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Prerequisiti
Nessun prerequisito formale
Prerequisites
No formal pre-requisites
Programma
Il programma del corso è suddiviso in due moduli collegati tra loro:
1. Definizione della salute e indicatori sanitari
• Definizioni di salute, indicatori di salute e determinanti demografici principali.
2. Storia naturale delle malattie acute e croniche
• Differenze principali tra malattie trasmissibili/infezioni e malattie non trasmissibili/non infettive (cause, tendenze, conseguenze).
3. Concetto di causa nelle scienze mediche
• Cause, fattori di rischio e determinanti della salute/malattia (stili di vita, educazione, disuguaglianze, isolamento sociale, ecc.).
4. Transizione demografica ed epidemiologica
• Sfide e opportunità poste dal nuovo scenario (aumento dell’aspettativa di vita, disabilità, migrazioni, ecc.).
5. Salute Globale
• Sfide poste dal crescente carico delle malattie croniche sui sistemi sanitari e dalle nuove e vecchie malattie infettive (HIV/AIDS, tubercolosi, malaria, SARS-CoV-2 e future pandemie); la necessità improrogabile di un approccio globale e planetario.
6. Salute ed economia
• La necessità di misurare la salute (DALY, QALY, Global Burden of Disease, ecc.).
7. Promozione e protezione della salute
• Impatto delle politiche pubbliche sulla salute; un approccio interdisciplinare.
8. Valutazione economica in sanità
• Preparazione alle epidemie e problemi economici: ruolo dell’OMS e altre istituzioni nazionali e internazionali nella gestione delle pandemie; best practices e lezioni apprese dalle pandemie (HIV/AIDS, Ebola, SARS-CoV-I e II).
9. Guerra e salute
• Impatto della guerra sulla salute, prevenzione e contenimento.
Program
The course is divided into two interconnected modules:
1. Definition of Health and Health Indicators
• Definitions of health, health indicators, and main demographic determinants.
2. Natural History of Acute and Chronic Diseases
• Main differences between communicable/infectious and non-communicable/non-infectious diseases (causes, trends, consequences).
3. The Concept of Cause in Medical Sciences
• Causes, risk factors, and health/disease determinants (lifestyles, education, inequalities, social isolation, etc.).
4. Demographic and Epidemiological Transition
• Challenges and opportunities posed by the new scenario (enhanced lifespan, disabilities, migrations, etc.).
5. Global Health
• Challenges posed by the increasing burden of chronic diseases on healthcare systems and new challenges from both new and old infectious diseases (HIV/AIDS, tuberculosis, malaria, SARS-CoV-2 and future pandemics); the urgent need for a global and planetary approach.
6. Health and Economics
• The need for measuring health (DALY, QALY, Global Burden of Disease, etc.).
7. Health Promotion and Protection
• Impact of public policies on health; an interdisciplinary approach.
8. Economic Evaluation in Health
• Preparedness for epidemics and economic issues: the role of WHO and other national and international institutions in managing pandemic diseases; best practices and lessons learned from pandemics (HIV/AIDS, Ebola, SARS-CoV-I and II).
9. Warfare and Health
• Health impact of war, prevention, and containment.
Testi Adottati
Studenti frequentanti:
1. Slides del corso.
2. Materiale distribuito dai docenti.
Studenti non frequentanti (frequenza inferiore all'80%):
Gli studenti non frquentanti studieranno UNO dei seguenti libri di testo:
Books
Attending students:
1. Slides of the course.
2. Reading material distributed by the lecturers
Non attending students (below 80% attendance): will study ONE of the following textbooks:
Bibliografia
Bibliografia di riferimento per studenti frequentanti:
• OECD, (2019), Health at a Glance 2019: OECD Indicators, OECD Publishing, Parigi, https://doi.org/10.1787/4dd50c09-en.
• World Health Statistics 2020: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. Ginevra: Organizzazione Mondiale della Sanità; 2020. Licenza: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
• The World Health Report 2013: Research for Universal Health Coverage. OMS, 2013.
• Guinness, L., Wiseman, V., Introduction to Health Economics – Understanding Public Health, McGraw Hill, Open University Press, seconda edizione, 2011.
Bibliografia di riferimento per studenti non frequentanti:
• Routledge Handbook of Global Public Health, 1ª edizione.
• Guest, C., Ricciardi, W., Oxford Handbook of Public Health Practice.
Materiali aggiuntivi:
• Letture obbligatorie, dispense del docente, letture da fonti web come www.who.int, www.euro.who.int, www.worldbank.org, ecc.
Bibliography
Main referral readings for attending students:
• OECD, (2019), Health at a Glance 2019: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/4dd50c09-en.
• World Health Statistics 2020: Monitoring Health for the SDGs, Sustainable Development Goals. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
• The World Health Report 2013: Research for Universal Health Coverage. WHO, 2013.
• Guinness, L., Wiseman, V., Introduction to Health Economics – Understanding Public Health, McGraw Hill, Open University Press, second edition, 2011.
Main referral readings for non-attending students:
• Routledge Handbook of Global Public Health, 1st Edition.
• Guest, C., Ricciardi, W., Oxford Handbook of Public Health Practice.
Additional materials:
• Required readings, handouts from the teacher, readings from online sources such as www.who.int, www.euro.who.int, www.worldbank.org, etc.
Modalità di svolgimento
Il corso combina diversi metodi di insegnamento: lezioni, seminari e presentazioni degli studenti. Le lezioni frontali forniranno agli studenti le informazioni necessarie e le indicazioni di lettura sui fenomeni oggetto di studio, mentre i seminari vedranno gli studenti confrontarsi criticamente con queste conoscenze e incoraggiare/partecipare ai dibattiti in classe. Gli studenti sono tenuti a frequentare ogni lezione, a venire in classe preparati e a partecipare alle discussioni.
Gli studenti concorderanno l'argomento delle loro presentazioni con i docenti e faranno delle presentazioni in Power-point valutate in cui valuteranno criticamente il contenuto e l'argomentazione di un argomento scelto e introdurranno domande correlate per la discussione in classe.
Teaching methods
The course combines different teaching methods: lectures; seminars; student presentations. The lectures will provide the students with the necessary information and reading guidelines on the phenomena under study, while seminars will see students critically engage with this knowledge and encourage/participate in class debates. Students are expected to attend each class, to come to class prepared and to participate in discussions.
Students will agree the topic of their presentations with the lecturers and give assessed Power-point presentations in which they will critically evaluate the content and argument of a chosen topic and introduce related questions for the class discussion.
Regolamento Esame
Verifica dell'apprendimento
La verifica (predefinita) dell'apprendimento avviene esclusivamente attraverso un esame finale che consiste in una presentazione individuale o di gruppo, come illustrato di seguito.
L'obiettivo dell'esame finale è verificare il raggiungimento dei risultati di apprendimento del corso. In particolare, l'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità di analisi e l'autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in conformità con i descrittori di Dublino.
Punteggio minimo per il superamento della prova scritta 18 su 30.
Dopo aver ascoltato le presentazioni, i docenti comunicano i risultati agli studenti iscritti all'esame tramite il sistema Delphi.
Gli studenti possono sostenere l'esame in tutte le date disponibili. non è previsto il salto d'appello. L'esame sarà valutato secondo i seguenti criteri:
- FAIL: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitata capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo incoerente e con un linguaggio inappropriato;
- 18-20: Conoscenza e comprensione appena sufficiente degli argomenti con possibili generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio inappropriato/tecnico;
- 21-23: Conoscenza e comprensione ordinaria degli argomenti; capacità di analisi e sintesi corretta con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico.
- 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
- 27-29: Conoscenza e comprensione completa degli argomenti; notevole capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomentazioni presentate in modo rigoroso e con un linguaggio appropriato/tecnico.
- 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi e sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Valutazione del corso per gli studenti frequentanti:
Valutazione del corso per gli studenti non frequentanti:
Exam Rules
Course assessment
The (default )verification of learning takes place exclusively through a final examination which consists of an individual or group presentation as discussed below. The objective of the final examination is to verify the achievement of the course learning outcome. In particular, the examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate knowledge of the different parts of the programme, consequentiality of reasoning, analytical ability and autonomy of judgement. In addition, ownership of language and clarity of exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors.
Minimum score for passing the written test 18 out of 30.
After listening to the presentations, the lecturers communicate the results to the students registered for the examination via the Delphi system.
Students may take the examination on all available dates. there is no roll-call jump.
The examination will be assessed according to the following criteria:
• FAIL: important deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited ability to analyse and synthesise, frequent generalisations and limited critical and judgemental skills, the topics are set out inconsistently and with inappropriate language;
• 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalisations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgement, the topics are frequently exposed in an incoherent manner and with inappropriate/technical language;
• 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; ability to analyse and synthesise correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language
• 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; Good analytical and synthetic skills with arguments expressed in a rigorous manner but with language that is not always appropriate/technical.
• 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics; considerable capacity for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement. Arguments presented in a rigorous manner and with appropriate/technical language
• 30-30L: Excellent level of knowledge and thorough understanding of topics. Excellent analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
Course evaluation for attending students:
• In-class presentations (100 %)
• Rules for the presentation: Students can work on their presentations alone or in groups. A group may comprise 2 to 4 students. The students agree on the topic of the presentations with the lecturers, individually or in groups. Each student/group prepares its presentation and emails it to the lecturers at least one day in advance of the day scheduled for class discussion. In the case of group presentations, each group member receives the same final grade.
Course evaluation for non-attending students:
• Final oral exam (100%).
• Rules for the oral exam: the final exam consists of an approximately 20-minute oral test with questions on one of the textbooks indicated above,