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Obiettivi Formativi
Corso: 'How to Write and Develop an Academic Essay'
Il corso contribuisce al raggiungimento degli obiettivi del corso di laurea, in linea con i profili
professionali e gli sbocchi occupazionali previsti, fornendo agli studenti nozioni utili per una
comprensione approfondita e critica di 'essay writing' / 'composizione del saggio di ricerca' , tra cui: sviluppo del saggio di ricerca in tutte le sue parti strutturali e formali, conoscenza basilare e fondamentale della distinzione fra saggio breve e saggio di ricerca, nonchè comprensione dei sistemi di citazione/bibliografia necessari alla costruzione del saggio.
Questo corso è progettato per introdurre gli studenti alla scrittura accademica e alla scrittura di saggi di ricerca di base. Il corso delinea i principi fondamentali, le modalità retoriche e le strutture dei saggi canonici insieme alle caratteristiche di una corretta suddivisione in paragrafi.
Al termine del corso, gli studenti conosceranno e saranno in grado di dedicarsi ad ogni fase scrittura accademica, dalla pre-scrittura e alla ricerca di base e dalle metodologie di ricerca e alle strategie argomentative.
Il corso fornisce agli studenti strumenti e conoscenze per comprendere ad ampliare le proprie tesi, incoraggiandoli a esplorare tramite saggio di ricerca una domanda senza risposta o un problema irrisolto in una determinata area di interesse chiamato 'research gap', che riflette la mancanza di ricerca esistente. Inoltre, il corso tratterà i sistemi di annotazione bibliografica e i metodi di citazione con particolare attenzione a APA, e in maniera minore a MLA e Chicago.
Dopo le lezioni, gli studenti consolideranno la loro conoscenza dei concetti
fondamentali del saggio di ricerca e la loro capacità di applicare autonomamente le conoscenze acquisite tramite sessione dedicate in ogni lezione. Rendendoli in grado di lavorare sulla scrittura, l'analisi ed il pensiero critico espresso.
Gli studenti avranno la capacità di trarre giudizi e conclusioni indipendenti su come argomentare un saggio di ricerca e saranno stimolati a trovare connesioni tramite le letture e gli argomenti del corso che esploreranno le nozioni e i principali problemi economici, politici, sociali e culturali contemporanei.
Frequentando il corso e interagendo con il docente, gli studenti svilupperanno le loro abilità comunicative e la loro capacità di organizzare un saggio di ricerca in modo da creare, esporre e condividere ragionamenti articolati, combinando nozioni di scrittura, citazione, e sviluppo comunicativo di ricerca scritto.
Attraverso lo studio di composizione del saggio di ricerca, gli studenti acquisiranno la
capacità di analizzare e approfondire autonomamente argomenti specifici legati ai contenuti
del corso.
Obiettivi principali
Gli obiettivi del corso sono articolati in modo che ogni studente possa:
- Comprendere i principi di un saggio accademico in tutte le sue forme.
- Acquisire le conoscenze necessarie per esporre e presentare il proprio elaborato in modo grammaticalmente corretto.
- Esemplificare la ricerca collettiva e individuale attraverso paragrafi pratici ed efficaci.
- Concentrarsi sullo sviluppo della divisione logica all'interno di un testo accademico scritto.
- Pianificare e delineare argomenti più ampi, controversi e/o ambivalenti.
- Filtrare e (de)filtrare i pregiudizi della ricerca nella scrittura.
- Acquisire una conoscenza chiara e completa della necessaria coerenza nella scrittura di ricerca.
- Comprendere le implicazioni etiche e morali della ricerca.
- Essere in grado di concentrarsi sulla retorica argomentativa.
- Essere in grado di riconoscere dove perfezionare, correggere e perfezionare la scrittura.
- Essere in grado di distinguere le tipologie di saggio all'interno delle forme canoniche.
- Essere in grado di valutare le fonti.
- Considerare la relazione tra gli studi accademici e riportarli in un saggio. - Scrivere una bibliografia ragionata.
- Scrivere un articolo accademico completo.
Learning Objectives
Course: 'How to Write and Develop an Acadmic Essay'
The course contributes to the achievement of the objectives of the degree course, in line
with the professional profiles and employment outlets envisaged, providing students with
notions useful for an in-depth and critical understanding of essay writing.
This course is designed to introduce the students to academic writing and basic research essay writing. The course outlines the fundamental principles, rhetorical modes, and structures of canonical essays along with the characteristics of proper paragraphing. Throughout the contact hours, students will be able to further engage with each step of academic writing from pre-writing and outlining to principles of research methodologies and argumentative strategies. Finally, the course will cover different types of academic essays, showing how to write each, using, and challenging the fixed models of essay writing to the advantage of the essay topic.
At the end of the course, students will understand the fundamentals of essay writing from prewriting to research and source differentiation.
The course provides tools to broaden research questions, encouraging them to explore their intended thesis statement and driving research questions coherently within their academic career. Furthermore, the course will cover systems of bibliographical annotation and citation methods with a focus on APA, primarily and minorily MLA or Chicago.
Students will be able to draw independent and critical claims about essay writing and reserach, stimulated by highlighting the connections between the concepts developed
during the course, the notions acquired throughout other courses and the links between these notions and the major contemporary economic, social, cultural issues.
By attending the course and interacting with the professor during the lectures, students will develop their communication skills and their ability to organise and share
articulate reasoning, combining notions of critical thought and reserach in an academic essay.
Through the study of essay writing, students will acquire the ability to
independently analyse and investigate specific topics related to the course contents.
Main objectives
Course objectives are articulated for each student to:
- Understand the principles of an academic essay in all its forms.
- Acquire the knowledge to expose and present their paper according to grammatical properness.
- Exemplify collective and individual research through practical and effective paragraphs.
- Focus on the development of logical division within a written academic text.
- Plan, pre-write and outline larger topics controversial and/ambivalent topics.
- Filter and (un)filter research bias in writing.
- Gain a clear and well-rounded knowledge of the necessary coherence of research writing.
- Understand the ethical and moral implications of research.
- Be able to focus on argumentative rhetoric.
- Be able to recognize where to polish, edit and refine writing.
- Be able to distinguish types of essays within canonical forms.
- Be able to evaluate sources.
- Consider the relationship within pieces of scholarship and reporting them into an essay.
- Write an annotated bibliography.
- Write a complete academic paper.
Prerequisiti
Nessun prerequisito formale
Prerequisites
No formal pre-requisites
Programma
Il programma del corso è suddiviso in quattro parti collegate tra loro:
1) Pre Scrittura e Composizione
2) Scrittura, Teoria e Struttura del Saggio
3) Tipi di Saggio e Strategie Argomentative
4) Ricerca, Metodi di Ricerca, Risorse, Database e Citazione.
Argomenti
SETTIMANA 1
• Introduzione al corso. Il contesto accademico del saggio. Cos'è un saggio?
• L'arte del saggio: forma base e sviluppo storico. Perché è importante?
• Oralità vs. ricerca scritta.
• Il potere del linguaggio + le parole come segni.
• Domanda di ricerca, tesi e introduzione alla struttura.
SETTIMANA 2
• Regole, struttura e forma del paragrafo accademico.
• L'atto di pre-scrittura e il processo di scrittura.
• Unità e coerenza: i cinque corpi e i cinque corpi per estensione.
• Etica.
SETTIMANA 3
• Metodi di ricerca: dalla narrazione personale ai saggi di processo, alle tassonomie e all'"economia di un saggio".
SETTIMANA 4
• Dilemma e ambivalenza. Confronto e contrasto e relazioni causa-effetto.
• Affrontare la continuità all'interno della ricerca.
SETTIMANA 5
• Ricerca scritta, bibliografie, stili di annotazione e citazione.
SETTIMANA 6
• Strategie argomentative, editing e rifinitura.
SETTIMANA 7
• Strategie argomentative, editing e rifinitura. Ristabilire l'idea dominante.
• Analizzare i saggi altrui.
SETTIMANA 8, 9, 10
• Analizzare i saggi altrui. + Bibliografia annotata.
Durante ogni lezione, il docente presenta i contenuti previsti con l'ausilio di presentazioni
power point e invita gli studenti alla riflessione critica e al dialogo.
Program
The course programme is divided into four inter-related parts as follows:
1)Pre Writing
2)Essay Writing, Theory, and Structure
3)Essay Types
4)Research Databases, Resources and Citation.
During each lecture, the lecturer presents the planned content with the aid of power point
presentations and invites students to critical reflection and dialogue.
Topics
WEEK 1
• Course introduction. The academic context of the essay. What is an essay?
• The art of the essay: Basic form and historical development. Why is it important?
• Orality vs writing research.
• Power of language + words as sings.
• Research question and thesis and intro to structure.
WEEK 2
• Rules, structure, and form of the academic paragraph.
• The act of prewriting and the writing process.
• Unity and coherence: the five body and the five body by extension.
• Ethics.
WEEK 3
• Research methods: from personal narrative to process essays and taxonomies and the ‘economics of an essay’.
WEEK 4
• Dilemma and ambivalence. Compare and contrast and cause-effect relationships.
• Addressing continuity within research.
WEEK 5
• Writing research, bibliographies, annotations styles and citation.
WEEK 6
• Argumentative strategies, editing and polishing.
WEEK 7
• Argumentative strategies, editing and polishing (continued). Re-establishing the controlling idea.
• Dissecting the essays of others.
WEEK 8, 9, 10
• Dissecting the essays of others (continued). + Annotated bibliography vs literature review.
Testi Adottati
Studenti frequentanti:
1. Slides del corso.
2. Materiale distribuito dai docenti.
Studenti non frequentanti (frequenza inferiore all'80%):
Gli studenti non frequentanti studieranno UNO dei seguenti libri di testo per l'esame orale:
Writing Academic English (Ann Hogue, Oshima A.) Longman/Pearson
They Say, I Say (Gerald Graff, Cathy Birkenstein) WW Norton
Books
Attending students:
1. Slides of the course.
2. Reading material distributed by the lecturers
Non attending students (below 80% attendance): will study ONE of the following textbooks for the oral exam:
They Say, I Say (Gerald Graff, Cathy Birkenstein) WW Norton
Writing Academic English (Ann Hogue, Oshima A.) Longman/Pearson
Bibliografia
Bibliografia di base:
They Say, I Say (Gerald Graff, Cathy Birkenstein) WW Norton
Writing Academic English (Ann Hogue, Oshima A.) Longman/Pearson
Models for Writers (Alfred Rosa, Paul Eschholz) Bedford
How to Write a Thesis (Umberto Eco) MIT Press
Bibliography
Major textbooks:
They Say, I Say (Gerald Graff, Cathy Birkenstein) WW Norton
Writing Academic English (Ann Hogue, Oshima A.) Longman/Pearson
Models for Writers (Alfred Rosa, Paul Eschholz) Bedford
How to Write a Thesis (Umberto Eco) MIT Press
Modalità di svolgimento
Il corso combina diversi metodi di insegnamento: lezioni e, ove possibile, 'writing lab' ossia laboratorio di scrittura. Le lezioni frontali forniranno agli studenti le informazioni necessarie e le
indicazioni teoriche e pratiche riguardanti la materia; alcuni segmenti di ogni lezione saranno dedicati a spazi che vedranno gli studenti confrontarsi criticamente con le conoscenze acquisit/tramite dibattiti ed interventi. Gli studenti sono tenuti a frequentare ogni lezione, a venire in classe preparati
partecipare alle discussioni.
Le tracce dei saggi saranno presentate durante il corso.
Teaching methods
The course combines different teaching methods: lectures and, where possible, writing labs. Lectures will provide students with the necessary information and
theoretical and practical guidance on the subject matter; segments of each class will be dedicated to critically engaging students with the knowledge they have acquired through discussions and presentations. Students are required to attend each class, come prepared, and participate in discussions.
Essay prompts will be discussed during the course.
Regolamento Esame
Valutazione del corso
La verifica (di default) dell'apprendimento avviene tramite due esami. Un saggio scritto di metà corso e un esame orale finale.
In particolare, l'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare la conoscenza delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e l'autonomia di giudizio critico. Inoltre, vengono valutati la proprietà del linguaggio e la chiarezza dell'esposizione, in aderenza ai descrittori di Dublino.
Dopo aver ascoltato gli esami, i docenti comunicano i risultati agli studenti
iscritti all'esame tramite il sistema Delphi.
Gli studenti devono sostenere l'esame durante le date disponibili.
L'esame sarà valutato secondo i seguenti criteri:
•
NON IDONEO: importanti carenze e/o inesattezze nella conoscenza e nella comprensione degli argomenti; limitata capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate
capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo incoerente e con un linguaggio inadeguato;
IDONEO:
Conoscenza e comprensione complete degli argomenti; notevole capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomentazioni presentate in modo
rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico.
Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Eccellenti capacità analitiche e sintetiche e giudizio indipendente. Argomentazioni espresse in modo
originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Valutazione del corso per studenti frequentanti:
Saggio 50%; Esame orale finale 50%.
L'esame finale consiste in un test orale con domande tratte da slide e/o libri di testo.
Valutazione del corso per studenti non frequentanti:
Saggio 50%; Esame orale finale 50%
L'esame finale consiste in un test orale con domande tratte da libri di testo.
Exam Rules
Course assessment
The (default )verification of learning is achieved through two exams. A written midterm essay and a final oral examination.
In particular, the examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate
knowledge of the different parts of the programme, consequentiality of reasoning, analytical
ability and autonomy of judgement. In addition, ownership of language and clarity of
exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors.
After listening to the presentations, the lecturers communicate the results to the students
registered for the examination via the Delphi system.
Students must take the examination on all available dates.
The examination will be assessed according to the following criteria:
•
FAIL: important deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of
the topics; limited ability to analyse and synthesise, frequent generalisations and limited
critical and judgemental skills, the topics are set out inconsistently and with inappropriate
language;
•
PASS:
Comprehensive knowledge and understanding of the topics; considerable capacity
for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement. Arguments presented in a
rigorous manner and with appropriate/technical language
Excellent level of knowledge and thorough understanding of topics. Excellent
analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an
original manner and with appropriate technical language.
Course evaluation for attending students:
Essay 50%; Final Oral Exam 50%.
The final exam is an oral test with questions from slides.
Course evaluation for non-attending students:
Essay 50%; Final Oral Exam 50%
The final exam is an oral test with questions from the textboook assigned for the course.
Modalità di frequenza
La presenza è obbligatoria fin dalla prima lezione ed è necessario partecipare almeno all'80% del corso per essere considerato uno studente frequentante.
Attendance Rules
Attendance is required from the very first lesson and it is necessary to attend at least 80% of the course to be considered an attending student.
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Obiettivi Formativi
Questo corso è progettato per introdurre gli studenti alla scrittura accademica e alla scrittura di saggi di ricerca di base. Il corso illustra i principi di base, le modalità retoriche e lo sviluppo degli articoli canonici, insieme alle caratteristiche delle corrette strutture grammaticali. Nel corso delle venti ore di contatto, gli studenti saranno in grado di approfondire ogni fase della scrittura accademica, dalla pre-scrittura e dalla pianificazione fino ai principi delle metodologie di ricerca e alle strategie argomentative. Il corso sfiderà gli studenti a ampliare le domande di ricerca, incoraggiandoli a esplorare la loro tesi prevista e a sviluppare domande di ricerca coerenti nel contesto della loro carriera accademica. Infine, il corso coprirà diversi tipi di saggi accademici, mostrando come scriverli, utilizzando e mettendo in discussione i modelli fissi di scrittura di saggi a vantaggio dell'argomento del saggio.
Learning Objectives
This course is designed to introduce students to academic writing and basic research essay writing. The course outlines the fundamental principles, rhetorical modes, and development of canonical essays, along with the characteristics of proper grammatical structures. Over the course of twenty contact hours, students will have the opportunity to delve into each step of academic writing, from pre-writing and outlining to research methodologies and argumentative strategies. The course will challenge students to expand their research questions, encouraging them to explore their intended thesis statement and develop research questions coherently within their academic careers. Finally, the course will cover different types of academic essays, demonstrating how to write each one, using and challenging fixed models of essay writing to the advantage of the essay topic.
Programma
SETTIMANA 1
- Introduzione al corso.
- L'ecosistema del saggio.
- Cos'è un saggio?
- L'arte del saggio: forma di base e sviluppo storico.
- Perché è importante?
- Oralità vs. scrittura nella ricerca.
- Il potere del linguaggio e delle parole come segni.
- Domande di ricerca e tesi, introduzione alla struttura.
SETTIMANA 2
- Regole, struttura e forma del paragrafo accademico.
- L'atto della scrittura preliminare e il processo di scrittura.
- Unità e coerenza: i cinque paragrafi principali e i cinque paragrafi estesi.
- Etica.
SETTIMANA 3
- Metodi di ricerca: dalla narrazione personale agli articoli di processo, alle tassonomie e all'"economia di un saggio".
SETTIMANA 4
- Dilemma e ambivalenza.
- Confronto e relazioni causa-effetto.
- Affrontare la continuità nella ricerca.
SETTIMANA 5
- Presentazione della ricerca, bibliografie, stili di annotazione e citazione.
- Scrittura dello studente 1.
SETTIMANA 6
- Strategie argomentative, correzione e rifinitura.
- Scrittura dello studente 2.
SETTIMANA 7
- Strategie argomentative, correzione e rifinitura (continuazione).
- Ricostruzione dell'idea dominante.
- Analisi degli saggi altrui.
SETTIMANE 8 E 9
- Analisi degli saggi altrui (continuazione).
- Riassunto finale.
Program
WEEK 1
- Course Introduction.
- The Ecosystem of the Essay.
- What is an Essay?
- The Art of the Essay: Basic Form and Historical Development.
- Why is it Important?
- Orality vs. Writing in Research.
- The Power of Language and Words as Signs.
- Research Questions and Thesis, Introduction to Structure.
WEEK 2
- Rules, Structure, and Form of the Academic Paragraph.
- The Act of Prewriting and the Writing Process.
- Unity and Coherence: The Five-Body and The Five-Body by Extension.
- Ethics.
WEEK 3
- Research Methods: From Personal Narrative to Process Essays, Taxonomies, and the "Economics of an Essay."
WEEK 4
- Dilemma and Ambivalence.
- Compare and Contrast and Cause-Effect Relationships.
- Addressing Continuity within Research.
WEEK 5
- Presenting Research, Bibliographies, Annotation Styles, and Citation.
- Student Writing 1.
WEEK 6
- Argumentative Strategies, Editing, and Polishing.
- Student Writing 2.
WEEK 7
- Argumentative Strategies, Editing, and Polishing (Continued).
- Re-establishing the Controlling Idea.
- Dissecting the Essays of Others.
WEEK 8 & 9
- Dissecting the Essays of Others (Continued).
- Final Recap.
Testi Adottati
Writing Academic English
Ann Hogue, Oshima A.
Longman/Pearson
0131523597
Books
Writing Academic English
Ann Hogue, Oshima A.
Longman/Pearson
0131523597
Bibliografia
1. **Titolo:** "Modelli per Scrittori"
- **Autori:** Alfred Rosa, Paul Eschholz
- **Editore:** Bedford
- **ISBN:** 978-0312552015
2. **Titolo:** "Come Scrivere una Tesi"
- **Autore:** Umberto Eco
- **Editore:** MIT Press
- **ISBN:** 978-0262328760
3. **Titolo:** "Intuizioni"
- **Autore:** Zadie Smith
- **Editore:** Penguin
- **ISBN:** 978-0241492383
4. **Titolo:** "Il Piacere di Scoprire le Cose"
- **Autore:** Richard Feynman
- **Editore:** Perseus
- **ISBN:** 0-7382-0108-1
Bibliography
1. **Title:** "Models for Writers"
- **Authors:** Alfred Rosa, Paul Eschholz
- **Publisher:** Bedford
- **ISBN:** 978-0312552015
2. **Title:** "How to Write a Thesis"
- **Author:** Umberto Eco
- **Publisher:** MIT Press
- **ISBN:** 978-0262328760
3. **Title:** "Intimations"
- **Author:** Zadie Smith
- **Publisher:** Penguin
- **ISBN:** 978-0241492383
4. **Title:** "The Pleasure of Finding Things Out"
- **Author:** Richard Feynman
- **Publisher:** Perseus
- **ISBN:** 0-7382-0108-1
Regolamento Esame
Esame scritto
Exam Rules
Written final exam.
Modalità di frequenza
In presenza.
Attendance Rules
In-class teaching.