EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: L’insegnamento si propone di fornire agli studenti le nozioni fondamentali, nell’ambito delle discipline economico aziendali delle lauree magistrali, dei principali sistemi, strumenti ed indicatori che supportano i manager nella gestione e miglioramento della performance aziendale in termini di pianificazione della sostenibilità aziendale e del reporting.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di:
- valutare /monitorare la correttezza, l’efficacia e la completezza dei sistemi di Sustainability Performance Management e connessi tools.
- Conoscere i pilastri chiave CSRD;
- Conoscere i principali indicatori quantitativi e qualitativi nella misurazione della performance sostenibile;
- Analizzare i drivers che conducono alla creazione di valore sostenibile;
- Preparare il bilancio di sostenibilità;
- Comprendere il ruolo degli strategic management tools nel sustainable decision making
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di:
- saper analizzare, implementare e valutare con chiarezza sistemi di Sustainability Performance Management caratterizzati da elevato grado di strutturazione;
- sviluppare in autonomia un giudizio complessivo sulla performance di un’organizzazione;
- identificare criticità e punti di forza dell’organizzazione;
- conoscere la CSRD;
- strutturare in autonomia un sistema di Sustainability Performance Management completo;
- implementare un sistema strutturato di Key Performance Indicators (KPIs) quali-quantitativi in ottica sostenibile;
- integrare i drivers dello sviluppo sostenibile a livello strategico;
- leggere e comprendere un Bilancio di Sostenibilità con un buon grado di complessità;
- individuare lo strumento più idoneo da applicare, in funzione del contesto aziendale, per supportare il decision making process in ottica sostenibile.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Lo studente al termine del corso dovrà essere in grado di valutare in maniera autonoma la correttezza, l’efficacia, la coerenza e la completezza delle informazioni dei sistemi di Performance Management Sostenibile, mostrando capacità di integrare le informazioni e fornire collegamenti, sulla base di informazioni limitate o incomplete. Sviluppare autonome riflessioni sulla valutazione della performance aziendale. Avere la capacità di gestire la complessità ambientale, nonché di formulare giudizi orientati a supportare il processo decisionale. Lo studente deve pertanto saper scegliere gli approcci e gli strumenti necessari per guidare l’impresa nel processo di creazione di valore sostenibile e nel reporting.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
- illustrare le caratteristiche di un sistema di performance management sostenibile e dei processi di reporting, evidenziandone gli aspetti rilevanti e supportando le proprie affermazioni con esempi concreti;
- esprimersi, in forma scritta e orale, utilizzando un linguaggio tecnico appropriato agli interlocutori e al contesto di riferimento;
- capacità di individuazione, interpretazione e comunicazione delle informazioni rilevanti;
- capacità di analisi e di gestione dei problemi, anche complessi;
- capacità di lavorare in team, gestire lo stress e le situazioni conflittuali.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
- essere in grado di identificare e fare proprie le informazioni rilevanti;
- sviluppare analisi sui temi del Performance Management e Sustainability Reporting;
- tenersi aggiornati sull'evoluzione della disciplina connessa ai sistemi di implementazione dei Performance Management e Reporting sostenibile;
- approfondire i temi relativi alla performance aziendale e la creazione di valore sostenibile;
- costruire e sviluppare un metodo di studio e di ricerca idoneo a consentire l'approfondimento delle conoscenze maturate.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course aims to provide students with the fundamental rules and notions, within the business economics disciplines of master's degrees, of the main systems, tools and measures that support decision making process in terms of corporate sustainability and reporting.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, the student will be able to:
- evaluate / monitor the role, effectiveness and efficiency of the Sustainability Performance Management Systems and connected tools;
- Knowledge of the CSRD foundations;
- know the main quantitative and qualitative indicators in measuring company’s sustainable performance;
- analyze the drivers that support the sustainable value creation process;
- preparing a sustainability reporting
- understand the role of strategic management tools in the sustainable decision-making process.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, the student will be able to:
- clearly analyze, implement and evaluate a structured Sustainability Performance Management System.
- provide an overall evaluation of the company’s performance;
- identify criticalities and strengths of the organization;
- knowledge of the CSRD;
- structure an efficient Sustainability Performance Management System;
- implement a structured sustainability Key Performance Indicators (KPIs) system;
- integrate the drivers of sustainable development at a strategic level;
- preparing and understanding a sustainability reporting;
- identify the most suitable tool to be applied, according to the company context, to support the decision-making process.
MAKING JUDGEMENTS: At the end of the course, the student will be able to evaluate the effectiveness, consistency, completeness of the information connected to a specific Sustainability Performance Management System, showing the ability to integrate information and provide links on the base of limited or incomplete information. Develop autonomous reflections on the evaluation of company’s performance. Having the ability to manage environmental complexity, as well as to formulate judgments aimed at supporting the decision-making process. The student will be able to identify the most suitable approaches and tools to support the sustainable value creation process and reporting.
COMMUNICATION SKILLS:
- illustrate the role and characteristics of a Sustainability Performance Management System and reporting, pointed out the relevant issues of the implementation process, supporting the statements with concrete examples;
- express themselves, in written and oral form, using a technical language appropriate to the interlocutors and the reference context;
- ability to identify, interpret and communicate relevant information;
- ability to analyze and manage problems, even complex ones;
- ability to work in a team, manage stress and conflict situations.
LEARNING SKILLS: At the end of the course, the student will be able to:
- identify and understand relevant information;
- develop analysis on Sustainability Performance Management issues and Reporting;
- keep up to date on the evolution of the discipline connected to the implementation systems of Performance Management and Sustainability Reporting;
- investigate issues relating to company’s performance and the sustainable value creation process;
- build and develop a suitable study and research method to allow the deepening of the knowledge gained.
Prerequisiti
Conoscenza base dei sistemi di contabilità e controllo di gestione
Prerequisites
Basic knowledge of accounting and management control systems
Programma
Section I: Concepts and Fundamentals of Sustainability Accounting
- Syllabus presentation and Course Description
- From Financial to Management Accounting
- Introduction to the Sustainability Accounting
Section II: Corporate Sustainability principles
- Sustainability and Sustainable Development
- Fundamentals of Corporate Sustainability
- From planning to reporting sustainable performance
Section III: Sustainability Reporting: the CSRD
- Sustainability reporting and the GRI
- The novelty introduced by the CSRD
- European Sustainability Reporting Standards (ESRSs)
Section IV: General disclosers and requirements
- ESRS 1 - General Requirements
- ESRS 2 - General Disclosers
- Practice
Section V: Topical standards (Environmental, Social and Governance): From GRI to ESRSs
- Environmental standards (ESRS E)
- Practice
- Social standards (ESRS S)
Section VI: Double materiality assessment process
- Practice
- Governance standards (ESRS G)
- Practice
Section VII: Sustainability Performance Management - Planning, Implementing, Monitoring and Reviewing
- Double materiality assessment process
- Inside-Out (impact materiality)
- Outside-In (financial materiality)
Section VIII: Preparing Sustainability Reporting in accordance to the CSRD
- Practice
- Sustainability Performance Management
- Preparing Sustainability Reporting in accordance to the CSRD
Section IX: Sustainable Performance and Reporting in practices
- Case study
- Case study
- Case study
Program
Section I: Concepts and Fundamentals of Sustainability Accounting
- Syllabus presentation and Course Description
- From Financial to Management Accounting
- Introduction to the Sustainability Accounting
Section II: Corporate Sustainability principles
- Sustainability and Sustainable Development
- Fundamentals of Corporate Sustainability
- From planning to reporting sustainable performance
Section III: Sustainability Reporting: the CSRD
- Sustainability reporting and the GRI
- The novelty introduced by the CSRD
- European Sustainability Reporting Standards (ESRSs)
Section IV: General disclosers and requirements
- ESRS 1 - General Requirements
- ESRS 2 - General Disclosers
- Practice
Section V: Topical standards (Environmental, Social and Governance): From GRI to ESRSs
- Environmental standards (ESRS E)
- Practice
- Social standards (ESRS S)
Section VI: Double materiality assessment process
- Practice
- Governance standards (ESRS G)
- Practice
Section VII: Sustainability Performance Management - Planning, Implementing, Monitoring and Reviewing
- Double materiality assessment process
- Inside-Out (impact materiality)
- Outside-In (financial materiality)
Section VIII: Preparing Sustainability Reporting in accordance to the CSRD
- Practice
- Sustainability Performance Management
- Preparing Sustainability Reporting in accordance to the CSRD
Section IX: Sustainable Performance and Reporting in practices
- Case study
- Case study
- Case study
Testi Adottati
HRISTOV, I. (2021). Sustainable performance management system: the key value drivers of the value creation process. RIREA Aziende, Roma, vol. 40 (2021), p. 1- 176, ISBN 978-88-6659-114- 6
Books
HRISTOV, I. (2021). Sustainable performance management system: the key value drivers of the value creation process. RIREA Aziende, Roma, vol. 40 (2021), p. 1- 176, ISBN 978-88-6659-114- 6
Modalità di svolgimento
Il corso sarà una combinazione di lezioni, casi di studio, e discussioni di classe interattive.
Questo modello didattico consentirà di apprendere i fondamenti teorici della materia e di metterli in pratica attraverso l’implementazione di casi di studio.
Teaching methods
The course combines lectures, case studies, interactive class discussions.
This approach will allow to understand the theoretical foundations of the topic and its practical implementation in view of the case studies formulation.
Regolamento Esame
La prova di esame si compone di una parte scritta e di una parte orale.
Lo scritto è formato da:
Parte A: quiz a risposta multipla, vero/falso;
Parte B: domande aperte (da 1 a 3)
II° - Prova orale) Agli studenti potrà essere chiesto di discutere le risposte scritte e di concentrarsi su alcune questioni teoriche specifiche.
Ai fini del superamento dell’esame è obbligatoria la redazione e la successiva discussione di un caso di budget formulato con dati a scelta.
I risultati della prova scritta verranno comunicati attraverso il sito web del corso.
Potranno essere attivate ulteriori modalità di accertamento del profitto, quali prove intermedie sul programma d’esame, da concordare con gli studenti.
La prova di esame è la stessa per frequentanti e non frequentanti e valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrazione delle conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la autonomia di giudizio.
Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in aderenza con i descrittori di Dublino (1. Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding); 2. Capacità di applicare la conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding); 3. Autonomia di giudizio (making judgements); 4. Capacità di apprendimento (learning skills); 5: Abilità di comunicazione (communication skills).
La prova di esame sarà valutata secondo i seguenti criteri:
Non idoneo: importanti carenze e/o inaccuratezze nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitate capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo non coerente e con linguaggio inappropriato;
18-20: conoscenza e comprensione degli argomenti appena sufficiente con possibili generalizzazioni e imperfezioni; capacità di analisi sintesi e autonomia di giudizio sufficienti, gli argomenti sono esposti in modo frequentemente poco coerente e con un linguaggio poco appropriato/tecnico;
21-23: Conoscenza e comprensione degli argomenti routinaria; Capacità di analisi e sintesi corrette con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico
24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
27-29: Conoscenza e comprensione degli argomenti completa; notevoli capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomenti esposti in modo rigoroso e con linguaggio appropriato/tecnico
30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi, di sintesi e di autonomia di giudizio. Argomentazioni espresse in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
The exam is made up of two parts: a written and an oral exam which will be usually held on the same day.
I° - Written exam) The format will be the follow:
Part A: multiple choice quizzes and true/false quizzes;
Part B: open questions (from 1 to 3).
II° - Oral exam) Students may be asked to discuss their written answers and to focus on some specific theoretical issues.
The preparation and subsequent discussion of a sustainability reporting case formulated is mandatory.
The results of the written test will be communicated through the course website.
Further mid-term assessment may be activated, in accordance with the students.
The exam is the same for attending and non-attending students and evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment.
Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills).
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and The exame includes an oral exam.
Further mid-term assessment may be activated, in accordance with the students.
The exam is the same for attending and non-attending students and evaluates the overall preparation of the student, the ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, the consequentiality of the reasoning, the analytical ability and the autonomy of judgment.
Furthermore, language properties and clarity of presentation are evaluated, in compliance with the Dublin descriptors (1. Knowledge and understanding 2. Ability to apply knowledge and understanding; 3. Making judgments; 4. Learning skills; 5: Communication skills).
The exam will be assessed according to the following criteria:
Not suitable: important deficiencies and / or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited capacity for analysis and synthesis, frequent generalizations and limited critical and judgment skills, the arguments are presented in an inconsistent way and with inappropriate language;
18-20: just sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalizations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgment, the topics are frequently exposed in an inconsistent way and with inappropriate / technical language;
21-23: Routine knowledge and understanding of topics; Ability to correct analysis and synthesis with sufficiently coherent logical argument and appropriate / technical language
24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; good analysis and synthesis skills with rigorously expressed arguments but with a language that is not always appropriate / technical.
27-29: Complete knowledge and understanding of the topics; remarkable abilities of analysis and synthesis. Good autonomy of judgment. Topics exposed rigorously and with appropriate / technical language
30-30L: Excellent level of knowledge and in-depth understanding of the topics. Excellent skills of analysis, synthesis and autonomy of judgment. Arguments expressed in an original way and with appropriate technical language.
Modalità di frequenza
In presenza
Attendance Rules
In presence
EN
IT
Obiettivi Formativi
OBIETTIVI FORMATIVI: L’insegnamento si propone di fornire agli studenti le nozioni fondamentali, nell’ambito delle discipline economico aziendali delle lauree magistrali, dei principali sistemi, strumenti ed indicatori che supportano i manager nella gestione e miglioramento della performance aziendale in termini di pianificazione della sostenibilità aziendale e del reporting.
CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE: Al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di:
- valutare /monitorare la correttezza, l’efficacia e la completezza dei sistemi di Sustainability Performance Management e connessi tools.
- Conoscere i pilastri chiave CSRD;
- Conoscere i principali indicatori quantitativi e qualitativi nella misurazione della performance sostenibile;
- Analizzare i drivers che conducono alla creazione di valore sostenibile;
- Preparare il bilancio di sostenibilità;
- Comprendere il ruolo degli strategic management tools nel sustainable decision making
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di:
- saper analizzare, implementare e valutare con chiarezza sistemi di Sustainability Performance Management caratterizzati da elevato grado di strutturazione;
- sviluppare in autonomia un giudizio complessivo sulla performance di un’organizzazione;
- identificare criticità e punti di forza dell’organizzazione;
- conoscere la CSRD;
- strutturare in autonomia un sistema di Sustainability Performance Management completo;
- implementare un sistema strutturato di Key Performance Indicators (KPIs) quali-quantitativi in ottica sostenibile;
- integrare i drivers dello sviluppo sostenibile a livello strategico;
- leggere e comprendere un Bilancio di Sostenibilità con un buon grado di complessità;
- individuare lo strumento più idoneo da applicare, in funzione del contesto aziendale, per supportare il decision making process in ottica sostenibile.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO: Lo studente al termine del corso dovrà essere in grado di valutare in maniera autonoma la correttezza, l’efficacia, la coerenza e la completezza delle informazioni dei sistemi di Performance Management Sostenibile, mostrando capacità di integrare le informazioni e fornire collegamenti, sulla base di informazioni limitate o incomplete. Sviluppare autonome riflessioni sulla valutazione della performance aziendale. Avere la capacità di gestire la complessità ambientale, nonché di formulare giudizi orientati a supportare il processo decisionale. Lo studente deve pertanto saper scegliere gli approcci e gli strumenti necessari per guidare l’impresa nel processo di creazione di valore sostenibile e nel reporting.
ABILITÀ COMUNICATIVE:
- illustrare le caratteristiche di un sistema di performance management sostenibile e dei processi di reporting, evidenziandone gli aspetti rilevanti e supportando le proprie affermazioni con esempi concreti;
- esprimersi, in forma scritta e orale, utilizzando un linguaggio tecnico appropriato agli interlocutori e al contesto di riferimento;
- capacità di individuazione, interpretazione e comunicazione delle informazioni rilevanti;
- capacità di analisi e di gestione dei problemi, anche complessi;
- capacità di lavorare in team, gestire lo stress e le situazioni conflittuali.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO:
- essere in grado di identificare e fare proprie le informazioni rilevanti;
- sviluppare analisi sui temi del Performance Management e Sustainability Reporting;
- tenersi aggiornati sull'evoluzione della disciplina connessa ai sistemi di implementazione dei Performance Management e Reporting sostenibile;
- approfondire i temi relativi alla performance aziendale e la creazione di valore sostenibile;
- costruire e sviluppare un metodo di studio e di ricerca idoneo a consentire l'approfondimento delle conoscenze maturate.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES: The course aims to provide students with the fundamental rules and notions, within the business economics disciplines of master's degrees, of the main systems, tools and measures that support decision making process in terms of corporate sustainability and reporting.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, the student will be able to:
- evaluate / monitor the role, effectiveness and efficiency of the Sustainability Performance Management Systems and connected tools;
- Knowledge of the CSRD foundations;
- know the main quantitative and qualitative indicators in measuring company’s sustainable performance;
- analyze the drivers that support the sustainable value creation process;
- preparing a sustainability reporting
- understand the role of strategic management tools in the sustainable decision-making process.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: At the end of the course, the student will be able to:
- clearly analyze, implement and evaluate a structured Sustainability Performance Management System.
- provide an overall evaluation of the company’s performance;
- identify criticalities and strengths of the organization;
- knowledge of the CSRD;
- structure an efficient Sustainability Performance Management System;
- implement a structured sustainability Key Performance Indicators (KPIs) system;
- integrate the drivers of sustainable development at a strategic level;
- preparing and understanding a sustainability reporting;
- identify the most suitable tool to be applied, according to the company context, to support the decision-making process.
MAKING JUDGEMENTS: At the end of the course, the student will be able to evaluate the effectiveness, consistency, completeness of the information connected to a specific Sustainability Performance Management System, showing the ability to integrate information and provide links on the base of limited or incomplete information. Develop autonomous reflections on the evaluation of company’s performance. Having the ability to manage environmental complexity, as well as to formulate judgments aimed at supporting the decision-making process. The student will be able to identify the most suitable approaches and tools to support the sustainable value creation process and reporting.
COMMUNICATION SKILLS:
- illustrate the role and characteristics of a Sustainability Performance Management System and reporting, pointed out the relevant issues of the implementation process, supporting the statements with concrete examples;
- express themselves, in written and oral form, using a technical language appropriate to the interlocutors and the reference context;
- ability to identify, interpret and communicate relevant information;
- ability to analyze and manage problems, even complex ones;
- ability to work in a team, manage stress and conflict situations.
LEARNING SKILLS: At the end of the course, the student will be able to:
- identify and understand relevant information;
- develop analysis on Sustainability Performance Management issues and Reporting;
- keep up to date on the evolution of the discipline connected to the implementation systems of Performance Management and Sustainability Reporting;
- investigate issues relating to company’s performance and the sustainable value creation process;
- build and develop a suitable study and research method to allow the deepening of the knowledge gained.