EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Il corso esplora e analizza le sfide della continuità delle imprese familiari e le loro migliori pratiche manageriali. Il focus del corso è sul generare competenze di management, governance, finanza e di leadership familiare di tipo pragmatico e orientate alla pratica.
Molta attenzione è rivolta alla valutazione delle imprese familiari e alle loro opzioni di crescita al fine di fornire un percorso per analizzare come la proprietà, il management e il controllo familiare influenzino i loro risultati e come possa essere creato più valore e assicurato attraverso le generazioni.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Alla fine del corso gli studenti conosceranno:
- Gli asset unici e le vulnerabilità delle imprese familiari;
- Il ruolo dell'Amministratore Delegato nella governance, nel management e nel trasferimento di potere;
- Le relazioni tra il ruolo del consiglio di amministrazione, del consiglio di famiglia e dei vertici aziendali manageriali nel fornire un contributo effettivo alla continuità dell'impresa;
- Le dinamiche chiave della famiglia;
- Quanto rilevante è per le famiglie gestire in modo professionale e collettivamente la ricchezza creata.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Uno dei risultati attesi è il pieno coinvolgimento degli studenti nello svolgimento delle lezioni e, quindi, nel processo di apprendimento.
Guidati dall’'obiettivo di favorire l’'apprendimento dell’'intera classe (e non solo del singolo studente), è richiesto a tutti gli studenti:
1) di preparare i casi assegnati prima della lezione;
2) di preparare una presentazione PowerPoint di gruppo sui casi, basata sulla specifica assegnazione;
3) la lettura dei casi di studio assegnati prima di ogni lezione, così da consentire a ciascuno studente di partecipare ai lavori di gruppo e alle discussioni intraprese in aula.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Alla fine del corso gli studenti saranno capaci di:
- Identificare i vari stakeholder e il ruolo della fiducia tra i membri della famiglia, nonché del loro impatto sulla successione e sulla continuità.
- Discutere le necessità di sviluppo e le sfide dei leader delle prossime generazioni.
- Analizzare l’effetto della tassazione delle proprietà sui trasferimenti proprietari tra le generazioni di proprietari dell’impresa familiare e le implicazioni delle strutture proprietarie sui vantaggi competitivi delle imprese familiari.
- Spiegare l’'importanza della pianificazione strategica per la continuità dell’'impresa familiare.
- Esplorare il ruolo critico e le sfide che i manager non familiari giocano nelle imprese familiari stesse.
- Analizzare l'’impatto della cultura familiare, delle comunicazioni familiari, dei conflitti familiari e dell'’unità familiare ed esplorare le loro interazioni con l’impresa familiare stessa.
- Valutare se desiderano cercare un percorso professionale nelle imprese familiari sia come manager chiave sia come consulenti professionali.
ABILITÀ COMUNICATIVE: Al fine di discutere efficacemente i casi, gli studenti dovranno:
• Fare riferimento a fatti e citazioni specifiche del caso.
• Essere pronti per fare commenti, porre domande o fare osservazioni.
Durante la discussione, gli studenti saranno chiamati a:
• Illustrare una breve presentazione in PowerPoint (max 10 slide, compresa la copertina)
• Prendere una posizione specifica su determinate questioni e/o punti.
• Porre domande chiarificatorie.
• Collaborare al fine di mantenere viva la discussione.
• Aiutare nel guidare e coinvolgere anche gli altri studenti nella discussione.
• Integrare la discussione con teorie, contenuti e concetti già visti in altri casi.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Tramite la discussione dei casi in AULA ciascuno studente svilupperà:
1. La capacità di individuare i “"parametri” del problema (i concetti chiave del caso).
2. Una profonda conoscenza dell’oggetto del caso (comprensione del materiale, una buona risposta alle osservazioni degli altri colleghi).
3. La capacità di legare il tema principale discusso nel caso agli altri concetti studiati nel corso.
4. La capacità di coinvolgere altri colleghi nella discussione.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course explores and analyses the challenges of the continuity of family businesses and their best management practices. The focus of the course is on generating pragmatic, practice-oriented management, governance, finance and family leadership skills.
Much attention is paid to the assessment of family businesses and their growth options in order to provide a path to analyze how family ownership, management and control affect their outcomes and how more value can be created and secured across generations.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course the students will know:
- The unique assets and vulnerabilities of family businesses;
- The role of the CEO in governance, management and power transfer;
- The relationship between the role of the board of directors, family council and senior management in providing an effective contribution to the continuity of the business;
- The key dynamics of the family;
- How important it is for families to professionally and collectively manage the created wealth
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: One of the expected results is the full involvement of the students in the lectures of the course and, therefore, in the learning process.
Guided by the objective of encouraging the learning of the whole class (and not just of the individual student), it is required to all students:
1) to prepare the assigned cases before the lesson;
2) to prepare a group PowerPoint presentation on the cases, based on the specific assignment;
3) Reading the assigned case studies before each lesson, so that each student can participate in the group work and discussions undertaken in the classroom.
MAKING JUDGEMENTS: At the end of the course the students will be able to:
- Identify the various stakeholders and the role of trust between family members, as well as their impact on succession and continuity.
- Discuss the development needs and challenges of the leaders of the next generations.
- Analyse the effect of property taxation on ownership transfers between generations of family business owners and the implications of ownership structures on the competitive advantages of family businesses.
- Explain the importance of strategic planning for the continuity of the family business.
- Explore the critical role and challenges that non-family managers play in family businesses themselves.
- Analyze the impact of family culture, family communications, family conflicts and family unity and explore their interactions with the family business itself.
- Assess whether they wish to seek a career path in family businesses both as key managers and as professional advisors.
COMMUNICATION SKILLS: In order to effectively discuss cases, students should:
- Refer to specific facts and quotes of the case.
- Be prepared to make comments, ask questions or make observations.
During the discussion, students will be asked to:
- Illustrate a short PowerPoint presentation (max 10 slides, including cover)
- Take a specific position on certain issues and/or points.
- Ask clarification questions.
- Collaborate in order to keep the discussion alive.
- Help guide and involve other students in the discussion.
- Integrate the discussion with theories, contents and concepts already seen in other cases.
LEARNING SKILLS: Through the discussion of cases in CLASS each student will develop:
1. The ability to identify the "parameters" of the problem (the key concepts of the case).
2. A deep knowledge of the subject of the case (understanding of the material, a good response to the observations of other colleagues).
3. The ability to link the main theme discussed in the case to the other concepts studied in the course.
4. The ability to involve other colleagues in the discussion.
Prerequisiti
Nessun prerequisito
Programma
Il corso è strutturato in 7 sezioni, per un totale di 18 lezioni.
Sezione 1: Imprese familiari: aspetti peculiari e rilevanze (2 lezioni)
#1 Introduzione del corso
(Capitolo 1: Zellweger, pagine: 1-3)
1. Focus tematico
2. Audience prevista
3. Struttura e strumenti pedagogici
Definire le imprese familiari
(Capitolo 2: Zellweger, pagine: 4-22)
1. Distinzione tra imprese familiari e non
2. Definizione delle imprese familiari in base al coinvolgimento della famiglia
3. Modelli circolari di influenza familiare
4. L’identità delle imprese familiari
5. Definizione di impresa familiare
#2 Prevalenza e contributo economico delle imprese familiari
(Capitolo 3: Zellweger, pagine: 24-33)
1. Prevalenza delle imprese familiari nel mondo
2. Contributo economico delle imprese familiari
3. Impostazione istituzionale e prevalenza delle imprese familiari
Punti di forza e di debolezza delle imprese familiari
(Capitolo 4: Zellweger, pagine: 36-42)
1. Punti di forza tipici delle imprese familiari
2. Punti di debolezza tipici delle imprese familiari
3. Attributi bivalenti delle caratteristiche delle imprese familiari
CASO: More than a move to Mexico
(Capitolo 4: Zellweger, pagine: 43-45)
Sezione 2: Governance nell’impresa familiare (2 lezioni)
#3 Governance nell'impresa familiare: premesse, corporate governance e proprietà
(Capitolo 5: Zellweger, pagine: 46-72)
1. Perché serve la governance nelle imprese familiari?
2. Configurazioni tipiche di governance nelle imprese familiari
3. Implicazioni delle configurazioni di governance sulle performance
4. Chiarire la corporate governance, la governance della proprietà, la governance della famiglia
5. Corporate governance
6. Governance della proprietà
#4 La governance nelle imprese familiari: la governance della famiglia
(Capitolo 5: Zellweger, pagine: 73-105)
1. La governance della famiglia
2. Documenti di governance: codice di condotta e costituzione della famiglia
3. Corpo di governance: assemblea familiare e consiglio di famiglia
4. La governance integrata nelle imprese familiari
CASO: Beretti Holdings—More than a retirement decision
(Capitolo 5: Zellweger, pagine: 109-112)
Sezione 3: Gestione strategica nell’impresa familiare (3 lezioni)
#5 Management strategico nell'impresa familiare: vantaggi competitivi e teoria dell'agenzia
(Capitolo 6: Zellweger, pagine: 116-134)
1. Il processo decisionale strategico nelle imprese familiari
2. Concettualizzare il vantaggio competitivo nelle imprese familiari
3. La prospettiva dell’agenzia
CASO: Henkel’s Genthin plant
(Capitolo 6: Zellweger, pagine: 125)
#6 Management strategico nelle imprese familiari: prospettive RBV e OI
(Capitolo 6: Zellweger, pagine: 137-163)
1. La prospettiva delle risorse
2. La prospettiva dell’identità organizzativa
CASO: Branding and CSR at HiPP
(Chapter 6: Zellweger, pages: 165-166)
#7 Management strategico nelle imprese familiari: prospettive istituzionale e del paradosso
(Capitolo 6: Zellweger, pagine: 167-194)
1. La prospettiva istituzionale
2. La prospettiva del paradosso
3. Strategie generiche delle imprese familiari
4. Strumenti per il management strategico nelle imprese familiari
CASO: Managing paradoxes
(Capitolo 6: Zellweger, pagine: 193-194)
Sezione 4: Successione nell’impresa familiare (3 lezioni)
#8 Successione nelle imprese familiari: obiettivi e problemi processuali
(Capitolo 7: Zellweger, pagine: 203-234)
1. Scelte di successione
2. Sfide ed opportunità delle scelte di successione
3. Importanza delle scelte di successione
4. Riduzione della rilevanza della successione infra-famiglia
5. Fonti di complessità nella successione
6. Strutturare la successione: il contesto della successione
7. Chiarire obiettivi e priorità
#9 Successione nelle imprese familiari: cambiamenti di strategia e responsabile del cambiamento
(Capitolo 7: Zellweger, pagine: 240-254)
1. Rivedere la strategia aziendale
2. Pianificare la transizione delle responsabilità
#10 Successione nelle imprese familiari: aspetti di valutazione, finanziari, legali e fiscali
(Capitolo 7: Zellweger, pagine: 258-305)
1. Valutare l’impresa
2. Finanziare la successione
3. Definire gli aspetti legali e fiscali
CASO: Bernet’s choice—Valuation, emotional value, family discount and fair distribution of assets within the family
(Capitolo 7: Zellweger, pagine: 306-307)
Sezione 5: Cambiamento e creazione di valore transgenerazionale (1 lezione)
#11 Cambiamento e creazione di valore transgenerazionale
(Capitolo 7: Zellweger, pagine: 311-356)
1. Cambiamento e adattamento nelle imprese familiari
2. Longevità delle imprese familiari
3. Creazione di valore transgenerazionale nelle imprese familiari
CASO: Transgenerational value creation at Ahlstrom (Finland)
(Capitolo 8: Zellweger, pagine: 361-363)
Sezione 6: Rapporti interpersonali e conflitti nell'impresa familiare (2 lezioni)
#12 Relazioni e conflitti interpersonali nelle imprese familiari: problemi sociali, valori della famiglia e percezioni
(Capitolo 10: Zellweger, pagine: 428-466)
1. La struttura sociale della famiglia
2. Trend nella struttura sociale della famiglia
3. Differenze internazionali nei valori della famiglia
4. Capire le dinamiche interpersonali nelle imprese familiari: una visione sistemica
5. Percezione di giustizia
#13 Relazioni e conflitti interpersonali nelle imprese familiari: gestire i conflitti
(Capitolo 10: Zellweger, pagine: 468-487)
1. Perché le imprese familiari sono terreno fertile per I conflitti
2. Tipologie di conflitti
3. Dinamiche dei conflitti
4. Stili di gestione dei conflitti
5. Strategie di comunicazione
6. Come comportarsi di fronte ai conflitti
CASO: Conflict in the Solomon family
(Capitolo 10: Zellweger, pagine: 488-491)
Sezione 7: Gestione finanziaria nell’impresa familiare (5 lezioni)
#14 Gestione finanziaria nelle imprese familiari: differenze con le imprese non familiari
(Capitolo 9: Zellweger, pagine: 368-379)
1. Perché la gestione finanziaria è diversa per le imprese familiari
2. Capitale sociale di famiglia come classe di asset distinta
3. Performance delle imprese familiari: una breve discussione
4. L’assunzione dei rischi nelle imprese familiari
#15 Gestione finanziaria nelle imprese familiari: strumenti finanziari
(Capitolo 9: Zellweger, pagine: 380-400)
1. Finanziamento del debito
2. Equity financing
3. Leverage
4. Value management
5. Indicatori finanziari chiave
6. Dilemmi nella gestione finanziaria delle imprese familiari
Gestione finanziaria nelle imprese familiari: sostenibilità finanziaria
(Capitolo 9: Zellweger, pagine: 402-407)
1. Principi per una gestione finanziaria sostenibile delle imprese familiari
2. Il ruolo del CFO nelle imprese familiari
CASO: Tom’s world
(Capitolo 9: Zellweger, pagine: 422-424)
#17 Gestione finanziaria nelle imprese familiari: i compensi
(Capitolo 9: Zellweger, pagine: 407-411)
1. Gestione dei compensi nelle imprese familiari
CASO: Medco Energi Internasional
(HBS 9-207-021)
#18 Gestione finanziaria nelle imprese familiari: i family office
(Capitolo 9: Zellweger, pagine: 412-417 e Capitolo 5: Zellweger, pagine: 83-89)
1. L’azionista di maggioranza nelle imprese familiari
2. Wealth governance
Program
The course presents seven different sections, and a total of 18 lectures:
Section 1: Family firms: prevalence and relevance (2 lectures)
#1 Introduction of the Course
(Chapter 1: Zellweger, pages: 1-3)
1. Thematic focus
2. Intended audience
3. Structure and pedagogical tools
Defining the family business
(Chapter 2: Zellweger, pages: 4-22)
1. The distinction between family and nonfamily firms
2. Defining family business by type of family involvement
3. Circle models of family influence
4. Family firm identity
5. Family business definition
#2 Prevalence and economic contribution of family firms around the globe
(Chapter 3: Zellweger, pages: 24-33)
1. Prevalence of family firms worldwide
2. Economic contribution of family firms
3. Institutional setting and the prevalence of family firms
Strengths and weaknesses of family firms
(Chapter 4: Zellweger, pages: 36-42)
1. Typical strengths of family firms
2. Typical weaknesses of family firms
3. Bivalent attributes of family firm characteristics
CASE STUDY: More than a move to Mexico
(Chapter 4: Zellweger, pages: 43-45)
Section 2: Governance in the family firm (2 lectures)
#3 Governance in the family firm: premises, corporate and ownership governance
(Chapter 5: Zellweger, pages: 46-72)
1. Why do family firms need governance?
2. Typical governance constellations in family firms
3. Performance implications of governance constellations
4. Untangling corporate, ownership, family governance
5. Corporate governance
6. Ownership governance
#4 Governance in the family firm: family governance
(Chapter 5: Zellweger, pages: 73-105)
1. Family governance
2. Governance documents: code of conduct and family charter
3. Governance bodies: family assembly and family council
4. Integrated governance in family firms
CASE STUDY: Beretti Holdings—More than a retirement decision
(Chapter 5: Zellweger, pages: 109-112)
Section 3: Strategic management in the family firm (3 lectures)
#5 Strategic management in the family business: competitive advantages and the agency perspective
(Chapter 6: Zellweger, pages: 116-134)
1. Strategic decision making in family firms
2. Conceptualizing the competitive advantage of family firms
3. The agency perspective
CASE STUDY: Henkel's Genthin plant
(Chapter 6: Zellweger, page: 125)
#6 Strategic management in the family business: RBV and OI perspectives
(Chapter 6: Zellweger, pages: 137-163)
1. The resource-based perspective
2. The organizational identity perspective
CASE STUDY: Branding and CSR at HiPP
(Chapter 6: Zellweger, pages: 165-166)
#7 Strategic management in the family business: institutional and paradox perspectives
(Chapter 6: Zellweger, pages: 167-194)
1. The institutional perspective
2. The paradox perspective
3. Generic strategies for family firms
4. Tools for strategic management in family firms
CASE STUDY: Managing paradoxes
(Chapter 6: Zellweger, pages: 193-194)
Section 4: Succession in the family firm (3 lectures)
#8 Succession in the family firm: goals and processual issues
(Chapter 7: Zellweger, pages: 203-234)
1. Succession options
2. Opportunities and challenges of succession options
3. Significance of succession options
4. Declining relevance of infra-family succession
5. Sources of complexity in family business succession
6. Structuring the succession process: succession framework
7. Clarifying goals and priorities
#9 Succession in the family firm: change strategy and who is in charge of the change
(Chapter 7: Zellweger, pages: 240-254)
1. Reviewing the firm's strategy
2. Planning the transition of responsibilities
#10 Succession in the family firm: value, finance, legal, and tax issues
(Chapter 7: Zellweger, pages: 258-305)
1. Valuing the firm
2. Financing the succession
3. Defining the legal and tax setup
CASE STUDY: Bernet's choice—Valuation, emotional value, family discount and fair distribution of assets within the family
(Chapter 7: Zellweger, pages: 306-307)
Section 5: Change and transgenerational value creation (1 lecture)
#11 Change and transgenerational value creation
(Chapter 8: Zellweger, pages: 311-356)
1. Change and adaptation in family firms
2. Longevity of family firms
3. Transgenerational value creation in family firms
CASE STUDY: Transgenerational value creation at Ahlstrom (Finland)
(Chapter 8: Zellweger, pages: 361-363)
Section 6: Interpersonal relationships and conflict in the family firm (2 lectures)
#12 Interpersonal relationships and conflict in the family firm: social issues, family values, and perceptions
(Chapter 10: Zellweger, pages: 428-466)
1. The social structure of the family
2. Trends in the social structure of the family
3. International variance in family values
4. Understanding interpersonal dynamics in the family firm: a systemic view
5. Justice perceptions
#13 Interpersonal relationships and conflict in the family firm: managing conflicts
(Chapter 10: Zellweger, pages: 468-487)
1. Why family firms are fertile contexts for conflict
2. Types of conflict
3. Conflict dynamics
4. Conflict-management styles
5. Communication strategies
6. How to behave in the face of conflict
CASE STUDY: Conflict in the Solomon family
(Chapter 10: Zellweger, pages: 488-491)
Section 7: Financial management in the family firm (5 lectures)
#14 Financial management in the family firm: differences with no family firms
(Chapter 9: Zellweger, pages: 368-379)
1. Why finance is different for family firms
2. Family equity as a distinct asset class
3. Performance of family firms: a short review of the evidence
4. Risk taking in family firms
#15 Financial management in the family firm: financial tools
(Chapter 9: Zellweger, pages: 380-400)
1. Debt financing
2. Equity financing
3. Leverage
4. Value management
5. Key financial indicators
6. Dilemmas in the financial management of family firms
#16 Financial management in the family firm: financial sustainability
(Chapter 9: Zellweger, pages: 402-407)
1. Principles for the sustainable financial management of family firms
2. The role of the CFO in family firms
CASE STUDY: Tom's world
(Chapter 9: Zellweger, pages: 422-424)
#17 Financial management in the family firm: compensations
(Chapter 9: Zellweger, pages: 407-411)
1. Management compensation in family firms
CASE STUDY: Medco Energi Internasional
(HBS 9-207-021)
#18 Financial management in the family firm: family offices
(Chapter 9: Zellweger, pages: 412-417 and Chapter 5: Zellweger, pages: 83-89)
1. The responsible shareholder in the family firm
2. Wealth governance
Testi Adottati
Zellweger, T. Managing the Family Business: Theory and Practice, Edward Elgar Publishing, 2017: ISBN: 9781783470709
I lucidi delle lezioni e altri materiali saranno disponibili sul sito del corso.
Casi
Durante il corso saranno discussi 10 casi:
1. More than a move to Mexico (Capitolo 4: Zellweger, pagine: 43-45)
2. Beretti Holdings: More than a retirement decision (Capitolo 5: Zellweger, pagine: 109-112)
3. Henkel’s Genthin plant (Capitolo 6: Zellweger, pagine: 125)
4. Branding and CSR at HiPP (Capitolo 6: Zellweger, pagine: 165-166)
5. Managing paradoxes (Capitolo 6: Zellweger, pagine: 193-194)
6. Bernet’s choice—Valuation, emotional value, family discount and fair distribution of assets within the family (Capitolo 7: Zellweger, pagine: 306-307)
7. Transgenerational value creation at Ahlstrom (Finland) (Capitolo 8: Zellweger, pagine: 361-363)
8. Conflict in the Solomon family (Capitolo 10: Zellweger, pagine: 488-491)
9. Tom’s world (Capitolo 9: Zellweger, pagine: 422-424)
10. Medco Energi Internasional
Books
Zellweger, T. Managing the Family Business: Theory and Practice, Edward Elgar Publishing, 2017: ISBN: 9781783470709
Slides and other material will be available on the course website.
During the course, we will discuss 10 cases:
1. More than a move to Mexico (Chapter 4: Zellweger, pages: 43-45)
2. Beretti Holdings: More than a retirement decision (Chapter 5: Zellweger, pages: 109-112)
3. Henkel’s Genthin plant (Chapter 6: Zellweger, page: 125)
4. Branding and CSR at HiPP (Chapter 6: Zellweger, pages: 165-166)
5. Managing paradoxes (Chapter 6: Zellweger, pages: 193-194)
6. Bernet’s choice—Valuation, emotional value, family discount and fair distribution of assets within the family (Chapter 7: Zellweger, pages: 306-307)
7. Transgenerational value creation at Ahlstrom (Finland) (Chapter 8: Zellweger, pages: 361-363)
8. Conflict in the Solomon family (Chapter 10: Zellweger, pages: 488-491)
9. Tom’s world (Chapter 9: Zellweger, pages: 422-424)
10. Medco Energi Internasional
Bibliografia
- Poza, E. J., “Family Business”, First Edition. Mason, OH: Thomson South-Western, 2004.
- Gnan, L. and Montemerlo, D., (2006), “Family-firm relationship in Italian SMEs: ownership and governance issues in a double-fold theoretical perspective”, in P. Z. Poutziouris P., Smyrnios, K. X., and Klein, S. B., “Handbook of research on family business”, Edward Elgar Publishing.
- Zattoni, A., Gnan, L., Huse, M., (2012) ,“Does Family Involvement Influence Firm Performance? Exploring the Mediating Effects of Board Processes and Tasks”, Journal Of Management, ISSN: 0149-2063, DOI: 10.1177/0149206312463936
- Gnan, L. and Songini, L., (2015), “Family involvement and agency cost control mechanisms in family small and medium-sized enterprises”, Journal Of Small Business Management, vol. 53, p. 748-779, ISSN: 0047-2778, DOI: 10.1111/jsbm.12085
- Gnan, L., Montemerlo, D., Huse, M. (2015), “Governance systems in family SMEs: the substitution effects between family councils and corporate governance mechanisms”, Journal of Small Business Management, p. 1-27, ISSN: 1540-627X, DOI: 10.1111/jsbm.12070
- Gnan, L., Montemerlo, D., Schulze, W., Corbetta, G., (2008), “Governance Structures in Italian Family SMEs” In: (a cura di): Comacchio A. and Pontiggia A., “L'organizzazione fa la differenza”, Roma: Carocci Editore, ISBN: 9788843045587
- Gnan, L. and Montemerlo, D., (2007), “Family-firm relationship in Italian SMEs: ownership and governance issues in a double-fold theoretical perspective” In: “Handbook of research on family business”, Elgar, ISBN: 978-1845424107
- Songini, L., Gnan, L., Morelli, C., Vola, P., (2015), “The why and how of managerialization of family businesses: evidences from Italy”, Piccola Impresa / Small Business, vol 1, DOI: 10.14596/pisb.179, pp 85-117
- Songini, L., Gnan, L., Malmi, T (2013), “The role and impact of accounting in family business”, Journal of Family Business Strategy, vol. 4, p. 71-83, ISSN: 1877-8585, DOI: 10.1016/j.jfbs.2013.04.002
- Gnan, L., Songini, L., (2014), “The glass ceiling in SMEs and its impact on firm managerialisation: a comparison between family and non-family SMEs”, International Journal of Business Governance And Ethics, vol. 9, ISSN: 1477-9048
- de Pedys, V. and Antonelli, A,. (2008) “Family office for family business”, Oxford management Publishing, ISBN 978-1-906728-01-4
- Poutziouris, P., (2001) “Understanding family firms”, in (Ed.) Adam, J., Institute of Directors, “The Growing Business Handbook”, London: Kogan Page, Chapter 6.3: pp. 9-15, 4th edition, ISBN 074943600X
- Levin, R. and Travis, V., (1987), “Small company finance: what the books don’t say”, Harvard Business Review, nov-dec: 87608
- Villalonga, B. and Amit, R., (2005), “How do family ownership, control and management affect firm value”, Journal of financial economics, 80: 385-417
- Wilson, R., (2013), “The family office Report”, FamilyOfficesGroup.com
- Amit, R. and Perl, R., (2012) “2012 Family Governance Report”, Wharton Global family Alliance, Wharton School, University of Pennsylvania
- Amit, R. and Lichtenstein, H., (2010), “Benchmarking the Single Family Office” Wharton Global Family Alliance, Wharton School, University of Pennsylvania
Bibliography
- Poza, E. J., “Family Business”, First Edition. Mason, OH: Thomson South-Western, 2004.
- Gnan, L. and Montemerlo, D., (2006), “Family-firm relationship in Italian SMEs: ownership and governance issues in a double-fold theoretical perspective”, in P. Z. Poutziouris P., Smyrnios, K. X., and Klein, S. B., “Handbook of research on family business”, Edward Elgar Publishing.
- Zattoni, A., Gnan, L., Huse, M., (2012) ,“Does Family Involvement Influence Firm Performance? Exploring the Mediating Effects of Board Processes and Tasks”, Journal Of Management, ISSN: 0149-2063, DOI: 10.1177/0149206312463936
- Gnan, L. and Songini, L., (2015), “Family involvement and agency cost control mechanisms in family small and medium-sized enterprises”, Journal Of Small Business Management, vol. 53, p. 748-779, ISSN: 0047-2778, DOI: 10.1111/jsbm.12085
- Gnan, L., Montemerlo, D., Huse, M. (2015), “Governance systems in family SMEs: the substitution effects between family councils and corporate governance mechanisms”, Journal of Small Business Management, p. 1-27, ISSN: 1540-627X, DOI: 10.1111/jsbm.12070
- Gnan, L., Montemerlo, D., Schulze, W., Corbetta, G., (2008), “Governance Structures in Italian Family SMEs” In: (a cura di): Comacchio A. and Pontiggia A., “L'organizzazione fa la differenza”, Roma: Carocci Editore, ISBN: 9788843045587
- Gnan, L. and Montemerlo, D., (2007), “Family-firm relationship in Italian SMEs: ownership and governance issues in a double-fold theoretical perspective” In: “Handbook of research on family business”, Elgar, ISBN: 978-1845424107
- Songini, L., Gnan, L., Morelli, C., Vola, P., (2015), “The why and how of managerialization of family businesses: evidences from Italy”, Piccola Impresa / Small Business, vol 1, DOI: 10.14596/pisb.179, pp 85-117
- Songini, L., Gnan, L., Malmi, T (2013), “The role and impact of accounting in family business”, Journal of Family Business Strategy, vol. 4, p. 71-83, ISSN: 1877-8585, DOI: 10.1016/j.jfbs.2013.04.002
- Gnan, L., Songini, L., (2014), “The glass ceiling in SMEs and its impact on firm managerialisation: a comparison between family and non-family SMEs”, International Journal of Business Governance And Ethics, vol. 9, ISSN: 1477-9048
- de Pedys, V. and Antonelli, A,. (2008) “Family office for family business”, Oxford management Publishing, ISBN 978-1-906728-01-4
- Poutziouris, P., (2001) “Understanding family firms”, in (Ed.) Adam, J., Institute of Directors, “The Growing Business Handbook”, London: Kogan Page, Chapter 6.3: pp. 9-15, 4th edition, ISBN 074943600X
- Levin, R. and Travis, V., (1987), “Small company finance: what the books don’t say”, Harvard Business Review, nov-dec: 87608
- Villalonga, B. and Amit, R., (2005), “How do family ownership, control and management affect firm value”, Journal of financial economics, 80: 385-417
- Wilson, R., (2013), “The family office Report”, FamilyOfficesGroup.com
- Amit, R. and Perl, R., (2012) “2012 Family Governance Report”, Wharton Global family Alliance, Wharton School, University of Pennsylvania
- Amit, R. and Lichtenstein, H., (2010), “Benchmarking the Single Family Office” Wharton Global Family Alliance, Wharton School, University of Pennsylvania
Modalità di svolgimento
Le lezioni - frontali e non - saranno caratterizzate non solo dal tradizionale trasferimento di nozioni e conoscenze, ma anche da una forte interazione tra docenti e studenti.
Al fine di facilitare l’'apprendimento e di fornire agli studenti uno sguardo sul mondo delle imprese familiari, infine, saranno organizzati momenti specifici di lavoro di gruppo per l’'analisi e soluzione di problematiche organizzative complesse.
Per raggiungere i suoi obiettivi il corso prevede letture, lezioni, esercizi, casi, compiti individuali ed in team e discussioni di classe. Le assegnazioni dei casi costituiscono una base importante per le discussioni di classe e devono essere completate prima di ogni sessione di classe.
Le lezioni saranno usate per evidenziare i punti chiave delle letture e per aggiungere ulteriori informazioni a supporto delle letture. I casi rappresentano un’opportunità per applicare quanto imparato ai problemi e agli scenari del mondo reale.
Teaching methods
The lessons - frontal and not - will focus on transferring knowledge and on a strong interaction within the classroom; there are analysis of situations problems and business cases in order to facilitate participants in learning.
To meet its goals, this course uses readings, lectures, exercises, cases, individual and team assignments, and class discussion. Case assignments provide an important foundation for class discussion and must completed prior to each class session.
Lectures will highlight key points from the readings and provide additional information to supplement the readings. Cases will provide the opportunity to apply what has been learned to real world issues and scenarios.
Regolamento Esame
L'esame, a seconda del numero degli iscritti, può essere scritto o orale.
1) Prova scritta. In questa prova, della durata di 3-4 ore, sarà assegnato un caso di studio con relative domande al fine di guidarne la discussione e alcune domande sul testo di riferimento. Per l'analisi del caso, conseguentemente, sarà richiesto agli studenti di rispondere alle domande utilizzando contenuti specifici e teorie studiate nel corso. Non sarà possibile ottenere punteggi per le risposte contenenti opinioni personali a meno che queste non siano supportate da teorie, studi o altro materiale di testo. È inoltre necessario descrivere "come" e "per quale ragione”" la teoria richiamata può essere applicata al caso oggetto di studio. Le risposte fornite saranno valutate sulla base sia della quantità, sia della qualità. Le risposte più complete e che dimostreranno un più alto livello di comprensione e di analisi riceveranno valutazioni più elevate.
Per le domande sul testo di riferimento, le domande possono essere aperte, chiuse (multiple choice) o una combinazione delle due. Le domande possono chiedere di discutere i modelli e le teorie presentate durante il corso. Possono essere anche presentati piccolo casi e focalizzare l’attenzione su alcuni aspetti teorici a questi collegati.
2) Prova Orale. Nella prova orale potrebbe essere chiesto allo studente sia di discutere alcuni piccoli casi pratici, sia di focalizzare l’attenzione su alcuni contenuti teorici.
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
The exam, depending on the number of the registered student, is a written exam or an oral exam.
In case of a written exam, the duration is about 3-4 hours and it includes:
a) Case discussion - It may be given a case study to which some questions may pertain in order to lead the discussion. As students respond to the questions, they should use specific content and theories (use names to identify theories and models) as the basis of their lecture, and/or text material. Also, students should describe how they see the content/theory applying to the situation. Answers will be evaluated based upon both quantity and quality. Answers that are more complete and demonstrate a higher level of understanding and analysis will receive more points.
b) Some questions directly connected to the course textbook – The questions could be open, closed (multiple choice), or a combination of the both. It may be asked to discuss the models and the theories presented during the course. It will be asked to interpret some real incidents and to focus your attention to some specific theoretical issues.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not Successful: important deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited ability to analyse and synthesise, frequent generalisations and limited critical and judgemental skills, the topics are set out inconsistently and with inappropriate language;
18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalisations and imperfections; sufficient capacity for analysis synthesis and autonomy of judgement, topics are frequently exposed in an incoherent way and with inappropriate/technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; ability to analyse and synthesise correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language;
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; Good analytical and synthetic skills with arguments expressed in a rigorous manner but with language that is not always appropriate/technical;
27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics; considerable capacity for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement. Arguments presented in a rigorous manner and with appropriate/technical language;
30-30L: Excellent level of knowledge and thorough understanding of topics. Excellent analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
Modalità di frequenza
Per essere considerato frequentante uno studente dovrebbe partecipare almeno all’85% delle lezioni e delle discussioni dei casi, inclusi ritardi e uscite anticipate.
Attendance Rules
To be considered regular attending students, it is required the 85% of attendance to lectures and case discussions, including arriving late or leaving early.