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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI
Il corso mira a fornire un quadro di riferimento generale sul tema della Responsabilità sociale e ambientale e della Rendicontazione di Sostenibilità nelle diverse tipologie di aziende, pubbliche e private, for profit e non profit.
I principali temi trattati sono l'evoluzione delle logiche di CSR (Corporate Social Responsibility) verso un approccio strategico allo Sviluppo Sostenibile orientato alla Creazione di Valore Condiviso (CVC), la gestione degli stakeholder, i sistemi di sustainability reporting ed i principali standard e linee guida esistenti, il collegamento tra sostenibilità e le funzioni aziendali, dal marketing, agli acquisti, alla gestione del personale, alla strategia (CVC), con una attenzione alle principali tendenze in atto a livello nazionale e internazionale (Agenda 2030, intelligenza artificiale).
RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI:
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Al termine del corso i Partecipanti conosceranno e saranno in grado di comprendere:
- le logiche di responsabilità sociale/ambientale e di rendicontazione di sostenibilità nei diversi settori e contesti
- la relativa normativa nazionale ed europea, l'evoluzione storica e le tendenze in atto
- le buone pratiche di CVC nel panorama nazionale e internazionale
- le tecniche di mappatura e coinvolgimento degli stakeholder
- gli strumenti e le modalità di rendicontazione sociale/ambientale/di sostenibilità.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Al termine del corso i Partecipanti saranno in grado di comprendere l'importanza delle logiche di CVC e di rendicontazione di sostenibilità nelle scelte strategiche e nelle attività d'azienda; sapranno interpretare le tendenze in atto e i fenomeni complessi osservati nella realtà e cogliere le opportunità provenienti dal mondo esterno, assumendo un atteggiamento propositivo e proattivo in tema di sviluppo sostenibile, in linea con gli SDGs dell'Agenda 2030 delle Nazioni Unite, acquisendo le conoscenze e le soft skills richieste alle figure che si occupano di sostenibilità all’interno delle aziende (CSR Manager, Disability Manager, Environmental Manager, Energy Manager, Mobility Manager, ...).
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Durante il corso, il Partecipante sarà stimolato a:
- comprendere ed individuare bisogni specifici dell'azienda/del territorio
- ricercare delle soluzioni innovative e sostenibili in ottica di open innovation
- valutare gli impatti e le ricadute (positive e negative) sull'ambiente e sulla società nel suo complesso prodotti dalle soluzioni manageriali individuate
- formulare giudizi personali sulle soluzioni alternative al fine di massimizzare i benefici sociali, ambientali ed economici (in linea con i concetti di CVC e sviluppo sostenibile).
- acquisire un orientamento al problem solving.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Al termine del corso i Partecipanti sapranno esprimersi, in forma scritta e orale, utilizzando un linguaggio tecnico appropriato agli interlocutori e al contesto di riferimento.
La metodologia didattica adottata all'interno del corso mira a:
-promuovere l'ascolto, il dialogo e la partecipazione attiva degli studenti
-stimolare lo sviluppo delle soft skills: capacità relazionali, di lavorare in gruppo, di gestire lo stress e le situazioni conflittuali
- apprendere le tecniche di presentazione e pitch
-individuare e valorizzare i talenti dei singoli Partecipanti.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
Al termine del corso il Partecipante sarà in grado di:
- comprendere e analizzare criticamente, anche in ottica comparata, pubblicazioni scientifiche e divulgative (compresi i documenti attraverso i quali vengono rappresentati i risultati di sostenibilità agli stakeholder, quali Bilanci Sociali/Report di sostenibilità) sui temi oggetto del corso
- tenersi aggiornato sull'evoluzione della normativa in tema di responsabilità e rendicontazione sociale
- costruire e sviluppare un metodo di studio e di ricerca idoneo a consentire l'approfondimento delle conoscenze maturate
Learning Objectives
TRAINING OBJECTIVES:
The course aims to provide a general framework on the topics of Social and Environmental Responsibility, Accountability and Sustainability Reporting in companies, public administrations and non-profit organizations.
The main topics are:
- the evolution of CSR (Corporate Social Responsibility) logics towards the Creation of Shared Value (CSV) approach
-stakeholder management
- sustainability reporting, standards and guidelines
- the link between Sustainability and other functions, such as Marketing (Cause Related Marketing)/ - purchasing/logistics/human resource management/strategy (CSV).
with a focus on the main trends taking place at national and international level (Agenda 2030, artificial intelligence).
EXPECTED LEARNING OUTCOMES:
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course students will know and be able to understand:
- the logic of social/environmental responsibility and sustainability reporting in the various sectors and contexts
- the related National and European legislation, historical evolution and current trends
- CSV national and international good practices
- stakeholder mapping and engagement techniques
- tools and methods for social/environmnetal and sustainability reporting
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the course, Participants will understand the importance of CSV and sustainability reporting logics in strategic choices/business activities and of the interdependent approach to sustainable development;
they will also be able to interpret current trends and complex phenomena observed in reality and identify opportunities from the outside world, taking a proactive attitude for sustainable development, in line with the SDGs of the United Nations 2030 Agenda, acquiring the knowledge and soft skills required of the figures who deal with sustainability within companies (CSR Manager, Disability Manager, Environmental Manager, Energy Manager, Mobility Manager, ...).
MAKING JUDGEMENTS:
During the course, Participant will be encouraged to:
- understand and identify specific needs of the organization / territory
- search for innovative and sustainable solutions (open innovation)
- assess the (positive and negative) impacts and effects on the environment and on society produced by the managerial solutions identified
- formulate personal judgments on alternative solutions in order to maximize social, environmental and economic benefits (in line with the concepts of CSV and sustainable development)
- develop problem solving approach
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course the Participants will be able to express themselves, in written and oral form, using a technical language appropriate to the interlocutors and to the reference context.
The learning methodology adopted within the course aims to:
- promote listening, dialogue and active participation of students
-stimulate the development of soft skills: interpersonal skills, teamwork, manage stress and conflictual situations
- learn presentation and pitch techniques
- identify and enhance the talents of individual Participants.
LEARNING SKILLS:
At the end of the course the Participant will be able to:
- understand and critically analyze (also from a comparative perspective) scientific and informative publications (including documents through which the sustainability results are represented to stakeholders, such as Social Reports / Sustainability Reports) on the topics covered by the course;
- keep up to date on the evolution of the legislation on social responsibility and reporting;
- build and develop a study and research method suitable to allow the deepening of the knowledge gained.
Programma
1) RESPONSABILITÀ SOCIALE E RENDICONTAZIONE DI SOSTENIBILITà NELLE AZIENDE PRIVATE FOR PROFIT
- L'evoluzione storica degli approcci alla CSR negli studi economico aziendali e manageriali: dalla CSR alle logiche di Global Corporate Citizenship (GCC)
- Costi e benefici della CSR
- Le azioni di marketing e la comunicazione sociale a supporto della CSR. Il Cause Related Marketing.
- L’integrazione delle logiche di CSR nella strategia di impresa: il modello a Stadi della CSR
- Creazione di Valore Condiviso, Open Innovability, Reverse Innovation
- Tendenze in atto a livello nazionale e internazionale (Corporate Sustainability Reporting Directive, Due Diligence Directive, B Corp/Benefit Corporation...)
- Linee guida e standard di riferimento per lo sviluppo di processi di responsabilità sociale/ambientale e rendicontazione di sostenibilità (es GRI, EU sustainability reporting standards EFRAG,..)
- Produzione e Consumo Responsabile (SDG12).
2) RESPONSABILITÀ E RENDICONTAZIONE SOCIALE/DI SOSTENIBILITÀ NELLA PA
-Evoluzione storica e tendenze in atto in tema di responsabilità e rendicontazione sociale/di sostenibilità nella PA
- Le forme della rendicontazione sociale nella PA
- Linee guida e standard di riferimento per lo sviluppo di processi di responsabilità sociale e di rendicontazione di sostenibilità.
Focus: La rendicontazione di sostenibilità nelle Università.
3) RESPONSABILITÀ E RENDICONTAZIONE SOCIALE/DI SOSTENIBILITÀ NEL SETTORE NON PROFIT
Evoluzione storica e tendenze in atto in tema di responsabilità sociale e rendicontazione di sostenibilità nel settore non profit
- Linee guida e standard di riferimento per lo sviluppo di processi di responsabilità sociale e di rendicontazione di sostenibilità nel settore non profit
4) STAKEHODLER MANAGEMENT
-Teoria degli stakeholder
-Stakeholder mapping
-Stakeholder engagement
-Matrice doppia materialità
5) TENDENZE IN ATTO
- Le nuove frontiere della rendicontazione di sostenibilità: web reporting, intelligenza artificiale, SDGs Agenda 2030, casi aziedali/best practices.
Program
1) SOCIAL RESPONSIBILITY AND SUSTAINABILITY REPORTING IN FOR-PROFIT SECTOR
- The historical evolution of approaches to CSR in business economics and managerial studies: from CSR to Global Corporate Citizenship (GCC) logic
- Costs and benefits of CSR
- CSR and Marketing. The Cause Related Marketing
- Integration of CSR logic into business strategy: the CSR stage model
- Creation of Shared Value, Open Innovability, Reverse Innovation.
- Current trends at international and national level (Corporate Sustainability Reporting Directive, Due Diligence Directive, B Corp / Benefit Corporation..)
- Guidelines and standards for accountability and sustainability reporting processes (Es GRI Standard, EU sustainability reporting standards - EFRAG,...).
- Responsible Production and Consumption (SDG12).
2) SOCIAL/SUSTAINABILITY RESPONSIBILITY AND REPORTING IN PA
- Historical evolution and ongoing trends in terms of social responsibility and sustainability reporting in PA
- Forms of social reporting in the PA
- Guidelines and reference standards
Focus: Sustainability reporting in Universities.
3) SOCIAL/SUSTAINABILITY RESPONSIBILITY AND REPORTING IN THE NON-PROFIT SECTOR
Historical evolution and current trends in terms of social responsibility and sustainability reporting in the non-profit sector
- Guidelines and standards for non-profit sector
4) STAKEHOLDER MANAGEMENT
- Stakeholder theory
-Stakeholder mapping
- Stakeholder engagement
- Double Materiality Matrix
5) CURRENT TRENDS
- The new frontiers of sustainability reporting: web reporting, Agenda 2030 and SDGs, artificial intelligence, casi aziendali/best practices.
Testi Adottati
Fiorani G., Jannelli R., Meneguzzo M. (2012), CSR 2.0 proattiva e sostenibile, Egea.
Porter M.E. e Kramer M.R. (2011), Creare valore condiviso, Harvard Business Review Italia, 68-84
- Tutti gli articoli, le slide, i casi di studio e le dispense messi a disposizione degli studenti attraverso il sito web del corso/Microsoft Teams.
Il materiale di studio è indicato durante il corso, nel Syllabus e sulla pagina istituzionale del corso.
Books
Fiorani G., Jannelli R., Meneguzzo M. (2012), CSR 2.0 proattiva e sostenibile, Egea.
Porter M.E. e Kramer M.R. (2011), Creare valore condiviso, Harvard Business Review Italia, 68-84.
- All the documents, slide and case-study available on the web-platform of the course (the study materials and pages are indicated during the course and in the Syllabus).
Bibliografia
1. FIORANI G., DI GERIO C. (2022). REPORTING UNIVERSITY PERFORMANCE THROUGH THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS OF THE 2030 AGENDA: LESSONS LEARNED FROM ITALIAN CASE STUDY, SUSTAINABILITY 2022, 14(15), 9006, DOI: 10.3390/SU14159006
2. LA BARA L., FIORANI G., CHIPER R.A. (2021) THE REACTION OF ITALIAN COMPANIES TO FIGHT COVID-19 CRISIS: CREATION OF SHARED VALUE TO RELAUNCH? IN: C. BRATIANU, A. ZBUCHEA, F. ANGHEL, B. HRIB (EDS.). STRATEGICA. SHAPING THE FUTURE OF BUSINESS AND ECONOMY. TRITONIC. ISBN 978-606-749-579-9 / ISSN 2392 - 702X, PP. 722-736
3. FIORANI G., DI GERIO C. (2021). RAPPRESENTARE E COMUNICARE LA PERFORMANCE DELLE UNIVERSITÀ ATTRAVERSO GLI SDGS DELL’AGENDA 2030: STATO DELL’ARTE E PROSPETTIVE FUTURE IN ITALIA. IN PAOLINI A., DEL BENE L. (ED.), MONITORARE LA PERFORMANCE DELLE UNIVERSITÀ STATALI E UTILIZZARE GLI ESITI PER GENERARE VALORE PUBBLICO, PP. 186-201, ISBN-13: 9788835123804
4. LUCIANELLI G., FIORANI G., LITARDI I., VENDITTI M. (2021). RENDICONTARE LA PERFORMANCE DELLA TERZA MISSIONE. STRUMENTI E PROSPETTIVE FUTURE: IL WEB-REPORTING. IN PAOLINI A., DEL BENE L. (ED.), MONITORARE LA PERFORMANCE DELLE UNIVERSITÀ STATALI E UTILIZZARE GLI ESITI PER GENERARE VALORE PUBBLICO, PP. 186-201, ISBN-13: 9788835123804
5. DICORATO S.L., DI GERIO C., FIORANI G., PACIULLO G. (2020). INTEGRATED REPORTING IN MUNICIPALLY OWNED CORPORATIONS: A CASE STUDY IN ITALY. IN MANES-ROSSI F., ORELLI R.L. (ED.), NEW TRENDS IN PUBLIC SECTOR REORTING, INTEGRATED REPORTING AND BEYOND. PALGRAVE MACMILLAN, CHAM, SVIZZERA, 175-194. DOI:10.1007/978-3-030-40056-9_9.
6. LITARDI I., FIORANI G., HARB D., (2019), "CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN ISLAMIC CULTURE. COMPARISON BETWEEN WESTERN CSR AND ISLAMIC CSR: FOCUS ON ISLAMIC REPORTING INITIATIVE AND ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTION.", IN SPECIAL ISSUE ISLAMIC AND SOCIAL FINANCE: COMPARING POLICIES AND SOLUTIONS FOR FUNDING PUBLIC INFRASTRUCTURES AND SOCIAL SERVICES AT GLOBAL LEVEL, EJIF – EUROPEAN JOURNAL OF ISLAMIC FINANCE, PP.1-8, ISSN 2421-2172.
7. MENEGUZZO M., FIORANI G., CIORRA E. (2016), OPEN INNOVABILITY E REVERSE INNOVATION PER LA COMPETITIVITÀ ED IL PROGRESSO, L’IMPRESA DI DOMANI - INNOVATIVA, SOSTENIBILE, INCLUSIVA, MILANO, EGEA, ISBN 978-88-238-5141-2, PP 71-76.
8. FIORANI G, LITARDI I., MITITELU C., BONCI S. (2015), HOW CAN DELOCALIZATION FOLLOW A CORRECT SUSTAINABLE SUPPLY CHAIN APPROACH? LESSONS FROM RANA PLAZA DISASTER IN BANGLADESH, IN BRĂTIANU C. ET AL., STRATEGICA INTERNATIONAL ACADEMIC CONFERENCE- LOCAL VERSUS GLOBAL, SNSPA –TRITONIC, ROMANIA, BUCHAREST, PP 55-63, ISSN: 2392-702X, ISBN: 978-606-749-054-1.
9. MITITELU C., FIORANI G., MARIANI S. (2014), CAUSE RELATED MARKETING: ARMANI INITIATIVE ‘ACQUA FOR LIFE’, INTERNATIONAL REVIEW OF PUBLIC NONPROFIT MARKETING, SPRINGER-VERLAG BERLIN HEIDELBERG, VOLUME 11, ISSUE 3 , PP. 285-305, DOI: 10.1007/S12208-014-0118-Z, PRINT ISSN: 1865-1984; ONLINE ISSN: 1865-1992.
10. MENEGUZZO M., FIORANI G. (2009), “SCELTE DI SVILUPPO, INNOVAZIONE ORGANIZZATIVA E RENDICONTAZIONE SOCIALE: IL BILANCIO DI MANDATO DELL’UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI ROMA “TOR VERGATA”, RIREA, VOL. 109, FASCICOLI N. 5 E 6, MAGGIO-GIUGNO 2009, PP.347-359, ISSN1593-9154.
Bibliography
1. FIORANI G., DI GERIO C. (2022). REPORTING UNIVERSITY PERFORMANCE THROUGH THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS OF THE 2030 AGENDA: LESSONS LEARNED FROM ITALIAN CASE STUDY, SUSTAINABILITY 2022, 14(15), 9006, DOI: 10.3390/SU14159006
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3. FIORANI G., DI GERIO C. (2021). RAPPRESENTARE E COMUNICARE LA PERFORMANCE DELLE UNIVERSITÀ ATTRAVERSO GLI SDGS DELL’AGENDA 2030: STATO DELL’ARTE E PROSPETTIVE FUTURE IN ITALIA. IN PAOLINI A., DEL BENE L. (ED.), MONITORARE LA PERFORMANCE DELLE UNIVERSITÀ STATALI E UTILIZZARE GLI ESITI PER GENERARE VALORE PUBBLICO, PP. 186-201, ISBN-13: 9788835123804
4. LUCIANELLI G., FIORANI G., LITARDI I., VENDITTI M. (2021). RENDICONTARE LA PERFORMANCE DELLA TERZA MISSIONE. STRUMENTI E PROSPETTIVE FUTURE: IL WEB-REPORTING. IN PAOLINI A., DEL BENE L. (ED.), MONITORARE LA PERFORMANCE DELLE UNIVERSITÀ STATALI E UTILIZZARE GLI ESITI PER GENERARE VALORE PUBBLICO, PP. 186-201, ISBN-13: 9788835123804
5. DICORATO S.L., DI GERIO C., FIORANI G., PACIULLO G. (2020). INTEGRATED REPORTING IN MUNICIPALLY OWNED CORPORATIONS: A CASE STUDY IN ITALY. IN MANES-ROSSI F., ORELLI R.L. (ED.), NEW TRENDS IN PUBLIC SECTOR REORTING, INTEGRATED REPORTING AND BEYOND. PALGRAVE MACMILLAN, CHAM, SVIZZERA, 175-194. DOI:10.1007/978-3-030-40056-9_9.
6. LITARDI I., FIORANI G., HARB D., (2019), "CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN ISLAMIC CULTURE. COMPARISON BETWEEN WESTERN CSR AND ISLAMIC CSR: FOCUS ON ISLAMIC REPORTING INITIATIVE AND ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTION.", IN SPECIAL ISSUE ISLAMIC AND SOCIAL FINANCE: COMPARING POLICIES AND SOLUTIONS FOR FUNDING PUBLIC INFRASTRUCTURES AND SOCIAL SERVICES AT GLOBAL LEVEL, EJIF – EUROPEAN JOURNAL OF ISLAMIC FINANCE, PP.1-8, ISSN 2421-2172.
7. MENEGUZZO M., FIORANI G., CIORRA E. (2016), OPEN INNOVABILITY E REVERSE INNOVATION PER LA COMPETITIVITÀ ED IL PROGRESSO, L’IMPRESA DI DOMANI - INNOVATIVA, SOSTENIBILE, INCLUSIVA, MILANO, EGEA, ISBN 978-88-238-5141-2, PP 71-76.
8. FIORANI G, LITARDI I., MITITELU C., BONCI S. (2015), HOW CAN DELOCALIZATION FOLLOW A CORRECT SUSTAINABLE SUPPLY CHAIN APPROACH? LESSONS FROM RANA PLAZA DISASTER IN BANGLADESH, IN BRĂTIANU C. ET AL., STRATEGICA INTERNATIONAL ACADEMIC CONFERENCE- LOCAL VERSUS GLOBAL, SNSPA –TRITONIC, ROMANIA, BUCHAREST, PP 55-63, ISSN: 2392-702X, ISBN: 978-606-749-054-1.
9. MITITELU C., FIORANI G., MARIANI S. (2014), CAUSE RELATED MARKETING: ARMANI INITIATIVE ‘ACQUA FOR LIFE’, INTERNATIONAL REVIEW OF PUBLIC NONPROFIT MARKETING, SPRINGER-VERLAG BERLIN HEIDELBERG, VOLUME 11, ISSUE 3 , PP. 285-305, DOI: 10.1007/S12208-014-0118-Z, PRINT ISSN: 1865-1984; ONLINE ISSN: 1865-1992.
10. MENEGUZZO M., FIORANI G. (2009), “SCELTE DI SVILUPPO, INNOVAZIONE ORGANIZZATIVA E RENDICONTAZIONE SOCIALE: IL BILANCIO DI MANDATO DELL’UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI ROMA “TOR VERGATA”, RIREA, VOL. 109, FASCICOLI N. 5 E 6, MAGGIO-GIUGNO 2009, PP.347-359, ISSN1593-9154.
Modalità di svolgimento
Modalità di lezione convenzionale (lezione frontale) e interattiva (agli studenti sarà richiesto di partecipare attivamente alle discussioni di classe e al lavoro di gruppo), con il costante coinvolgimento delle aziende del territorio durante tutte le attività del corso al fine di integrare la teoria con la realtà, stimolare l'Open Innovation e l'occupazione, valorizzare e premiare i talenti (in linea con la Terza Missione dell'Università).
La metodologia della didattica prevede infatti la combinazione di più modelli: lezioni frontali, testimonianze di esperti provenienti dal settore pubblico e privato, for profit e non profit, partecipazione ad iniziative pubbliche (seminari/workshop), esercitazioni, analisi di casi, Laboratori ESG, lavoro di gruppo, partecipazione a/organizzazione di eventi (es: hackathon, cash mob etici).
Teaching methods
Conventional lecture mode (frontal lesson) and interactive (the students will be required participate actively in the class discussions and group work), with the constant involvement of local companies during all course activities in order to integrate theory with reality, stimulate Open Innovation and employment, enhance and reward talents (in line with the University Third Mission).
The teaching methodology is infact a combination of thoretical and practical training: lectures, exercises, seminars, testimonials by professionals, case studies, ESG Laboratories, discussion of working-group project. Sustainable events (es hackathon, ethical cash mob), seminars and conferences are possible.
Regolamento Esame
La prova di esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio, la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione; 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione; 3. Autonomia di giudizio; 4. Capacità di apprendimento; 5: Abilità di comunicazione).
La prova di esame si svolge in forma orale (in forma scritta, su richiesta, per gli studenti Erasmus). Il project work concorre alla valutazione finale (30%) e può portare all’attribuzione di extrapunti (max 3).
Si può rifiutare il voto e tornare all'appello successivo. Il voto ottenuto all'appello successivo annulla il voto precedente.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
The exam evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment, language properties and clarity of presentation, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills).
The exam takes place in oral form (in written form, upon request, for Erasmus students). The project work contributes to the final evaluation (30%) and can lead to the attribution of extra points (max 3).
Student can refuse the mark and come back to the next exam date. The mark obtained at the next exam date cancels the previous mark.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent