). For each session students will have to read in advance the specific assignments for the relevant topic, in order to follow proactively classes.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Lectures will be carried out with the active participation of students, who are asked to read materials in advance. Students will debate on cases and materials selected. Materials (legislation, rulings, doctrinal essays etc.) may be downloaded on the Course website.
The module adopts an innovative method, which will help students in understanding the relevant aspects of European integration and policies and to will give them the ability to apply their knowledge, in other situations and to actual work in the context of European Institutions and/or National and local public administrations subject to European directives and regulations.
To ensure this, teaching activities will be carried on by the professor by assuring a strong role of students, which will be given in advance materials and readings (judgements, legislation as well as doctrine on the most debated issues). Students will be required to take active part to the discussion in class, by analysing cases and materials selected in advance and collected in the syllabus.
MAKING JUDGEMENTS:
The aim of the course is to provide students not only an understanding of this area of law, but also to raise their ability to subject it to critical legal and economic analysis. Lectures will be carried out with the active participation of students, which will be required to prepare each class in advance: documents (legislation, judgements, doctrine etc.) will be made available through the University website.
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on European issues.
Debates in classes will be highly promoted and also simulation of legal procedures with Administration as well as of judgments will be organised. The debating activities will also stimulate students’ critical thinking. The objective of the course is also to stimulate their independent judgment and capacity in problem solving and capacity to play an active role in the economy and in the society through a deep understanding of the decision making process as well as of the administrative activity.
COMMUNICATION SKILLS:
Lectures will be kept to the minimum and students will be encouraged to engage in discussion. They will be required to prepare each class in advance. Thanks to the innovative teaching method, students will enhance their communication and exhibition skills in English.
LEARNING SKILLS:
The course will give students competitive skills in the field of European law and policy, by providing the instruments and the fundamental models for the understanding of the European institutional system and the evaluation of the role played by undertakings. They will be provided with a dynamic knowledge of EU policies, thanks to a method which encourages the development of autonomous learning skills and research activities.
The materials included in the Syllabus will make students familiar with EU-related documents and resources.
MARTINA CONTICELLI
Prerequisiti
Si tratta di un corso avanzato sul diritto amministrativo e commerciale dell'Unione europea (UE), che presuppone almeno gli elementi di base del diritto dell'UE e, se possibile, un corso preliminare delle istituzioni e delle politiche dell'UE.
Prerequisites
This is an advanced course on the administrative and commercial law of the European Union (EU), which presupposes at least the basic elements of EU law and, if possible, a prior course of EU institutions and policies.
Programma
1.Perché un corso di diritto amministrativo europeo
Caratteristiche della legislazione amministrativa nazionale e modelli di amministrazione europea: diretta contro gestione condivisa
Struttura del corso
Mappatura dello spazio amministrativo europeo
2. Caratteristiche del diritto amministrativo europeo
3. Amministrazione diretta
4. Amministrazione decentrata: il caso delle agenzie
5. Procedure composite
6. Legalità
7. Due process
8. Proporzionalità, imparzialità, principi di trasparenza di buona amministrazione
9. Tutela giurisdizionale
Program
Lecture 1.
Why a course on European Administrative Law
Features of Domestic Administrative Law and models of European Administration: direct v. shared management
Course structure
Mapping the European Administrative Space
Lecture 2. Features of European Administrative Law
Lecture 3. Direct implementation
Lecture 4. Decentralised implementation: the case of Agencies
Lecture 5. Composite procedures
Lecture 6. Legality
Lecture 7. Due process
Lecture 8. Proportionality, impartiality, transparency principles of good administration
Lecture 9. The right to judicial review
LAW IN PRACTICE
Lectures 10-12 Sectorial Enforcement
Competition and regulation
Testi Adottati
Letture e materiali pubblicati sul sito del corso.
Per approfondimento, Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European Administrative Law, 2017
Books
Readings and materials included in the Coutse's website.
For indepht insight, Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European Administrative Law, 2017
Bibliografia
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Bibliography
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Modalità di svolgimento
Agli studenti sarà richiesto di preparare ciascuna classe in anticipo utilizzando i materiali inclusi nel Reader e saranno incoraggiati a prendere attivamente parte alle discussioni. Gli studenti avranno la possibilità di avere una discussione aperta e interattiva, migliorando le loro capacità di dibattito e stimolando la loro visione critica sulle questioni europee.
Teaching methods
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on European issues.
Regolamento Esame
Struttura dell'esame
La prova scritta è strutturata come una domanda aperta. Per superare la prova orale è richiesto un voto minimo (18/30).
Seguirà la prova orale.
Si fa riferimento generale al regolamento del corso EEBL in materia di esami.
Il peso
Prova finale: scritta e orale (50%; 50%). Verrà presa in considerazione anche la partecipazione alle lezioni.
Criteri per la valutazione degli studenti
L'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e l'autonomia di giudizio. Vengono inoltre valutate le proprietà linguistiche e la chiarezza di presentazione, in conformità con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e comprensione); 2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione; 3. Esprimere giudizi; 4. Capacità di apprendimento; 5: Abilità comunicative.
Voti (su una scala di 30)
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e profonda comprensione degli argomenti. Ottime capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
27-29: Conoscenza e comprensione complete degli argomenti; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio tecnico/appropriato
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
21-23: Conoscenza e comprensione di routine degli argomenti; Capacità di correggere analisi e sintesi con argomentazioni logiche sufficientemente coerenti e linguaggio tecnico/appropriato
18-20: sufficiente conoscenza e comprensione degli argomenti con possibili generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio tecnico/inappropriato
Non superato: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; capacità di analisi e sintesi limitate, generalizzazioni frequenti e capacità critiche e di giudizio limitate, gli argomenti sono presentati in modo incoerente e con un linguaggio inappropriato.
Exam Rules
Exam Structure
The written exam is structured as one open-ended question. A minimum grade (18/30) is required to pass to the oral exam.
The oral exam will follow.
General reference is made to the EEBL course's rules about exams.
Weight
Final exam: written and oral (50%; 50%). Participation in classes will be also taken into account.
Criteria for students assessment
The exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment. Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding); 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3 . Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
Grades (on a scale of 30)
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good skills of analysis and synthesis with arguments expressed in a rigorous way but with a language that is not always appropriate / technical.
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate / technical language
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language
Not passed: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the topics are presented in an inconsistent way and with inappropriate language.
MARCO MACCHIA
Prerequisiti
Si tratta di un corso avanzato sul diritto amministrativo e commerciale dell'Unione europea
(UE), che presuppone almeno gli elementi di base del diritto dell'UE e, se possibile, un
corso preliminare delle istituzioni e delle politiche dell'UE.
Prerequisites
This is an advanced course on the administrative and commercial law of the European
Union (EU), which presupposes at least the basic elements of EU law and, if possible, a
prior course of EU institutions and policies.
Programma
1.Perché un corso di diritto amministrativo europeo
Caratteristiche della legislazione amministrativa nazionale e modelli di amministrazione
europea: diretta contro gestione condivisa
Struttura del corso
Mappatura dello spazio amministrativo europeo
2. Caratteristiche del diritto amministrativo europeo
3. Amministrazione diretta
4. Amministrazione decentrata: il caso delle agenzie
5. Procedure composite
6. Legalità
7. Due process
8. Proporzionalità, imparzialità, principi di trasparenza di buona amministrazione
9. Tutela giurisdizionale
Program
Lecture 1.
Why a course on European Administrative Law
Features of Domestic Administrative Law and models of European Administration: direct v.
shared management
Course structure
Mapping the European Administrative Space
Lecture 2. Features of European Administrative Law
Lecture 3. Direct implementation
Lecture 4. Decentralised implementation: the case of Agencies
Lecture 5. Composite procedures
Lecture 6. Legality
Lecture 7. Due process
Lecture 8. Proportionality, impartiality, transparency principles of good administration
Lecture 9. The right to judicial review
LAW IN PRACTICE
Lectures 10-12 Sectorial Enforcement
Competition and regulation
Testi Adottati
Letture e materiali pubblicati sul sito del corso.
Per approfondimento, Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European
Administrative Law, 2017
Books
Readings and materials included in the Coutse's website.
For indepht insight, Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European
Administrative Law, 2017
Bibliografia
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University
Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest
edition
Bibliography
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University
Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest
edition
Modalità di svolgimento
Agli studenti sarà richiesto di preparare ciascuna classe in anticipo utilizzando i materiali
inclusi nel Reader e saranno incoraggiati a prendere attivamente parte alle discussioni. Gli
studenti avranno la possibilità di avere una discussione aperta e interattiva, migliorando le
loro capacità di dibattito e stimolando la loro visione critica sulle questioni europee.
Teaching methods
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in
the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are
the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive
discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on
European issues.
Regolamento Esame
Struttura dell'esame
La prova scritta è strutturata come una domanda aperta. Per superare la prova orale è
richiesto un voto minimo (18/30).
Seguirà la prova orale.
Si fa riferimento generale al regolamento del corso EEBL in materia di esami.
Il peso
Prova finale: scritta e orale (50%; 50%). Verrà presa in considerazione anche la
partecipazione alle lezioni.
Criteri per la valutazione degli studenti
L'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le
conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la
capacità analitica e l'autonomia di giudizio. Vengono inoltre valutate le proprietà linguistiche
e la chiarezza di presentazione, in conformità con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e
comprensione); 2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione; 3. Esprimere giudizi;
4. Capacità di apprendimento; 5: Abilità comunicative.
Voti (su una scala di 30)
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e profonda comprensione degli argomenti. Ottime
capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e
con linguaggio tecnico appropriato.
27-29: Conoscenza e comprensione complete degli argomenti; notevoli capacità di analisi e
sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio
tecnico/appropriato
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e
sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre
appropriato/tecnico.
21-23: Conoscenza e comprensione di routine degli argomenti; Capacità di correggere
analisi e sintesi con argomentazioni logiche sufficientemente coerenti e linguaggio
tecnico/appropriato
18-20: sufficiente conoscenza e comprensione degli argomenti con possibili
generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di
giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio
tecnico/inappropriato
Non superato: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli
argomenti; capacità di analisi e sintesi limitate, generalizzazioni frequenti e capacità critiche
e di giudizio limitate, gli argomenti sono presentati in modo incoerente e con un linguaggio
inappropriato.
Exam Rules
Exam Structure
The written exam is structured as one open-ended question. A minimum grade (18/30) is
required to pass to the oral exam.
The oral exam will follow.
General reference is made to the EEBL course's rules about exams.
Weight
Final exam: written and oral (50%; 50%). Participation in classes will be also taken into
account.
Criteria for students assessment
The exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the
knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the
analytical ability and the autonomy of judgment. Furthermore, language properties and
clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1.
Knowledge and understanding); 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3 .
Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
Grades (on a scale of 30)
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent
skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original
way and with appropriate technical language.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of
analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with
appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good skills of analysis and
synthesis with arguments expressed in a rigorous way but with a language that is not
always appropriate / technical.
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and
synthesis with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate / technical
language
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible
generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy
of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with
inappropriate / technical language
Not passed: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and
understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent
generalizations and limited critical and judgment skills, the topics are presented in an
inconsistent way and with inappropriate language.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
RISULTATI DI APPRENDIMENTO: Il corso affronta le implicazioni amministrative dell'integrazione europea. Vengono discusse le principali caratteristiche sia dell'amministrazione europea che dell'attività amministrativa (come ad esempio l'organizzazione policentrica, le fonti normative, i procedimenti misti, i rimedi) e, allo stesso tempo, le principali differenze rispetto ai sistemi giuridici nazionali e alle leggi amministrative nazionali.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
L'obiettivo del corso è fornire agli studenti le conoscenze fondamentali su principi e regole che influenzano la regolamentazione amministrativa per gli attori pubblici e privati, al fine di sensibilizzare e criticare diritti, doveri e rimedi disponibili contro l'uso di poteri autoritativi da parte del amministrazione. Il corso intende fornire agli studenti non solo una conoscenza teorica ma anche analitica e pratica del quadro europeo nel campo del diritto amministrativo e commerciale. Un'enfasi particolare è data al rapporto tra le Istituzioni europee da una parte e le entità private, sia i cittadini che le imprese, dall'altra parte. A lungo termine, lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti la visione più matura in merito ai rapporti tra imprese e attori istituzionali nell'Unione europea nel quadro dell'economia sociale di mercato europea, seguita dai più recenti sviluppi giurisprudenziali, in modo da rafforzare quanto già appreso durante il primo ciclo ed essere in grado di applicare questi strumenti in modo innovativo, anche in contesti di ricerca. Il programma include una grande varietà di documenti provenienti da fonti diverse (disposizioni del trattato, estratti dalla normativa UE secondaria, sentenze della CGE, documenti politici, comunicazioni della Commissione, statistiche, documenti di lavoro, articoli selezionati da riviste e riviste scientifiche relative all'UE). Per ogni sessione gli studenti dovranno leggere in anticipo i materiali, per seguire le lezioni in modo proattivo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Le lezioni saranno svolte con la partecipazione attiva degli studenti, ai quali è richiesto di leggere i materiali in anticipo. Gli studenti discuteranno casi e materiali selezionati. I materiali (legislazione, sentenze, saggi dottrinali, ecc.) Possono essere scaricati sul sito web del corso. Il modulo adotta un metodo innovativo, che aiuterà gli studenti a comprendere gli aspetti rilevanti dell'integrazione e delle politiche europee e darà loro la possibilità di applicare le conoscenze acquisite nel mondo del lavoro..
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti non solo una comprensione di questo settore del diritto, ma anche di aumentare la loro capacità di sottoporlo ad analisi critiche legali ed economiche.
Gli studenti avranno la possibilità di prendere parte attivamente alle discussioni, migliorando le loro capacità di dibattito.
L'obiettivo del corso è anche quello di stimolare il loro giudizio indipendente e la capacità di risolvere i problemi e la capacità di svolgere un ruolo attivo nell'economia e nella società attraverso una profonda comprensione del processo decisionale e dei meccanismi che regolano l'attività amministrativa.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Gli studenti saranno incoraggiati ad impegnarsi in discussioni e dovranno preparare ciascuna classe in anticipo. Grazie a questo metodo di insegnamento, gli studenti miglioreranno le loro capacità comunicative e espositive in inglese.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Il corso darà agli studenti competenze competitive nel campo del diritto e della politica europea, fornendo gli strumenti e i modelli fondamentali per la comprensione del sistema istituzionale europeo e la valutazione del ruolo svolto dalle imprese. Verrà fornita una conoscenza dinamica delle politiche dell'UE, grazie a un metodo che incoraggia lo sviluppo di capacità di apprendimento autonomo e attività di ricerca.
I materiali inclusi nel Syllabus renderanno gli studenti capaci di fare agevoli ricerche e di familiarizzare con l'utilizzo e la comprensione dei documenti e delle banche dati relative all'UE.
Learning Objectives
EARNING OUTCOMES:
The course addresses the administrative implications of European integration. The main features of both European administration and administrative activity (such as, e.g., polycentric organization, normative sources, mixed proceedings, remedies) - and at the same time the main differences vis a vis domestic legal systems and national administrative law - are discussed.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The aim of the course is to provide students with the fundamental knowledge on principles and rules affecting administrative regulation regarding public and private actors, in order to raise awareness and criticisms on rights, duties, and remedies available against the use of authoritative powers by the European administration.
The Course intends to provide students not only with a theoretical but also an analytical and practical knowledge on the European framework in the administrative and the commercial law field.
Special emphasis is given to the relationship between European Institutions on one side, and private entities, both citizens and undertakings, on the other side.
In the long run, the aim of the course is to give to students the most mature insight with regard to the relationships between undertakings and institutional players in the European Union in the framework of the European social market economy, followed by the most recent institutional and jurisprudential developments, so to strengthen what already learned during the first cycle and be able to apply these tools in an innovative way, also in research contexts.
Syllabus includes a great variety of documents from diverse sources (treaty provisions, excerpts from secondary EU law, ECJ judgments, policy papers, Commission Communications, Statistics, working papers, selected articles from scientific EU-related journals and reviews). For each session students will have to read in advance the specific assignments for the relevant topic, in order to follow proactively classes.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Lectures will be carried out with the active participation of students, who are asked to read materials in advance. Students will debate on cases and materials selected. Materials (legislation, rulings, doctrinal essays etc.) may be downloaded on the Course website.
The module adopts an innovative method, which will help students in understanding the relevant aspects of European integration and policies and to will give them the ability to apply their knowledge, in other situations and to actual work in the context of European Institutions and/or National and local public administrations subject to European directives and regulations.
To ensure this, teaching activities will be carried on by the professor by assuring a strong role of students, which will be given in advance materials and readings (judgements, legislation as well as doctrine on the most debated issues). Students will be required to take active part to the discussion in class, by analysing cases and materials selected in advance and collected in the syllabus.
MAKING JUDGEMENTS:
The aim of the course is to provide students not only an understanding of this area of law, but also to raise their ability to subject it to critical legal and economic analysis. Lectures will be carried out with the active participation of students, which will be required to prepare each class in advance: documents (legislation, judgements, doctrine etc.) will be made available through the University website.
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on European issues.
Debates in classes will be highly promoted and also simulation of legal procedures with Administration as well as of judgments will be organised. The debating activities will also stimulate students’ critical thinking. The objective of the course is also to stimulate their independent judgment and capacity in problem solving and capacity to play an active role in the economy and in the society through a deep understanding of the decision making process as well as of the administrative activity.
COMMUNICATION SKILLS:
Lectures will be kept to the minimum and students will be encouraged to engage in discussion. They will be required to prepare each class in advance. Thanks to the innovative teaching method, students will enhance their communication and exhibition skills in English.
LEARNING SKILLS:
The course will give students competitive skills in the field of European law and policy, by providing the instruments and the fundamental models for the understanding of the European institutional system and the evaluation of the role played by undertakings. They will be provided with a dynamic knowledge of EU policies, thanks to a method which encourages the development of autonomous learning skills and research activities.
The materials included in the Syllabus will make students familiar with EU-related documents and resources.
Prerequisiti
Si tratta di un corso avanzato sul diritto amministrativo e commerciale dell'Unione europea (UE), che presuppone almeno gli elementi di base del diritto dell'UE e, se possibile, un corso preliminare delle istituzioni e delle politiche dell'UE.
Prerequisites
This is an advanced course on the administrative and commercial law of the European Union (EU), which presupposes at least the basic elements of EU law and, if possible, a prior course of EU institutions and policies.
Programma
1.Perché un corso di diritto amministrativo europeo
Caratteristiche della legislazione amministrativa nazionale e modelli di amministrazione europea: diretta contro gestione condivisa
Struttura del corso
Mappatura dello spazio amministrativo europeo
2. Caratteristiche del diritto amministrativo europeo
3. Amministrazione diretta
4. Amministrazione decentrata: il caso delle agenzie
5. Procedure composite
6. Legalità
7. Due process
8. Proporzionalità, imparzialità, principi di trasparenza di buona amministrazione
9. Tutela giurisdizionale
Program
Lecture 1.
Why a course on European Administrative Law
Features of Domestic Administrative Law and models of European Administration: direct v. shared management
Course structure
Mapping the European Administrative Space
Lecture 2. Features of European Administrative Law
Lecture 3. Direct implementation
Lecture 4. Decentralised implementation: the case of Agencies
Lecture 5. Composite procedures
Lecture 6. Legality
Lecture 7. Due process
Lecture 8. Proportionality, impartiality, transparency principles of good administration
Lecture 9. The right to judicial review
LAW IN PRACTICE
Lectures 10-12 Sectorial Enforcement
Competition and regulation
Testi Adottati
Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European Administrative Law, 2017
Letture e materiali pubblicati sul sito del corso per gli studenti frequentanti.
Books
Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European Administrative Law, 2017
Readings and materials included in the Coutse's website for students attending classes.
Bibliografia
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Bibliography
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Modalità di svolgimento
Agli studenti sarà richiesto di preparare ciascuna classe in anticipo utilizzando i materiali inclusi nel Reader e saranno incoraggiati a prendere attivamente parte alle discussioni. Gli studenti avranno la possibilità di avere una discussione aperta e interattiva, migliorando le loro capacità di dibattito e stimolando la loro visione critica sulle questioni europee.
Teaching methods
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on European issues.
Regolamento Esame
Struttura dell'esame
La prova scritta è strutturata come una domanda aperta. Per superare la prova orale è richiesto un voto minimo (18/30).
Seguirà la prova orale.
Si fa riferimento generale al regolamento del corso EEBL in materia di esami.
Il peso
Prova finale: scritta e orale (50%; 50%). Verrà presa in considerazione anche la partecipazione alle lezioni.
Criteri per la valutazione degli studenti
L'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e l'autonomia di giudizio. Vengono inoltre valutate le proprietà linguistiche e la chiarezza di presentazione, in conformità con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e comprensione); 2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione; 3. Esprimere giudizi; 4. Capacità di apprendimento; 5: Abilità comunicative.
Voti (su una scala di 30)
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e profonda comprensione degli argomenti. Ottime capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
27-29: Conoscenza e comprensione complete degli argomenti; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio tecnico/appropriato
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
21-23: Conoscenza e comprensione di routine degli argomenti; Capacità di correggere analisi e sintesi con argomentazioni logiche sufficientemente coerenti e linguaggio tecnico/appropriato
18-20: sufficiente conoscenza e comprensione degli argomenti con possibili generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio tecnico/inappropriato
Non superato: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; capacità di analisi e sintesi limitate, generalizzazioni frequenti e capacità critiche e di giudizio limitate, gli argomenti sono presentati in modo incoerente e con un linguaggio inappropriato.
Exam Rules
Exam Structure
The written exam is structured as one open-ended question. A minimum grade (18/30) is required to pass to the oral exam.
The oral exam will follow.
General reference is made to the EEBL course's rules about exams.
Weight
Final exam: written and oral (50%; 50%). Participation in classes will be also taken into account.
Criteria for students assessment
The exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment. Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding); 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3 . Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
Grades (on a scale of 30)
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good skills of analysis and synthesis with arguments expressed in a rigorous way but with a language that is not always appropriate / technical.
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate / technical language
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language
Not passed: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the topics are presented in an inconsistent way and with inappropriate language.
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
RISULTATI DI APPRENDIMENTO: Il corso affronta le implicazioni amministrative dell'integrazione europea. Vengono discusse le principali caratteristiche sia dell'amministrazione europea che dell'attività amministrativa (come ad esempio l'organizzazione policentrica, le fonti normative, i procedimenti misti, i rimedi) e, allo stesso tempo, le principali differenze rispetto ai sistemi giuridici nazionali e alle leggi amministrative nazionali.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
L'obiettivo del corso è fornire agli studenti le conoscenze fondamentali su principi e regole che influenzano la regolamentazione amministrativa per gli attori pubblici e privati, al fine di sensibilizzare e criticare diritti, doveri e rimedi disponibili contro l'uso di poteri autoritativi da parte del amministrazione. Il corso intende fornire agli studenti non solo una conoscenza teorica ma anche analitica e pratica del quadro europeo nel campo del diritto amministrativo e commerciale. Un'enfasi particolare è data al rapporto tra le Istituzioni europee da una parte e le entità private, sia i cittadini che le imprese, dall'altra parte. A lungo termine, lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti la visione più matura in merito ai rapporti tra imprese e attori istituzionali nell'Unione europea nel quadro dell'economia sociale di mercato europea, seguita dai più recenti sviluppi giurisprudenziali, in modo da rafforzare quanto già appreso durante il primo ciclo ed essere in grado di applicare questi strumenti in modo innovativo, anche in contesti di ricerca. Il programma include una grande varietà di documenti provenienti da fonti diverse (disposizioni del trattato, estratti dalla normativa UE secondaria, sentenze della CGE, documenti politici, comunicazioni della Commissione, statistiche, documenti di lavoro, articoli selezionati da riviste e riviste scientifiche relative all'UE). Per ogni sessione gli studenti dovranno leggere in anticipo i materiali, per seguire le lezioni in modo proattivo.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Le lezioni saranno svolte con la partecipazione attiva degli studenti, ai quali è richiesto di leggere i materiali in anticipo. Gli studenti discuteranno casi e materiali selezionati. I materiali (legislazione, sentenze, saggi dottrinali, ecc.) Possono essere scaricati sul sito web del corso. Il modulo adotta un metodo innovativo, che aiuterà gli studenti a comprendere gli aspetti rilevanti dell'integrazione e delle politiche europee e darà loro la possibilità di applicare le conoscenze acquisite nel mondo del lavoro..
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti non solo una comprensione di questo settore del diritto, ma anche di aumentare la loro capacità di sottoporlo ad analisi critiche legali ed economiche.
Gli studenti avranno la possibilità di prendere parte attivamente alle discussioni, migliorando le loro capacità di dibattito.
L'obiettivo del corso è anche quello di stimolare il loro giudizio indipendente e la capacità di risolvere i problemi e la capacità di svolgere un ruolo attivo nell'economia e nella società attraverso una profonda comprensione del processo decisionale e dei meccanismi che regolano l'attività amministrativa.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Gli studenti saranno incoraggiati ad impegnarsi in discussioni e dovranno preparare ciascuna classe in anticipo. Grazie a questo metodo di insegnamento, gli studenti miglioreranno le loro capacità comunicative e espositive in inglese.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Il corso darà agli studenti competenze competitive nel campo del diritto e della politica europea, fornendo gli strumenti e i modelli fondamentali per la comprensione del sistema istituzionale europeo e la valutazione del ruolo svolto dalle imprese. Verrà fornita una conoscenza dinamica delle politiche dell'UE, grazie a un metodo che incoraggia lo sviluppo di capacità di apprendimento autonomo e attività di ricerca.
I materiali inclusi nel Syllabus renderanno gli studenti capaci di fare agevoli ricerche e di familiarizzare con l'utilizzo e la comprensione dei documenti e delle banche dati relative all'UE.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
The course addresses the administrative implications of European integration. The main features of both European administration and administrative activity (such as, e.g., polycentric organization, normative sources, mixed proceedings, remedies) - and at the same time the main differences vis a vis domestic legal systems and national administrative law - are discussed.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The aim of the course is to provide students with the fundamental knowledge on principles and rules affecting administrative regulation regarding public and private actors, in order to raise awareness and criticisms on rights, duties, and remedies available against the use of authoritative powers by the European administration.
The Course intends to provide students not only with a theoretical but also an analytical and practical knowledge on the European framework in the administrative and the commercial law field.
Special emphasis is given to the relationship between European Institutions on one side, and private entities, both citizens and undertakings, on the other side.
In the long run, the aim of the course is to give to students the most mature insight with regard to the relationships between undertakings and institutional players in the European Union in the framework of the European social market economy, followed by the most recent institutional and jurisprudential developments, so to strengthen what already learned during the first cycle and be able to apply these tools in an innovative way, also in research contexts.
Syllabus includes a great variety of documents from diverse sources (treaty provisions, excerpts from secondary EU law, ECJ judgments, policy papers, Commission Communications, Statistics, working papers, selected articles from scientific EU-related journals and reviews). For each session students will have to read in advance the specific assignments for the relevant topic, in order to follow proactively classes.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Lectures will be carried out with the active participation of students, who are asked to read materials in advance. Students will debate on cases and materials selected. Materials (legislation, rulings, doctrinal essays etc.) may be downloaded on the Course website.
The module adopts an innovative method, which will help students in understanding the relevant aspects of European integration and policies and to will give them the ability to apply their knowledge, in other situations and to actual work in the context of European Institutions and/or National and local public administrations subject to European directives and regulations.
To ensure this, teaching activities will be carried on by the professor by assuring a strong role of students, which will be given in advance materials and readings (judgements, legislation as well as doctrine on the most debated issues). Students will be required to take active part to the discussion in class, by analysing cases and materials selected in advance and collected in the syllabus.
MAKING JUDGEMENTS:
The aim of the course is to provide students not only an understanding of this area of law, but also to raise their ability to subject it to critical legal and economic analysis. Lectures will be carried out with the active participation of students, which will be required to prepare each class in advance: documents (legislation, judgements, doctrine etc.) will be made available through the University website.
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on European issues.
Debates in classes will be highly promoted and also simulation of legal procedures with Administration as well as of judgments will be organised. The debating activities will also stimulate students’ critical thinking. The objective of the course is also to stimulate their independent judgment and capacity in problem solving and capacity to play an active role in the economy and in the society through a deep understanding of the decision making process as well as of the administrative activity.
COMMUNICATION SKILLS:
Lectures will be kept to the minimum and students will be encouraged to engage in discussion. They will be required to prepare each class in advance. Thanks to the innovative teaching method, students will enhance their communication and exhibition skills in English.
LEARNING SKILLS:
The course will give students competitive skills in the field of European law and policy, by providing the instruments and the fundamental models for the understanding of the European institutional system and the evaluation of the role played by undertakings. They will be provided with a dynamic knowledge of EU policies, thanks to a method which encourages the development of autonomous learning skills and research activities.
The materials included in the Syllabus will make students familiar with EU-related documents and resources.
Prerequisiti
Si tratta di un corso avanzato sul diritto amministrativo e commerciale dell'Unione europea (UE), che presuppone almeno gli elementi di base del diritto dell'UE e, se possibile, un corso preliminare delle istituzioni e delle politiche dell'UE.
Prerequisites
This is an advanced course on the administrative and commercial law of the European Union (EU), which presupposes at least the basic elements of EU law and, if possible, a prior course of EU institutions and policies.
Programma
1.Perché un corso di diritto amministrativo europeo
Caratteristiche della legislazione amministrativa nazionale e modelli di amministrazione europea: diretta contro gestione condivisa
Struttura del corso
Mappatura dello spazio amministrativo europeo
2. Caratteristiche del diritto amministrativo europeo
3. Amministrazione diretta
4. Amministrazione decentrata: il caso delle agenzie
5. Procedure composite
6. Legalità
7. Due process
8. Proporzionalità, imparzialità, principi di trasparenza di buona amministrazione
9. Tutela giurisdizionale
Program
Lecture 1.
Why a course on European Administrative Law
Features of Domestic Administrative Law and models of European Administration: direct v. shared management
Course structure
Mapping the European Administrative Space
Lecture 2. Features of European Administrative Law
Lecture 3. Direct implementation
Lecture 4. Decentralised implementation: the case of Agencies
Lecture 5. Composite procedures
Lecture 6. Legality
Lecture 7. Due process
Lecture 8. Proportionality, impartiality, transparency principles of good administration
Lecture 9. The right to judicial review
LAW IN PRACTICE
Lectures 10-12 Sectorial Enforcement
Competition and regulation
Testi Adottati
Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European Administrative Law, 2017
Books
Harlow, Leino della Cananea, Research Handbook on European Administrative Law, 2017
Bibliografia
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Bibliography
Craig P., EU Administrative Law, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Chalmers D., Davies G., Monti G., EU Law. Texts and materials, Cambridge University Press, Cambridge, latest edition
Paul Craig and Gráinne de Búrca, EU Law. Text, Cases, and Materials, latest edition
Recommended
Rudden and Wyatt’s EU Treaties & Legislation, Oxford University Press, Oxford, latest edition
Modalità di svolgimento
Agli studenti sarà richiesto di preparare ciascuna classe in anticipo utilizzando i materiali inclusi nel Reader e saranno incoraggiati a prendere attivamente parte alle discussioni. Gli studenti avranno la possibilità di avere una discussione aperta e interattiva, migliorando le loro capacità di dibattito e stimolando la loro visione critica sulle questioni europee.
Teaching methods
Students will be required to prepare each class in advance using the materials included in the Reader and they will be encouraged to take active part to the discussions, which are the core of the lectures. Students will have the possibility to have an open and interactive discussion, improving their debating capacity and stimulating their critical vision on European issues.
Regolamento Esame
Struttura dell'esame
La prova scritta è strutturata come una domanda aperta. Per superare la prova orale è richiesto un voto minimo (18/30).
Seguirà la prova orale.
Si fa riferimento generale al regolamento del corso EEBL in materia di esami.
Il peso
Prova finale: scritta e orale (50%; 50%). Verrà presa in considerazione anche la partecipazione alle lezioni.
Criteri per la valutazione degli studenti
L'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e l'autonomia di giudizio. Vengono inoltre valutate le proprietà linguistiche e la chiarezza di presentazione, in conformità con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e comprensione); 2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione; 3. Esprimere giudizi; 4. Capacità di apprendimento; 5: Abilità comunicative.
Voti (su una scala di 30)
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e profonda comprensione degli argomenti. Ottime capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
27-29: Conoscenza e comprensione complete degli argomenti; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio tecnico/appropriato
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
21-23: Conoscenza e comprensione di routine degli argomenti; Capacità di correggere analisi e sintesi con argomentazioni logiche sufficientemente coerenti e linguaggio tecnico/appropriato
18-20: sufficiente conoscenza e comprensione degli argomenti con possibili generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio tecnico/inappropriato
Non superato: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; capacità di analisi e sintesi limitate, generalizzazioni frequenti e capacità critiche e di giudizio limitate, gli argomenti sono presentati in modo incoerente e con un linguaggio inappropriato.
Exam Rules
Exam Structure
The written exam is structured as one open-ended question. A minimum grade (18/30) is required to pass to the oral exam.
The oral exam will follow.
General reference is made to the EEBL course's rules about exams.
Weight
Final exam: written and oral (50%; 50%). Participation in classes will be also taken into account.
Criteria for students assessment
The exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment. Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding); 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3 . Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
Grades (on a scale of 30)
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good skills of analysis and synthesis with arguments expressed in a rigorous way but with a language that is not always appropriate / technical.
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate / technical language
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language
Not passed: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the topics are presented in an inconsistent way and with inappropriate language.