EN
IT
Obiettivi Formativi
I giovani leader di oggi sono la chiave per un vero cambiamento e soluzioni innovative per i problemi più urgenti del mondo. Ciò di cui hanno bisogno sono gli strumenti giusti, la rete giusta, una visione chiara e più opportunità per crescere.
Questo corso ispira i giovani leader a liberare il proprio potenziale e a fare un'impatto nel mondo, a connettersi con il proprio scopo e li supporta nella risoluzione delle sfide affrontate dalle reali imprese sociali. Il corso guiderà gli studenti attraverso la "Roadmap dell'Innovazione Sociale": 9 argomenti che si sviluppano attraverso quattro prospettive dell'imprenditoria sociale (CHI, PERCHÉ, COSA, COME) che permettono agli studenti di capire quali sono i passaggi necessari per costruire un'impresa sociale che riesca a coniugare l'impatto con l'aspetto commerciale.
In modo specifico, il corso darà agli studenti una prospettiva sul percorso che porta dall'idea alla nascita dell'impresa sociale, attraverso l'analisi delle sfide sociali, la focalizzazione sul problema da risolvere, la formulazione della Visione e della Missione, e la definizione della soluzione e dei prodotti/servizi da offrire.
Learning Objectives
oung leaders of today are the key to real change and innovative solutions for the most pressing world's problems. What they need are the right tools, the right network, a clear vision, and more opportunities to grow.
This course inspires young leaders to unleash their potential and make an impact in the world, to connect with their purpose and supports them to solve challenges faced by real-life social businesses. The course will guide the students through the Roadmap to Social Innovation: 9 topics that unfold through four lenses of social entrepreneurship (WHO, WHY, WHAT, HOW) that allow the students to understand what are the required steps to build a social enterprise managing to combine impact with business.
Specifically, the course will give students a perspective on the path that leads from the idea to the birth of the social enterprise, through the analysis of social challenges, the focus on the problem to be solved, the formulation of the Vision and Mission Statement, and the definition of the solution and the products/services to offer.
Prerequisiti
Nessun prerequisito formale
Prerequisites
No formal pre-requisites
Programma
Il programma del corso è suddiviso in 9 parti collegate tra loro:
Argomento 1 PERCHÉ E CHI: Nuovi tempi, nuove leadership - Imprenditori e aziende con un impatto sociale
Argomento 2 COSA: Dall'analisi delle sfide sociali alla definizione della soluzione Argomento 3 COME: Creare alleanze per l'impatto - coinvolgere gli stakeholder per generare un cambiamento sistemico
Argomento 4 COME: Migliorare l'impatto
Argomento 5 COME: Finanziare l'impatto - costruire un modello di business a impatto sociale e attrarre donatori e investitori
Argomento 6 COME: Presentare l'impatto - attrarre finanziamenti attraverso il “pitch perfetto”
Argomento 7 COME: Comunicare l'impatto - sensibilizzare, informare, diffondere e coinvolgere attraverso campagne di advocacy e comunicazione
Argomento 8 COME: Crescere - scalare, replicare e trasferire
Argomento 9 CHI E COSA: 9+ 1 Storie straordinarie 9+1 cose che devi avere se vuoi diventare un imprenditore sociale 9+1 consigli utili
Program
The course programme is divided into 9 inter-related parts as follows:
Topic 1 WHY & WHO: New times, new leadership - Entrepreneurs and companies with a social impact
Topic 2 WHAT: From the analysis of social challenges to the definition of the solution
Topic 3 HOW: Create alliances for impact - involve stakeholders to generate systemic change
Topic 4 HOW: Enhancing the impact
Topic 5 HOW: Financing the impact - building a Social Impact Business Model and attracting donors and investors
Topic 6 HOW: Presenting the impact - attracting funding through the "perfect pitch
Topic 7 HOW: Communicating the impact - raising awareness, informing, disseminating and involving through advocacy and communication campaigns
Topic 8 HOW: Growing - Scaling, Replicating & Transfer
Topic 9 WHO & WHAT:
9+ 1 Extraordinary Stories
9+1 things you need to have if you want to become a social entrepreneur
9+1 Top Tips
Case study:
Grameen Bank the social business founded by Prof. Muhammad Yunus Peace Prize Nobel Laureate
During each lecture, the lecturer presents the planned content with the aid of power point presentations and invites students to critical reflection and dialogue.
Testi Adottati
Studenti frequentanti:
1. Slides del corso.
2. Materiale distribuito dai docenti.
Studenti non frequentanti (frequenza inferiore all'80%):
Gli studenti non frquentanti studieranno UNO dei seguenti libri di testo:
Books
Attending students:
1. Slides of the course.
2. Reading material distributed by the lecturers
Non attending students (below 80% attendance): will study ONE of the following textbooks:
Bibliografia
Libri di testo e materiali obbligatori per studenti frequentanti e non frequentanti Sinesi S . L'impatto sociale nelle tue mani, Egea (2024) Yunus M. Banchiere dei poveri Conti A. Cambiare il mondo senza perdere la testa Ulteriori letture e materiali (presentazioni incluse) saranno condivisi con gli studenti durante le lezioni.
Bibliography
Mandatory textbooks and materials both for attending and not attending students
Sinesi S . Social Impact in your hands, Egea (2024)
Yunus M. Banker to the poor
Counts A. Changing the world without losing your minds
Further readings and materials (presentations included) will be shared with the students during the lessons.
Modalità di svolgimento
Il corso combina diversi metodi di insegnamento: lezioni, seminari e presentazioni degli studenti. Le lezioni frontali forniranno agli studenti le informazioni necessarie e le indicazioni di lettura sui fenomeni oggetto di studio, mentre i seminari vedranno gli studenti confrontarsi criticamente con queste conoscenze e incoraggiare/partecipare ai dibattiti in classe. Gli studenti sono tenuti a frequentare ogni lezione, a venire in classe preparati e a partecipare alle discussioni.
Gli studenti concorderanno l'argomento delle loro presentazioni con i docenti e faranno delle presentazioni in Power-point valutate in cui valuteranno criticamente il contenuto e l'argomentazione di un argomento scelto e introdurranno domande correlate per la discussione in classe.
Teaching methods
The course combines different teaching methods: lectures; seminars; student presentations. The lectures will provide the students with the necessary information and reading guidelines on the phenomena under study, while seminars will see students critically engage with this knowledge and encourage/participate in class debates. Students are expected to attend each class, to come to class prepared and to participate in discussions.
Students will agree the topic of their presentations with the lecturers and give assessed Power-point presentations in which they will critically evaluate the content and argument of a chosen topic and introduce related questions for the class discussion.
Regolamento Esame
Verifica dell'apprendimento
La verifica (predefinita) dell'apprendimento avviene esclusivamente attraverso un esame finale che consiste in una presentazione individuale o di gruppo, come illustrato di seguito.
L'obiettivo dell'esame finale è verificare il raggiungimento dei risultati di apprendimento del corso. In particolare, l'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità di analisi e l'autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in conformità con i descrittori di Dublino.
Punteggio minimo per il superamento della prova scritta 18 su 30.
Dopo aver ascoltato le presentazioni, i docenti comunicano i risultati agli studenti iscritti all'esame tramite il sistema Delphi.
Gli studenti possono sostenere l'esame in tutte le date disponibili. non è previsto il salto d'appello. L'esame sarà valutato secondo i seguenti criteri:
- FAIL: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitata capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo incoerente e con un linguaggio inappropriato;
- 18-20: Conoscenza e comprensione appena sufficiente degli argomenti con possibili generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio inappropriato/tecnico;
- 21-23: Conoscenza e comprensione ordinaria degli argomenti; capacità di analisi e sintesi corretta con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico.
- 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
- 27-29: Conoscenza e comprensione completa degli argomenti; notevole capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomentazioni presentate in modo rigoroso e con un linguaggio appropriato/tecnico.
- 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi e sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Valutazione del corso per gli studenti frequentanti:
Valutazione del corso per gli studenti non frequentanti:
Exam Rules
Course assessment
The (default )verification of learning takes place exclusively through a final examination which consists of an individual or group presentation as discussed below. The objective of the final examination is to verify the achievement of the course learning outcome. In particular, the examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate knowledge of the different parts of the programme, consequentiality of reasoning, analytical ability and autonomy of judgement. In addition, ownership of language and clarity of exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors.
Minimum score for passing the written test 18 out of 30.
After listening to the presentations, the lecturers communicate the results to the students registered for the examination via the Delphi system.
Students may take the examination on all available dates. there is no roll-call jump.
The examination will be assessed according to the following criteria:
• FAIL: important deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited ability to analyse and synthesise, frequent generalisations and limited critical and judgemental skills, the topics are set out inconsistently and with inappropriate language;
• 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalisations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgement, the topics are frequently exposed in an incoherent manner and with inappropriate/technical language;
• 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; ability to analyse and synthesise correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language
• 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; Good analytical and synthetic skills with arguments expressed in a rigorous manner but with language that is not always appropriate/technical.
• 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics; considerable capacity for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement. Arguments presented in a rigorous manner and with appropriate/technical language
• 30-30L: Excellent level of knowledge and thorough understanding of topics. Excellent analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
Course evaluation for attending students:
• In-class presentations (100 %)
• Rules for the presentation: Students can work on their presentations alone or in groups. A group may comprise 2 to 4 students. The students agree on the topic of the presentations with the lecturers, individually or in groups. Each student/group prepares its presentation and emails it to the lecturers at least one day in advance of the day scheduled for class discussion. In the case of group presentations, each group member receives the same final grade.
Course evaluation for non-attending students:
• Final oral exam (100%).
• Rules for the oral exam: the final exam consists of an approximately 20-minute oral test with questions on one of the textbooks indicated above,
Modalità di frequenza
La presenza è obbligatoria fin dalla prima lezione ed è necessario partecipare almeno all'80% del corso per essere considerato uno studente frequentante.
Attendance Rules
Attendance is required from the very first lesson and it is necessary to attend at least 80% of the course to be considered an attending student.