Facoltà di Economia

Lucia LeonelliProf.ssa Lucia Leonelli
Preside della Facoltà

La Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" è un centro di formazione e di ricerca di eccellenza, riconosciuto a livello nazionale ed internazionale, ed è costituito da due dipartimenti: Economia e Finanza e Management e Diritto.

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La Facoltà di Economia è costituita dai dipartimenti:

Dipartimento di Economia e Finanza

Prof. Vincenzo Atella
Direttore

Dipartimento di Management e Diritto

Prof.ssa Martina Conticelli
Direttore

Iscrizioni e Trasferimenti

In questa sezione trovi tutte le informazioni di cui hai bisogno per accedere alla nostra offerta formativa (bandi, test di ammissione, borse di studio, residenze e alloggi...)
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Terza Missione

La Facoltà di Economia, da sempre impegnata a favore della crescita del tessuto socioeconomico italiano e nella cooperazione internazionale, declina la sua Terza missione impegnandosi in una ricerca di eccellenza utile a fini produttivi, capace di contribuire all’avanzamento della conoscenza, dei saperi culturali, scientifici e tecnologici atti a migliorare il benessere della società, attraverso una formazione di qualità, la creazione di partnership istituzionali e progetti con le imprese e per il territorio, il supporto della proprietà intellettuale e dell’imprenditorialità, il placement dei propri laureati, la promozione di iniziative volte a garantire sviluppo sostenibile, innovazione sociale, civic engagement e resilienza.

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Syllabus

EN IT

Aggiornato A.A. 2023-2024

Introduction to the seminar of International Trade

The teaching is aimed at providing students with the ability of understanding and implementing concepts, knowledge, know-how, tools, good practices relating to international trade, from the macroeconomic point of view, as well as from the operational perspective necessary at business level.

At the end of the seminar, the participants, thanks to the interactive relationship with the lecturer, and to internet surfing, should be able to use the most important means available in the framework of international trade, so as to carry out a set of tasks and activities for companies and public institutions, or anyway to be ready to tackle them.

A special focus will be devoted to practical needs for companies engaged in international trade, especially those relating to markets assessment, international marketing strategies, international negotiations, international contracts, international payments and guarantees, international transportation.

In all those fields, problems and solutions will be examined, as well as connected aspects will be considered, such as the protection of intellectual property rights.

In short, the seminar will deliver skills and know-how requested for the export manager position, which is often a vacant position in the 130.000 exporting Italian companies, and in the millions of exporting enterprises around the globe.

 

TOPICS

Lecture 1

Concepts of globalisation, internationalisation, principles of trade rules and Wto agreements 

Lecture 2

Market assessment and Business Intelligence 

Lecture 3

International marketing strategies 

Lecture 4

International negotiations 

Lecture 5

International contracts 

Lecture 6

International payments and guarantees 

Lecture 7

International transportation and Incoterms

 

Registration and Deadline

Students interested in participating in the course are required to complete the online form provided by the MscBA programme office, which can be obtained by clicking on the link here below.

Register here:  Application form

The deadline for registration is 16 February 2024

 

Bibliography

In order to pass the exam, students have to study the lecturer's slides, which are sent to students via email.

Students will receive a folder with further materials, useful not for the exam but for executing business operations relating to international trade.

Optional:

- Wto ebook;

- Ebook "Il business plan per l'internazionalizzazione" (The business plan for enterprises internationalisation), editor FiscoeTasse (Maggioli Editore), author Massimiliano Di Pace, Isbn 9788891640680, February 2020 (in Italian language).

 

Contacts

 Lecturer’s email: dipace.max@libero.it