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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Lo scopo del corso è quello di introdurre gli studenti al ragionamento strategico mediante lo studio della teoria dei giochi ed applicare questo strumento all'analisi della competizione tra imprese. In particolare, svilupperemo gli ingredienti basilari della teoria dei giochi non cooperativi e le nozioni di equilibrio appropriate ai diversi contesti. Infine studieremo come applicare questi strumenti alla progettazione di politiche pubbliche a contrasto
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comprendere e applicare l'approccio logico della teoria dei giochi all’analisi del contesto strategico in cui le imprese operano. Studieremo le condotte anti-concorrenziali e le politiche pubbliche a contrasto.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di identificare autonomamente condotte potenzialmente anti-concorrenziali.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comporre un quadro normativo e suggerire interventi e strumenti utili al contrasto.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di analizzare condotte di mercato e preparare delle presentazioni per discuterne gli effetti sulla concorrenza.
LEARNING OUTCOMES: the aim of this course is to introduce students to strategic reasoning through a formal training in game theory and a parallel set of lectures on applications to competition policy. Specifically, we will formally introduce the basic ingredients of non cooperative games and a number of equilibrium concepts used to solve them. These will be applied to studying strategic interaction among firms and to design incentive schemes to achieve a number of basic public policy goals.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory to analyse the strategic environment that firms face in regime of oligopoly. In particular, we will study anti-competitive conducts put forth by firms and public policies to address them. Emphasis will be given to the role of algorithms and digital markets such as search engines, social media or online marketplaces.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge to identify potential anti-competitive practices.
MAKING JUDGEMENTS:
Given a firm's conduct, the student should be able to (i) sketch its overall impact on economic surplus and its redistributive impact on the individual surplus of the parties involved and (ii) suggest potential interventions.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyse market practices and prepare presentations to discuss their effects on competition.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: the aim of this course is to introduce students to strategic reasoning through a formal training in game theory and a parallel set of lectures on applications to competition policy. Specifically, we will formally introduce the basic ingredients of non cooperative games and a number of equilibrium concepts used to solve them. These will be applied to studying strategic interaction among firms and to design incentive schemes to achieve a number of basic public policy goals.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory to analyse the strategic environment that firms face in regime of oligopoly. In particular, we will study anti-competitive conducts put forth by firms and public policies to address them.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge to identify potential anti-competitive practices.
MAKING JUDGEMENTS:
Given a firm's conduct, the student should be able to (i) sketch its overall impact on economic surplus and its redistributive impact on the individual surplus of the parties involved and (ii) suggest potential interventions.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyse market practices and prepare presentations to discuss their effects on competition.
Programma
Prima parte: informazione completa
Giochi statici di informazione completa. Equilibrio di Nash in strategie pure. Equilibrio di Nash in strategie miste. Modello di Cournot. Modello di Betrand. Giochi dinamici di informazione completa. Giochi in forma estesa e induzione a ritroso. Equilibrio di Nash Perfetto nei Sottogiochi. Duopolio di Stackelberg. Giochi ripetuti. Dilemma del Prigioniero e coordinazione. Il Folk theorem.
Seconda parte: informazione incompleta
Giochi statici di informazione incompleta. Equilibrio di Nash Bayesiano. Un esempio di asta. L’interpretazione delle strategie miste di Harsanyi. Giochi dinamici di informazione incompleta. Equilibrio Bayesiano Perfetto. Elementi di teoria della Segnalazione.
Il corso è suddiviso in 18 lezioni di 2 ore ciascuna e 6 sessioni di pratica di 2 ore ciascuna. Ogni settimana gli studenti frequentano 3 lezioni seguite da una sessione di pratica per applicare le loro conoscenze agli esercizi. Gli argomenti trattati nelle lezioni sono i seguenti.
Settimana 1:
Lezioni 1-2-3: Introduzione alla teoria dei giochi - Esempi - Collegamenti con altri corsi di economia - Obiettivi del corso - Esempio introduttivo informale - Rappresentazione in forma normale - Strategie dominanti/dominate - Eliminazione iterata di strategie strettamente dominate - Discussione sul concetto di equilibrio - Funzione di miglior risposta - Equilibrio di Nash: definizione ed esempi.
Settimana 2:
Lezioni 4-5-6: Applicazioni dell'equilibrio di Nash: Duopolio di Cournot e Bertrand - Equilibrio a strategia mista - Introduzione ai giochi dinamici - Alberi di gioco - Equilibrio di Nash nei giochi dinamici (1/2) - Gioco a forma estesa - Strategie nei giochi dinamici - Equilibrio di Nash nei giochi dinamici (2/2) - Equilibrio di Nash sub-perfetto (1/3).
Settimana 3:
Lezioni 7-8-9: Equilibrio di Nash sottogame-perfetto (2/3) - Sottogiochi - Induzione a ritroso - Confronto con l'equilibrio di Nash/minacce non credibili - Equilibrio di Nash sottogame-perfetto (3/3) - Esempi - Applicazione di SPNE: Duopolio di Stackelberg
Settimana 4:
Lezioni 10-11-12: Giochi ripetuti - Presentazione e definizione - Teoremi popolari ed esempi - Soluzioni e applicazioni (Collusione in Bertrand), strategie di innesco.
Settimana 5:
Lezioni 13-14-15: Giochi statici di informazione incompleta - Presentazione, definizione, tipi, credenze e rappresentazione in forma normale - Strategie, payoff attesi ed equilibrio di Nash bayesiano - Cournot Nash bayesiano, un gioco di offerta e l'interpretazione di Harsanyi delle strategie miste.
Settimana 6:
Lezioni 16-17-18: Giochi dinamici di informazione incompleta - Introduzione alla razionalità sequenziale con informazione incompleta e requisiti di nuove credenze - Equilibrio perfetto di Nash bayesiano - Esempi di equilibrio perfetto di Nash bayesiano, giochi di segnalazione.
Program
First part: Complete Information
Static games of complete information. The Nash equilibrium in pure strategies. Nash equilibrium in mixed strategies. Cournot model. Bertrand model. Dynamic games of complete information. Extensive form games and backward induction. Subgame perfect Nash equilibrium. Stackelberg model of duopoly. Repeated games. The Prisoner’s dilemma and coordination. The Folk theorem.
Second part: Incomplete Information
Static Games of incomplete Information. Bayesian Nash equilibrium. An auction game. Harsanyi’ interpretation of mixed strategies. Dynamic games of incomplete information. Perfect Bayesian equilibrium. Basics of signalling.
The course is divided into 18 lessons of 2 hours each and 6 practice sessions of 2 hours each. Every week, students attend 3 lessons followed by a practice session to apply their knowledge to exercises. The topics covered in lessons is as follows.
Week 1:
Lessons 1-2-3: Introduction to Game Theory – Examples – Connections with other economic courses – Course goals – Informal introductory example – Normal-form representation –Dominant/Dominated strategies – Iterated Elimination of Strictly Dominated Strategies – Discussion on equilibrium concept – Best-response function - Nash equilibrium: definition and examples.
Week 2:
Lessons 4-5-6: Applications of Nash equilibrium: Cournot and Bertrand Duopoly – Mixed Strategy equilibrium – Introduction to dynamic games – Game trees – Nash equilibrium in dynamic games (1/2) – Extensive-form game – Strategies in dynamic games – Nash equilibrium in dynamic games (2/2) – Subgame-perfect Nash equilibrium (1/3).
Week 3:
Lessons 7-8-9: Subgame-perfect Nash equilibrium (2/3) – Subgames – Backward Induction – Comparison with Nash equilibrium/non-credible threats – Subgame-perfect Nash equilibrium (3/3) – Examples – Application of SPNE: Stackelberg Duopoly
Week 4:
Lessons 10-11-12: Repeated games– Presentation and definition – Folk Theorems and examples – Solutions and applications (Collusion in Bertrand), trigger strategies.
Week 5:
Lessons 13-14-15: Static games of incomplete information – Presentation, definition, types, beliefs and normal form representation – Strategies, expected payoffs and Bayesian Nash Equilibrium – Bayesian Cournot Nash, A bidding game and Harsanyi’s interpretation of mixed strategies.
Week 6:
Lessons 16-17-18: Dynamic games of incomplete information – Introduction to sequential rationality with incomplete information and new beliefs requirements – Perfect Bayesian Nash Equilibrium – Examples of Perfect Bayesian Nash Equilibrium, Signaling games.
Testi Adottati
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Books
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Bibliografia
Belleflamme, Paul and Martin Peitz, (2015). Industrial
Organization Markets and Strategies, 2nd Edition, Cambridge University Press.
Motta Massimo (2014), Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge University
Press.
website: slides ed esercizi
https://www.cambridge.org/it/academic/subjects/economics/industrial-economics/industrial-
organization-markets-and-strategies-2nd-edition?format=PB#resources
Bibliography
Belleflamme, Paul and Martin Peitz, (2015). Industrial
Organization Markets and Strategies, 2nd Edition, Cambridge University Press.
Motta Massimo (2014), Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge University
Press.
website: slides ed esercizi
https://www.cambridge.org/it/academic/subjects/economics/industrial-economics/industrial-
organization-markets-and-strategies-2nd-edition?format=PB#resources
Modalità di svolgimento
La frequenza non è obbligatoria, ma fortemente raccomandata. Gli studenti che seguono le lezioni sono tipicamente capaci di ottenere maggiori benefici dal modulo e raggiungono più facilmente gli obiettivi di apprendimento.
Teaching methods
Attendance is not mandatory, but highly recommended. Attending students are typically able to reap more benefits from the course and more easily meet the learning objectives.
Regolamento Esame
Il metodo di valutazione si basa interamente su un esame scritto. L'esame è composto da due o tre esercizi, che possono includere domande teoriche. Si richiede agli studenti di essere in grado di risolvere i giochi trattati nel modulo.
Il voto dell'esame è espresso in trenta punti.
Gli esercizi sono suddivisi in domande (regolarmente da 3 a 6 domande separate) e ogni domanda vale da 1 a 3 punti. Se la risposta a una domanda è solo parzialmente corretta o incompleta, lo studente potrebbe non ricevere alcun punto o solo una frazione dei punti totali della domanda. Il valore di ogni domanda è indicato sul foglio d'esame.
I voti saranno comunicati entro una settimana dallo svolgimento dell'esame. I voti saranno resi anonimi e disponibili sulla pagina web del corso.
Poiché gli studenti di EEBL sostengono l'esame contemporaneamente a quello di Organizzazione Industriale, il voto ottenuto in ciascuno dei due moduli avrà un peso del 50% nel determinare il voto finale del corso. In particolare:
Voto finale = 0,5 x (voto del modulo di Teoria dei giochi) + 0,5 x (voto del modulo di Organizzazione industriale).
Per superare l'esame, gli studenti dovranno ottenere almeno 18/30 in ciascuno dei due moduli.
Il voto dell'esame finale riflette la comprensione e la padronanza del materiale del corso secondo la seguente scala.
<18: Insufficiente. La comprensione dei principi fondamentali del corso da parte dello studente è altamente insufficiente e/o superficiale.
18-20: Comprensione di base del materiale del corso appena sufficiente a risolvere i problemi più semplici.
21-23: Comprensione di base del materiale del corso sufficiente a risolvere i problemi più semplici.
24-26: Comprensione intermedia del materiale del corso e capacità di risolvere la maggior parte dei problemi.
27-29: Buona comprensione del materiale del corso, capacità di risolvere la maggior parte dei problemi e di adattarsi alle domande più impegnative.
30-30L: solida comprensione del materiale del corso, capacità di manipolare autonomamente gli strumenti sviluppati nel corso e presentazione precisa delle risposte e dei concetti.
Exam Rules
The assessment method is entirely based on a written exam. The exam is composed of two or three exercises, possibly including theoretical questions. It requires students to be able to solve games covered in the module.
The grade for the exam is expressed out of thirty points.
Exercises are divided into questions (regularly between 3 and 6 separate questions) and each question is worth between 1 and 3 points. If the answer to a question is only partially correct or incomplete, the student might receive no points or only a fraction of the question’s total points. The value of each question is indicated on the exam paper.
Grades will be communicated within a week after the exam takes place. They will be anonymized and available on the course webpage.
Since EEBL students take the exam at the same time as the exam in Industrial Organization, the grade obtained in each of the two modules will have a 50% weight in determining the final grade for the course. In particular:
Final Grade = 0.5 x (Grade in Game Theory Module) + 0.5 x (Grade in Industrial Organization Module).
Students will have to obtain at least 18/30 in each of the two modules to pass the exam.
The final exam grade reflects the student’s understanding and mastering of the course material according to the following scale.
<18: Insufficient. The student’s understanding of the core principles of the course is highly insufficient and/or superficial.
18-20: Basic understanding the course material barely sufficient to solve the simplest problems.
21-23: Basic understanding of the course material sufficient to solve the simplest problems.
24-26: Intermediate understanding of the course material and ability to solve most of the problems.
27-29: Good understanding of the course material, ability to solve most of the problems and to adapt to more challenging questions.
30-30L: Solid understanding of the course material, ability to autonomously manipulate the tools developed in the course and precise presentation of answers and concepts.
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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Lo scopo del corso è quello di introdurre gli studenti al ragionamento strategico mediante lo studio della teoria dei giochi ed applicare questo strumento all'analisi della competizione tra imprese. In particolare, svilupperemo gli ingredienti basilari della teoria dei giochi non cooperativi e le nozioni di equilibrio appropriate ai diversi contesti. Infine studieremo come applicare questi strumenti alla progettazione di politiche pubbliche a contrasto
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comprendere e applicare l'approccio logico della teoria dei giochi all’analisi del contesto strategico in cui le imprese operano. Studieremo le condotte anti-concorrenziali e le politiche pubbliche a contrasto.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di identificare autonomamente condotte potenzialmente anti-concorrenziali.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comporre un quadro normativo e suggerire interventi e strumenti utili al contrasto.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di analizzare condotte di mercato e preparare delle presentazioni per discuterne gli effetti sulla concorrenza.
LEARNING OUTCOMES: the aim of this course is to introduce students to strategic reasoning through a formal training in game theory and a parallel set of lectures on applications to competition policy. Specifically, we will formally introduce the basic ingredients of non cooperative games and a number of equilibrium concepts used to solve them. These will be applied to studying strategic interaction among firms and to design incentive schemes to achieve a number of basic public policy goals.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory to analyse the strategic environment that firms face in regime of oligopoly. In particular, we will study anti-competitive conducts put forth by firms and public policies to address them. Emphasis will be given to the role of algorithms and digital markets such as search engines, social media or online marketplaces.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge to identify potential anti-competitive practices.
MAKING JUDGEMENTS:
Given a firm's conduct, the student should be able to (i) sketch its overall impact on economic surplus and its redistributive impact on the individual surplus of the parties involved and (ii) suggest potential interventions.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyse market practices and prepare presentations to discuss their effects on competition.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: the aim of this course is to introduce students to strategic reasoning through a formal training in game theory and a parallel set of lectures on applications to competition policy. Specifically, we will formally introduce the basic ingredients of non cooperative games and a number of equilibrium concepts used to solve them. These will be applied to studying strategic interaction among firms and to design incentive schemes to achieve a number of basic public policy goals.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory to analyse the strategic environment that firms face in regime of oligopoly. In particular, we will study anti-competitive conducts put forth by firms and public policies to address them.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge to identify potential anti-competitive practices.
MAKING JUDGEMENTS:
Given a firm's conduct, the student should be able to (i) sketch its overall impact on economic surplus and its redistributive impact on the individual surplus of the parties involved and (ii) suggest potential interventions.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyse market practices and prepare presentations to discuss their effects on competition.
Programma
Prima parte: informazione completa
Giochi statici di informazione completa. Equilibrio di Nash in strategie pure. Equilibrio di Nash in strategie miste. Modello di Cournot. Modello di Betrand. Giochi dinamici di informazione completa. Giochi in forma estesa e induzione a ritroso. Equilibrio di Nash Perfetto nei Sottogiochi. Duopolio di Stackelberg. Giochi ripetuti. Dilemma del Prigioniero e coordinazione. Il Folk theorem.
Seconda parte: informazione incompleta
Giochi statici di informazione incompleta. Equilibrio di Nash Bayesiano. Un esempio di asta. L’interpretazione delle strategie miste di Harsanyi. Giochi dinamici di informazione incompleta. Equilibrio Bayesiano Perfetto. Elementi di teoria della Segnalazione.
Program
First part: Complete Information
Static games of complete information. The Nash equilibrium in pure strategies. Nash equilibrium in mixed strategies. Cournot model. Bertrand model. Dynamic games of complete information. Extensive form games and backward induction. Subgame perfect Nash equilibrium. Stackelberg model of duopoly. Repeated games. The Prisoner’s dilemma and coordination. The Folk theorem.
Second part: Incomplete Information
Static Games of incomplete Information. Bayesian Nash equilibrium. An auction game. Harsanyi’ interpretation of mixed strategies. Dynamic games of incomplete information. Perfect Bayesian equilibrium. Basics of signalling.
Testi Adottati
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Books
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Bibliografia
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Osborne, M.J., 2004. An introduction to game theory (Vol. 3, No. 3), New York: Oxford university press.
(advanced) Martin J. Osborne and Ariel Rubinstein (1994), A course in game theory, MIT Press
Tadelis S. (2013), Game Theory: An Introduction, Princeton University Press
Bibliography
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Osborne, M.J., 2004. An introduction to game theory (Vol. 3, No. 3), New York: Oxford university press.
(advanced) Martin J. Osborne and Ariel Rubinstein (1994), A course in game theory, MIT Press
Tadelis S. (2013), Game Theory: An Introduction, Princeton University Press
Modalità di svolgimento
Il modulo si compone di lezioni ed esercitazioni.
Politica di tolleranza zero riguardo la disonestà accademica
La disonestà accademica include copiare agli esami, citazione impropria, lavoro riciclato, assistenza non autorizzata, o azioni simili. Compiti e progetti sono specifici per corsi individuali; presentare lo stesso lavoro in due corsi differenti (inclusi corsi precedenti) è considerato riciclaggio è non è accettato.
Gli Studenti che commettono un atto di disonestà accademica riceveranno un voto insufficiente all’esame.
La puntualità è obbligatoria.
Gli studenti sono tenuti ad arrivare a lezione con puntualità e sono tenuti a non andarsene prima della fine della stessa senza una specifica ragione. E' responsabilità esclusiva dello studente di recuperare la spiegazione persa. Una partecipazione corretta, attiva, e responsabile è altamente incentivata. E' richiesto un comportamento appropriato in classe.
Teaching methods
The module is composed of classes and practice sessions.
Zero tolerance policy regarding academic dishonesty
Academic dishonesty includes cheating on exams, plagiarism, improper citation, recycled work, unauthorized assistance, or similar actions. Assignments and projects are specific to individual courses; presenting the same work in two different courses (including previous courses) is considered recycling and is unacceptable.
Students who commit an act of academic dishonesty will receive a failing grade.
Punctuality is mandatory.
Students must arrive in class on time and must not leave before the end of the class without a specific reason. It is the responsibility of the student to catch up on any missed work. Correct, active and responsible participation is insisted on. Proper behavior must be observed in class.
Regolamento Esame
Il metodo di valutazione si basa interamente su una prova scritta. L'esame si compone di due o tre esercizi, eventualmente comprensivi di domande teoriche. Richiede che gli studenti siano in grado di risolvere i giochi trattati nel modulo.
Il voto dell'esame è espresso in trenta punti.
Poiché gli studenti EEBL sostengono l'esame contestualmente all'esame di Organizzazione Industriale, il voto ottenuto in ciascuno dei due moduli avrà un peso del 50% nella determinazione del voto finale del corso. In particolare:
Voto finale = 0,5 x (Voto nel modulo Teoria dei giochi) + 0,5 x (Voto nel modulo Organizzazione industriale).
Gli studenti dovranno ottenere almeno 18/30 in ciascuno dei due moduli per superare l'esame.
Exam Rules
The assessment method is entirely based on a written exam. The exam is composed of two or three exercises, possibly including theoretical questions. It requires students to be able to solve games covered in the module.
The grade for the exam is expressed out of thirty points.
Since EEBL students take the exam at the same time as the exam in Industrial Organization, the grade obtained in each of the two modules will have a 50% weight in determining the final grade for the course. In particular:
Final Grade = 0.5 x (Grade in Game Theory Module) + 0.5 x (Grade in Industrial Organization Module).
Students will have to obtain at least 18/30 in each of the two modules to pass the exam.