EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comprendere e applicare l'approccio logico della teoria dei giochi e della microeconomia per:
Studiare pratiche anticoncorrenziali negli oligopoli e ruolo della politica di concorrenza
Studiare i mercati con limiti alla concorrenza e la loro regolazione.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di applicare le conoscenze sulle pratiche anticoncorrenziali e sulle politiche di regolazione negli oligopoli e e nei mercati con limiti alla concorrenza
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di analizzare pratiche di mercato e capire la ratio di diverse tesi sugli effetti sulla concorrenza e della regolazione dei mercati
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di analizzare le pratiche anticoncorrenziale e le politiche di regolazione, e preparare delle presentazioni per discuterne gli effetti.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory and microeconomics to :
Study anticompetitive practices in oligopolies and the role of competition policy
Study markets with limits to competition and the regulatory policies
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge on anticompetitive practices and regulatory policies in oligopolistic/monopolistic markets
MAKING JUDGEMENTS:
At the end of the course students should be able to analyze market practices and regulatory policies.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyze ex-ante and ex-posts regulation in markets with limits to competition and prepare presentations to discuss their effects.
ALBERTO IOZZI
Prerequisiti
Microeconomia
Prerequisites
Microeconomics
Programma
Il corso si concentra sullo studio delle poltiche di regolamentzione. Tutti gli argomenti
Il modulo si concentra sull'economia della regolamentazione. L'argomento verrà studiato sia dal punto di vista teorico che da quello applicato. I modelli teorici microeconomici verranno utilizzati per spiegare gli incentivi delle imprese e dei regolatori. I casi di studio consentiranno di comprendere le applicazioni del mondo reale.
Il programma dettagliato è:
- Industrie con limiti alla concorrenza (settimana 1)
- Regolazione del monopolio con informazione completa (settimana 1)
- Regolazione di un monopolio con vincoli informativi (settimana 2)
- Modelli non bayesiani di regolazione dei prezzi (settimana 3)
- Regolazione della Qualità (settimana 3)
Program
The module focuses on the economics of regulation. This topic will be studied from both a theoretical and applied perspective. Microeconomic theory models will be used to explain the incentives of firms and regulators. Case studies will allow to understand real world applications.
The detailed syllabus is:
- Industries with limits to competition (week 1)
- Regulation of a Monopoly with Full Information (week 1)
- Regulation of a Monopoly under Informational Constraints (week 2)
- Non-bayesian models of price regulation (week 3)
- Regulation of Quality (week 3)
Testi Adottati
• Auriol, E., C. Crempes e A. Estaches, 2022. Regulating Public Services: Bridging the Gap between Theory and Practice. CAmbridge University Press.
Books
• Auriol, E., C. Crempes e A. Estaches, 2022. Regulating Public Services: Bridging the Gap between Theory and Practice. CAmbridge University Press.
Bibliografia
• Auriol, E., C. Crempes e A. Estaches, 2022. Regulating Public Services: Bridging the Gap between Theory and Practice. CAmbridge University Press.
- Panzar, J C, 1989. Technological Determinants of Firms and Industry Structure. in Schmalensee, R and R Willig (eds), Handbook of Industrial Organization (vol. 1), Amsterdam: North-Holland.
- Armstrong, M. and D.E.M. Sappington, 2007. Recent advances in the theory of regulation. in M. Armstrong and R. Porter (eds.), Handbook of Industrial Organization (vol. 3), Amsterdam: North-Holland.
- Armstrong, M, S Cowan and J Vickers, 1994. Regulatory Reform: Economic Analysis and British Experience. Cambridge (MA): MIT Press.
- Laffont, J-J and J Tirole, 1993. A Theory of Incentives in Procurement and Regulation. Cambridge (MA): MIT Press.
Bibliography
• Auriol, E., C. Crempes e A. Estaches, 2022. Regulating Public Services: Bridging the Gap between Theory and Practice. CAmbridge University Press.
- Panzar, J C, 1989. Technological Determinants of Firms and Industry Structure. in Schmalensee, R and R Willig (eds), Handbook of Industrial Organization (vol. 1), Amsterdam: North-Holland.
- Armstrong, M. and D.E.M. Sappington, 2007. Recent advances in the theory of regulation. in M. Armstrong and R. Porter (eds.), Handbook of Industrial Organization (vol. 3), Amsterdam: North-Holland.
- Armstrong, M, S Cowan and J Vickers, 1994. Regulatory Reform: Economic Analysis and British Experience. Cambridge (MA): MIT Press.
- Laffont, J-J and J Tirole, 1993. A Theory of Incentives in Procurement and Regulation. Cambridge (MA): MIT Press.
Modalità di svolgimento
Lezioni frontali, discussioni di gruppo e presentazioni di gruppo
Teaching methods
Traditional lectures, group discussions and group presentations
Regolamento Esame
Esame scritto, composto da quattro domande aperte, due per ogni modulo. Gli studenti che rinunciano o non superano un esame NON possono sostenere nuovamente l'esame nella stessa sessione d'esame. Il voto finale è la media non ponderata dei voti ottenuti con le risposte a ciascuna domanda.
La valutazione delle risposte dello studente a ciascuna domanda si basa sui seguenti criteri:
- 0-17: significative carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi; frequenti generalizzazioni.
- 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con eventuali imperfezioni; Sufficienti capacità analitiche, di sintesi e di giudizio autonomo.
- 21-23: Conoscenza e comprensione di argomenti di routine; Corretta capacità di analisi e sintesi con argomentazione coerente e logica.
- 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e di sintesi con argomentazioni espresse con rigore.
- 27-29: Conoscenza e comprensione completa degli argomenti; notevoli capacità analitiche e di sintesi. Buon giudizio indipendente.
- 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di analisi e di sintesi e indipendenza di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
Exam Rules
Written exam, composed of four open questions, two for each module. Students who withdraw or fail an exam may NOT take the exam again in the same exam session. The final grade is the unweighted average of the grade in each question.
The grading of the student's answers to each question is based on the following criteria:
- 0-17: significant deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of the topics; limited analysis and synthesis skills; frequent generalizations.
- 18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible imperfections; Sufficient analytical, synthesis, and independent judgment skills.
- 21-23: Knowledge and understanding of routine topics; Correct analysis and synthesis skills with coherent, logical argumentation.
- 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analytical and synthesis skills with rigorously expressed arguments.
- 27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable analytical and synthesis skills. Good independent judgment.
- 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of the topics. Remarkable analytical and synthesis skills and independent judgment. Arguments expressed in an original way.
PAOLO BUCCIROSSI
Programma
Il modulo offre un'’introduzione alla normativa antitrust e illustra il modo in cui l’analisi
economica è utilizzata per individuare le condotte che si pongono in conflitto con essa,
accertare le violazioni e garantire il rispetto delle norme attraverso un sistema di sanzioni.
Il programma è così strutturato
- Introduzione alla normativa antitrust (settimana 1)
- Potere di mercato e nozioni di efficienza (settimana 1)
- La teoria degli effetti unilaterali, con particolare riferimento alle concentrazioni (settimana
2)
- La teoria della collusione (settimana 2)
- La teoria della preclusione concorrenziale (settimana 3)
- Formazione della prova e le sanzioni ottimali (settimana 3)
Program
The module provides an introduction to antitrust law and explains how economic analysis is
used to identify conduct that conflicts with it, ascertain violations, and ensure compliance
through a system of sanctions.
The program is structured as follows.
- Introduction to antitrust law (week 1)
- Market power and notions of efficiency (week 1)
- The theory of unilateral effects, with special reference to mergers (week 2)
- The theory of collusion (week 2)
- The theory of competitive foreclosure (week 3)
- Evidence formation and optimal sanctions (week 3)
Testi Adottati
Motta M., Competition Policy. Theory and Practice, 2004 Cambridge, Cambridge Univ.
Press.
Books
Motta M., Competition Policy. Theory and Practice, 2004 Cambridge, Cambridge Univ.
Press.
Bibliografia
Elizabeth M. Bailey, Gregory K. Leonard, G. Steven Olley, and Lawrence Wu, 2010,
Merger Screens: Market Share-Based Approaches Versus “UpwardPricingPressure”, the
Antitrust Source
Smith Howard, 2023, GUPPI in supermarket mergers: the UK’s Asda/Sainsbury case in T.
Valletti and L. White (Eds.) Antitrust Economics at a Times of Upheaval, Competition Policy
International
Kovacic W.E., R.C. Marshall, L.M. Marx and H.L. White, 2011, Plus Factors and
Agreement in Antitrust Law, Michigan Law Review
Bibliography
Elizabeth M. Bailey, Gregory K. Leonard, G. Steven Olley, and Lawrence Wu, 2010,
Merger Screens: Market Share-Based Approaches Versus “UpwardPricingPressure”, the
Antitrust Source
Smith Howard, 2023, GUPPI in supermarket mergers: the UK’s Asda/Sainsbury case in T.
Valletti and L. White (Eds.) Antitrust Economics at a Times of Upheaval, Competition Policy
International
Kovacic W.E., R.C. Marshall, L.M. Marx and H.L. White, 2011, Plus Factors and
Agreement in Antitrust Law, Michigan Law Review
Regolamento Esame
Esame scritto, composto da quattro domande aperte, due per ogni modulo. Gli studenti che
rinunciano o non superano un esame NON possono sostenere nuovamente l'esame nella
stessa sessione d'esame. Il voto finale è la media non ponderata dei voti ottenuti con le
risposte a ciascuna delle domande.
La valutazione delle risposte dello studente a ciascuna domanda si basa sui seguenti
criteri:
- 0-17: significative carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli
argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi; frequenti generalizzazioni.
- 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con eventuali
imperfezioni; Sufficienti capacità analitiche, di sintesi e di giudizio autonomo.
- 21-23: Conoscenza e comprensione di argomenti di routine; Corretta capacità di analisi e
sintesi con argomentazione coerente e logica.
- 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e
di sintesi con argomentazioni espresse con rigore.
- 27-29: Conoscenza e comprensione completa degli argomenti; notevoli capacità
analitiche e di sintesi. Buon giudizio indipendente.
- 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di
analisi e di sintesi e indipendenza di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale.
Exam Rules
Written exam, composed of four open questions, two for each module. Students who
withdraw or fail an exam may NOT take the exam again in the same exam session. The
final grade is the unweighted average of the grade in each question.
The grading of the student's answers to each question is based on the following criteria:
- 0-17: significant deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of the
topics; limited analysis and synthesis skills; frequent generalizations.
- 18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible
imperfections; Sufficient analytical, synthesis, and independent judgment skills.
- 21-23: Knowledge and understanding of routine topics; Correct analysis and synthesis
skills with coherent, logical argumentation.
- 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analytical and synthesis
skills with rigorously expressed arguments.
- 27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable analytical and
synthesis skills. Good independent judgment.
- 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of the topics. Remarkable
analytical and synthesis skills and independent judgment. Arguments expressed in an
original way.