EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI:
L'obiettivo principale di questo corso è quello di fornire agli studenti una comprensione fondamentale dei complessi problemi ambientali e delle principali misure legislative e tecniche per mitigare gli impatti umani sull'ambiente.
CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Gli studenti avranno compreso alcuni dei principali fenomeni di inquinamento ambientale e come affrontarli dal punto di vista legislativo e tecnico. A tal fine, agli studenti verrà fornita una base scientifica e tecnica per comprendere e discutere questioni ambientali complesse e possibili soluzioni. Verranno inoltre esaminati i principali obiettivi e contenuti di protocolli, norme e direttive quadro internazionali, nonché delle principali procedure e strumenti sviluppati per gestire e valutare gli impatti ambientali relativi a sistemi, processi o prodotti.
CAPACITA’ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE:
Gli studenti saranno in grado di valutare lo stato qualitativo generale di un comparto ambientale, discutendo come gestire le criticità individuate. Oltre alle conoscenze sugli argomenti sopra indicati, gli studenti sono tenuti ad acquisire e padroneggiare un lessico tecnico specifico.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO:
Gli studenti avranno la capacità di integrare le conoscenze che verranno loro fornite durante il corso dal docente con informazioni che troveranno autonomamente nella letteratura scientifica di riferimento e sul web. Inoltre, selezioneranno e approfondiranno un argomento di loro interesse attualmente rilevante che riguarda quelli affrontati durante il corso e sul quale prepareranno una presentazione di gruppo.
Sulla base delle conoscenze acquisite, gli studenti saranno in grado di valutare qualitativamente diverse opzioni gestionali per affrontare un problema di inquinamento, individuando per ciascuna la sua applicabilità e specifici pro e contro.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
Gli studenti dovranno essere in grado di descrivere in modo sintetico e analitico, utilizzando la corretta terminologia, sia alcuni dei principali fenomeni di inquinamento ambientale, sia le principali opzioni gestionali utilizzabili.
Sulla base delle conoscenze acquisite nel corso, gli studenti saranno in grado di formarsi le proprie opinioni sui problemi ambientali globali e comunicarli in modo efficace. Nello specifico, dovranno anche essere in grado di presentare in pubblico, in modo convincente utilizzando supporti multimediali come diapositive, grafici e video, un argomento che approfondiranno in modo specifico.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
La capacità di apprendimento sarà verificata attraverso le presentazioni preparate e discusse dagli studenti durante il corso e attraverso prove scritte e orali.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES:
The main objective of this course is to provide students with a fundamental understanding of complex environmental problems and of the main legislative and technical measures for mitigating human impacts on the environment.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The students will have understood some of the main environmental pollution phenomena and how they can be addressed from a legislative and technical point of view. To this aim, the students will be provided with scientific and technical background for understanding and discussing complex environmental issues and possible solutions. In addition, the main aims and contents of international protocols, standards and framework directives, as well as of the main procedures and tools developed to manage and assess environmental impacts related to systems, processes or products will be examined.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
The students will be able to evaluate the general qualitative state of an environmental compartment, discussing how the identified critical issues can be managed. Besides, knowledge on the above mentioned topics, the students are expected to acquire and master specific technical vocabulary.
MAKING JUDGEMENTS:
The students will have the ability of integrating the knowledge that they will be provided with during the course by the instructor with information they will find independently in reference scientific literature and on the web. In addition, they will select and deepen a currently relevant topic of their interest that regards those addressed during the course and on which they will prepare a group presentation.
On the basis of the knowledge acquired, the students will be able to qualitatively assess different management options for addressing a pollution issues, identifying for each its applicability and specific pros and cons.
COMMUNICATION SKILLS:
The students will have to be capable of describing in a synthetic and analytical way, using the correct terminology, both some of the main environmental pollution phenomena and also the main management options that can be employed.
Based on the knowledge acquired in the course, the students will be able to form their own opinions on global environmental issues and communicate them effectively. Specifically, they will also have to be able to present in public, in a convincing way employing multimedia such as slides, graphs and videos, a topic that they will specifically investigate.
LEARNING SKILLS:
The learning ability will be assessed through the presentations prepared and discussed by the students during the course and through written and oral exams.
Programma
Elenco degli argomenti principali
Tema 1 Introduzione: cenni sulla sostenibilità ambientale, fenomeni di contaminazione nei diversi comparti ambientali (aria, acqua e suolo), misure ambientali e cicli ambientali.
Tema 2 Strategie e tecnologie per la gestione integrata dei rifiuti. Gestione del food waste.
Tema 3 Analisi, gestione e trattamento della qualità dell'acqua: Direttiva quadro UE sulle acque, processi di trattamento tradizionali nei paesi sviluppati e approcci/tecnologie per i paesi in via di sviluppo.
Tema 4 Gestione e trattamenti di bonifica applicabili a siti contaminati. Caso della rigenerazione dei Brownfield.
Tema 5 Strategie di trattamento e problema della qualità dell'aria urbana; strategie di mitigazione per problemi globali: riduzione dello strato di ozono stratosferico e cambiamento climatico.
Tema 6 Strumenti di valutazione dell'impatto ambientale (valutazione del ciclo di vita e impronta ambientale).
Tema 7 Strumenti di gestione della qualità ambientale (sistemi di gestione ambientale, EMAS, Ecolabel).
Program
List of main topics
Topic 1 Introduction: overview of environmental sustainability, contamination phenomena in different environmental compartments (air, water and soil), environmental measurements and environmental cycles.
Topic 2 Integrated waste management strategies and technologies. Food waste management
Topic 3 Water quality issue, management and treatment: EU water framework Directive, traditional treatment processes in developed countries and approaches/technologies for the developing world.
Topic 4 Contaminated sites issue, management and remediation strategies. Case of Brownfield regeneration.
Topic 5 Urban air quality issue and treatment strategies; mitigation strategies for global issues: stratospheric ozone depletion and climate change.
Topic 6 Environmental impact assessment tools (life cycle assessment and environmental footprint).
Topic 7 Environmental quality management tools (environmental management systems, EMAS, Eco-label).
Testi Adottati
“Mihelcic e Zimmerman: Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability,Design , Wiley (2014).
Slides e dispense fornite dal docente.
Books
“Mihelcic e Zimmerman: Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability,Design”, Wiley (2014).
Slides and notes provided by the instructor.
Bibliografia
“Mihelcic e Zimmerman: Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability,Design” , Wiley (2014).
Aurelio Misiti: Fondamenti di Ingegneria Ambientale, Nuova Italia Scientifica (1994).
Mackenzie L. Davis, David A. Cornwell: Introduction to Environmental Engineering, Second Edition, Mc-Graw-Hill (1991).
Tchobanoglous G., Schroeder E.D., Water Quality, Addison-Wesley (1987).
Slides e dispense fornite dal docente.
Bibliography
Mihelcic and Zimmerman: Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability,Design” , Wiley (2014).
Aurelio Misiti: Fondamenti di Ingegneria Ambientale, Nuova Italia Scientifica (1994).
Mackenzie L. Davis, David A. Cornwell: Introduction to Environmental Engineering, Second Edition, Mc-Graw-Hill (1991).
Tchobanoglous G., Schroeder E.D., Water Quality, Addison-Wesley (1987).
Slides and notes provided by the instructor.
Modalità di svolgimento
Utilizzo della lavagna classica e multimediale.
Esposizione periodica di presentazioni durante le lezioni preparate da gruppi di studenti per stimolare la partecipazione e il dibattito su temi di interesse.
Possibile svolgimento di una visita di istruzione in un impianto di trattamento acque o rifiuti.
Teaching methods
Use of blackboards and slides.
Periodic discussion of presentations during the lessons prepared by groups of students to stimulate their participation and the debate on themes of interest.
Possible visit of a wastewater or waste treatment plant.
Regolamento Esame
Durante il corso vengono effettuate due prove in itinere scritte, che consistono nella risposta a domande sia a risposta multipla che aperta. La prima prova in itinere riguarda la prima parte del programma (prime 11 lezioni) e la seconda l'ultima parte del programma (ultime 10 lezioni). Il voto dello scritto corrisponde alla media dei voti ottenuti nelle due prove in itinere e contribuisce a 50% del voto finale. Segue poi una discussione orale che contribuisce a 25% del voto finale. Agli studenti frequentanti è richiesto anche di preparare una presentazione di gruppo inerente un argomento selezionato insieme al docente del corso che contribuisce a 25% del voto finale. Per superare l'esame ogni studente deve ottenere un voto sufficiente in ognuna delle tre tipologie di valutazione.
Per gli studenti che scelgono di sostenere l'esame durante gli appelli ordinari, l'esame prevede prima una prova scritta, che consiste nella risposta a domande sia a risposta multipla che aperta e contribuisce a 67% del voto finale. Segue poi una discussione orale che contribuisce a 33% del voto finale. Se lo studente ha partecipato ad una delle presentazioni di gruppo durante il corso, il voto della presentazione sarà considerato per il 25% del voto finale e all'esame scritto sarà attribuito un peso del 50%, mentre alla prova orale il 25%. Anche in questo caso, per superare l'esame ogni studente deve ottenere un voto sufficiente in ognuna delle tipologie di valutazione.
La prova di esame valuta la preparazione complessiva dello studente: dalla capacità di integrazione delle conoscenze dei contenuti del corso alla capacità di analisi degli argomenti fino all'elaborazione di giudizi autonomi sulle tematiche del corso. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione - knowledge and understanding; 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione - applying knowledge and understanding; 3. Autonomia di giudizio - making judgements; 4. Capacità di apprendimento - learning skills; 5: Abilità di comunicazione - communication skills).
Il voto finale terrà conto per il 70% della completezza delle conoscenze acquisite e per il 30% delle capacità espressive e di giudizio autonomo dimostrate dallo studente.
Il voto finale dell'esame si esprime in trentesimi e si otterrà attraverso il seguente sistema di graduazione:
Non idoneo: importanti carenze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, argomenti esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, argomenti esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti poco più che sufficiente; capacità di analisi e di sintesi sufficientemente approfondite e linguaggio appropriato
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi esposte in modo rigoroso, linguaggio non sempre appropriato.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti profonda; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato.
30-30L: Livello di conoscenza e comprensione degli argomenti ottimi. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Esposizione originale e con linguaggio appropriato.
Exam Rules
During the course, two midterm written tests are carried out, which consist of answering to both multiple choice and open questions. The first midterm test concerns the first part of the program (first 11 lessons) and the second, the last part of the program (last 10 lessons). The mark of the written paper corresponds to the average of the marks obtained in the two midterm tests and contributes to 50% of the final mark. Then follows an oral discussion which contributes to 25% of the final grade. Attending students are also required to prepare a group presentation regarding a selected topic together with the course instructor, who contributes 25% of the final grade. To pass the exam, each student must obtain a sufficient grade in each of the three types of assessment.
For students who choose to take the exam during the ordinary sessions, the exam first includes a written test, which consists of answering both multiple choice and open questions and contributes to 67% of the final grade. Then follows an oral discussion which contributes to 33% of the final grade. If the student has participated in one of the group presentations during the course, the presentation grade will be considered for 25% of the final grade and the written exam will be given a weight of 50%, while the oral exam will contribute to 25%. Also in this case, to pass the exam each student must obtain a sufficient grade in each of the types of assessment.
The exam is aimed at assessing the the student's overall preparation, from the ability to link and correlate the course contents to the ability to analyse the course topics and to make independent judgements. In addition, the student's language skills and clarity of exposition are assessed, in accordance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding; 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Autonomy of judgment; 4. Learning skills; 5.)
The final grade will take into account by 70% of the completeness of the knowledge acquired and 30% of the expressive abilities and autonomous judgement demonstrated by the student.
The final vote of the exam is expressed in a scale in which the maimum grade is thirty, obtained through the following graduation system:
Not suitable: important deficiencies in the knowledge and understanding of the topics; limited ability to analyse and synthesise, frequent generalisations and limited critical and judgmental skills; topics exposed in an inconsistent manner and with inappropriate language
18-20: knowledge and understanding of the subjects just sufficient with possible generalisations and imperfections; capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgement sufficient; subjects exposed in a frequently inconsistent way and with inappropriate language
21-23: Knowledge and comprehension of the topics little more than sufficient; ability to analyse and synthesise in sufficient depth; subjects exposed with appropriate language.
24-26: Fair knowledge and understanding of the subjects; good ability to analyse and synthesise; not always appropriate language
27-29: In-depth knowledge and understanding of the topics; considerable capacity for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement. Arguments presented in a rigorous manner and with appropriate language.
30-30L: Level of knowledge and understanding of the topics excellent. Excellent capacity for analysis, synthesis and independent judgement. Original exposition and appropriate language.
EN
IT
Obiettivi Formativi
Il corso si concentra su alcune delle principali sfide ambientali globali che il nostro Pianeta sta attualmente affrontando e sulle strategie che si stanno sviluppando per affrontarle sia dal punto di vista politico / legislativo che da quello tecnologico.
L'obiettivo principale di questo corso è fornire agli studenti una comprensione fondamentale di problemi ambientali complessi e delle principali misure legislative e tecniche per mitigare gli impatti umani sull'ambiente. A tal fine, agli studenti verranno fornite basi scientifiche e tecniche per la comprensione e la discussione di problematiche ambientali complesse e possibili soluzioni. Verranno inoltre esaminati i principali obiettivi e contenuti di protocolli internazionali, standard e direttive quadro, nonché delle principali procedure e strumenti sviluppati per la gestione e la valutazione degli impatti ambientali relativi a sistemi, processi o prodotti.
Sulla base delle conoscenze acquisite nel corso, gli studenti saranno in grado di formarsi le proprie opinioni sulle questioni ambientali globali e comunicarle efficacemente.
Learning Objectives
The course focuses on some of the key global environmental challenges that our Planet is currently facing and on the strategies that are being developed to address them both from a policy/legislative perspective and from a technological one.
The main objective of this course is to provide students with a fundamental understanding of complex environmental problems and of the main legislative and technical measures for mitigating human impacts on the environment. To this aim, the students will be provided with scientific and technical background for understanding and discussing complex environmental issues and possible solutions. In addition, the main aims and contents of international protocols, standards and framework directives, as well as of the main procedures and tools developed to manage and assess environmental impacts related to systems, processes or products will be examined.
Based on the knowledge acquired in the course, the students will be able to form their own opinions on global environmental issues and communicate them effectively.
Programma
Argomento 1
Introduzione: panoramica della sostenibilità ambientale, fenomeni di contaminazione nei diversi comparti ambientali (aria, acqua e suolo), misurazioni ambientali e cicli ambientali.
Argomento 2
Questioni legate alla qualità dell'acqua, gestione e trattamento: Direttiva quadro sull'acqua dell'UE, processi di trattamento tradizionali nei paesi sviluppati e approcci/tecnologie per il mondo in via di sviluppo.
Argomento 3
Strategie e tecnologie per la gestione integrata dei rifiuti. Gestione dei rifiuti alimentari.
Argomento 4
Questioni legate alla qualità dell'aria urbana e strategie di trattamento; strategie di mitigazione per problemi globali: riduzione dello strato di ozono stratosferico e cambiamento climatico.
Argomento 5
Questioni legate ai siti contaminati, gestione e strategie di bonifica. Caso di rigenerazione di aree industriali dismesse (Brownfield).
Argomento 6
Strumenti di valutazione dell'impatto ambientale (valutazione del ciclo di vita e impronta ambientale).
Argomento 7
Strumenti di gestione della qualità ambientale (sistemi di gestione ambientale, EMAS, Eco-label).
Program
Topic 1
Introduction: overview of environmental sustainability, contamination phenomena in different environmental compartments (air, water and soil), environmental measurements and environmental cycles.
Topic 2
Water quality issue, management and treatment: EU water framework Directive, traditional treatment processes in developed countries and approaches/technologies for the developing world.
Topic 3
Integrated waste management strategies and technologies. Food waste management
Topic 4
Urban air quality issue and treatment strategies; mitigation strategies for global issues: stratospheric ozone depletion and climate change.
Topic 5
Contaminated sites issue, management and remediation strategies. Case of Brownfield regeneration.
Topic 6
Environmental impact assessment tools (life cycle assessment and environmental footprint).
Topic 7
Environmental quality management tools (environmental management systems, EMAS, Eco-label).
Testi Adottati
“Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability, Design” by Mihelcic and Zimmerman, Wiley, 2014.
Books
“Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability, Design” by Mihelcic and Zimmerman, Wiley, 2014.
Bibliografia
Il materiale di lettura su ciascun argomento del corso (dispense, relazioni, articoli scientifici e collegamenti a siti web) sarà reso disponibile agli studenti dall'insegnante del corso durante le lezioni e distribuito anche agli studenti che non sono in grado di frequentare il corso, a condizione che inviino all'insegnante del corso una e-mail all'inizio del corso (entro settembre 2023) dichiarando che svolgeranno l'esame come partecipanti non frequentanti.
Bibliography
Reading material on each course topic (handouts, reports, scientific papers and links to websites), will be made available to the students by the course instructor during the course and distributed also to students who are not in position to attend the course, provided they send the course instructor an e-mail at the beginning of the course (within September 2023) stating that they will take the exam as non attending participants.
Modalità di svolgimento
In presenza
Teaching methods
In-class teaching
Regolamento Esame
La valutazione sarà effettuata attraverso un esame scritto, una discussione orale e una presentazione di gruppo preparata su un argomento selezionato insieme all'insegnante del corso. Per superare l'esame, ogni studente dovrà ottenere un voto sufficiente in tutti e tre i tipi di esame. Il voto finale sarà basato sui voti dei tre tipi di esame come segue: esame scritto (50%), discussione orale (25%) e presentazione di gruppo (25%). Gli studenti che non superano una o più parti o che rifiutano il voto di una o più parti verranno valutati negli esami scritti e orali finali.
Durante il corso, verranno svolti due esami intermedi scritti; in modo indicativo, il primo riguarderà gli argomenti dall'1 al 3 e il secondo gli argomenti dal 4 al 7. Il voto dell'esame scritto sarà calcolato come la media dei voti ottenuti nei parziali. I voti di ciascun parziale dovranno essere sufficienti per superare l'esame scritto.
Exam Rules
Assessment will be carried out through a written exam, an oral discussion and a group presentation prepared on a topic selected together with the course instructor. In order to pass the exam each student will have to attain a sufficient grade in all three types of examination. The final grade will be based on the grades of the three types of examination as follows: written exam (50%), oral discussion (25%) and group presentation (25%). Students who do not pass one/more parts or reject the mark of one/more parts will be assessed on the final written and oral exams.
During the course, two written midterm exams will be carried out; tentatively, the first will regard topics 1 to 3 and the second topics 4 to 7. The grade of the written exam will be calculated as the average of the grades obtained in the midterms. The grades of each midterm will have to be sufficient in order to pass the written exam.
Students that do not take or fail one or more of the mid-term exams will take the final written exam regarding the entire course program, scheduled during the winter session and in the September session.
The oral discussion will be held after the written exam and will consist in a discussion of the written exam and include 1 or 2 questions on the course program. Students with a high class attendance (>80%) that are also attentive and actively participate to the lessons may be exempted from the oral discussion.
As for the group presentation, the class will be divided in groups of 3-4 students that will each select together with the course instructor a topic to study and prepare a Power Point presentation on. The presentations prepared by each group will be given by the students in front of the whole class in an event that will be scheduled at the end of the course, or during the course.
Students will be able to keep the results of intermediate tests only if they complete the exam within the winter exam session, otherwise the whole exam will have to be redone in another session.
The exam for non-attending students (more than 20% of absences) consists in the final written exam regarding the entire course program (50% of the final grade), followed by the oral discussion (25% of the final grade) and presentation on a topic selected together with the course instructor (25% of the final grade). The exam will take place during the winter session (2 dates in January/February 2024) or in the September 2024 session.
Aggiornato A.A. 2022-2023
Aggiornato A.A. 2022-2023
Course Description
The course focuses on some of the key global environmental challenges that our Planet is currently facing and on the strategies that are being developed to address them both from a policy/legislative perspective and from a technological one.
The main objective of this course is to provide students with a fundamental understanding of complex environmental problems and of the main legislative and technical measures for mitigating human impacts on the environment. To this aim, the students will be provided with scientific and technical background for understanding and discussing complex environmental issues and possible solutions. In addition, the main aims and contents of international protocols, standards and framework directives, as well as of the main procedures and tools developed to manage and assess environmental impacts related to systems, processes or products will be examined.
Based on the knowledge acquired in the course, the students will be able to form their own opinions on global environmental issues and communicate them effectively.
Find more information in the Syllabus