EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: Lo scopo del corso è quello di introdurre gli studenti al ragionamento strategico mediante lo studio della teoria dei giochi ed applicare questo strumento all'analisi della competizione tra imprese. In particolare, svilupperemo gli ingredienti basilari della teoria dei giochi non cooperativi e le nozioni di equilibrio appropriate ai diversi contesti. Infine studieremo come applicare questi strumenti alla progettazione di politiche pubbliche a contrasto
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comprendere e applicare l'approccio logico della teoria dei giochi all’analisi del contesto strategico in cui le imprese operano. Studieremo le condotte anti-concorrenziali e le politiche pubbliche a contrasto.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di identificare autonomamente condotte potenzialmente anti-concorrenziali.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di comporre un quadro normativo e suggerire interventi e strumenti utili al contrasto.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di analizzare condotte di mercato e preparare delle presentazioni per discuterne gli effetti sulla concorrenza.
LEARNING OUTCOMES: the aim of this course is to introduce students to strategic reasoning through a formal training in game theory and a parallel set of lectures on applications to competition policy. Specifically, we will formally introduce the basic ingredients of non cooperative games and a number of equilibrium concepts used to solve them. These will be applied to studying strategic interaction among firms and to design incentive schemes to achieve a number of basic public policy goals.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory to analyse the strategic environment that firms face in regime of oligopoly. In particular, we will study anti-competitive conducts put forth by firms and public policies to address them. Emphasis will be given to the role of algorithms and digital markets such as search engines, social media or online marketplaces.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge to identify potential anti-competitive practices.
MAKING JUDGEMENTS:
Given a firm's conduct, the student should be able to (i) sketch its overall impact on economic surplus and its redistributive impact on the individual surplus of the parties involved and (ii) suggest potential interventions.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyse market practices and prepare presentations to discuss their effects on competition.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: the aim of this course is to introduce students to strategic reasoning through a formal training in game theory and a parallel set of lectures on applications to competition policy. Specifically, we will formally introduce the basic ingredients of non cooperative games and a number of equilibrium concepts used to solve them. These will be applied to studying strategic interaction among firms and to design incentive schemes to achieve a number of basic public policy goals.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to understand and apply the logical approach of game theory to analyse the strategic environment that firms face in regime of oligopoly. In particular, we will study anti-competitive conducts put forth by firms and public policies to address them.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
At the end of the Course students should be able to apply the knowledge to identify potential anti-competitive practices.
MAKING JUDGEMENTS:
Given a firm's conduct, the student should be able to (i) sketch its overall impact on economic surplus and its redistributive impact on the individual surplus of the parties involved and (ii) suggest potential interventions.
COMMUNICATION SKILLS:
At the end of the course students should be able to analyse market practices and prepare presentations to discuss their effects on competition.
Prerequisiti
Non ci sono prerequisiti per studenti che frequentano il corso.
Prerequisites
There are no prerequisites for students who attend this course.
Programma
Prima parte: informazione completa
Giochi statici di informazione completa. Equilibrio di Nash in strategie pure. Equilibrio di Nash in strategie miste. Modello di Cournot. Modello di Betrand. Giochi dinamici di informazione completa. Giochi in forma estesa e induzione a ritroso. Equilibrio di Nash Perfetto nei Sottogiochi. Duopolio di Stackelberg. Giochi ripetuti. Dilemma del Prigioniero e coordinazione. Il Folk theorem.
Seconda parte: informazione incompleta
Giochi statici di informazione incompleta. Equilibrio di Nash Bayesiano. Un esempio di asta. L’interpretazione delle strategie miste di Harsanyi. Giochi dinamici di informazione incompleta. Equilibrio Bayesiano Perfetto. Elementi di teoria della Segnalazione.
Program
First part: Complete Information
Static games of complete information. The Nash equilibrium in pure strategies. Nash equilibrium in mixed strategies. Cournot model. Bertrand model. Dynamic games of complete information. Extensive form games and backward induction. Subgame perfect Nash equilibrium. Stackelberg model of duopoly. Repeated games. The Prisoner’s dilemma and coordination. The Folk theorem.
Second part: Incomplete Information
Static Games of incomplete Information. Bayesian Nash equilibrium. An auction game. Harsanyi’ interpretation of mixed strategies. Dynamic games of incomplete information. Perfect Bayesian equilibrium. Basics of signalling.
Testi Adottati
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Books
Gibbons, R. (1992), Game theory for applied economists, Princeton University Press.
Bibliografia
Osborne, M. J. (2009), Introduction to Game Theory, Oxford University Press.
Osborne, M. J. (1994), A Course in Game Theory, MIT Press.
Bibliography
Osborne, M. J. (2009), Introduction to Game Theory, Oxford University Press.
Osborne, M. J. (1994), A Course in Game Theory, MIT Press.
Modalità di svolgimento
Il modulo si compone di lezioni ed esercitazioni.
Teaching methods
The module is composed of classes and practice sessions.
Regolamento Esame
Il metodo di valutazione si basa interamente su una prova scritta. L'esame si compone di due o tre esercizi, eventualmente comprensivi di domande teoriche. Richiede che gli studenti siano in grado di risolvere i giochi trattati nel modulo.
Il voto dell'esame è espresso in trenta punti.
Poiché gli studenti EEBL sostengono l'esame contestualmente all'esame di Organizzazione Industriale, il voto ottenuto in ciascuno dei due moduli avrà un peso del 50% nella determinazione del voto finale del corso. In particolare:
Voto finale = 0,5 x (Voto nel modulo Teoria dei giochi) + 0,5 x (Voto nel modulo Organizzazione industriale).
Gli studenti dovranno ottenere almeno 18/30 in ciascuno dei due moduli per superare l'esame.
La valutazione è la seguente:
bocciatura: gravi carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e nella comprensione degli argomenti; limitata capacità di analisi, applicazione e sintesi.
o 18-20: Conoscenza e comprensione appena sufficiente degli argomenti con possibili imperfezioni; comprensione di base dei modelli di competizione con limitata capacità di risolvere problemi applicati.
o 21-23: Conoscenza e comprensione ordinaria degli argomenti; corrette capacità di analisi e sintesi con argomentazioni logiche coerenti e qualche capacità di risolvere problemi applicati.
o 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso e buona capacità di fare collegamenti e applicare il materiale del corso.
o 27-29: Conoscenza e comprensione complete degli argomenti; notevoli capacità di analisi e sintesi. Ottima capacità di creare collegamenti e applicare in modo indipendente il materiale appreso.
o 30-30L: Eccellente livello di conoscenza e comprensione degli argomenti. Notevoli capacità di analisi e sintesi e capacità autonoma di applicare e fare collegamenti con il materiale del corso. Argomenti espressi in modo originale.
Exam Rules
The assessment method is entirely based on a written exam. The exam is composed of two or three exercises, possibly including theoretical questions. It requires students to be able to solve games covered in the module.
The grade for the exam is expressed out of thirty points.
Since EEBL students take the exam at the same time as the exam in Industrial Organization, the grade obtained in each of the two modules will have a 50% weight in determining the final grade for the course. In particular:
Final Grade = 0.5 x (Grade in Game Theory Module) + 0.5 x (Grade in Industrial Organization Module).
Students will have to obtain at least 18/30 in each of the two modules to pass the exam.
The final exam grade reflects the student’s understanding and mastering of the course material according to the following scale.
The grading is as follows:
Fail: major deficiencies and/or inaccuracies in knowledge and understanding of topics; limited ability to analyze, apply and synthesize.
o 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of topics with possible imperfections; basic understanding of models of competition with limited ability to solve applied problems.
o 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Correct analysis and synthesis skills with coherent logical argumentation and some ability to solve applied problems.
o 24-26: Fair knowledge and understanding of topics; Good analytical and synthesis skills with rigorously expressed arguments and good ability to make connections and apply the course material.
o 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of topics; Remarkable skills of analysis, synthesis. Very good ability to independently make connections and apply learnt material.
o 30-30L: Excellent level of knowledge and understanding of topics. Remarkable analytical and synthesis skills and independent ability to apply and make connections within the course material. Arguments expressed in an original way.
Modalità di frequenza
La frequenza non è obbligatoria, ma fortemente raccomandata. Gli studenti che seguono le lezioni sono tipicamente capaci di ottenere maggiori benefici dal modulo e raggiungono più facilmente gli obiettivi di apprendimento.
Attendance Rules
Attendance is not mandatory, but highly recommended. Attending students are typically able to reap more benefits from the course and more easily meet the learning objectives.