EN
IT
Obiettivi Formativi
Il corso tratterà gli elementi di base della teoria delle scelte dei consumatori e della produzione nel contesto della teoria neoclassica del valore e dei costi all'interno dei regimi di mercato della concorrenza perfetta e del monopolio. Si farà riferimento ai teoremi fondamentali del benessere nella società, senza evitare le numerose critiche che vengono mosse alla cosiddetta “società di mercato” in crescita.
Risultati dell'apprendimento
Il corso contribuisce al raggiungimento degli obiettivi del corso di laurea, in linea con i profili professionali e gli sbocchi occupazionali previsti, fornendo agli studenti nozioni utili per una comprensione approfondita e critica di alcuni grandi dibattiti dell'economia, tra cui: la nozione di mercato, le critiche a esso mosse, i suoi meccanismi di funzionamento sotto diverse condizioni di contesto e di partenza.
CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Al termine del corso, gli studenti conosceranno e comprenderanno il concetto di regimi di mercato, in particolare concorrenza perfetta e monopolio, il concetto di preferenze del consumatore e il concetto di tecnologia, individuando le variabili fondamentali che contribuiscono a determinare il prezzo di mercato di una determinata merce.
APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE: Il corso fornisce gli strumenti per comprendere diversi shock che possono influenzare gli esiti di mercato quali quantità e prezzi. Dopo le lezioni, gli studenti consolideranno la loro conoscenza dei concetti fondamentali dell'andamento dei mercati e la loro capacità di applicare autonomamente le conoscenze acquisite all'analisi critica del funzionamento delle economie globali.
CAPACITA' DI GIUDIZIO: la capacità di trarre giudizi e conclusioni indipendenti sugli esiti di mercato e la loro ottimalità viene stimolata evidenziando le connessioni tra i concetti sviluppati durante il corso, le nozioni acquisite nei corsi precedenti e i legami tra queste nozioni e i principali problemi economici contemporanei.
CAPACITÀ DI COMUNICAZIONE: Frequentando il corso e interagendo con il docente, gli studenti svilupperanno le loro abilità comunicative e la loro capacità di organizzare e condividere ragionamenti articolati, anche per il tramite di lavori di gruppo da presentare oralmente in contraddittorio tra loro.
CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Attraverso lo studio della Microeconomia, gli studenti acquisiranno la capacità di analizzare e approfondire autonomamente argomenti specifici legati ai contenuti del corso.
Learning Objectives
Course Description
The course will touch upon the basic elements of consumer choice and production theory in the context of the neo-classical theory of value and costs within the market regimes of perfect competition and monopoly. Reference to basic theorems of welfare in society will be made, without avoiding the several critiques that are raised to the so-called growing “market society”.
Learning Outcomes
The course contributes to the achievement of the objectives of the degree program, in line with the expected professional profiles and job outlets, by providing students with notions useful for an in-depth and critical understanding of some major debates in economics, including: the notion of the market, the criticisms made to it, and its mechanisms of operation under different conditions of context and starting point.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Upon completion of the course, students will know and understand the concept of market regimes, particularly perfect competition and monopoly, the concept of consumer preferences, and the concept of technology, identifying the key variables that contribute to determining the market price of a given commodity.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: The course provides the tools to understand various shocks that can affect market outcomes such as quantity and prices. After the lectures, students will consolidate their knowledge of the fundamental concepts of market performance and their ability to independently apply their acquired knowledge to the critical analysis of the functioning of global economies.
MAKING JUDGEMENTS: The ability to make independent judgments and conclusions about market outcomes and their optimality is stimulated by highlighting connections between concepts developed during the course, notions acquired in previous courses, and the links between these notions and major contemporary economic problems.
COMMUNICATION SKILLS: By attending the course and interacting with the lecturer, students will develop their communication skills and their ability to organize and share articulated reasoning, including through group work to be presented orally in debates with each other.
LEARNING SKILLS: Through the study of Microeconomics the students will acquire the ability to independently analyse and investigate specific topics related to the course contents.
Prerequisiti
Nessun prerequisito formale
Prerequisites
No formal pre-requisites
Programma
Il programma del corso è suddiviso in 10 parti collegate tra loro (in parentesi il numero del capitolo del libro di testo):
Argomento 1 Pensare da economista: domanda e offerta. Mercati liberi o coercitivi? (1)
Argomento 2 La scelta (spesso) razionale del consumatore (2)
Argomento 3 Domanda individuale e di mercato (3)
Argomento 4 Il surplus del consumatore e il benessere determinato dal mercato (3)
Argomento 5 L'impresa e i suoi obiettivi (4)
Argomento 6 La tecnologia (4)
Argomento 7 Funzioni di costo (4)
Argomento 8 Concorrenza perfetta (5)
Argomento 9 Monopolio (5)
Argomento 10 Efficienza, criteri di Pareto e di Marshall (5)
Durante ogni lezione, il docente presenta i contenuti previsti con l'ausilio di presentazioni
power point e invita gli studenti alla riflessione critica e al dialogo.
Program
The course programme is divided into 10 inter-related parts as follows (in parenthesis the number of the chapter of the textbook):
Topic 1 Thinking as an economist: supply and demand. Free or coercing markets? (1)
Topic 2 The consumer’s (often) rational choice (2)
Topic 3 Individual and market demand (3)
Topic 4 Consumer’s surplus and market-driven well-being (3)
Topic 5 The firm and its goals (4)
Topic 6 Technology (4)
Topic 7 Cost functions (4)
Topic 8 Perfect competition (5)
Topic 9 Monopoly (5)
Topic 10 Efficiency, Pareto and Marshall welfare criteria (5)
During each lecture, the lecturer presents the planned content with the aid of power point
presentations and invites students to critical reflection and dialogue.
Testi Adottati
• What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books,
2013.
Letture obbligatorie per le lezioni del Prof. Piga (numero di capitoli indicati nel programma):
Principi di microeconomia - Lezioni, Giappichelli Editore.
Materiale delle lezioni consegnato online.
Il materiale delle sessioni di assistenza sarà pubblicato online.
Books
• What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books,
2013.
Required reading for Prof. Piga’s lectures (number of chapters in the schedule):
Principles of Microeconomics-Lectures, Giappichelli Editore.
Lectures Material handed over on line.
T.A. sessions material will be put on line.
Modalità di svolgimento
Il corso combina diversi metodi di insegnamento: lezioni, esercitazioni e presentazioni degli
studenti. Le lezioni frontali forniranno agli studenti le informazioni necessarie e le
indicazioni di lettura sui fenomeni oggetto di studio. Gli studenti sono tenuti a frequentare
ogni lezione, a venire in classe preparati e a partecipare alle discussioni.
Gli studenti concorderanno l'argomento delle loro presentazioni con il docente e faranno
delle presentazioni orali valutate in cui valuteranno criticamente il contenuto e
l'argomentazione di un argomento scelto e introdurranno domande correlate per la
discussione in classe.
Teaching methods
The course combines different teaching methods: lectures; seminars; student
presentations. The lectures will provide the students with the necessary information and
reading guidelines on the phenomena under study. Students are expected to attend each
class, to come to class prepared and to participate in discussions.
Students will agree the topic of their presentations with the lecturers and give assessed
presentations in which they will critically evaluate the content and argument of
a chosen topic and introduce related questions for the class discussion.
Regolamento Esame
Verifica dell'apprendimento
La verifica (predefinita) dell'apprendimento avviene esclusivamente attraverso un esame
finale che consiste in una presentazione individuale o di gruppo, come illustrato di seguito.
L'obiettivo dell'esame finale è verificare il raggiungimento dei risultati di apprendimento del
corso. In particolare, l'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità
di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del
ragionamento, la capacità di analisi e l'autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la
proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in conformità con i descrittori di Dublino.
Valutazione
Tutti gli studenti possono sostenere l'esame di metà semestre.
Studenti frequentanti
Sono previste 3 prove d'esame. Per superare l'esame è necessario aver superato le tre prove con una media di almeno 18/30 e un minimo di 16/30 in ciascuna delle prove in classe.
Il 20% della valutazione sarà basato su un elaborato di 2 pagine (massimo 8000 caratteri), redatto da un gruppo di 10 studenti (15 gruppi) la cui composizione sarà assegnata in anticipo dal docente. Gli studenti sceglieranno autonomamente un tema di attualità globale o locale e lo discuteranno alla luce delle prospettive emerse nel libro di Sandel, citando esplicitamente all'inizio un passaggio (non più di 3 righe) del libro. La discussione servirà a confutare e rafforzare un punto sollevato dal Prof. Sandel con l'aiuto del nuovo tema scelto dal gruppo.
Il documento deve essere consegnato entro e non oltre il 17 maggio 2026 con tutte e 10 le firme, altrimenti il punteggio assegnato sarà 0 a tutti e 10 gli studenti. Gli studenti possono segnalare all'unanimità che uno studente (e uno solo) non ha partecipato in alcun modo alla produzione del lavoro, nel qual caso solo lui/lei riceverà zero punti.
Successivamente, il documento sarà presentato da ciascun gruppo in una sessione a porte chiuse di 15-30 minuti con il Prof. Piga, dove i 10 studenti saranno divisi in 2 gruppi di 5 studenti, a favore e contro l'argomento, e discuteranno oralmente, essendo giudicati sulla loro capacità di argomentare l'uno contro l'altro, coinvolgendo tutti i membri dei due team di 5 persone. La mancata presenza al dibattito comporta la perdita individuale del voto della tesina su Sandel.
Il 40% della valutazione sarà basato su un esame scritto in classe a metà semestre (capitoli da 1 a 3).
Il 40% della valutazione sarà basato su un esame scritto finale in classe alla fine del corso (capitoli 4 e 5).
Il voto finale sarà ricalibrato al rialzo secondo una curva basata sul rendimento complessivo della classe.
L'esame scritto finale per coloro che hanno superato l'esame di metà semestre (esame “verde scuro”) può svolgersi anche nel secondo appello senza perdere il voto ottenuto con l'esame scritto di metà semestre e il saggio. Il suddetto voto viene perso se lo studente rinvia l'esame scritto finale alla sessione di settembre (“appello”), venendo considerato come “studente non frequentante” (vedi sotto). Il voto della tesina non viene mai perso durante il percorso di studi dello studente, contando sempre per il 20%.
Non è possibile rifiutare il voto della prova intermedia. Se lo studente frequentante rifiuta il voto dopo l'esame scritto finale del primo/secondo appello (“appello”) o non lo supera, viene considerato “studente non frequentante” per il/i successivo/i appello/i (“appelli”), tuttavia, se ha superato la prova scritta, il 20% del voto sarà comunque basato sul voto della prova scritta.
Gli studenti frequentanti che non hanno superato l'esame di metà semestre possono sostenere il primo appello con un esame scritto finale sull'intero programma senza domande aggiuntive come gli studenti non frequentanti (esame “verde chiaro”). In caso di superamento dell'esame, il 20% del voto sarà comunque basato sul voto dell'esame.
Studenti non frequentanti (studenti con meno dell'80% di presenze in classe o che hanno rinunciato al voto da studente frequentante o non hanno superato la valutazione da studente frequentante o non hanno partecipato alla produzione del saggio su Sandel).
Nell'esame finale degli studenti non frequentanti che non hanno partecipato al dibattito, sarà inserita una domanda sul libro di Sandel e sarà posta una domanda aggiuntiva di microeconomia (esame “rosso”).
Nell'esame finale degli studenti non frequentanti che hanno partecipato al dibattito sarà posta una domanda aggiuntiva di microeconomia (esame “arancione”).
Gli studenti non frequentanti sosterranno un esame finale scritto basato sul programma sottolineato nel libro di testo.
Gli studenti non frequentanti che hanno superato l'esame di metà semestre (esame “giallo”) sosterranno un esame finale scritto come gli studenti frequentanti, ma con una domanda aggiuntiva sulla parte finale del programma.
Il numero di domande a cui rispondere dipenderà dal superamento o meno dell'esame di metà semestre. In caso di superamento dell'esame scritto e di partecipazione al dibattito, il 20% del voto sarà comunque basato sul voto dell'esame scritto. La mancata partecipazione al dibattito comporta la perdita del voto dell'esame scritto su Sandel.
NOTA: Se sei uno studente Erasmus o non iscritto al corso di Global Governance e desideri frequentare uno o più corsi del programma Global Governance, ti preghiamo di leggere il codice di condotta e le regole procedurali che caratterizzano il nostro programma prima di iscriverti al corso. Si presume che, iscrivendosi al corso, gli studenti abbiano letto e accettato tutti i valori e le regole di Global Governance. Si ricorda che la frequenza è obbligatoria fin dalla prima lezione e che è necessario frequentare almeno l'80% del corso per essere considerati studenti frequentatori.
Descrizione dei metodi e dei criteri di valutazione dell'apprendimento
L'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la sua capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità analitica e la chiarezza dell'esposizione, in conformità con i descrittori di Dublino (1. conoscenza e comprensione; 2. applicazione della conoscenza e della comprensione; 3. capacità di giudizio; 4. capacità di apprendimento; 5. capacità di comunicazione).
La valutazione dell'esame sarà effettuata secondo i seguenti criteri:
Insufficiente: importanti lacune e/o inesattezze nella conoscenza e nella comprensione degli argomenti; gli argomenti sono esposti in modo incoerente e con un linguaggio inadeguato.
18-20: conoscenza e comprensione appena sufficienti della maggior parte degli argomenti, con alcune lacune; capacità di analisi sufficiente; gli argomenti sono talvolta esposti in modo incoerente e con un linguaggio inadeguato/tecnico;
21-23: conoscenza e comprensione di base della maggior parte degli argomenti; capacità di analizzare e sintetizzare correttamente con argomentazioni logiche sufficientemente coerenti, con possibili imprecisioni nel linguaggio tecnico.
24-26: buona conoscenza e comprensione della maggior parte degli argomenti; buone capacità analitiche e sintetiche con argomentazioni espresse in modo rigoroso, anche se con possibili imprecisioni nel linguaggio tecnico.
27-29: conoscenza e comprensione complete degli argomenti; buona capacità di analisi e sintesi. Argomentazioni presentate in modo rigoroso e con un linguaggio appropriato/tecnico, con solo lievi imprecisioni.
30-30L: ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Eccellenti capacità analitiche e sintetiche e giudizio indipendente. Argomentazioni espresse in modo originale e con un linguaggio tecnico appropriato.
Exam Rules
Course assessment
The (default )verification of learning takes place exclusively through a final examination
which consists of an individual and group presentation as discussed below. The objective of
the final examination is to verify the achievement of the course learning outcome. In
particular, the examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate
knowledge of the different parts of the programme, consequentiality of reasoning, analytical
ability and autonomy of judgement. In addition, ownership of language and clarity of
exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors.
Assessment
All students are allowed to take the mid-term week exam.
Attending students
There are 3 proofs of exam. One needs to have passed the three proofs with an average of at least 18/30 with at least 16/30 in each of the in-class proofs.
20% of the assessment will be based on a 2-pages paper (at most 8000 characters), produced by a group of 10 students (15 groups) where the team membership is pre-assigned by the Professor. Students will choose a current global or local relevant issue on their own and will discuss it with a perspective they found in Sandel’s book, by explicitly quoting at the beginning one passage (no more than 3 lines) of the book. The discussion will be used to both confute and reinforce a point made by Prof. Sandel with the help of the new issue selected by the group.
The paper has to be turned in by no later than May 17, 2026 with all 10 signatures in it, otherwise points assigned will be 0 to all of the 10 students. Students may report unanimously that one student (and one only) did not participate in any way to the production of the work, in which case he/she alone will receive zero points.
Afterwards the paper will be presented by each group on a 15-30 minutes closed-room session with Prof. Piga where the 10 students will be randomly last-minute divided into 2 groups of 5 students, in favor and against the topic, and debate orally, being judged on their capacity to argue one against the other, involving everyone in the two 5-members team. Lack of presence in the debate implies individually losing the grade of the Sandel paper.
40% of the assessment will be based on an in-class mid-term written exam in mid-semester (chapters 1 to 3).
40% of the assessment will be based on an in-class final written exam at the end of the course (chapters 4 and 5).
The final grade will be-rescaled upwards according to a curve based on the overall class performance.
The final written exam for those who have passed the mid-term session exam (“dark green” exam) can take place also in the second round (“appello”) without losing the grade obtained through written midterm and paper. The said grade is lost if the student postpones the written final exam to the September round (“appello”), being treated after that as “non-attending student” (see below). The grade of the paper is never lost throughout the student carrier, always counting for 20%.
Rejection of midterm grade is not possible. If the attending student turns down the grade after the final written exam of the first/second round (“appello”) or fails to pass, he/she becomes treated as a “non-attending student” for the successive round/rounds of exams (“appelli”), however in case he/she passed the paper, 20% of the grade will be based on the paper grade still.
Attending students who failed the mid-term are allowed to take the first round exam with a final written exam on the whole program without extra-questions like for non-attending students (“light green” exam). In case he/she passed the paper, 20% of the grade will be based on the paper grade still.
Non-attending students (students with less than 80% of presence in class or that have turned down the attending student grade or failed the attending student evaluation or that have not participated to the production of the Sandel paper).
In the final exam of not attending students who did not participate to the debate, a question on the Sandel book will be inserted and an additional question on microeconomics will be asked (“red” exam).
In the final exam of not attending students who did participate to the debate one additional question on microeconomics will be asked (“orange” exam).
Non-attending students will take a final written exam based on the program underlined in the textbook.
Non-attending students who passed the midterm exam, (“yellow” exam), will do a final written exam like the attending students but with one extra question on the final part of the program.
The number of questions to be answered will depend on having passed or not the mid-term week exam. In case he/she passed the paper and debated it, 20% of the grade will be based on the paper grade still. Lack of presence in the debate implies losing the grade of the Sandel paper.
NOTE: If you are an Erasmus or a non Global Governance student who would like to attend one or more courses in the Global Governance programme, please be aware that, before enrolling in the course, you should have read the code of conduct and the procedural rules characterizing our programme. We assume that, if you enrol in the course, you have read and accepted all Global Governance values and rules. Notice that attendance is required from the very first lesson and you need to attend at least 80% of the course to be considered an attending student.
Description of the methods and criteria for testing learning
The examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate the knowledge of the different parts of the program, consequentiality of reasoning, analytical ability and clarity of presentation, in accordance with the Dublin descriptors (1. knowledge and understanding; 2. applying knowledge and understanding; 3. making judgements; 4. learning skills; 5. communication skills).
The examination will be graded according to the following criteria:
Unsuitable: important deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; the topics are exposed in an incoherent manner and with inappropriate language.
18-20: barely sufficient knowledge and understanding of most of the topics, with some missing items; sufficient capacity for analysis; the topics are sometimes exposed in an inconsistent manner and with inappropriate/technical language;
21-23: basic knowledge and understanding of most of the topics; ability to analyze and synthesize correctly with sufficiently coherent logical argumentation, with possibly some inaccuracy in the technical language.
24-26: good knowledge and understanding of most of the topics; good analytical and synthetic skills with rigorously expressed arguments, though with possibly a few inaccuracies in the technical language.
27-29: complete knowledge and understanding of the topics; good capacity for analysis and synthesis. Arguments presented in a rigorous manner and with appropriate/technical language, with only minor inaccuracies.
30-30L: very good level of knowledge and thorough understanding of topics. Excellent analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an original manner and in appropriate technical language.
EN
IT
Obiettivi Formativi
Il corso affronterà gli elementi di base della teoria della scelta del consumatore e della teoria della produzione nel contesto della teoria neoclassica del valore e dei costi nei regimi di mercato della concorrenza perfetta e del monopolio. Sarà fatta anche riferimento alle teorie di base del benessere nella società, senza evitare le numerose critiche sollevate nei confronti della cosiddetta "società di mercato" in crescita.
Learning Objectives
The course will touch upon the basic elements of consumer choice and production theory in the context of the neo-classical theory of value and costs within the market regimes of perfect competition and monopoly. Reference to basic theorems of welfare in society will be made, without avoiding the several critiques that are raised to the so-called growing “market society.
Prerequisiti
Nessun prerequisito formale
Prerequisites
No formal pre-requisites
Programma
Il programma del corso è suddiviso in 10 parti collegate tra loro:
Argomento 1 Pensare da economista: domanda e offerta. Mercati liberi o coercitivi? (1)Argomento 2 La scelta (spesso) razionale del consumatore (2)
Argomento 3 Domanda individuale e di mercato (3)
Argomento 4 Il surplus del consumatore e il benessere determinato dal mercato (3)Argomento 5 L'impresa e i suoi obiettivi (4)
Argomento 6 La tecnologia (4)
Argomento 7 Funzioni di costo (4)
Argomento 8 Concorrenza perfetta (5)
Argomento 9 Monopolio (5)
Argomento 10 Efficienza, criteri di Pareto e di Marshall (5)
Durante ogni lezione, il docente presenta i contenuti previsti con l'ausilio di presentazioni power point e invita gli studenti alla riflessione critica e al dialogo.
Program
The course programme is divided into xxxx inter-related parts as follows:
Topic 1 Thinking as an economist: supply and demand. Free or coercing markets? (1)
Topic 2 The consumer’s (often) rational choice (2)
Topic 3 Individual and market demand (3)
Topic 4 Consumer’s surplus and market-driven well-being (3)
Topic 5 The firm and its goals (4)
Topic 6 Technology (4)
Topic 7 Cost functions (4)
Topic 8 Perfect competition (5)
Topic 9 Monopoly (5)
Topic 10 Efficiency, Pareto and Marshall welfare criteria (5)
During each lecture, the lecturer presents the planned content with the aid of power point presentations and invites students to critical reflection and dialogue.
Testi Adottati
• What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books, 2013.
Required reading for Prof. Piga’s lectures (number of chapters in the schedule):
Principles of Microeconomics-Lectures, Giappichelli Editore (2022).
Lectures Material handed over on line.
T.A. sessions material will be put on line.
Books
• What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books, 2013.
Required reading for Prof. Piga’s lectures (number of chapters in the schedule):
Principles of Microeconomics-Lectures, Giappichelli Editore (2022).
Lectures Material handed over on line.
T.A. sessions material will be put on line.
Modalità di svolgimento
Il corso combina diversi metodi di insegnamento: lezioni, esercitazioni e presentazioni degli studenti. Le lezioni frontali forniranno agli studenti le informazioni necessarie e le indicazioni di lettura sui fenomeni oggetto di studio. Gli studenti sono tenuti a frequentare ogni lezione, a venire in classe preparati e a partecipare alle discussioni.
Gli studenti concorderanno l'argomento delle loro presentazioni con i docenti e faranno delle presentazioni in Power-point valutate in cui valuteranno criticamente il contenuto e l'argomentazione di un argomento scelto e introdurranno domande correlate per la discussione in classe.
Teaching methods
The course combines different teaching methods: lectures; seminars; student presentations. The lectures will provide the students with the necessary information and reading guidelines on the phenomena under study. Students are expected to attend each class, to come to class prepared and to participate in discussions.
Students will agree the topic of their presentations with the lecturers and give assessed Power-point presentations in which they will critically evaluate the content and argument of a chosen topic and introduce related questions for the class discussion.
Regolamento Esame
Verifica dell'apprendimento
La verifica (predefinita) dell'apprendimento avviene esclusivamente attraverso un esame finale che consiste in una presentazione individuale o di gruppo, come illustrato di seguito.
L'obiettivo dell'esame finale è verificare il raggiungimento dei risultati di apprendimento del corso. In particolare, l'esame valuta la preparazione complessiva dello studente, la capacità di integrare le conoscenze delle diverse parti del programma, la consequenzialità del ragionamento, la capacità di analisi e l'autonomia di giudizio. Inoltre, vengono valutate la proprietà di linguaggio e la chiarezza espositiva, in conformità con i descrittori di Dublino.
Tutti gli studenti sono autorizzati a sostenere l'esame di metà trimestre. Studenti frequentanti Sono previste 3 prove d'esame. È necessario aver superato le tre prove con una media di almeno 18/30 con almeno 16/30 in ogni prova.Il 20% della valutazione si baserà su un elaborato di 2 pagine (al massimo 8000 caratteri), prodotto da un gruppo di 10 studenti (15 gruppi) in cui l'appartenenza al team è pre-assegnata dal professore. Gli studenti sceglieranno autonomamente una questione attuale di rilevanza globale o locale e la discuteranno con una prospettiva trovata nel libro di Sandel, citando esplicitamente all'inizio un passaggio (non più di 3 righe) del libro. La discussione servirà sia a confutare che a rafforzare un punto del Prof. Sandel con l'aiuto della nuova questione scelta dal gruppo. L'elaborato dovrà essere consegnato entro e non oltre il 17 maggio 2025 con tutte le 10 firme, altrimenti il punteggio assegnato sarà pari a 0 per tutti e 10 gli studenti. Successivamente l'elaborato sarà presentato da ciascun gruppo in una sessione a porte chiuse di 15-30 minuti con il Prof. Piga, dove i 10 studenti saranno casualmente divisi all'ultimo momento in due gruppi di 5 studenti, a favore e contro l'argomento, e discuteranno oralmente, venendo giudicati in base alla loro capacità di argomentare l'uno contro l'altro, coinvolgendo tutti i componenti dei due gruppi di 5 membri. La mancata presenza al dibattito implica la perdita individuale del voto dell'elaborato Sandel.Il 40% della valutazione si baserà su un esame scritto a metà semestre.Il 40% della valutazione si baserà su un esame scritto finale alla fine del corso. Il voto finale sarà scalato secondo una curva basata sul rendimento complessivo della classe.L'esame scritto finale può svolgersi anche in seconda prova (“appello”) senza perdere il voto ottenuto con l'esame scritto intermedio e la tesina. Il voto viene perso se lo studente rinvia l'esame finale scritto al turno di settembre (“appello”), venendo poi trattato come “studente non frequentante” (vedi sotto).Non è possibile rifiutare il voto dell'esame intermedio. Se lo studente frequentante rifiuta il voto dopo l'esame scritto finale della prima/seconda prova (“appello”) o non lo supera, viene trattato come “studente non frequentante” per le prove d'esame successive (“appelli”), ma nel caso in cui abbia superato l'elaborato, il 20% del voto si baserà ancora sull'elaborato. Gli studenti frequentanti che non hanno superato l'esame intermedio possono sostenere la prima prova con un esame scritto finale sull'intero programma. In caso di superamento dell'esame, il 20% del voto si baserà ancora sul voto dell'esame. Studenti non frequentanti (studenti con meno dell'80% di presenza in classe o che hanno rifiutato il voto da studente frequentante o non hanno superato la valutazione da studente frequentante). Nell'esame finale degli studenti non frequentanti che non hanno partecipato al dibattito, verrà inserita una domanda sul libro di Sandel e una domanda aggiuntiva sulla microeconomia.Nell'esame finale degli studenti non frequentanti che hanno partecipato al dibattito verrà posta una domanda aggiuntiva di microeconomia.Gli studenti non frequentanti sosterranno un esame finale scritto basato sul programma sottolineato nel libro di testo. Il numero di domande a cui rispondere dipenderà dal superamento o meno dell'esame di metà corso. Nel caso in cui lo studente abbia superato l'esame e abbia discusso, il 20% del voto si baserà ancora sul voto dell'esame. La mancata presenza al dibattito comporta la perdita del voto del saggio di Sandel.
Punteggio minimo per il superamento della prova scritta 18 su 30.
Dopo aver ascoltato le presentazioni, i docenti comunicano i risultati agli studenti iscritti all'esame tramite il sistema Delphi.
Gli studenti possono sostenere l'esame in tutte le date disponibili. non è previsto il salto d'appello. L'esame sarà valutato secondo i seguenti criteri:
- FAIL: importanti carenze e/o imprecisioni nella conoscenza e comprensione degli argomenti; limitata capacità di analisi e sintesi, frequenti generalizzazioni e limitate capacità critiche e di giudizio, gli argomenti sono esposti in modo incoerente e con un linguaggio inappropriato;
- 18-20: Conoscenza e comprensione appena sufficiente degli argomenti con possibili generalizzazioni e imperfezioni; sufficiente capacità di analisi, sintesi e autonomia di giudizio, gli argomenti sono frequentemente esposti in modo incoerente e con linguaggio inappropriato/tecnico;
- 21-23: Conoscenza e comprensione ordinaria degli argomenti; capacità di analisi e sintesi corretta con argomentazione logica sufficientemente coerente e linguaggio appropriato/tecnico.
- 24-26: Discreta conoscenza e comprensione degli argomenti; buone capacità di analisi e sintesi con argomentazioni espresse in modo rigoroso ma con un linguaggio non sempre appropriato/tecnico.
- 27-29: Conoscenza e comprensione completa degli argomenti; notevole capacità di analisi e sintesi. Buona autonomia di giudizio. Argomentazioni presentate in modo rigoroso e con un linguaggio appropriato/tecnico.
- 30-30L: Ottimo livello di conoscenza e comprensione approfondita degli argomenti. Ottime capacità di analisi e sintesi e autonomia di giudizio. Argomenti espressi in modo originale e con linguaggio tecnico appropriato.
Valutazione del corso per gli studenti frequentanti:
Valutazione del corso per gli studenti non frequentanti:
Exam Rules
Course assessment
The (default )verification of learning takes place exclusively through a final examination which consists of an individual and group presentation as discussed below. The objective of the final examination is to verify the achievement of the course learning outcome. In particular, the examination assesses the student's overall preparation, ability to integrate knowledge of the different parts of the programme, consequentiality of reasoning, analytical ability and autonomy of judgement. In addition, ownership of language and clarity of exposition are assessed, in adherence with the Dublin descriptors.
All students are allowed to take the mid-term week exam.
Attending students
There are 3 proofs of exam. One needs to have passed the three proofs with an average of at least 18/30 with at least 16/30 in each proof.
20% of the assessment will be based on a 2-pages paper (at most 8000 characters), produced by a group of 10 students (15 groups) where the team membership is pre-assigned by the Professor. Students will choose a current global or local relevant issue on their own and will discuss it with a perspective they found in Sandel’s book, by explicitly quoting at the beginning one passage (no more than 3 lines) of the book. The discussion will be used to both confute and reinforce a point made by Prof. Sandel with the help of the new issue selected by the group.
The paper has to be turned in by no later than May 17, 2025 with all 10 signatures in it, otherwise points assigned will be 0 to all of the 10 students.
Afterwards the paper will be presented by each group on a 15-30 minutes closed-room session with Prof. Piga where the 10 students will be randomly last-minute divided into 2 groups of 5 students, in favor and against the topic, and debate orally, being judged on their capacity to argue one against the other, involving everyone in the two 5-members team. Lack of presence in the debate implies individually losing the grade of the Sandel paper.
40% of the assessment will be based on a mid-term written exam in mid-semester.
40% of the assessment will be based on a final written exam at the end of the course.
The final grade will be-rescaled upwards according to a curve based on the overall class performance.
The final written exam can take place also in the second round (“appello”) without losing the grade obtained through written midterm and paper. The said grade is lost if the student postpones the written final exam to the September round (“appello”), being treated after that as “non-attending student” (see below).
Rejection of midterm grade is not possible. If the attending student turns down the grade after the final written exam of the first/second round (“appello”) or fails to pass, he/she becomes treated as a “non-attending student” for the successive round/rounds of exams (“appelli”), however in case he/she passed the paper, 20% of the grade will be based on the paper grade still.
Attending students who failed the mid-term are allowed to take the first round exam with a final written exam on the whole program. In case he/she passed the paper, 20% of the grade will be based on the paper grade still.
Non-attending students (students with less than 80% of presence in class or that have turned down the attending student grade or failed the attending student evaluation).
In the final exam of not attending students who did not participate to the debate, a question on the Sandel book will be inserted and an additional question on microeconomics will be asked.
In the final exam of not attending students who did participate to the debate one additional question on microeconomics will be asked.
Non-attending students will take a final written exam based on the program underlined in the textbook. The number of questions to be answered will depend on having passed or not the mid-term week exam. In case he/she passed the paper and debated it, 20% of the grade will be based on the paper grade still. Lack of presence in the debate implies losing the grade of the Sandel paper.
Minimum score for passing the written test 18 out of 30.
After listening to the presentations, the lecturers communicate the results to the students registered for the examination via the Delphi system.
Students may take the examination on all available dates. there is no roll-call jump.
The examination will be assessed according to the following criteria:
• FAIL: important deficiencies and/or inaccuracies in the knowledge and understanding of the topics; limited ability to analyse and synthesise, frequent generalisations and limited critical and judgemental skills, the topics are set out inconsistently and with inappropriate language;
• 18-20: Barely sufficient knowledge and understanding of the topics with possible generalisations and imperfections; sufficient capacity for analysis, synthesis and autonomy of judgement, the topics are frequently exposed in an incoherent manner and with inappropriate/technical language;
• 21-23: Routine knowledge and understanding of topics; ability to analyse and synthesise correctly with sufficiently coherent logical argumentation and appropriate/technical language
• 24-26: Fair knowledge and understanding of the topics; Good analytical and synthetic skills with arguments expressed in a rigorous manner but with language that is not always appropriate/technical.
• 27-29: Comprehensive knowledge and understanding of the topics; considerable capacity for analysis and synthesis. Good autonomy of judgement. Arguments presented in a rigorous manner and with appropriate/technical language
• 30-30L: Excellent level of knowledge and thorough understanding of topics. Excellent analytical and synthetic skills and independent judgement. Arguments expressed in an original manner and with appropriate technical language.
Course evaluation for attending students:
• In-class presentations (100 %)
• Rules for the presentation: Students can work on their presentations alone or in groups. A group may comprise 2 to 4 students. The students agree on the topic of the presentations with the lecturers, individually or in groups. Each student/group prepares its presentation and emails it to the lecturers at least one day in advance of the day scheduled for class discussion. In the case of group presentations, each group member receives the same final grade.
Course evaluation for non-attending students:
• Final oral exam (100%).
• Rules for the oral exam: the final exam consists of an approximately 20-minute oral test with questions on one of the textbooks indicated above,
EN
IT
Programma
Argomento 1 Pensare come un economista: domanda e offerta. Mercati liberi o coercitivi? (1)
Argomento 2 La scelta razionale del consumatore (2)
Argomento 3 Domanda individuale e di mercato (3)
Argomento 4 Surplus del consumatore e benessere determinato dal mercato (3)
Argomento 5 L'azienda e i suoi obiettivi (4)
Argomento 6 Tecnologia (4)
Argomento 7 Funzioni di costo (4)
Argomento 8 Concorrenza perfetta (5)
Argomento 9 Monopolio (5)
Argomento 10 Efficienza, criteri di benessere di Pareto e Marshall (5)
Program
Topic 1 Thinking as an economist: supply and demand. Free or coercing markets? (1)
Topic 2 The consumer’s (often) rational choice (2)
Topic 3 Individual and market demand (3)
Topic 4 Consumer’s surplus and market-driven well-being (3)
Topic 5 The firm and its goals (4)
Topic 6 Technology (4)
Topic 7 Cost functions (4)
Topic 8 Perfect competition (5)
Topic 9 Monopoly (5)
Topic 10 Efficiency, Pareto and Marshall welfare criteria (5)
Testi Adottati
What Money Cant Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books, 2013.
Books
What Money Cant Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books, 2013.
Bibliografia
Principles of Microeconomics-Lectures, Giappichelli Editore (2022).
Bibliography
Principles of Microeconomics-Lectures, Giappichelli Editore (2022).
Modalità di svolgimento
In presenza.
Teaching methods
In-class teaching.
Regolamento Esame
Il 20% della valutazione sarà basato su un paper di 2 pagine (massimo 8000 caratteri), prodotto da un gruppo di 8-9 studenti (16 gruppi) la cui composizione sarà assegnata in anticipo dal Professore. Gli studenti sceglieranno autonomamente una questione globale o locale rilevante e ne discuteranno da una prospettiva che hanno trovato nel libro di Sandel, citando esplicitamente all'inizio un passaggio (non più di 3 righe) del libro. La discussione potrà essere utilizzata per confutare o rafforzare un punto fatto dal Prof. Sandel con l'aiuto della nuova questione selezionata dal gruppo. Il paper dovrà essere consegnato entro il 15 maggio 2023 con tutte le 8-9 firme, in caso contrario a tutti gli studenti del gruppo verranno assegnati 0 punti.
Il 40% della valutazione sarà basato su un esame scritto a metà semestre.
Il 40% della valutazione sarà basato su un esame scritto finale alla fine del corso.
Il voto finale verrà ridimensionato verso l'alto in base a una curva basata sulle prestazioni complessive della classe.
Gli studenti non frequentanti (studenti con meno dell'80% di presenza in classe o che hanno rinunciato al voto dello studente frequentante o non hanno superato la valutazione dello studente frequentante o che hanno fallito l'esame scritto a metà semestre) sosterranno un esame scritto finale basato sul programma sottolineato nel libro di testo.
Exam Rules
20% of the assessment will be based on a 2-pages paper (at most 8000 characters), produced by a group of 8-9 students (16 groups) where the team membership is pre-assigned by the Professor. Students will choose a current global or local relevant issue on their own and will discuss it with a perspective they found in Sandel’s book, by explicitly quoting at the beginning one passage (no more than 3 lines) of the book. The discussion could be used to confute or reinforce a point made by Prof. Sandel with the help of the new issue selected by the group. The paper has to be turned in by no later than May 15, 2023 with all 8-9 signatures in it, otherwise points assigned will be 0 to all of the 8-9 students.
40% of the assessment will be based on a mid-term written exam in mid-semester.
40% of the assessment will be based on a final written exam at the end of the course. The final grade will be-rescaled upwards according to a curve based on the overall class performance.
Non-attending students (students with less than 80% of presence in class or that have turned down the attending student grade or failed the attending student evaluation or that have failed the mid-term written exam) will take a final written exam based on the program underlined in the textbook.
Updated A.Y. 2022-2023
Updated A.Y. 2022-2023
Course Description
The course will touch upon the basic elements of consumer choice and production theory in the context of the neo-classical theory of value and costs within the market regimes of perfect competition and monopoly. Reference to basic theorems of welfare in society will be made, without avoiding the several critiques that are raised to the so-called growing “market society”.
Teaching Method
A wide variety of formal and practical teaching techniques and material will be used, with a strong emphasis on the interaction between teachers and students in class.
Schedule of Topics
|
Topic 1
|
Thinking as an economist: supply and demand. Free or coercing markets? (1)
|
|
Topic 2
|
The consumer’s (often) rational choice (2)
|
|
Topic 3
|
Individual and market demand (3)
|
|
Topic 4
|
Consumer’s surplus and market-driven well-being (3)
|
|
Topic 5
|
The firm and its goals (4)
|
|
Topic 6
|
Technology (4)
|
|
Topic 7
|
Cost functions (4)
|
|
Topic 8
|
Perfect competition (5)
|
|
Topic 9
|
Monopoly (5)
|
|
Topic 10
|
Efficiency, Pareto and Marshall welfare criteria (5)
|
|
|
|
Textbook and Materials
Required reading for group-work:
- What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books, 2013.
Required reading for Prof. Piga’s lectures (number of chapters in the schedule):
Principles of Microeconomics-Lectures, Giappichelli Editore (2022).
Lectures Material handed over on line.
T.A. sessions material will be put on line.
Assessment
Attending students
There are 3 proofs of exam. One needs to have passed the three proofs with an average of at least 18/30 with at least 16/30 in each proof.
20% of the assessment will be based on a 2-pages paper (at most 8000 characters), produced by a group of 8-9 students (16 groups) where the team membership is pre-assigned by the Professor. Students will choose a current global or local relevant issue on their own and will discuss it with a perspective they found in Sandel’s book, by explicitly quoting at the beginning one passage (no more than 3 lines) of the book. The discussion could be used to confute or reinforce a point made by Prof. Sandel with the help of the new issue selected by the group. The paper has to be turned in by no later than May 15, 2023 with all 8-9 signatures in it, otherwise points assigned will be 0 to all of the 8-9 students.
40% of the assessment will be based on a mid-term written exam in mid-semester.
40% of the assessment will be based on a final written exam at the end of the course.
The final grade will be-rescaled upwards according to a curve based on the overall class performance.
The final written exam can take place also in the second round (“appello”) without losing the grade obtained through written midterm and paper. The said grade is lost if the student postpones the written final exam to the September round (“appello”), being treated therefore as “non-attending student” (see below).
If the attending student turns down the grade after the final written exam of the first/second round (“appello”) or fails to pass, he/she becomes treated as a “non-attending student” for the successive round/rounds of exams (“appelli”), however in case he/she passed the paper, 20% of the grade will be based on the paper grade still.
Non-attending students (students with less than 80% of presence in class or that have turned down the attending student grade or failed the attending student evaluation or that have failed the mid-term written exam) will take a final written exam based on the program underlined in the textbook.
Office hours
Professor Piga will receive students by appointment via mail:
gustavo.piga@uniroma2.it
The T.A. : Davide Bellucci will receive students by appointment via mail
belluccidavide@ymail.com
NOTE: Notice that attendance is required from the very first lesson and you need to attend at least 80% of the course to be considered an attending student.
EN
IT
Updated A.Y. 2020-2021
Course Description
The course will touch upon the basic elements of consumer choice and production theory in the context of the neo-classical theory of value and costs within the market regimes of perfect competition and monopoly. Reference to basic theorems of welfare in society will be made, without avoiding the several critiques that are raised to the so-called growing “market society”.
Teaching Method
A wide variety of formal and practical teaching techniques and material will be used, with a strong emphasis on the interaction between teachers and students in class.
Schedule of Topics
|
Topic 1
|
Thinking as an economist: supply and demand. Free or coercing markets? (1)
|
|
Topic 2
|
The consumer’s (often) rational choice (2)
|
|
Topic 3
|
Individual and market demand (3)
|
|
Topic 4
|
Consumer’s surplus and market-driven well-being (3)
|
|
Topic 5
|
The firm and its goals (4)
|
|
Topic 6
|
Technology (4)
|
|
Topic 7
|
Cost functions (4)
|
|
Topic 8
|
Perfect competition (5)
|
|
Topic 9
|
Monopoly (5)
|
|
Topic 10
|
Efficiency, Pareto and Marshall welfare criteria (5)
|
|
|
|
Textbook and Materials
Required reading for group-work:
- What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, by Michael Sandel, Penguin Books, 2013.
Required reading for Prof. Piga’s lectures (number of chapters in the schedule):
Principles of Microeconomics-Lectures, e-book by Giappichelli Editore, soon to be published
Lectures Material handed over on line.
T.A. sessions material will be put on line.
Assessment
Attending students
There are 3 proofs of exam. One needs to have passed the three proofs with an average of at least 18/30 with at least 16/30 in each proof.
20% of the assessment will be based on a 2-pages paper, produced by a group of 8-9 students (15 groups) where the team membership is pre-assigned by the Professor. Students will choose a current issue on their own and will discuss it with a perspective they found in Sandel’s book, by explicitly quoting at the beginning one passage (no more than 3 lines) of the book. The discussion could be used to confute or reinforce a point made by Prof. Sandel with the help of the new issue selected by the group. The paper has to be turned in by no later than May 15, 2021 with all 8-9 signatures in it, otherwise points assigned will be 0 to all of the 8-9 students.
40% of the assessment will be based on a mid-term written exam in mid-semester. 40% of the assessment will be based on a final written exam at the end of the course.
The final grade will be-rescaled upwards according to a curve based on the overall class performance.
The final written exam can take place also in the second round (“appello”) without losing the grade obtained through written midterm and paper. The grade is lost if the student postpones the written final exam to the September round (“appello”), being treated therefore as “non-attending student” (see below).
If the attending student turns down the grade after the final written exam of the first/second round (“appello”) or fails to pass, he/she becomes treated as a “non-attending student” for the successive round/rounds of exams (“appelli”).
Non-attending students (students with less than 80% of presence in class or that have turned down the attending student grade or failed the attending student evaluation) will take a final written exam based on the program underlined in the textbooks.
Office hours
Professor Piga will receive students by appointment via mail:
gustavo.piga@uniroma2.it
The T.A. is : Dr. Luisa Lorè
luisa.lore@uniroma2.it
NOTE: Notice that attendance is required from the very first lesson and you need to attend at least 80% of the course to be considered an attending student.
Updated A.Y. 2020-2021
Course Description
The course will touch upon the basic elements of consumer choice and production theory in the context of the neo-classical theory of value and costs within the market regimes of perfect competition and monopoly. Reference to basic theorems of welfare in society will be made, without avoiding the several critiques that are raised to the so-called growing “market society”.
Find more information in the Syllabus