Facoltà di Economia

Lucia LeonelliProf.ssa Lucia Leonelli
Preside della Facoltà

La Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" è un centro di formazione e di ricerca di eccellenza, riconosciuto a livello nazionale ed internazionale, ed è costituito da due dipartimenti: Economia e Finanza e Management e Diritto.

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La Facoltà di Economia è costituita dai dipartimenti:

Dipartimento di Economia e Finanza

Prof. Alberto Iozzi
Direttore

Dipartimento di Management e Diritto

Prof.ssa Martina Conticelli
Direttore

Iscrizioni e Trasferimenti

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Terza Missione

La Facoltà di Economia, da sempre impegnata a favore della crescita del tessuto socioeconomico italiano e nella cooperazione internazionale, declina la sua Terza missione impegnandosi in una ricerca di eccellenza utile a fini produttivi, capace di contribuire all’avanzamento della conoscenza, dei saperi culturali, scientifici e tecnologici atti a migliorare il benessere della società, attraverso una formazione di qualità, la creazione di partnership istituzionali e progetti con le imprese e per il territorio, il supporto della proprietà intellettuale e dell’imprenditorialità, il placement dei propri laureati, la promozione di iniziative volte a garantire sviluppo sostenibile, innovazione sociale, civic engagement e resilienza.

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Tommaso Crescioli | Bocconi University

Rising Market Power and its Political Discontents

Noemi Pace Seminars PhD EF
When

Wednesday, November 13, 2024 h. 13:00-14:00

Where

Sala del Consiglio

Description

Abstract

 

How does market power affect rich democracies? As the growing market power of large multinational firms has fundamentally changed the opportunity structure for small businesses and their beneficiaries, we try to understand how those economic developments influence European democracies. We argue that growing market power lowers small business owners' trust in key democratic institutions and the functioning of markets, driving them to reject incumbents and shift their support to radical right parties. We employ firm-level, individual-level, and regional-level data on fourteen European countries to test this argument using a series of quasi-experimental methodologies. Our findings indicate that rising market power, measured by combining mergers and increases in market concentration, is associated with the declining economic performance of micro-firms. In turn, mergers and the declining economic share of these firms are robust predictors of anti-incumbent and increased radical right voting both at the individual and constituency levels. This paper provides the first analysis of the effect of market concentration on rich democracies and, in doing so, offers a novel explanation for the surprising radical right support among small business owners in Europe.