EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Questo corso mira a presentare agli studenti i problemi e le sfide che le organizzazioni devono affrontare nell'ambiente competitivo di oggi. Il programma prevede una panoramica sull'evoluzione del Pensiero del Management, sottolineando il ruolo delle pressioni istituzionali nell'ambiente globale sulle dinamiche organizzative e gestionali. Particolare enfasi è posta sulla comprensione delle modalità di sviluppo delle Strategie di Business, nell'ottica dell'Innovazione per la Sostenibilità e del Value Chain Management. A questo proposito, sarà chiaramente considerato il ruolo dell’Advanced Information Technology. Il corso si concentrerà anche sul ruolo delle metriche nel Controllo e Cambiamento Organizzativo .Questa tipo di conoscenza fornisce agli studenti una panoramica delle esigenze poste al management in un contesto lavorativo fortemente dinamico. In dettaglio, gli obiettivi formativi sono:
• Comprendere e valutare il ruolo delle imprese nei processi di trasformazione quale la transizione ecologica e digitale
• Comprendere e analizzare le pressioni delle parti interessate nell'ambiente globale
• Comprendere e valutare le strategie aziendali
• Riconoscere il ruolo dell'innovazione nello sviluppo di modelli di business, prodotti e servizi
• Comprendere e riconoscere il ruolo della gestione delle informazioni e delle tecnologie nei cambiamenti inter e intra organizzativi
• Comprendere e riconoscere il ruolo della collaborazione per la creazione di valore lungo la catena del valore
• Comprendere, valutare e analizzare il ruolo delle metriche nel monitoraggio, controllo e miglioramento delle performance a favore della resilienza del business
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Conoscere e Comprendere le problematiche gestionali nelle dinamiche organizzative con un focus sugli aspetti e strumenti che sono particolarmente rilevanti nei processi trasformativi a livello di sistema e che richiedono una loro visione avanzata.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Saper utilizzare gli strumenti e gli approcci gestionali nei processi decisionali, con un focus sulla trasformazione sostenibile e innovativa.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Saper identificare e valutare l’adeguatezza delle strategie delle imprese rispetto alle sfide poste dalla complessità tanto a livello di mercato che di sistema.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Rafforzare le capacità comunicative grazie all'apprendimento collaborativo, ai lavori di gruppo e alle presentazioni svolte in classe.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
This course aims to introduce students to the issues and challenges facing organisations in today's competitive business environment. The programme includes an overview on the evolution of Management Though by emphasizing the role of Institutional pressures in the Global Environment on organizational and management dynamics. A particular emphasis is placed on understanding how to develop Business Strategies, with a view on Innovation for Sustainability and Value Chain Management. With regard to that, the role of Advanced Information Technology will be clearly considered. The course will focus also on the role of metrics in Organizational Control and Change. This knowledge provides the students with an insight into the demands placed on management in today’s dynamic work environment.
In particular, expected learning outcomes are to:
• Understand and Evaluate the Role of Businesses in transformative processes, as the ecological and digital transition
• Understand and Analyse stakeholders’ pressures in the Global Environment
• Understand and Evaluate Business Strategies
• Recognize the role of Innovation in developing business models, products and services
• Understand and Recognize the role of Information management and Technologies in inter and intra organizational changes
• Understand and Recognize the role of collaboration for creating value along the Value Chain
• Understand, Evaluate and Analyse the role of metrics in monitoring, controlling and improving performances in favour of Business Resilience and Sustainability
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowing and Understanding management issues in organizational dynamics with a focus on aspects and tools that are particularly relevant in transformative processes at system level and require an advanced vision of them.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowing how to use management instruments and approaches in decision making processes, with a focus on Sustainable and Innovative transformation.
MAKING JUDGEMENTS:
Knowing how to identify and evaluate the capacity of businesses’ strategies to face with complexity at market and system levels.
COMMUNICATION SKILLS:
Strengthening communication skills thanks to collaborative learning, work group and in class presentations.
LEARNING SKILLS:
Rafforzare il pensiero critico, il pensiero creativo, la comunicazione e la collaborazione.
Prerequisiti
Nessun PrerequisitoNo
Prerequisites
Pre-requisites
Programma
Modulo 1: Introduzione al management. L’importanza del contesto esterno per lo sviluppo delle strategie di business (12 ore)
Questo primo modulo introduce i concetti fondamentali del management, l’evoluzione del pensiero manageriale e la comprensione del global environment, con particolare riferimento alla institutional theory, alla stakeholder theory e allo stakeholder management. Particolare attenzione verrà data alle modalità con cui un’organizzazione individua i propri stakeholder, agli strumenti per la loro gestione e alle modalità per comprendere e anticipare le tendenze che si attivano nel sistema di riferimento, tanto a livello politico che di mercato, al fine di integrare le strategie del business e rafforzare la capacità delle organizzazioni di generare valore sostenibile e condiviso.
Questo modulo include una lezione di introduzione, in cui verrà fornita una panoramica dell’intero corso, verranno spiegati e assegnati i lavori di gruppo e il lavoro individuale, verrà descritto puntualmente l’esame finale e le modalità di valutazione per studenti e studentesse frequentanti e non frequentanti.
Modulo 2: Strategia aziendale e innovazione (12 ore)
Il concetto di strategia di business, verrà, in questo modulo, analizzato e discusso a partire dagli aspetti definitori fino a focalizzare le sfide di una innovazione sostenibile dei modelli di business. Verranno studiati diversi tipi di strategie e di modelli di business, al fine di comprendere la capacità di rispondere alle sfide contemporanee. In stretta connessione con tali aspetti, verranno presentati e discussi il concetto di supply chain, di value chain e di value network e verrà evidenziata l’importanza della creazione di valore sui tre assi della sostenibilità in una logica sistemica.
L’innovazione e la gestione dell’innovazione, secondo le sue diverse declinazioni, rappresentano l’altro pilastro del secondo modulo. Verrà approfondito, in tale ambito, il ruolo delle nuove tecnologie e della trasformazione digitale, a supporto delle performance aziendali e della raccolta e dello scambio di informazioni tracciabili, attendibili, chiare e replicabili, fondamentali presupposti per la creazione e la co-creazione di valore sostenibile.
Modulo 3: Organizzazione e Controllo (12 ore)
Il terzo modulo ha come focus principali il controllo organizzativo e la gestione del cambiamento. Il quality management verrà introdotto e ne verrà chiarito il ruolo rispetto alle tematiche di sostenibilità. Anche la gestione del cambiamento verrà introdotta, per poi evidenziarne l’importanza nei processi di innovazione e di innovazione per la sostenibilità. Stesso dicasi per la gestione delle performance, di cui saranno letti i contorni generali per la gestione aziendale per poi approfondire il ruolo delle metriche a supporto dei business sostenibili e circolari nella transizione ecologica. Rispetto a ciò verrà evidenziato, infine, il ruolo degli standard nella generazione e diffusione di informazioni utili tanto allo sviluppo di strategie sostenibili, quanto alla possibilità di essere riconosciuti e valutati dai diversi stakeholder, come imprese sostenibili, produttrici di prodotti e servizi green, in conformità alle nuove tendenze normative, minimizzando i rischi del greenwashing.
In una logica di teaching collaborativo verranno presentati, analizzati e discussi specifci teaching cases, al fine di comprendere la complessità delle scelte strategiche, nonché gli effetti sull’organizzazione, sul brand e sulla competitività.
Program
Module 1: Introduction to Management. The importance of the external environment for the development of business strategies (12 hours)
This first module introduces the fundamental concepts of management, the evolution of managerial thinking and the understanding of the global environment, with particular reference to institutional theory, stakeholder theory and stakeholder management. Particular attention will be given to how an organisation identifies its stakeholders, how to manage them and how to understand and anticipate trends that are activated in the reference system, both at a political and market level, in order to integrate corporate strategies and strengthen the organisations' ability to generate sustainable and shared value.
This module includes an introductory lecture, in which an overview of the entire course will be given, group and individual work will be explained and assigned, and the final examination and assessment methods for attending and nonattending students will be described in detail.
Module 2: Business Strategy and Innovation (12 hours)
In this module, the concept of corporate strategy will be analysed and discussed from the defining aspects to focus on the challenges of sustainable innovation of business models. Different types of strategies and business models will be studied to understand their ability to respond to contemporary challenges. In close connection with these aspects, the concepts of supply chain, value chain and value network will be presented and discussed, and the importance of value creation on the three axes of sustainability in a systemic logic will be highlighted.
Innovation and the management of innovation, in its various forms, is the other pillar of the second module. In this context, the role of new technologies and digital transformation in supporting business performance and the collection and exchange of traceable, reliable, clear and replicable information, fundamental prerequisites for the creation and co-creation of sustainable value, will be explored.
Module 3: Organisation and Control (12 hours)
The third module focuses on organisational control and change management. Quality management will be introduced and its role in relation to sustainability issues will be clarified. Change management will also be introduced and its importance in innovation processes and innovation for sustainability will be highlighted. The same will be done for performance management, whose outlines for business management will be explained, and then the role of metrics in supporting sustainable and circular businesses in the ecological transition will be explored. In this regard, the role of standards in generating and disseminating information useful both for the development of sustainable strategies and for the possibility of being recognised and assessed by various stakeholders as sustainable companies, producers of green products and services, compliant with new regulatory trends, minimising the risks of greenwashing, will be highlighted.
In a logic of collaborative teaching, specific case studies will be presented, analysed and discussed in order to understand the complexity of strategic choices, as well as the effects on organisation, brand and competitiveness.
Testi Adottati
Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. (suggerito per frequentanti, obbligatorio per non frequentanti, fatta eccezione per i capitoli 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Books
Jones G. and George J. (2022). Contemporary Management (12th Edition). NY: McGraw Hill. (suggested for attending students, mandatory for non-attending students, except for chapters 12, 14, 15, 16, 17, 18).
Bibliografia
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bogers M., Chesbrough H. & Moedas C. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review 60, 5-16.
Cennamo, C., Dagnino, G. B., Di Minin A., & Lanzolla G.. (2020). Managing Digital Transformation: Scope of Transformation and Modalities of Value Co-Generation and Delivery. California Management Review, 62(4), 5-16
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Porter, M. (1996), What is Strategy, Harvard Business Review, Nov/Dec 1996.
Porter, M. & Kramer, M.R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review, December 2006, pp. 78-92
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
Bibliography
Ambec S., Lanoie P. (2008). Does It Pay to Be Green? A Systematic Overview. Academy of Management Perspectives, November, 45-62
Bansal P. and Roth K. (2000), Why Companies Go Green: A Model of Ecological Responsiveness The Academy of Management Journal 43, 717-736
Bogers M., Chesbrough H. & Moedas C. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review 60, 5-16.
Cennamo, C., Dagnino, G. B., Di Minin A., & Lanzolla G.. (2020). Managing Digital Transformation: Scope of Transformation and Modalities of Value Co-Generation and Delivery. California Management Review, 62(4), 5-16
Hart S.L. and Milstein M.B. (2003), Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17, 56–67
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008) “Reinventing your business model” in Harvard Business Review, December 2008 (https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model)
Pane Haden S.S., Oyler J. D. and Humphreys J. H. (2009) Historical, practical, and theoretical perspectives on green management. An exploratory analysis. Management Decision, 47, 1041 – 1055
Porter, M. (1996), What is Strategy, Harvard Business Review, Nov/Dec 1996.
Porter, M. & Kramer, M.R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review, December 2006, pp. 78-92
Porter M.E., van der Linde C., (1995). Toward a new conception of the environment competitiveness relationship. Journal of Economic Perspectives 9, 97-118
Van der Byl C. A. and Slawinski N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond. Organization & Environment, 28(1) 54– 79
Modalità di svolgimento
Il corso prevede l'uso di diversi metodi didattici: lezioni frontali, esercitazioni, lavoro di gruppo, predisposizione di elaborati e/o ricerche, analisi di casi. Tutti questi metodi concorrono al raggiungimento degli obiettivi formativi che sono legati sia al sapere che al saper fare, mirando, altresì, al rafforzamento del pensiero critico, del pensiero creativo, della capacità di comunicare e di collaborare.
Teaching methods
The course involves the use of different teaching methods: lectures, exercises, group work, preparation of research, analysis of business cases. All these methodologies contribute to the achievement of the training objectives, which are related to both knowledge and know-how, aiming, as well, at strengthening critical thinking, creative thinking, the ability to communicate and collaborate.
Regolamento Esame
La prova di esame è specifica per frequentanti e per non frequentanti e valuta la
preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze
delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità
analitica e la autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino: 1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
Per gli studenti frequentanti l’esame si basa su una prova scritta. La prova scritta dura 1 ora ed è composta da 2 domande aperte tratte dal programma didattico. La prova scritta si affianca ad un lavoro individuale (individual assignment). La prova scritta ed il lavoro individuale concorrono al 60% della valutazione. I lavori di gruppo svolti in classe (group assignments) completano, per il restante 40%, la valutazione complessiva.
Per gli studenti non frequentanti l’esame si basa interamente su una prova scritta. La prova scritta dura 2 ore ed è composta da 4 domande aperte tratte dalle diverse parti del programma.
Exam Rules
The exam is specific for attending and non-attending students and assesses the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of reasoning, the ability analytical and autonomy of judgment. In addition, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors:1. knowledge and understanding; 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgements; 4. Learning skills; 5: Communication skills.
For attending students, the exam is based on a written test. The written test lasts 1 hour and consists of 2 open questions drawn from the attending students’ program. The written test is accompanied by an individual assignment (60% of the evaluation). Group assignments carried out during the course, complete the overall evaluation (for the remaining 40%).
For non-attending students, the exam is entirely based on a written test. The written test lasts 2 hours and consists of 4 open questions drawn from the different parts of the non-attending students’ program.