EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Il corso di Strategia e Politica Aziendale ha come obiettivo quello di fornire agli studenti gli strumenti per comprendere e analizzare le strategie aziendali, con un particolare focus sulle strategie a livello corporate e sulle strategie competitive. Tali obiettivi sono strettamente legati a quelli del CdS, in particolare per quanto riguarda l'analisi dei contesti competitivi e delle dinamiche evolutive aziendali.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di comprendere i modelli necessari a valutare la posizione dell'impresa nello spazio competitivo, a formulare una strategia coerente e ad applicarla a tutti i livelli dell'organizzazione.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di applicare le conoscenze acquisite alla realtà aziendale, di utilizzarle per interpretare gli spazi competitivi e di individuare le strategie da mettere in atto.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Al termine dell'insegnamento, lo studente avrà acquisito la capacità di effettuare analisi originali dell'ambiente interno ed esterno all'impresa, di valutare la correttezza e la coerenza delle diverse alternative strategiche e di fornire soluzioni ai problemi aziendali.
ABILITÀ COMUNICATIVE: L'insegnamento fornisce allo studente la capacità di comunicare in maniera chiara ed efficace, utilizzando un linguaggio tecnico specifico, e di illustrare in maniera analitica le dinamiche aziendali.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Al termine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di comprendere e rielaborare documenti aziendali ed articoli scientifici.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The Strategic Management course aims to provide students with the tools to understand and analyse corporate and competitive business strategies. This objective is closely linked to those of the CdS, especially for what concerns the analysis of competitive contexts and how companies evolve over time.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, students will be able to understand the models used to evaluate the company's competitive positioning, to design strategies and to apply them at all levels of the organisation.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, students will be able to apply the knowledge acquired to real-life companies, to use it to study competitive arenas and to identify which strategy should be implemented.
LEARNING OUTCOMES: The Strategic Management course aims to provide students with the tools to understand and analyse corporate and competitive business strategies. This objective is closely linked to those of the CdS, especially for what concerns the analysis of competitive contexts and how companies evolve over time.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, students will be able to understand the models used to evaluate the company's competitive positioning, to design strategies and to apply them at all levels of the organisation.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, students will be able to apply the knowledge acquired to real-life companies, to use it to study competitive arenas and to identify which strategy should be implemented.
MAKING JUDGEMENTS: At the end of the course, students will be able to carry out analyses of the internal and external environment of the company, to assess the correctness of various strategic alternatives and to provide solutions to business problems.
COMMUNICATION SKILLS: The course provides students with the ability to communicate clearly and effectively, using specific technical language, and to illustrate business dynamics in an analytic manner.
LEARNING SKILLS: At the end of the course, students will be able to understand and interpret business documents and scientific articles.
DENITA CEPIKU
Prerequisiti
Non sono previsti esami propedeutici alla frequenza dell'insegnamento e al sostenimento dell'esame, tuttavia è consigliata una conoscenza di base delle tecniche di management e dell'economia aziendale.
Prerequisites
There are no compulsory pre-requisites for the course, although a basic knowledge of management theory is advised.
Programma
presentate le diverse forze competitive e i fattori critici per avere successo; quindi, si cercherà di comprendere come analizzare le variabili interne all’impresa, in particolare verranno evidenziate le tecniche e gli strumenti per valutare le risorse e il potenziale aziendale.
I principali tipi di strategia a livello corporate saranno oggetto di approfondimento nella parte successiva del corso, dove si cercherà di comprendere quando un’impresa dovrebbe realizzare strategie di integrazione verticale o orizzontale, strategie di esternalizzazione, strategie di diversificazione, strategie di internazionalizzazione, strategie di collaborazione, strategie di fusione e acquisizione. Infine, si dedicherà attenzione ai vari approcci al foresight.
Successivamente, si tenterà di capire perché alcuni business hanno successo, attraverso un'analisi delle strategie competitive di base che un’'impresa può adottare.
Program
The course will include an introductory part on the concept of business strategy and the process through which it is formulated and implemented. The focus will then shift to the analysis of the macro-environment and the industry: the different competitive forces and critical factors for success will be presented; then, an attempt will be made to understand how to analyze the variables within the enterprise, in particular, techniques and tools for assessing resources and business potential will be highlighted.The main types of strategies at the corporate level will be explored in the next part of the course, where an attempt will be made to understand when a firm should implement vertical or horizontal integration strategies, outsourcing strategies, diversification strategies, internationalization strategies, collaboration strategies, and merger and acquisition strategies.
Next, an attempt will be made to understand why some businesses are successful through an analysis of the basic competitive strategies a firm can adopt. After analyzing the different strategic alternatives available and the main criteria for an evaluation of them, we will focus on how, once implemented, a strategy should be managed in order to translate into a concrete set of change interventions.The last part of the course aims to go beyond the boundaries of the for-profit sector, going on to study the functions that the public and third sectors play in relations with businesses, and delving into the role of business consulting within a changing economic environment. Considerable space will be devoted within the course to the analysis of the most interesting strategic trends of recent years, with particular reference to those related to technological and digital innovation and strategic choices with a view to sustainable development, circular economy and social and environmental responsibility.
Testi Adottati
Johnson G. et al. (2019), Fondamenti di strategia. Il framework di Exploring Strategy, Quarta edizione, Pearson
Books
Johnson G. et al. (2019), Fondamenti di strategia. Il framework di Exploring Strategy, Quarta edizione, Pearson
Bibliografia
Oltre al libro di testo già segnalato, la bibliografia di riferimento include:
- l'articolo scientifico "Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Creare valore condiviso, Harvard Business Review Italia, 1-2: 68-84" (necessario ai fini del superamento dell'esame)
- le slide delle lezioni, da utilizzare come supporto allo studio
- Invernizzi G. (a cura di) (2014), Le strategie competitive. McGraw-Hill (facoltativo, consigliato per approfondimento)
- Thompson A.A., Strickland A.J., Gamble J.E. (2009), Strategia aziendale. Formulazione ed esecuzione. McGraw-Hill (facoltativo, consigliato per approfondimento)
Bibliography
.E., Kramer M.R. (2011), Creare valore condiviso, Harvard Business Review Italia, 1-2: 68-84 (optional)
- Lesson slides (to support students with learning)
- Invernizzi G. (ed.) (2014), Le strategie competitive. McGraw-Hill (optional)
Modalità di svolgimento
L'insegnamento viene svolto con le seguenti modalità didattiche: lezioni frontali, svolgimento di lavori di gruppo e di ricerche, analisi di casi aziendali, presentazione di testimonianze aziendali. Ove possibile, agli studenti è data la possibilità di partecipare a seminari e convegni organizzati presso la Facoltà di Economia.
Teaching methods
The course is based on the following teaching methods: traditional lessons, group projects and group researches, analysis of business cases, testimonials by managers and company representatives.
Students can also attend seminars and conferences organised within the School of Economics (when applicable).
Regolamento Esame
La verifica dell'apprendimento viene svolta per mezzo di una prova individuale e della valutazione di progetto (lavoro di gruppo). Il lavoro di gruppo consente di aggoiungere fino a 3 punti alla valutazione finale espressa in trentesimi.
La prova individuale è in forma scritta e orale e mira a verificare la conoscenza degli argomenti a livello teorico, a rielaborare quanto appreso e a spiegare il ragionamento seguito attraverso l'applicazione della teoria a casi concreti.
Il lavoro di gruppo verte sull'analisi di un caso aziendale e prevede la redazione di un elaborato e lo svolgimento di una presentazione.
Nella prova individuale viene verificata la conoscenza degli argomenti a livello teorico, e viene richiesto agli studenti di rielaborare quanto appreso e spiegare il ragionamento seguito attraverso l'applicazione della teoria a casi concreti.
Il lavoro di gruppo verte sull'analisi di un caso aziendale e prevede la redazione di un elaborato e lo svolgimento di una presentazione.
E' inoltre data agli studenti la possibilità di svolgere alcuni lavori di approfondimento facoltativi (in gruppi) per ottenere fino a 2 punti bonus da aggiungere alla media ottenuta tra prova individuale e lavoro di gruppo.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico;
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico;
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico;
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
The exam is composed of an individual test and the assessment of a group project, which allows to add up to 3 points to the final mark.
The individual test is written and oral and aims to verify knowledge of the topics at a theoretical level, to re-elaborate what has been learned and to explain the reasoning followed through the application of the theory to concrete cases.
The group project is based on the analysis of a business case and requires students to submit a written product and to provide a presentation of their work.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language;
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical;
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language;
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics.Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
ROCCO FRONDIZI
Programma
Il corso prevede una parte introduttiva al concetto di strategia aziendale e al processo attraverso il quale la stessa viene formulata e implementata.
L'attenzione si sposterà poi sull'analisi del macro-ambiente e del settore: saranno presentate le diverse forze competitive e i fattori critici per avere successo; quindi, si cercherà di comprendere come analizzare le variabili interne all’impresa, in particolare verranno evidenziate le tecniche e gli strumenti per valutare le risorse e il potenziale aziendale.
I principali tipi di strategia a livello corporate saranno oggetto di approfondimento nella parte successiva del corso, dove si cercherà di comprendere quando un’impresa dovrebbe realizzare strategie di integrazione verticale o orizzontale, strategie di esternalizzazione, strategie di diversificazione, strategie di internazionalizzazione, strategie di collaborazione, strategie di fusione e acquisizione. Infine, si dedicherà attenzione ai vari approcci al foresight.
Successivamente, si tenterà di capire perché alcuni business hanno successo, attraverso un'analisi delle strategie competitive di base che un’'impresa può adottare.
Bibliography
Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Creare valore condiviso, Harvard Business Review Italia, 1-2: 68-84 (optional)
- Lesson slides (to support students with learning)
- Invernizzi G. (ed.) (2014), Le strategie competitive. McGraw-Hill (optional)
Exam Rules
The exam is composed of an individual test and the assessment of a group project, which allows to add up to 3 points to the final mark.
The individual test is written and oral and aims to verify knowledge of the topics at a theoretical level, to re-elaborate what has been learned and to explain the reasoning followed through the application of the theory to concrete cases.
The group project is based on the analysis of a business case and requires students to submit a written product and to provide a presentation of their work.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language;
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical;
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language;
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.