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Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI
Lo scopo del corso di "Diritto del Mercato e dei Rapporti di Lavoro" è quello di preparare gli studenti ad affrontare la complessità e le mutazioni dei modelli di collaborazione all'impresa, in specie conseguenti alla trasformazione dei sistemi di produzione e del lavoro che derivano da un'epoca di imponenti cambiamenti demografici, ambientali e tecnologici.
In questi ultimi anni il mercato del lavoro è divenuto sempre più fluido tanto da poter parlare di mercato delle professioni, nel senso che oggi non abbiamo più a che fare con generici lavoratori/professionisti ma con dei veri e propri esperti dei loro ambiti. Sicché in una visione più moderna di questo mercato - per effetto dei cambiamenti in atto, specie di quello digitale, e della sua forte accelerazione - si può ben dire che non si acquista più il tempo della persona ma la sua professionalità.
In questo contesto, i risultati di apprendimento previsti dal Corso, coerenti con i risultati di
apprendimento del Corso di Laurea magistrale in Economia e Management, sono orientati ad offrire un contributo agli studenti nella valutazione delle dinamiche essenziali del mercato del lavoro e dei contratti caratterizzanti l'impiego privato, al fine di:
•Conoscenza e capacità di comprensione: lo studente acquisisce le nozioni fondamentali concernenti: - le dinamiche essenziali che incidono maggiormente sui processi di ricerca e selezione del personale specie a seguito dei cambiamenti demografici, ambientali e tecnologici in atto; - gli elementi dell'operazione di qualificazione del rapporto di lavoro; - la regolazione legale e contrattuale che caratterizza i tipi di lavoro subordinato o autonomo e la sua evoluzione nel tempo;
•- Autonomia di giudizio: lo studente è in grado di rendersi conto della struttura e della funzione dei principali contratti di lavoro subordinato o autonomo; sa applicare le
nozioni acquisite per risolvere casi pratici non complessi; sa distinguere, all'interno di un testo o di un discorso, le parti che descrivono elementi normativi da quelli che ne offrono l'interpretazione.
•- Abilità comunicative: lo studente è in grado di comprendere e utilizzare in modo appropriato la terminologia tecnico-giuridica; utilizza in modo opportuno i testi normativi e i riferimenti giurisprudenziali.
• Capacità di apprendere: l'insegnamento si propone di introdurre allo studio dei contratti di lavoro, offrendo una visione critica e problematica della materia, con particolare riferimento alla riflessione regolamentare diretta a superare la transizione da un modello assestato (l'impresa fordista verticalmente integrata) a uno emergente non ancora del tutto delineato, genericamente chiamato post-fordista e sempre più supportato dalla nuova tecnologia telematica e informatica.
Nel complesso ci si attendono i seguenti risultati dell'apprendimento
1. Capacità di risolvere problemi: nel corso delle lezioni saranno sottoposti all'attenzione dei corsisti casi concreti esaminati dalla giurisprudenza e saranno invitati, alla luce delle informazioni fornite nelle lezioni frontali, a prospettare una soluzione attraverso il
confronto in piccoli gruppi.
2. Analizzare e sintetizzare informazioni: la lezione frontale sarà caratterizzata dal costante ricorso alle fonti legali e contrattuali che disciplinano la materia. I corsisti saranno invitati a commentare e interpretare le norme per acquisire, attraverso una sintesi ragionata,
una autonoma riclassificazione delle informazioni fornite.
3. Formulare giudizi in autonomia: gli studenti saranno invitati a intervenire costantemente durante le lezioni non solo per un confronto chiarificatore sui contenuti della didattica, ma
principalmente per esprimere giudizi sulle tematiche più rilevanti o più critiche della disciplina dei contratti di lavoro.
4. Apprendere in maniera continuativa: il confronto nelle sedi indicate ai punti precedenti sarà occasione per misurarsi con le opinioni altrui, ma anche per correggere e modificare le proprie opinioni e per evidenziare eventuali incomprensioni o non corretta informazione
rispetto ai temi significativi del corso.
Learning Objectives
The aim of the "Labor Relationship Law" course is to prepare students to deal with the complexity and changes in business collaboration models, especially resulting from the transformation of production systems and work that derive from from an era of massive demographic, environmental and technological changes.
In recent years the job market has become increasingly fluid so much so that we can now speak of a professional market, in the sense that today we are no longer dealing with generic workers/professionals but with real experts in their fields. So, in a more modern vision of this market - as a result of the changes underway, especially the digital one, and its strong acceleration - we can well say that we are no longer buying the person's time but their professionalism.
In this context, the learning outcomes expected from the Course, consistent with the results of
learning of the Master's Degree Course in Economics and Management, are aimed at offering a contribution to students in the evaluation of the essential dynamics of the labor market and contracts characterizing private employment, in order to:
•Knowledge and understanding: the student acquires the fundamental notions concerning: - the essential dynamics that have the greatest impact on the personnel search and selection processes, especially following the demographic, environmental and technological changes taking place; - the elements of the qualification operation of the employment relationship; - the legal and contractual regulation that characterizes the types of subordinate or self-employed work and its evolution over time;
•- Independence of judgement: the student is able to understand the structure and function of the main subordinate or self-employed work contracts; knows how to apply them
notions acquired to solve non-complex practical cases; knows how to distinguish, within a text or speech, the parts that describe normative elements from those that offer their interpretation.
•- Communication skills: the student is able to understand and use technical-legal terminology appropriately; uses regulatory texts and jurisprudential references appropriately.
• Ability to learn: the course aims to introduce the study of employment contracts, offering a critical and problematic vision of the subject, with particular reference to regulatory reflection aimed at overcoming the transition from an established model (the vertically integrated Fordist company ) to an emerging one not yet fully delineated, generically called post-Fordist and increasingly supported by new telematic and information technology.
Overall the following learning outcomes are expected
1. Ability to solve problems: during the lessons, concrete cases examined by jurisprudence will be brought to the attention of the students and they will be invited, in light of the information provided in the lectures, to propose a solution through the
discussion in small groups.
2. Analyze and synthesize information: the lecture will be characterized by constant recourse to the legal and contractual sources that govern the subject. The students will be invited to comment and interpret the rules to acquire, through a reasoned synthesis,
an autonomous reclassification of the information provided.
3. Make independent judgments: students will be invited to intervene constantly during the lessons not only for a clarifying discussion on the teaching contents, but
mainly to express judgments on the most relevant or critical issues of the regulation of employment contracts.
4. Learn continuously: the discussion in the places indicated in the previous points will be an opportunity to measure yourself with the opinions of others, but also to correct and modify your own opinions and to highlight any misunderstandings or incorrect information
with respect to the significant themes of the course.
Programma
1. La qualificazione del rapporto di lavoro subordinato o autonomo e le differenze con il lavoro associativo
2. Le tipologie contrattuali di lavoro subordinato
2.1 Il contratto di lavoro a tempo determinato, 2.2 Il lavoro a tempo parziale, 2.3 Il lavoro intermittente, 2.4 I contratti con finalità formative e di inserimento, 2.5 Il lavoro agile 2.6 Il lavoro a domicilio.
3. La somministrazione di lavoro, l'appalto e il distacco. La dimensione transnazionale dell'impresa e l'appalto di lavoro: profili generali.
4. Le tipologie contrattuali di lavoro autonomo
4.1 Il contratto d'opera, 4.2 Le collaborazioni autonome
5. Il lavoro accessorio
6. I rapporti associativi
6.1 Il lavoro in cooperativa, 6.2 Il lavoro nell'impresa familiare, 6.3 Il lavoro del socio d'opera
7. La certificazione dei rapporti di lavoro
8. I cambiamenti tecnologici, demografici e ambientali e il diritto del lavoro sostenibile: considerazioni conclusive.
Program
1. The qualification of the subordinate or self-employed employment relationship and the differences with associative work
2. The contractual typologies of subordinate employment
2.1 The fixed-term employment contract, 2.2 Part-time work, 2.3 Intermittent work, 2.4 Contracts with training and integration purposes, 2.5 Agile work 2.6 Home working.
3. The supply of work, the contract and the secondment. The transnational dimension of the company and the contract of work: general profiles.
4. Contractual typologies of self-employment
4.1 The work contract, 4.2 Independent collaborations
5. Accessory work
6. Association relationships
6.1 Work in a cooperative, 6.2 Work in a family business, 6.3 Work of a work member
7. Certification of employment relationships
8. Technological, demographic and environmental changes and sustainable labor law: final considerations.
Testi Adottati
CASSAR S., Contratti e rapporti di lavoro, libreriauniversitaria.it, III Edizione, ottobre 2022;
Books
CASSAR S., Contratti e rapporti di lavoro, libreriauniversitaria.it, III Edizione, ottobre 2022;
Bibliografia
CASSAR S., Contratti e rapporti di lavoro, libreriauniversitaria.it, III Edizione, ottobre 2022;
unitamente a tutto il materiale di approfondimento e aggiornamento pubblicato on line e scaricabile dagli studenti iscritti al corso
nella sezione Materiale Didattico della pagina web.
Bibliography
CASSAR S., Contratti e rapporti di lavoro, libreriauniversitaria.it, III Edizione, ottobre 2022;
together with all the in-depth and update material published online and downloadable by students enrolled in the course in the Teaching Material section of the web page.
Modalità di svolgimento
ll corso combina lezioni frontali sui fondamenti teorici, analisi di casi giurisprudenziali e contrattazione collettiva, nonché momenti di discussione guidata sulle trasformazioni del mercato del lavoro.
Teaching methods
The course combines lectures on theoretical foundations, case law analysis and collective bargaining, as well as guided discussions on the transformations of the labor market.
Regolamento Esame
La prova di esame, esclusivamente orale, è la stessa per frequentanti e non frequentanti ed è diretta a valutare complessivamente la preparazione dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio.
Essa consiste nella verifica dell'interpretazione di una decisione giurisprudenziale su un contratto a scelta e sulla verifica di apprendimento di un altro tipo contrattuale richiesto dal docente.
La prova è valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo completo e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
The exam is the same for attending and non-attending students and evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment.
The oral exam consists in verifying the interpretation of a jurisprudential decision on a contract of choice and on the verification of learning of another contractual type requested by the teacher.
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.