EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
Il corso ha l'obiettivo di esplorare come funziona la sfera pubblica, come vengono prese le decisioni pubbliche e quali sono le principali implicazioni per le aziende e la società civile. Per sfera pubblica si intendono i governi a qualsiasi livello, le organizzazioni del settore pubblico, le istituzioni internazionali, nonché le organizzazioni non profit e non governative.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Il corso fornisce gli strumenti per comprendere i principi teorici e le implicazioni pratiche legati allo sviluppo e all'attuazione delle politiche pubbliche a livello sociale e istituzionale.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso, gli studenti dovrebbero essere in grado di:
- identificare le specificità e i problemi chiave delle organizzazioni del settore pubblico, delle istituzioni internazionali e delle organizzazioni non profit e non governative;
- riconoscere e comprendere i diversi tipi di interazioni e collaborazioni intersettoriali;
- utilizzare le conoscenze in campo economico e manageriale per sviluppare idee per migliorare la strategia e la performance delle organizzazioni del settore pubblico, delle istituzioni internazionali e delle organizzazioni non profit e non governative.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Oltre alle lezioni, seminari con professionisti, discussione di casi di studio e lavori di gruppo permetteranno agli studenti di identificare aspetti critici e proporre soluzioni.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Presentazioni in classe e discussioni con manager e professionisti sono volte a rafforzare le capacità comunicative e di dialogo degli studenti.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Analizzare in modo critico situazioni concrete e casi di studio, lavorare in team e rispettare le scadenze.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
The mission of this course is to explore how the public sphere works, how public decisions are made and which are the main implications for companies and the civil society. By public sphere we mean governments at any level, public sector organizations, international institutions, as well as non-profit and non-governmental organizations.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The course aims at providing both a conceptual overview of issues, but also at providing a glimpse into the practical and concrete difficulties linked to policy development and policy implementation at the social and institutional levels.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, students should be able to:
- identify the specificities and key problems of public sector organizations, international institutions and non-profit and non-governmental organizations;
- recognize and understand the different types of cross-sectoral interactions and collaborations;
- use the knowledge from the economic and managerial fields to develop ideas for improving the strategy and performance of public sector organizations, international institutions, as well as non-profit and non-governmental organizations.
MAKING JUDGEMENTS:
Beside lectures, seminars with practitioners, case study discussions and short project works will enable students to identify critical aspects of the subject and propose solutions.
COMMUNICATION SKILLS:
Class participation and presentations, as well as discussion with practitioners, are aimed to enhance students’ communication and dialogue capacities.
LEARNING SKILLS:
Analyzing in a critical way concrete situations and case studies, working in team and managing strict deadlines.
Prerequisiti
Macroeconomia, economia internazionale. Conoscenza dei modelli macro-economici
(IS-LM) in economia chiusa e aperta (IS-LM-BP and Mundell-Fleming). Conoscenza dei
fondamenti di economia internazionale (tassi di cambio fissi/flessibili), purchasing power
parity, uncovered interest parity.
Prerequisites
Macroeconomics, international economics. Knowledge of macro-economic models (IS-LM)
in closed and open economy (IS-LM-BP and Mundell-Fleming). Knowledge of the
fundamentals of international economics (fixed/flexible exchange rates), purchasing power
parity, uncovered interest parity.
Programma
6 CFU (36 ore) articolate some segue:
Part I (10 ore)
Foundations of Open Macroeconomics; Exchange Rate Regimes. Currency Crises.
Financial Crises.
Part II (16 ore)
Euro and Public Debt Crises. Optimal Currency Areas: Costs and Benefits. The Maastricht
Treaty and Creation of the EMU. The EU Growth Dilemma and the Stability and Growth
Pact. BCE and National Governments Fiscal Policies.
Part III (10 ore)
Housing Markets and Macro-prudential Policies. EU Monetary and Fiscal Policies during
the Pandemic in the EU.
Materiale: le slides e il materiale usati per il corso saranno disponibili sul sito del corso
Program
6 CFU (36 ore) divided as follows:
Part I (10 hours)
Foundations of Open Macroeconomics; Exchange Rate Regimes. Currency Crises.
Financial Crises.
Part II (16 hours)
Euro and Public Debt Crises. Optimal Currency Areas: Costs and Benefits. The Maastricht
Treaty and Creation of the EMU. The EU Growth Dilemma and the Stability and Growth
Pact. BCE and National Governments Fiscal Policies.
Part III (10 hours)
Housing Markets and Macro-prudential Policies. EU Monetary and Fiscal Policies during
the Pandemic in the EU.
Material: the slides and the material used for the course will be available on the course
website
Testi Adottati
Baldwin, Richard and Wyplosz, Charles (2019), The Economics of European Integration,
6th edition, McGraw Hill.
De Grauwe Paul (2018), The Economics of Monetary Union, 12th edition, Oxford University
Press.
Books
Baldwin, Richard and Wyplosz, Charles (2019), The Economics of European Integration,
6th edition, McGraw Hill.
De Grauwe Paul (2018), The Economics of Monetary Union, 12th edition, Oxford University
Press.
Bibliografia
Blanchard, O., Amighini A., Giavazzi F., (2015), Macroeconomics, A European
Perspective,2nd edition, Pearson.
Bibliography
Blanchard, O., Amighini A., Giavazzi F., (2015), Macroeconomics, A European
Perspective,2nd edition, Pearson.
Modalità di svolgimento
Lezioni frontali
Lezioni incentrate sulla soluzione dei problemi (problem-solving)
Prendere appunti
Ricercare materiale di rilievo in biblioteche e on-line.
Prendere in esame i testi di riferimento.
Leggere o studiare testi e altri materiali in particolare articoli relativi a reading lists suggerite
dal docente.
Teaching methods
Classroom Lectures
Lessons focused on problem-solving
Searching of additional dedicated materials in the library and on-line
Analysis of referred readings and textbooks
Studying suggested articles and readings
Regolamento Esame
Discussione e partecipazione attiva durante le lezioni con il docente in relazioni ai temi
affrontati.
Esame finale scritto in cui vengono formulate domande volte ad accertare se lo studente
riesce ad utilizzare le conoscenze acquisite a comprendere i problemi proposti.
Il punteggio della prova d'esame è attribuito mediante un voto espresso in trentesimi. Criteri
per la formulazione del giudizio espresso in trentesimi:
o Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e
comprensione degli argomenti
o 18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con
possibili imperfezioni.
o 21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria.
o 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti.
o 27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa.
o 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione degli argomenti.
Gli studenti che si ritirano o non superano l'esame possono sostenere nuovamente l'esame
nella stessa sessione d'esame.
Exam Rules
Discussions and interactive participation during the course.
Final written exam in which questions are formulated to ascertain whether the student is
able to use the acquired knowledge to understand the proposed problems.
The score of the exam is awarded by means of a mark expressed out of thirty. Criteria for
the formulation of the judgment expressed in thirtieths:
o Unsuitable: significant deficiencies and/or inaccuracies in knowledge, and
comprehension of topics
o 18-20: knowledge and comprehension of the topics just sufficient with
possible imperfections.
o 21-23: Knowledge and comprehension of routine topics.
o 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics.
o 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics.
o 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of the topics.
Students who withdraw or fail the exam may take the exam again in the same exam
session.