Facoltà di Economia

Lucia LeonelliProf.ssa Lucia Leonelli
Preside della Facoltà

La Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" è un centro di formazione e di ricerca di eccellenza, riconosciuto a livello nazionale ed internazionale, ed è costituito da due dipartimenti: Economia e Finanza e Management e Diritto.

Continua a leggere la presentazione della Facoltà


La Facoltà di Economia è costituita dai dipartimenti:

Dipartimento di Economia e Finanza

Prof. Alberto Iozzi
Direttore

Dipartimento di Management e Diritto

Prof.ssa Martina Conticelli
Direttore

Iscrizioni e Trasferimenti

In questa sezione trovi tutte le informazioni di cui hai bisogno per accedere alla nostra offerta formativa (bandi, test di ammissione, borse di studio, residenze e alloggi...)
Il tuo futuro comicia da qui!

Terza Missione

La Facoltà di Economia, da sempre impegnata a favore della crescita del tessuto socioeconomico italiano e nella cooperazione internazionale, declina la sua Terza missione impegnandosi in una ricerca di eccellenza utile a fini produttivi, capace di contribuire all’avanzamento della conoscenza, dei saperi culturali, scientifici e tecnologici atti a migliorare il benessere della società, attraverso una formazione di qualità, la creazione di partnership istituzionali e progetti con le imprese e per il territorio, il supporto della proprietà intellettuale e dell’imprenditorialità, il placement dei propri laureati, la promozione di iniziative volte a garantire sviluppo sostenibile, innovazione sociale, civic engagement e resilienza.

Scopri di più...

Syllabus

Aggiornato A.A. 2019-2020

Aggiornato A.A. 2019-2020

LEARNING OBJECTIVES
The course aims at providing students with theoretical framework and practical skills concerning business planning. Based on relevant case studies the course focuses on the main issues in making and using business planning for start-up and well-established companies for different strategic objectives.

The course is based on a real-life professional approach used by the business and financial community (investment banks, advisory and consulting firms, and companies).

The course is appropriate for students who are willing to pursue a career in investment banking, financial advisory, business consulting, and industrial/services companies (in areas of business development, finance, strategy, and financial planning).

PROGRAM
The key topics of the course will be the following:

- Financial statements analysis

- Business Planning

  • Theoretical framework
  • How to make a Business Plan

- Uses of Business Plan

- Business case

- Integrative courses

  • Business Model Implementation between Theory and Practical Applications
  • Business Planning and Financing: Funding Tools and Opportunities

TEACHING METHODS
Lectures, case discussions, and assignments.

MAIN REFERENCES
Required. Bruce R. Barringer, Ph.D., Preparing Effective Business Plans: An Entrepreneurial Approach, Second Edition, Global Edition, Oklahoma State University, Pearson, 2015.

Further material (Slides and Excel Models) will be made available on the course website step by step after each lesson.

Suggested, but not compulsory. A. Osterwalder and Yves Pigneur, Business Model Generation, A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, 2010.

INTEGRATIVE COURSES

Course (A): Business Model Implementation between Theory and Practical Applications – to be taken by Prof. Gabriele Palozzi

Course (B): Business Planning and Financing: Funding Tools and Opportunities – to be taken by Prof. Rocco Frondizi