EN
IT
Obiettivi Formativi
Il corso si propone di sviluppare una solida comprensione dei principi, delle logiche e degli strumenti del marketing moderno, fornendo agli studenti le competenze necessarie per analizzare, progettare e gestire attività di marketing in diversi contesti organizzativi.
In particolare, il corso approfondisce quattro aree tematiche principali:
1. Il ruolo del marketing nelle imprese manifatturiere e di servizi, con particolare attenzione alle sue funzioni strategiche e operative nei processi di creazione di valore.
2. I principi fondamentali del marketing management, inclusi l’analisi del mercato, la segmentazione, il posizionamento e il marketing mix.
3. La redazione del piano di marketing, inteso come strumento integrato di pianificazione, controllo e comunicazione delle strategie aziendali.
4. Le strategie di social media marketing, con un focus sull’utilizzo delle piattaforme digitali per la costruzione di relazioni con i clienti e la gestione della reputazione del brand.
Il corso fornisce inoltre le basi teoriche e pratiche per successive specializzazioni in ambito aziendale e per un efficace inserimento nel mondo del lavoro, in particolare in ruoli di Junior Marketing Manager, Marketing Analyst o altre posizioni correlate alla gestione e all’analisi delle attività di mercato.
Risultati di Apprendimento (Descrittori di Dublino)
Conoscenza e Comprensione:
o Comprendere il ruolo strategico della funzione Marketing.
o Conoscere il processo di acquisto del consumatore, le strategie di segmentazione, targeting, posizionamento (STP) e le politiche del marketing mix (prodotto, prezzo, distribuzione, comunicazione).
o Valutare l'impatto delle nuove tecnologie sulle strategie di marketing.
Capacità di Applicare Conoscenza:
o Applicare modelli teorici per analizzare scenari, concorrenza e domanda.
o Utilizzare i modelli per segmentare il mercato, definire il target e posizionare un prodotto.
o Sviluppare autonomamente un piano di marketing completo e implementare una strategia di social media marketing.
Autonomia di Giudizio:
o Sviluppare riflessioni critiche e autonome sulle tematiche di marketing.
o Raccogliere, analizzare e interpretare dati per formulare giudizi indipendenti.
Abilità Comunicative:
o Comunicare in modo chiaro, efficace e con un linguaggio tecnico appropriato, sia in forma scritta che orale.
Capacità di Apprendimento:
o Approfondire in autonomia tematiche specifiche del marketing utilizzando database e letteratura scientifica.
Learning Objectives
The course aims to develop a solid understanding of the principles, logic, and tools of modern marketing, providing students with the necessary competencies to analyze, design, and manage marketing activities in different organizational contexts.
The course specifically delves into four main thematic areas:
1. The role of marketing in manufacturing and service firms, with a focus on its strategic and operational functions in value creation processes.
2. The fundamental principles of marketing management, including market analysis, segmentation, positioning, and the marketing mix.
3. The drafting of the marketing plan, an integrated tool for the planning, control, and communication of corporate strategies.
4. Social media marketing strategies, focusing on the use of digital platforms for building customer relationships and managing brand reputation.
The course also provides the theoretical and practical foundations for subsequent specializations in the business field and for effective entry into the professional world, particularly in roles such as Junior Marketing Manager, Marketing Analyst, or other positions related to the management and analysis of market activities.
Knowledge and Understanding:
• Understand the strategic role of the Marketing function.
• Know the consumer buying process, Segmentation, Targeting, Positioning (STP) strategies, and the policies of the marketing mix (product, price, place/distribution, promotion/communication).
• Evaluate the impact of new technologies on marketing strategies.
Applying Knowledge and Understanding:
• Apply theoretical models to analyze scenarios, competition, and demand.
• Use models to segment the market, define the target, and position a product.
• Independently develop a complete marketing plan and implement a social media marketing strategy.
Making Judgements:
• Develop critical and autonomous reflections on marketing topics.
• Collect, analyze, and interpret data to formulate independent judgments.
Communication Skills:
• Communicate clearly, effectively, and with appropriate technical language, both in written and oral form.
Learning Skills:
• Independently deepen specific marketing topics using databases and scientific literature.
SARA POGGESI
Prerequisiti
Conoscenza acquisita precedentemente dall'insegnamento di Economia aziendale, considerato propedeutico come previsto nel piano di studio del CdS CLEM. Inoltre, per meglio affrontare il corso è utile aver acquisito le conoscenze degli insegnamenti di area giuridica, economica e statistico-matematica previsti al primo anno del CdS CLEM e, in particolare, di Economia e gestione delle imprese previsto al secondo anno del CdS CLEM.
Prerequisites
Knowledge previously acquired from the Business Administration course is considered preparatory according to the didactic regulations of the CdS CLEM. Furthermore, to better understand the course, it is useful to have acquired the knowledge of the legal, economic, and statistical-mathematical courses undertaken in the first year of the CdS CLEM and of the General Management course undertaken in the second year of the CdS CLEM.
Programma
Durante lo svolgimento delle lezioni saranno trattati i seguenti temi:
La natura del Marketing (I settimana - 6 ore)
L'analisi del contesto nazionale e il comportamento del consumatore (II settimana - 6 ore)
La ricerca di marketing e customer insights (III settimana - 6 ore)
Segmentazione, targeting e posizionamento (IV settimana - 6 ore)
Il prodotto (bene e servizio) e il Prezzo (V settimana - 6 ore)
La distribuzione e la comunicazione (VI settimana - 4 ore)
Il piano di marketing (VII e VIII settimana - 8 ore)
Focus specifici (IX e X settimana - 6 ore).
Program
The following topics will be covered during the lectures:
• The Nature of Marketing (Week I)
• Analysis of the National Context and Consumer Behavior (Week II)
• Marketing Research and Customer Insights (Week III)
• Segmentation, Targeting, and Positioning (Week IV)
• The Product (Goods and Services) and Pricing (Week V)
• Distribution and Communication (Week VI)
• The Marketing Plan (Weeks VII and VIII)
• Specific Focus Topics (Week IX)
Testi Adottati
Fahy J., Jobber D., Fondamenti di marketing 2/ED, Edizione italiana a cura di Poggesi S. e Mingione M., McGraw-Hill Education, 8838657793 · 9788838657795.
Materiale integrativo di studio attinente ai seminari tematici e all'analisi di casi aziendali sarà messo a disposizione di tutti gli studenti.
Books
Fahy J., Jobber D., Fondamenti di marketing 2/ED, Edizione italiana a cura di Poggesi S. e Mingione M., McGraw-Hill Education, 8838657793 · 9788838657795.
Additional materials exclusively related to the thematic seminars and business case study analysis will be available to all students.
Modalità di svolgimento
L'attività didattica, in linea con gli obiettivi formativi del corso, adotta un approccio teorico-pratico che integra lezioni frontali tradizionali, seminari tenuti da marketing manager, discussioni di casi aziendali ed esercitazioni in aula, per un totale di 54 ore di formazione come indicato nel calendario pubblicato sul sito web del CLEM prima dell'inizio del semestre.
Le lezioni frontali coprono i fondamenti teorici e metodologici del programma del corso e la loro applicazione pratica attraverso l'analisi di casi aziendali ed esempi. Inoltre, sono programmati diversi seminari tematici, introdotti dal docente e tenuti da marketing e sales manager di aziende manifatturiere e di servizi. Queste testimonianze rappresentano una componente fondamentale degli obiettivi formativi del corso, poiché offrono agli studenti un contatto diretto con problemi specifici di marketing, la cui soluzione richiede una solida base di conoscenze teoriche e pratiche.
Durante le lezioni, i seminari, le discussioni di casi aziendali e le esercitazioni in aula gli studenti saranno chiamati ad interagire con il docente al fine sia di verificarne il livello di comprensione sia di svilupparne le capacità comunicative.
Teaching methods
The teaching activities, in line with the course's educational objectives, adopt a theoretical-practical approach that integrates traditional lectures, seminars conducted by marketing managers, business case discussions, and classroom exercises, totaling 54 hours of training according to the calendar published on the CLEM website before the beginning of the semester.
The lectures cover the theoretical and methodological foundations of the course syllabus and their practical application through the analysis of business cases and examples. Additionally, several thematic seminars are scheduled, introduced by the professor and conducted by marketing and sales managers from manufacturing and service companies. These seminars are a fundamental component of the course's educational objectives, as they provide students with direct exposure to specific marketing issues, whose resolution requires a solid base of theoretical and practical knowledge.
During the lectures, seminars, business case discussions, and classroom exercises, students will be encouraged to interact with the professor to both verify their level of understanding and develop their communication skills.
Regolamento Esame
Sia per i frequentati sia per i non frequentanti, l’esame verte sugli argomenti del programma del corso, inclusi i temi emergenti dai seminari di approfondimento e dall’ analisi di casi aziendali.
L’ esame consiste in una prova scritta, articolata in domande a risposta multipla e domande aperte, e in una prova orale che verte sulla presentazione e discussione del project work elaborato per la partecipazione al Premio Marketing.
Il project work deve essere inviato al Dott. Nicolò Fritelli (nicofrittelli@gmail.com), Tutor per l’università Tor Vergata della Società Italiana Marketing, 15 giorni prima dell’inizio di ogni sessione d’esame.
Gli esami orali si terranno a seguito della prova scritta. L'inizio potrà avvenire il giorno stesso oppure a partire dal giorno successivo, in base al numero complessivo degli studenti presenti. Si raccomanda a tutti gli studenti di assicurare la propria disponibilità anche nei giorni seguenti alla prova scritta, al fine di consentire una corretta e fluida organizzazione dei turni d'esame. Infine, si ricorda che alla presentazione e discussione del project work dovranno essere presenti tutti i membri del gruppo.
L’ esame valuta la preparazione complessiva dello studente, in aderenza ai descrittori di Dublino, come segue: conoscenza acquisita (quantità e qualità) in relazione agli argomenti del programma e consequenzialità del ragionamento; capacità di applicare tali conoscenze e di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, includendo anche le conoscenze acquisite da altri insegnamenti affini; capacità analitica, di sintesi e autonomia di giudizio; abilità comunicative dello studente (proprietà di linguaggio, chiarezza espositiva e uso appropriato della terminologia specifica della disciplina).
Il voto finale dell' esame è espresso in trentesimi e sarà formulato sulla base dei seguenti criteri di graduazione:
Non idoneo: importanti carenze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato.
18-21, lo studente ha acquisito i concetti di base della disciplina e ha una capacità di analisi che emerge solo con l'aiuto del docente. Il modo di esprimersi e il linguaggio usato sono complessivamente corretti.
22-25, lo studente ha acquisito in maniera discreta i concetti di base della disciplina, sa orientarsi tra i vari argomenti trattati e possiede una capacità di analisi autonoma che sa esprimere con un linguaggio corretto.
26-29, lo studente possiede un bagaglio di conoscenze ben strutturato. È in grado di rielaborare in maniera autonoma le conoscenze acquisite nell’'ambito della scelta dei materiali convenzionali e non in funzione dell'applicazione e sa esprimere con un linguaggio corretto.
30 e 30 e lode, lo studente possiede un bagaglio di conoscenze completo e approfondito. I riferimenti culturali sono ricchi e aggiornati. Si esprime in modo brillante e con proprietà di linguaggio.
Exam Rules
The exam for both attending and non-attending students covers the topics of the course program, including themes emerging from the in-depth seminars and case study analysis.
The examination consists of:
1. A written test, articulated in multiple-choice questions and open-ended questions.
2. An oral examination, which focuses on the presentation and discussion of the project work developed for the participation in Premio Marketing.
The project work must be submitted to Dr. Nicolò Fritelli (nicofrittelli@gmail.com), Tutor for the Italian Marketing Society at Tor Vergata University, 15 days prior to the start of each exam session.
The oral exams will take place following the written examination. They may commence on the same day or start from the following day, based on the total number of students present. All students are therefore advised to ensure their availability also on the days following the written examination, in order to allow for a correct and fluid organization of the exam turns. Finally, please note that all members of the group must be present for the presentation and discussion of the project work.
The exam evaluates the student's overall preparation, in adherence to the Dublin descriptors, as follows: acquired knowledge (quantity and quality) in relation to the program topics and the consistency of reasoning; ability to apply and integrate this knowledge from different parts of the program, including knowledge acquired from other related courses; analytical skills, synthesis skills, and autonomy of judgment; student's communication skills (correct language use, clarity of exposition, and appropriate use of specific disciplinary terminology).
The final exam grade is expressed on a scale of thirty (18/30 being the pass mark) and will be formulated based on the following grading criteria:
Grade Description
Fail Significant deficiencies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations, and limited critical and judgmental skills.
18-21 The student has acquired the basic concepts of the discipline and demonstrates analytical capacity only with the assistance of the instructor. The expression and language used are generally correct.
22-25 The student has adequately acquired the basic concepts of the discipline, can navigate the various topics covered, and possesses an autonomous capacity for analysis, expressed with correct language.
26-29 The student possesses a well-structured body of knowledge. They are able to autonomously elaborate on acquired knowledge within the scope of selecting conventional and non-conventional materials for application and can express themselves using correct language.
30 and 30 cum laude The student possesses a complete and in-depth body of knowledge. Cultural references are rich and up-to-date. They express themselves brilliantly and with linguistic accuracy.
Modalità di frequenza
Lezioni frontali in aula.
Dato che la metodologia didattica è fondata sull'interazione e la partecipazione attiva in aula, la frequenza - seppur facoltativa - è fortemente raccomandata.
Attendance Rules
The course is organized into frontal lessons.
Given that the teaching methodology is founded on interaction and active participation in the classroom, attendance - albeit optional - is strongly recommended.
MATTEO CRISTOFARO
Prerequisites
Knowledge previously acquired from the Business Administration course is considered preparatory according to the didactic regulations of the CdS CLEM. Furthermore, to better understand the course, it is useful to have acquired the knowledge of the legal, economic, and statistical-mathematical courses undertaken in the first year of the CdS CLEM and of the General Management course undertaken in the second year of the CdS CLEM.
Program
The following topics will be covered during the lectures:
• The Nature of Marketing (Week I)
• Analysis of the National Context and Consumer Behavior (Week II)
• Marketing Research and Customer Insights (Week III)
• Segmentation, Targeting, and Positioning (Week IV)
• The Product (Goods and Services) and Pricing (Week V)
• Distribution and Communication (Week VI)
• The Marketing Plan (Weeks VII and VIII)
• Specific Focus Topics (Week IX)
Exam Rules
The exam for both attending and non-attending students covers the topics of the course program, including themes emerging from the in-depth seminars and case study analysis.
The examination consists of:
1. A written test, articulated in multiple-choice questions and open-ended questions.
2. An oral examination, which focuses on the presentation and discussion of the project work developed for the participation in Premio Marketing.
The project work must be submitted to Dr. Nicolò Fritelli (nicofrittelli@gmail.com), Tutor for the Italian Marketing Society at Tor Vergata University, 15 days prior to the start of each exam session.
The oral exams will take place following the written examination. They may commence on the same day or start from the following day, based on the total number of students present. All students are therefore advised to ensure their availability also on the days following the written examination, in order to allow for a correct and fluid organization of the exam turns. Finally, please note that all members of the group must be present for the presentation and discussion of the project work.
The exam evaluates the student's overall preparation, in adherence to the Dublin descriptors, as follows: acquired knowledge (quantity and quality) in relation to the program topics and the consistency of reasoning; ability to apply and integrate this knowledge from different parts of the program, including knowledge acquired from other related courses; analytical skills, synthesis skills, and autonomy of judgment; student's communication skills (correct language use, clarity of exposition, and appropriate use of specific disciplinary terminology).
The final exam grade is expressed on a scale of thirty (18/30 being the pass mark) and will be formulated based on the following grading criteria:
Grade Description
Fail Significant deficiencies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations, and limited critical and judgmental skills.
18-21 The student has acquired the basic concepts of the discipline and demonstrates analytical capacity only with the assistance of the instructor. The expression and language used are generally correct.
22-25 The student has adequately acquired the basic concepts of the discipline, can navigate the various topics covered, and possesses an autonomous capacity for analysis, expressed with correct language.
26-29 The student possesses a well-structured body of knowledge. They are able to autonomously elaborate on acquired knowledge within the scope of selecting conventional and non-conventional materials for application and can express themselves using correct language.
30 and 30 cum laude The student possesses a complete and in-depth body of knowledge. Cultural references are rich and up-to-date. They express themselves brilliantly and with linguistic accuracy.